După trenul – mai mult tramvai cu aburi – care
străbătea oraşul prin anul 1892 – linie desfiinţată rând pe rând in 1922-1927,
1933, 1948 şi 1960 total - in anul 1987 a fost înfiinţată linia tramvaiului
101, care făcea legătura între trei cartiere unde se aflau cele mai mari
întreprinderi din oraş: Autocamioane - Steagul Roşu (azi cartierul Astra), pe
Bd. Alexandru Vlahuţă, Bd. Gării, str. 13 Decenbrie spre cartierele (si
uzinele) Tractorul şi Rulmentul; indirect, deservea şi platformele Uzina II dar
şi alte zone adiacente.
Uzinele au început să dispară de prin 1995, tramvaiul a fost
desfiinţat in anul 2006 şi pe motiv că era costisitoare întreţinerea, dar mai
mult pentru că nu se mai justifica linia gândită pentru a transporta muncitorii
la uzine. In plus, nici traficul care e azi nu ar mai permite tramvaiul pe o
portiune din traseul vechi.
După ce au desfiinţat linia de tramvai şi au umplut oraşul
cu giratorii şi giraţii bântuia zvonul că vor să construiască un traseu
pentru tramvai. Au desfiinţat şi cele mai multe linii de troleibuz – şi bântuie
zovunul că vor să le mont eze
din nou cablurile aeriene pentru curentul electric necesar troleibuzelor. Acum
e la modă curentul electric, mai puţin poluator – mai puţin poluator era şi
când au desfiinţat liniile, şi se ştia asta şi atunci dar, deh! Banii trebuie
cheltuiţi pe ceva.
Dar nu-i aşa doar la noi. In Luxemburg, de exemplu, au
desfiinţat tramvaiul prin 1980 şi acum reinstalează linii de tramvai. La fel se
întâmplă şi în Marea Britanie, in unele orase in care liniile au fost
desfiinţate.
Revenind la tramvaiul braşovean… Ce am înţeles din
discuţiile altora este că tramvaiul V3A (cel rosu cu alb, in circulaţie) este din primele loturi care
au ajuns in Braşov
(1987-1988) şi a fost produs de Faur,
in colaborare cu Uzina de Reparaţii “Atelierele Centrale”, Bucureşti, iar la
Electroputere Craiova erau modernizate.
Vara te transformai in lichid – şi era bine să ai o sticlă
goală la tine, să te topeşti in ea – iar iarna îţi îngheţa apa din sânge. N-o
să uit curând ziua de iarnă in care am mers cu tramvaiul jumăte din traseu –
şi-am îngheţat bocnă – am stat şase ore într-o sală neîncălzită (se defectase
ceva la centrală) şi apoi drumul până la staţia de tramvai – 30 de minute prin
zăpadă şi ger, stat in staţie până să vină tramvaiul… şi când am urcat imi
clănţăneau dinţii atât de tare încât dacă luam o piatră între dinţi o făceam
nisip până acasă… Nu, nu erau taxiuri in apropiere şi nici telefoane mobile cu autonomie atât de mare.
Aşa era cu tramvaiul iarna: doar că nu ţi se lipea limba
dacă ai fi pus-o pe bara de care te ţineai. Dar de ce ar pune cineva limba pe o
bară din tramvai?! Să nu uit scârţâitul! Scârţâia din toate încheieturile şi
vara şi iarna, iar cei care aveau apartamentele spre stradă pe unde trecea
tramvaiul… vai mama lor! S-au obişnuit – au zis mulţi, dar faptul că s-au
obişnuit nu înseamnă că zgomotul nu le “lucra” creierul şi odihna numai odihnă
nu era. Ceva mai târziu după 1995 au adus tramvaie de prin Germania
(second hand, evident, dar gurile rele ziceau că la preţ de noi) – erau
încălzite şi mult mai silenţioase decât cutiile de conservă pline cu rulmenţi,
de până atunci.
Din cauza terasamentului distrus te şi zgâlţâia, şi pentru a
nu sări de pe şine mergea tramvaiul cu circa 40 de km/ora (mai repede ajungeai
pe jos la destinaţie) – îţi ofereau servicii complete, nu se jucau.
