20 apr. 2015

De-a v-ati ascunselea!

sursa foto: Brasov, orasul sufletului meu 
Asa se joaca soarele cu noi, de la inceputul lunii: cand e cald si senin, cand e frig si innorat. Si pentru ca fotografia aceasta mi se pare ca se potriveste cu jocul sorelui m-am apucat sa scriu despre gara, evitand si detaliile istorice, bombardamentul vechii gari, in al doilea razboi mondial, si altele de gen.
In foto, Soarele se cam da pe dupa… praz – asa numesc unii localnici monumentul din faţa garii, care exista inca dinainte de a fi construita gara noua. Nu are nume si nu se cunoaste autorul (sau, poate, stie cineva ce-i cu el, dar nu stiu eu cine stie). Dateaza din perioada comunista si este o stilizare a vechii steme a orasului; varfurile indreptate in sus reprezinta coltii coroanei, iar picioarele infipte in pamant reprezinta radacinile.

O gara provizorie, a treia a orasului, a fost o constructie executata de Regionala CFR Brasov intre anii 1945 – 1947. Era o cladire tip baraca, ridicata pe amplasamentul garii distruse in 1944 (in bombardamentele americanilor), din care s-a mai pastrat, totusi, o parte din etaj. La 1 august 1959, in gara Brasov au circulat primele locomotive Diesel - electrice. Aceasta gara a functionat pâna in august 1962.

sursa foto: Brasov, orasul sufletului meu 
Gara de azi a fost construita intre anii 1960 si 1961, dupa un proiect al arhitectilor Florin Ionescu si Theonicu Savulescu.(inaugurata in 19 august 1962), fiind a patra gara pe care a avut-o orasul de-a lungul timpului, din 1873 incepand. La 1 august 1963, a fost inaugurata festiv circulatia primei locomotive electrice, pe transonul Brasov - Predeal, prima cale ferata electrificata cu ecartament normal din Romania.
Cladirea a fost construita in zona uzinei Tractorul, pe un amplasament aflat la cca. 800 de metri de liniile vechii gari si la 1,5 km de gara veche in care, in zilele de 28 - 30 mai 1873, a intrat primul tren, care venea de la Sighisoara pentru a marca finalizarea portiunii de cale ferata dintre cele doua localitati, ultimul tronson al magistralei Oradea-Brasov. Intre 1873-1879 s-au terminat lucrarile la tunelele de la Predeal si astfel s-a facut legatura intre Brasov si Bucuresti pe calea ferata.

La acest moment este una dintre cele mai tranzitate gari din România. In Brasov mai sunt trei gari: Bartolomeu (zona unde, in octombrie 1916 , a avut loc un adevarat masacru), Dârste si Triaj.

Sunetul care precede anunturile efectuate prin statia de amplificare a garii reprezinta cateva note din Crai Nou de Ciprian Porumbescu.

Fapt divers. Un tren de lux (al companiei britanice Danube Express), care strabate in trei zile traseul Budapesta - Istanbul sub denumirea Transylvania East (in sens invers cu denumirea Transylvania West), are numai doua opriri pe teritoriul Romaniei: la Sighisoara si Brasov.

Am uitat esentialul… prezentului! Gara arata cam prafuita, cam darapanata… Cei de la “Regionala” zic ca n-au bani, primarul zice ca ar vrea sa o treaca in administrarea primariei… Cand s-or hotari ce sa faca sper sa nu trecem la gara (principala) numarul 5. :)

22 de comentarii:

  1. daaaaaaa.... ce dor imi este de gara din Brasov! Bunicul meu a fost tehnician pe santierul garii (si nu doar a garii Brasovului), de aceea el a iubit atmosfera garilor. Când pleca in vreo calatorie, era în gara cu doua ore inainte de placarea trenului! :) Copil fiind am petrecut multe vacante pe Bulevardul Garii si ultima lui locuinta stii unde a fost, vizavi de gara. Când hranea porumbeii in balcon, privea gara si auzea probabil "Crai nou"...
    Te pup, Diana draga. O saptamâna cu soare iti doresc! imbratisari x3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ii inteleg dragostea pentru gari! :) Tata a facut naveta cu trenul din primul an de liceu; ii placeau garile. Despre gara din BV stia aproape totul, cunostea multi dintre angajati... Ii placea, pur si simplu, sa faca naveta.
      Cand merg la prietena mea aud trenurile hurducaind pe şine - imi place sa le aud dar cand e vorba de calatorie... zic pas (poate pentru ca sunt cam urate majoritatea treburilor - desi in tinerete nu-mi pasa!) :)
      Multumesc, la fel, Carmen draga! Imbratisari de la noi pentru voi!

