2016-09-17

Bulevardul Gării, Braşov

Dacă doresti să participi ,publică într-un articol pe blogul tău, o imagine sau un clip ,pe care tocmai le-ai "vazut in oglinda ta ",(poate fi si cea retrovizoare) si inscrie articolul la Reflexii in oglinda.
De aici in jos e despre... tot bulevardul. :)
Bulevardul Gării e de data relativ recenta – probabil cam de când e “gara noua” (construita intre 1960-1961 si inaugurata in 1962).
In adolescenta nu prea aveam drum pe acolo, asa ca imi amintesc, mai mult sau mai puţin, cum arata portiunea dintre gara si sala sporturilor – era urâţel bulevardul, dar fara aglomerari de cladiri si masini. Pe str Prahova, unde acum e si piata agroalimentara “Dacia” erau case candva, case rase cu buldozerele si ridicate blocuri cu 4 etaje. Dincolo de case, spre Bd. Garii erau deja ridicate blocuri in anii 1970 – unele cu opt etaje. Acolo, cred, a fost teren viran – zic asa de la mine, nu pentru ca as sti sigur, dar ma gandesc ca a fost asa pentru ca zona verde dintre blocuri si bulevard este foarte lata (poate ca doar au daramat case si au plantat pomi si iarba, desi nu cred ca la acea data orasul sa se fi extins chiar atat de mult dincolo de casele de pe str. Prahova.
Portiunea de bulevard dintre Bd. Victoriei si str. 13 Decembrie a fost realizata prin 1962 unde, mai tarziu, au aparut si cateva blocuri destul de nereusite ca arhitectura (si in cel puţin unul dintre blocurile acelea aerisirea de la baia minuscula dă - sau dădea - spre bucatarie!!!). La intersectia cu str. 13 Decembrie, la parterul unui bloc inalt, este si un complex care, initial, a fost unul de alimentatie publica, numit “Făget”: restaurant, cofetarie, berarie, alimentara – acum sunt diverse magazine (cred ca mai e carciuma, dar nu sunt sigura).
Teritoriul din jurul garii, cateva hectare, apartinea C.F.R. si zona a fost gandita de arhitectii din timpul lui Gheorghiu Dej (care a permis influentele occidentale la un moment dat) sa fie una armonioasa, care sa puna in valoare cladirea in stil avantgardist (arhitecti fiind Florin Ionescu si Teonicu Săvulescu, al doilea fiind si arhitectul garii din Constanta) si cartierul ce se ridica atunci, cu blocuri armonioase, construite urmand cele mai noi “cuceriri ale stiintei” la acea data.
Peste drum de Gara, aproape in intersectia Bd.Garii cu Bd. Victoriei (alt bulevard nou care a fost candva foarte lung si “aerisit”, dar pe care l-au aranjat ulterior), a fost ridicat un bloc de 13 etaje (arhitect Ion Giuroiu), despre care se zice ca ar fi fost proiectat ca hotel (poate e adevarat, pentru ca sunt camere tare mici si amplasarea lor se potriveste unui hotel, plus cladirea ridicata “la cinci minute” de gara) dar a functionat (si functioneaza) ca bloc de garsoniere. La parter, intre altele, erau amenajate o cofetarie (mare) si o cafenea iar pe bloc a existat (pentru foarte scurt timp) o terasa la care legatura se facea cu un lift rapid.
Intre aceasta cladire si un complex alimentar numit candva “Rapid”, a fost amenajata o fantana arteziana cu un bazin mare, care exista si azi si functioneaza. Acest aparent “complex” pare sa sustina ideea ca blocul ar fi trebuit (sau ar fi putut) sa fie hotel.
autor Alex:D (wikipedia)
Peste ani (intre 1978-1989, in special), totul a luat-o razna, tinerii arhitecti au urmat orbeşte ordinele venite “de sus” si blocuri si bloculeţe au inceput sa fie inghesuite oriunde parea ca ar avea loc unul, fara interes pentru “dreptul la intimitate” al locuitorilor. Era nevoie de locuinte cat mai multe, pentru muncitorii adusi sa lucreze in fabrici.

Cladirea care se vede in spatele monumentului (Acul, despre care am scris cateva randuri aici) era situata pe locul actualei parcari a benzinariei si era una dintre cele doua cladiri, aproape la fel, ale fostei gari vechi Brasov-Triaj (devenita mai apoi “Timis-Marfuri” si desfiintata in 1960-1962). A fost construita in anii ‘930 si demolata in 1982, cand s-a construit oficiul postal aflat acum acolo. Cladirea cealalta, de care era legata printr-un corp mai scund, a fost distrusa in  bombardamentele din 1944.