Înainte de 1989, din fericire, nu am făcut naveta cu
tramvaiul, şi când aveam de mers in vreo zonă de pe traseul acestuia evitam orel e de vârf, când se
mergea şi atârnat de uşi sau in spatele tramvaiului – mai ales in perioada când
întrerupeau curentul des şi toate “electricele” circulau, oricum, la intervale
mari de timp. Ajunsesem să râdem, zicând că sunt ca ampicilina – le luăm din
şase-n şase ore.
Am uitat: cele aflate in circulaţie înainte de 1990 aveau
prima treaptă atât de înaltă încât cu fustă strâmtă puteai urca numai dacă
ridicai fusta până la brâu, acolo unde nu era bordura lângă – nu toate staţiile
aveau refugiu şi nu toate tramvaiele opreau lângă trotuar; în unele staţii
traversam o bandă de circulaţie pentru a urca şi soferii erau obligati să
aştepte coborârea şi urcarea furnicuţelor.
Nu mi-a plăcut tramvaiul in Braşov …
₪ ₪ ₪
Foto preluate si de la Brasov, orasul sufletului meu.
ce poveste!
RăspundețiȘtergeretrist trist trist...
cand eram mica, iubeam tramvaiul, mai ales vagonul de clasa a 2-a pentru ca avea un geam pe lateral scos vara
imi placea grozav de mult sa stau la geam si sa privesc orasul mai ales cand mergeam cu bunica mea in Cismigiu, aveam impresia ca plec in excursie :)
tramvaiul avea scara care se ridica si se lasa cand tramvaiul sosea si pleca din statie, ca sa nu mai zic de taxatoare :)
La vremea cand au montat liniile de tramvai in BV vremurile erau excesiv de triste - poate de aceea am detestat tramvaiul in BV (nu se potrivea)... In Bucuresti, de exemplu, mi s-a parut chiar... romantic. :) N-a fost infiintat cu scopul unic de a cara oamenii la munca. :) Face parte din istoria a Bucurestiului; a avut continuitate in existenta sa. Imi amintesc multe calatorii cu tramvaiul prin Bucuresti, dar cel mai clar imi amintesc tramvaiul 21, pe care l-am luat de undeva pe Calea Mosilor pentru a ajunge in Colentina undeva - o singura data (dus intors) am mers cu el, dar a fost cel mai lung traseu parcurs cu tramvaiul in Bucuresti. :)
ȘtergereEra fain cu tramvaiul in Bucuresti pentru ca unele parcurgeau si portiuni de drum frumoase, nu cum era in BV: blocuri, blocuri, blocuri si.... camp. :)
In Romania nu fusesem niciodata cu tramvaiul.
RăspundețiȘtergereAcum, aici, il folosesc zilnic. Sunt tramvaie noi si altele vechi, diferenta intre ele e enorma :)) Cele noi nu fac deloc zgomot. Cu cele vechi am impresia cateodata ca sunt cat pe ce sa se dezmonteze.
Sunt si aici cateva statii unde tramvaiul opreste in mijlocul strazii, dar pentru asta e si semafor; masinile nu au cum sa treaca, deci furnicutele pot circula spre si dinspre tram linistite :) Dar nu imi plac aceste statii. Imi fac abonament pe luna.. trec saptamani intregi cateodata fara sa ma controleze nimeni de bilet :) Ma si bucur cand m-il cere cineva!
Ti-ar placea tramvaiul de aici.
Pupici
Daaaa... Ce diferenta intre cele silentioase si cele "conserva" :)
ȘtergereCu semafor e bine... Aici, soferii evitau - pe cat posibil - sa circule pe traseul tramvaiului la orele de varf pentru ca intarziau mult asteptand sa se inghesuie oamenii in tramvai, buluciti in mijlocul drumului, iarna printre nameti de zapada murdara si pojghita de gheata pe carosabil... Era sinistru! :)
Sunt convinsa ca mi-ar placea tramvaiul de acolo - si cel din Bucuresti imi place - pentru ca e un fel de... traditie, nu a avut unicul scop de a cara la munca oameni care se inghesuiau (din necesitate) ca niste animale, impingandu-se, injurandu-se...
Haha! Intr-un timp, in mijloacele de transport in comun de aici nu era zi sa nu fie controlorii la datorie...