      Ștergere
  2. Am trăit în Brașov trei ani, între 1986-1989. Am multe amintiri legate de această gară .... :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Te cred! :)
      In anii '990 au renovat-o, modernizat-o, au schimbat dale etc. si arata super, stralucitoare... Acum are un aspect prafuit, dar e destul de curata (la o prima vedere, cel putin); inclusiv peroanele sunt curate (desi scaunele din plastic... hm...) :)

      Ștergere
    2. ce m-as duce sa stau eu pe peron , macar pentru cateva clipe , sa-mi spun eu ca sunt singurul care iubeste gara , inainte de culcare !
      Am mai incercat sa am o legatura cu gara , atunci cand eream si ma simteam foarte singur , sau cand imi doream o energie superioara celei pe care o aveam la momentul respectiv !.

      Ștergere
  3. Se spune ca cele mai multe povesti de dragoste se petrec in gara, cred ca si asa este,frumoasa gara din orasul vostru, si la noi soarele se joaca cu noi, avem o primavara nastrusnica.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt multe filme cu si despre oameni care s-au indragostit in vreo gara, cu si despre oameni care se intalneau, pe furis sau nu, in vreo gara, altii s-au indragostit in timpul navetei, in timpul vreunei calatorii… :) Si filmele, in general, “imita” realitatea, mai mult sau mai putin… ;)

      Ștergere
  4. Daca e vorba de Orient Expres , trenul acesta face opriri si la Sinaia si in Bucuresti , sau o fi fost o calatorie mai mult simbolica a trenului , eu stiu ca s-a reluat trecerea lui prin Romania o data pe an , dar nu am gasit informatiile dorite :" Devenită legendară prin călătorii celebri și romanul Crima din Orient Express de Agatha Christie, numele acestui tren a devenit sinonim cu călătoria luxoasă. Cele două orașe de la capetele liniei erau Paris și Istanbul, orașe legate la început."
    Toti oamenii care lucreaza intr-o gara au o minte agera .
    Sunt si controlori de bilete care chiar au un suflet bun , dar sunt si dintre cei care te apostrofeaza pana ajung sa si lovesca pe cei fara bilet , am intalnit un caz cu un "domn" mai invarsta .
    Am auzit o data cum unul probabil de-al locului , erea batut de politia garii , a comunei de-acolo .
    Mi-am convins mai "multi" prieteni sa mearga cu mine in necunoscutul tarii , intr-o calatorie cu trenul .
    Mi-am invitat prietena sa ma viziteze atunci cand eream singur si departe de casa ( trenul ) .
    Imi asteptam prietenele venind la mine cu trenul .
    Ai un moral in plus , o ratiune mai crescuta , poti sa te indragostesti ca pasarile calatoare .
    Am iubit , m-am despartit in preajma garilor , sunt amintiri de neuitat .
    Toti simtim asta , as vrea sa spun , pentru toti viata e mai fericita odata cu aparitia trenurilor .
    Trenurile ne metamorfozeaza pe toti , devenim mai buni , ne cunoastem din priviri in timpul calatoriei si adoptam atitudinea cea mai prietenesca care ne sta in fire . Cand stam in compartiment e o atitudine sah-mat . A jocului de sah cand purtam conversatii sau tacem din gura . Si realmente cand putem rade o facem foarte sanatos .
    Sunt si hoti pe tren , asa ca sa nu spun ca trebuie vorbita numai de bine calatoria cu ? trenul !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Orient Express e altul, si nu opreste in BV. Transylvania opreste.

      In gari, in trenuri, multe se intampla - cei care lucreaza pe acolo si / sau cei care fac zilnic naveta nu prea se pot palnge de plictiseala. :)

      Cand obisnuiam sa merg cu trenul erau cozi lungi la casierii si cum mi-era lene sa stau la cozi (si nu erau calatorii programate, sa iau bilet in agentie) urcam si-l cautam pe "naş" si-mi luam bilet de la el - era ceva mai scump, dar merita - decat sa stau la coada...

      Nu stiu daca avem o viata mai fericita de cand au aparut trenurile, dar mai simpla e!
      Imi place expresia "atitudine sah-mat"! :)) Ma gandesc de cate ori am fost nevoita sa ascult discutii sterile, discutii despre oameni pe care nu-i cunosteam, despre copii minune care manca gem si "fac" prune...

      Mai ales in trenurile internationale sunt hoti (sau erau, 'ca i-au mai rarit acum).