Sculptura in piatra (figura umana numita “Sfinxul”) a fost mutata dupa 1990 – acum e amplasata la intersectia Calea Bucuresti cu str. Carpatilor (in zona spitalului judetean), aproape de giratoriul de acolo.
Dupa 1990, un timp, zona Garii n-a devenit mai frumoasa! S-au concesionat bucati-bucati de teren… Domina un bazar de chioscuri de unde se putea cumpara aproape orice: de la alcool in pahar la costum de baie. Acum si-a mai revenit, dar chioscurile din faţa Garii tot nu prea se incadreaza, iar cladirea… deh! Nu sunt bani pentru renovare, dar am vazut ca se misca ceva pe acolo – ceva ce pare renovare. Despre hoti, prostituate sau taximetristi “la negru”… poate scriu pe larg cu alta ocazie. Desi sunt multe camere de supraveghere in zona nu prea pare ca cineva se deranjeaza in mod deosebit sa mentina ”ordinea”. Ei! Nu-i ca-n codru.

Intre 1987 si 2006 pe Bulevardul Garii a avut traseu si tramvaiul 101 - a fost menit sa care oamenii la munca.

Se doreste o noua reamenajare a zonei – parcare subterana in locul parcarii de acum, cu pasaje subterane pentru pietoni, pe sub bulevard; zicea primarul ca vor face si panta speciala pentru oamenii cu dizabilitati locomotorii – daca vor fi la fel de inguste si de abrupte cum sunt (parca in bătaie de joc) in celelalte pasaje subterane… Uf! Nici caruciorul de piata, incarcat, nu-l poti cobori sau urca pe acele pante.  Zona unde acum e parcarea va deveni parc, din nou. A fost parc dupa ridicarea garii, apoi a devenit teren viran unde poposea circul cand venea in oras; apoi s-a construit un mall si parcarea de azi, care a suferit mai multe transformari pâna sa ajunga la forma din prezent…
In vartejul “reabilitarilor” cele mai multe blocuri au fost captusite cu plastic si, unele, vopsite in culori “vii”. Sunt vesele blocurile?! Or fi, dar nu au stil – multe dintre cele imbracate azi erau chiar frumoase, avand, cateva, modele din mozaic mic, in culori pale sau pur si simplu imbracate in mozaic… Acum, culorile folosite sunt albastru, bleu, rosu, verde, galben, portocaliu si pâna la roz; cand vezi unul zugravit in alb parca nu-ti vine a crede ca mai sunt si oameni stilati, la fel cum s-au dovedit cei care au ales sa zugraveasca, dupa reabilitare, in culori cat mai apropiate de original. Mie mi se pare ca o sorcova orasul dar – vorba ‘ceea: gusturile si culorile nu se discuta (asta nu inseamna ca nu sunt discutabile).

Pe Bulevardul Garii (cand iesi din gara in stanga) se afla, intre altele, un complex comercial, un hotel, o benzinarie, terenuri de tenis cu zgura acoperite / neacoperite si dotate cu instalatie pentru nocturna (la mica distanta de benzinarie), sala sporturilor “Dumitru Popescu Colibasi” (cu teren de joc, sala de fitness, saune, vestiare si tot ce mai trebuie, plus vreo 500 de locuri de parcare) si bazinul olimpic (inclusiv un bazin mic, pentru incepatori), dar si (din anul 2015) noul sediu al parchetelor (procurorilor) de pe langa Judecatorie, Tribunal si Tribunalul pentru Minori si Familie.
In directia opusa (cand iesi din gara in dreapta) se afla mall-ul “Unirea”.
Nu-i “incarcat de istorie” bulevardul dar face parte din Brasov, asa ca am incercat sa-l descriu aici.
Pe scurt: e aglomerat, gălagios (desi camioanele cu gabarit mai mare de 3,5 tone sunt interzise pe acolo circulatia e foarte-foarte intensa), o multime de magazine si magazinaşe, cu blocuri divers colorate dar si cu blocuri inca cenusii, care poarta patina vremii si a vremurilor. Si, mai ales in zona garii, o multime de oameni!
₪ ₪ ₪
Cele mai multe informatii din anii trecuti le am (indirect) de la dl. Gruia Hilohi, Ordinul Arhitectilor din Romania, via orasulmemorabil.ro, de unde sunt si unele fotografii (scrie pe ele), si pagina de FB Brasov, orasul sufletului meu, de unde sunt cele mai multe poze.
Bulevardul Gării
(clic pe foto pentru mărire)

17 comentarii:

  1. Foarte interesanta postare ca si linkul "orasulmemorabil.ro". Si in Bucuresti de multe ori am avut senzatia ca absolut nimeni nu vegheaza la armonia orasului. Cladiri istorice se distrug, cladirile noi se construiesc alandala, asa mi se pare mie. Parca nu exista reguli, sau singura regula este sa nu fie reguli! Eu cred ca orasele trebuie intelese ca pe niste fiinte vii, pe care trebuie sa le respecti si sa le iubesti. Altfel se imbolnavesc!