Pupici! <3
Tramvaiul 101 ar fi fost bun în zona centrală a orașului, fiindcă acolo au mai fost tramvaie. La periferie deranja la primele ore ale dimineții (unde eram eu,începea de la 5 dimineața).De asemenea în zona străzilor Hărmanului-Vlahuta-Garii tramvaiul mergea mai încet decât mine când merg pe jos, datorită linilor în care erau duse fie vagoane de marfă la întreprinderea de pe Hărmanului,fie de călători pt. recondiționate la halele dintre blocuri (care la finele anului 2018 au fost demolate).Terasamentul a început să se degradeze (din ce am înțeles tot de pe net că nu erau potrivite pentru acest tip de drum,fiind făcut de comuniști "cam heirup-ist").Un alt aspect este că încurca circulația, pe b-dul Saturn spre exemplu am văzut mașini că circulau pe liniile de tramvai. Despre depoul de tramvaie de pe str.13 Decembrie(plasat înainte de giratoriul de la CORESI, clădirile mai există, dar nu și liniile sau tramvaiele.Toate tramvaiele care au circulat pe această rută au fost clasate,ultimul tramvai era păstrat la Mcdonald's-ul de pe Calea București (dar și aceea a fost ulterior casată ).
RăspundețiȘtergereCred ca nu s-ar fi potrivit nici in zona centrala - la cum se hurducaia ar fi "demolat" cladirile istorice (plus ca soseaua era si mai ingusta pe acolo).
ȘtergereDa, mergea cam incet tramvaiul, si nu doar la intersectia amintita (cand au inceput sa se deterioreze sinele - si tramvaiele - se miscau cam prea incet). Ma intreb si azi de ce au fi infiintat aceasta line. Ar fi avut logica daca nu ar fi fost aglomerat, dar erau si troleee si tramvai si tot aglomerate erau.
Imi pot imagina usor galagia pe care o faceau dimineata... De prin anii 1990, cand numarul automobilelor a crescut se poate spune ca incurca serios circulatia. Plus ca erau - unele - atat de vechi incat pocneau pe la incheieturi si iarna ne clantaneau dintii de frig. :) Cele pe care le-au adus de prin strainatate, desi vechi, erau decente, dar n-a mai tinut mult "calea de tramvai". Desi nu mi s-a parut util (da, facea legatura intre marile cartiere muncitoresti si fabrici) mi-a placut ideea de a avea, din nou, un "tren galben". :)
De tramvaiul pe care au vrut sa-l transforme cei de la McD uitasem. Ar fi fost fain sa functioneze - poate ca nu au avut suficienta rabdare, sa guste lumea ideea unui "restaurant" in tramvai. :)
Multumesc pentru interventie.
CRED CĂ NU S-A POTRIVIT MODELUL DE TRAMVAI, FIINDCĂ MODELELE PREZENTATE ÎN POZELE DIN ARTICOLUL DE FAȚĂ, ERAU DE O CALITATE MAI SLABĂ, ȘI NU ERAU DORITE ACEST TIP DE TRAMVAI .O ALTĂ PROBLEMĂ ERA SUPRAFAȚA PE CARE ERA FĂCUTĂ LINIA CARE NU ERA DE CALITATE, FIINDCĂ LINIILE ȘI PAVAJUL SE DEGRADAU UȘOR, FIINDCĂ ȘOFERII MERGEAU PE LINII.ACEASTA S-A DATORAT ȘI FAPTULUI CĂ TRONSONUL ERA FĂCUT ÎN GRABĂ, FIINDCĂ IMEDIAT DUPĂ INAUGURAREA TRASEULUI CEAUȘESCU VENEA ÎN AȘA NUMITA "VIZITĂ DE LUCRU " LA BRAȘOV.UN ALT ASPECT ESTE CĂ PROIECTUL LINIILOR DE TRAMVAI DIN BRAȘOV TREBUIA SĂ FIE MULT MAI MARE EXTINZÎNDU-SE PÂNĂ ÎN TRIAJ,BARTOLOMEU ,VALEA CETĂȚII SAU CENTRUL CIVIC, DAR PROIECTUL ERA PREA COSTISITOR.