      Ștergere
    2. Ce prosti nasii , eu m-as fi ales cu tine si nu cu altceva .. acum pe bune , la nas dai si dai si mai putin din jumatate de bilet , asa ai fost tu intotdeauna , mai "bleaga" ?
      E mai fericita , asa cum vorbeam te indragoste in tren in gara , iubesti mai mult , ceea ce e un sens bun al vietii , ai retinut .. tu ceva :)
      Sunt hoti care nu vor sa fure trenul , dar in drumurile lor ajung sa fure o persoana , doua , ce pica , la asta ma refeream .. da, ai dreptate , au sporit si ca numar si ca eficienta , numarul politailor de pe caiile ferate ..
      Numai bine si sa auzim fluierul inpegatului
      https://www.youtube.com/watch?v=RihxpGpA9Nw

      Ștergere
  5. Firma Venice Simplon Orient Express organizează în fiecare an, începând din 2000, călătoria cu acest tren special, pe ruta: Paris - Viena - Budapesta - Sinaia - Bucureşti - Varna - Istanbul - Bucureşti - Sinaia - Budapesta - Viena - Veneţia.

    O călătorie cu Orient Express pe segmentul Istanbul - Veneţia costă, anul acesta, 10.540 de euro, iar în 2013 va ajunge la peste 14.000 de euro, potrivit preţurilor afişate online.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si calatoria cu Transylvania costa cateva mii de euro - doar e tot tren "de lux". :)

      P.S. Site-ul pe care-l amintesti (indirect) n-are info actualizate: anul 2013 a trecut de ceva timp. :) Dar am prins ideea.

      Ștergere
    2. Nu gasesc zbeigul asta de tren de care vorbesti , decat pe ruta Brasov - Budapesta , nu am citit eu, referirea ta la trenul cu numele Transylvania , cu "y" cum scri tu !
      Repet , nu am vazut , ai sa-mi scoti unul dintre ochii ?

      Ștergere
    3. Poate il gasesti ca Golden Eagle Danube Express? De-a v-ati ascunselea si cu trenurile… :)

      Ștergere
    4. Ce e romanesc , turcesc , unguresc ?

      Ștergere
    5. Imi pui spui si tara (?) , macar prefixul telefonic (?) :)))
      - asa-i cu investitorii astia nu mai stim de ce origine sunt , dar toti scriu in engleza :)
      - credeam ca o sa-mi raspunzi in albaneza :) , sau japoneze , stii (?) painicile ale mici :)
      - imi pare rau cu lupul si pentru tine , nu pentru mine care am citit :(
      - incerc sa te inteleg si doresc daca tu poti , sa nu pui totul la suflet, poti ?! multumesc :)
      - sa rasara soarele si pe strada ta !

      Ștergere
    6. Scuze! Ma grabeam. A fost mai scurt sa scriu initialele (in engleza) sub care eram sigura ca e cunoscut Regatul Unit al Marii Britanii si al Irlandei de Nord (United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland)

      Ștergere
  6. as sta toata ziua si as bea intr-un tren ca asta / zilele ... ajunge in Teheran/Iran
    Nu e o buna idee bautura , am citit ce i-ai facut celui ce-si batea cainele , ai suflet in tine ! , sper sa avem toti/cu toti , ca asa ceva sa nu se mai intample si vom fi mai buni .
    Chiar crezi ca lupul a fost incinerat intr-o incapere din uzina Tractorul ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Obisnuiesc sa cred ce imi spun oamenii - iar daca ei aleg sa minta (mai ales in situatii de exceptie) nici nu vreau sa stiu adevarul. :)

      Ștergere
    2. Sa nu ne vada CNA-ul
      Vraja marii zici ca esti
      Marea m-a vrajit
      https://www.youtube.com/watch?v=p_ZxDNZjzVk&list=RDp_ZxDNZjzVk
      Majoritatea preotilor de la biserici sunt PERVERSI .. dar nu aici am vrut sa ajung , si melodia sper sa-ti placa catusi de putin , ti s-ar potrivii mai bine carnavalul de la RIO ( zi si noapte )
      Suntem mai latini , inimile ne sunt maro , e o minune ca ne-am pastrat limba si indentitatea nationala (asa-i?)

      Ștergere
    3. Da, imi place melodia. :)
      Live is Life (Opus)
      Cred ca nu e de mirare ca ne-am pastrat identitatea – si o vom pastra – pentru ca, intr-un fel, suntem cameleoni (isi schimba culoarea dar tot cameleoni sunt).

      Ștergere