    Weekend minunat draga Diana! <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu cred ca ti se pare. :( Poate ca in Bucuresti - mai mult decat in alte orase - haosul in constructii e... dezastruos, fiind "un centru de afaceri" si toti "investitorii" vor profituri mari si sa-si amortizeze investitia in timp record - ceea ce numai intr-o capitala pare mai probabil de realizat.
      Partea tragica - sau una dintre partile tragice - este ca cetatenii inteleg orasele ca pe niste organisme vii si, uneori, incearca sa se impotiveasca acestor "mutilari", dar nu reusesc intotdeauna. Noul si vechiul pot fi armonizate, dar armonia ii costa mai mult pe "inestitori"... :( Pacat de atatea constructii interesante din Bucuresti...

      Multumesc, draga Suzana.
      Iti doresc sa ai o zi minunata! <3

      Ștergere
  2. Ai reusit sa pui o lumina frumoasa pe o zona care...nu mi s-a parut niciodata ca fiind deosebita:) daca ar moderniza gara, daca ar infrumuseta toata zona..nu ar mai fi turistii socati cand iesind din gara dau piept cu Brasovul :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) E o zona care mereu mi s-a parut nereusita... Partea dintre gara si 13 Decembrie o cunosc chiar mai puţin, pentru ca n-am prea avut drum in acea directie, prin zona.
      Ceva-ceva se misca la gara... Pana pe la inceputul anilor 1990 (cand au renovat-o serios) era cu adevarat jalnica! Stiind-o cum era atunci acum mi se pare aproape ok. :) Atunci tunelul care leaga gara de parcul Tractorul era in bezna si infiorator de murdar, treptele erau aproape prabusite, budele publice puţeau de trebuia sa-ti acoperi nasul... dalele lipseau in multe locuri... Dupa ce au renovat-o arata bine, dar... in zona a continuat sa se intample ce se intampla si inainte, ce se intampla si acum...
      Peroanele sunt curate, doar ca mobilierul e sub orice critica, la fel si cele cateva chioscuri aflate acolo si care - desi utile si frumoase candva - acum sunt ruine... pentru ca CFR cerea chirii prea mari pentru "vadul comercial" care... nu-i tocmai propice comertului acolo - ar fi ramas utile si ingrijite.
      Inca speram... :)

      Ștergere
  3. multumesc de imagini, vin in octombrie, chiar pe bulevardul garii locuiesc rudele mele!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu placere! :)
      Inteleg ca ai idee despre cum arata bulevardul.
      Vizita frumoasa iti doresc! :)

      Ștergere
  4. Foarte interesant articol ,placuta alegerea ta!
    Weekend minunat!

    RăspundețiȘtergere
  5. Am vazut un filmulet,realizat cu o drona,aratand Bucuresti-ul,evident,vazut de sus !Ce sistematizare,ce respect pentru istorie ?Se continua lipsa de "intelegere"a orasului,atat de catre edili cat si de catre arhitecti,desi Scoala romaneasca de arhitectura a dat nume sonore si cladiri deosebite.
    Multumesc pentru ca ne-ai facut cunostinta cu o parte mai...de oras !Restul e tot frumos !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Scoala de arhitectura a dat nume sonore... Erau oameni care iubeau arhitectura, care iubeau orasul si iubeau ceea ce faceau. Cei de azi par mai interesati de bani... Unii isi doresc "cladiri futuriste", doar ca si pentru acestea e nevoie de talent, de imaginatie... Poate chiar mai mult decat pentru cele "clasice".
      Care istorie? Pare a fi o moda in a ignora istoria... :(
      Cu placere. :) Zona Centru e mult mai aproape de cum era candva - s-a avut mai multa grija (dar, poate, altfel ar fi stat lucrurile si acolo daca nu traiam momentul "Decembrie 1989"...)