RăspundețiȘtergereFoarte slaba calitate, cu adevarat! Le tin minte foarte bine! :)
ȘtergereAm citit pe undeva ca pentru a rezista o "linie" de tramvai trebuie construit drumul intr-un anume fel... Era jalnic in unele locuri si aproape ca e de mirare ca nu au deraiat prea multe.
Acele nebunesti "vizite de lucru" au loc, uneori, si in aceasta "epoca"... Superficialitate la max! :(
inițial în 1980 a existat a existat o cu totul altă configurație al acestui traseu.-hidromecanica2-tractoru-gară-complexul mare-zorilor-poienelor-saturn cu depoul în spatele noului sediu ijtl.în schimb lungimea traseului era cu mult mai lungă trecînd spre direcția noua pe la fosta gară de acolo trecînd pe actualul drum care duce pe șoseaua de centură și care este fosta linie ferată destinată vagoanelor de marfă care ieșeau de la uzinele autocamioane și ajungând spre săcele .la actuala șosea de centură o lua spre stânga, în permanență pe lângă calea ferată care merg și vin trenurile la și de la bucurești ajungând până la tribunalul de minori și familie de la gara centrală și trecea peste liniile de cale ferată de acolo ajungând până când se ajungea până la parcul tractoru.de acolo făcea legătura cu strada 13 decembrie/care făcea legătura cu linia care a existat până în rulmentul făcând curba către actualul rat brașov/ și continua pe strada independenței/pe la actualul sens giratoriu de la biserică/unde ajungea să treacă pe sub podul de pe bulevardul griviței ajungând pe strada buzești și lua curba pe strada agricultorilor până în cartierul bartolomeu nord unde ar fi întors.de asemenea în direcția pe care circula tramvaiul 101 până la strada 13 decembrie,aceasta trebuia să continue pe strada aurel vlaicu-strada plevnei-strada nicopole-strada enupărului-strada morii-strada carierei-strada cărămidăriei/la eliana mall/,întorcea pe șoseaua cristianului-strada lungă,care făcea la rîndul lui legătura cu strada morii pe traseul amintit mai înainte.de asemenea ,la capătul liniei 101 de pe saturn/în spatele stației/mai existau niște linii care trebuiau să aibă traseu pe la actualele brașov buisness parc-canam-garrefour-media galaxy și până la fabrica de bere.informațiile le am de pe forumul transira.cât despre traseul care a existat ,acesta a fost făcut repede,fiindcă ceaușescu își planificase să faca o vizită de lucru în oraș,iar direcția pe care mergea coloana oficială era și bulevardul saturn.
RăspundețiȘtergereUau! Multumesc foarte mult pentru informatii! Ar fi fost, cumva, ca si cum ne-am fi intors in timp, si tramvaiele ar fi "tranzitat" orasul ca prin secolul XIX. :)
ȘtergereAcum în 2023 au demolat și clădirea depoului de tramvaie,iar în locul tramvaiului de la McDonald's Calea București este un fel de vapor sau submarin.
RăspundețiȘtergereMultumesc de info - cu aceasta ocazie am aflat ca vor construi acolo o cresa si o gradinita... Si-am mai aflat - cu stupoare! - ca "edililor" le alearga prin cap ideea unor tronsoane "metropolitane" de tramvai: Rulmentul - Bartolomeu - Noua, cu statie in centrul Brasovului! 🙃
Ștergerenumai să se și definitiveze planul fiindcă în multe cazuri ei nu au făcut ce și-au propus:stadionul municipal de 5 stele al Brașovului, mocănița dintre Râșnov și Zărnești,trenul metropolitan care ajungea și până la Întorsura Buzăului,un alt spital județean ( dar modern),sau circuitul de formula 2 de la fostul poligon auto de la Tărlungeni Asta ca să amintesc doar câteva din aceste proiecte care așteaptă de cel puțin 15 ani.
ȘtergereDin punctul meu de vedere, la cate giratorii si giratii sunt in oras (peste 40) fix tramvaiul lipseste sa "stranguleze" definitiv circulatia auto in unele zone.
ȘtergerePoate vor termina - daca tot au inceput - "sala polivalenta"...
Hm. Unele proiecte - circuitul de formula 2 stadion municipal... - e posibi sa nu le definitiveze pentru ca este (pare) mai convenabil financiar (nu neaparat pentru oras) ;) cate un complex rezidential...