      Ștergere
  6. Nu am fost niciodata in Brasov, din pacate. Desi imi doresc mult sa ajung pe acolo. Uite ca am dat o plimbare virtuala azi :)
    In orasul meu natal, ar fi ideal daca blocurile ar fi vopsite in intregime, deja fara sa conteze culoarea. Vezi multe blocuri la care vreun vecin sau doi nu si-au platit partea, asa ca blocul e vopsit si facut frumos peste tot, mai putin pe partea acelor vecini unde in continuare se vede gri, vechi si urat. Treaba facuta pe jumatate.
    Zi frumoasa sa ai! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O parte din Brasov e superba. :) O parte e... muncitoreasca. :)
      Si aici sunt blocuri colorate care par a avea un "pansament murdar" pentru ca unii nu au vrut plastic pe ziduri si nu s-au gandit doar sa zugraveasca - sau, poate, la vremea aceea firmele faceau totul sau nimic. In timp am observat ca multe "pansamente" au fost inlocuite: s-a zugravit in nuanta restului blocului.
      Multi oameni sunt saraci si nu-si permit sa dea nici chiar 3-600 de lei pentru a se zugravi si unde asociatiile nu au venituri proprii (din inchirierea diverselor spatii, de exemplu) nu prea exista solutii pentru ca toate blocurile sa imbrace haina noua fara a exclude vreun apartament.
      Multumesc, Evelyn!
      Ziua minunata sa iti fie! Pupici!

      Ștergere
    2. probabil că trollul acela a observat limbajul de gen / budele puțeau/ adică limbaj de mahala și in comentarii nu doar in articole .nu degeaba le/ați și șters comentariile.

      Ștergere
    3. :))) Nu aveti acces la DEX? Buda inseamna si "closet rudimentar/latrina". Doar nu erau de lux gaurile in pamant, cu kk si 2pi in jurul lor. De ce sa fi spus "miroseau urat"? "Pute" e termenul care ilustra realitatea.

      Am sters numai comentarii cu injuraturi sau cu jigniri la adresa altor cititori. Unii dintre "anonimi", insa, dupa ce si-au vazut publicate comentariile le-au sters ei, desi le-am raspuns politicos. 😉
      *
      Am copiat mai jos si comentariul dv si raspunsul meu - sa ramana, totusi, daca veti alege ce au ales si altii: sa stergeti ce-ati scris.

      Ștergere
  7. La ora actuală mai există blocuri care mai au mozaic, dar pe partea din spate al blocurilor.Eu cel puțin am văzut în spatele unui bloc, doar că acesta începea să crape și să pună în pericol viața oamenilor care trec pe acolo. Este vorba de primul bloc de 7 etaje de la fosta gară centrală,iar dacă aș putea să arăt pozele făcute acolo se va putea înțelege că acel loc trebuie refăcut.Cei care au ales să izoleze blocurile, nu și-au mai putut permite să refacă sau să înlocuiască acele mozaicuri, fiindcă este prea scump acest lucru la ora actuală. Atunci când sau construit aceste blocuri, nu se punea problema banilor c-a acum, iar cei care au ales să reabiliteze aceste blocuri, au fost luați prin surprindere de firma de construcții care ia obligat să plătească pe de gata, la fel cum s-a întâmplat și la mine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, mai sunt cateva blocuri pe unde s-a mai pastrat mozaicul si e drept ca unele puneau in pericol siguranta oamenilor.
      Din pacate, ai dreptate: izolarea blocurilor asa cum "scrie la carte" e foarte scumpa si nu si-o permit prea multi - despre mozaic nu mai zic! Ma gandeam ca ar fi putut alege culori pastel pentru mai toate blocurile sau, macar, sa fi ales aceleasi nuante in diferite cartiere - in unele zone e usor ciudat: blocuri roz, maro, verzi s.a. culori unele langa altele (strica armonia unui oras de munte - sigur, nici acel cenusiu murdar de ploi si zapezi nu era ok!).
      Ooo! Nebunia izolarii blocurilor e greu de uitat! Efectiv, navaleau peste oameni!

      Ștergere
  8. un "anonim" a scris in 13.09.2020:
    "probabil că trollul acela a observat limbajul de gen / budele puțeau/ adică limbaj de mahala și in comentarii nu doar in articole .nu degeaba le/ați și șters comentariile."

    (acum isi poate sterge comentariul, ca multi altii, dar ramane ce a scris)

    Raspunsul meu:

    :))) Nu aveti acces la DEX? Buda inseamna si "closet rudimentar/latrina". Doar nu erau de lux gaurile in pamant, cu kk 2pi in jurul lor. De ce sa fi spus "miroseau urat"? "Pute" e termenul care ilustra realitatea.

    Am sters numai comentarii cu injuraturi sau cu jigniri la adresa altor cititori. Unii dintre "anonimi", insa, dupa ce si-au vazut publicate comentariile le-au sters ei, desi le-am raspuns politicos. 😉

    RăspundețiȘtergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.