2020-10-02

Pui de găină crescuți în curte

Aveam puțin peste vârsta de 20 de ani când unul dintre unchi, cel în al cărui atelier a fost primul meu loc de muncă, s-a gândit să cumpere zece pui mici și galbeni și să-i crească în curte, să avem carne bună pentru gătit. I-am spus să nu cumpere, că nu mănânc. „Ei, cum să nu mănânci?!” zisese el, ridicând din umeri și... a cumpărat puii.
Mi-am amintit de pui după ce am citit la Luiza o poveste emoționantă despre niște găinușe care nu plecau de lângă surata lor ucisă de uragan.
Unchiul a cumpărat zece gălbiori și i-a adus la noi până termina el de construit cotețul. Mama le-a amenajat puilor un spațiu în balcon și avea grijă de ei. Eu mai mult mă jucăm cu „pufarinii” mici și galbeni și știam clar că nu voi gusta din ei! Cum să mănânc pufoșii după ce-i privesc în ochi, îi văd explorând prin balcon și ciugulindu-mi din palmă, dormind aproape unul peste altul, piuind în somn ș.a.m.d.?! (Scurtez povestea). Unchiul a hrănit puii – care erau mai mulți cocoși – s-au făcut frumoși de numa’ și... hai cu tăiatul, câte unul. O lingură de supă n-am gustat! Pentru mine mama gătea separat. Cu nimic n-a reușit unchiul să mă convingă să mănânc. Nici măcar „de dragul lui și a muncii lui” n-am mâncat (acest unchi ne-a fost ca un al doilea tată, lângă un frate al lui, care ne-a fost ca un al treilea tată, mai ales după ce tata n-a mai fost). Greu i-a venit să creadă că nu mă ating de mâncarea în care sunt puii crescuți de el cu mare grijă... N-a mai cumpărat niciodată pui să crească.

Tot cu păsările n-o scotea la capăt o mătușa a acestui unchi... Din copilărie și până spre sfârșitul anilor de liceu, aproape în fiecare an, după ce terminam sejurul la mare mergeam într-o comună din Giurgiu (la mare am fost din primul an de viața și până în 1993, parcă, dar la Giurgiu ceva mai rar). Mătușa unchiului pregătea bucate proaspete în fiecare zi. Eram copil când ea a încercat să mă păcălească și mi-a spus că puiul pe care-l gătea era tăiat cu mai multe zile în urmă, nu în acea zi. Am dat fuga în ultima curte, unde era butucul, și am văzut sânge proaspăt. De atunci n-a mai încercat să mă păcălească și nici n-a mai insistat să mănânc. În schimb, îmi făcea scoverzi cu brânză sau unse cu miere și mâncam până simțeam că pocnesc! Și pâine proaspătă mâncam în neștire, cu struguri, cu pepene, cu roșii. Și porumb fiert sau copt! Altceva nici nu-mi trebuia!
Mi-am făcut singură poftă de scoverzi! Și abia le uitasem, după ce am citit despre ele pe Cugiria.

Image by Steve Buissinne from Pixabay

12 comentarii:

  1. Te înţeleg perfect! Nici eu n-aş putea mânca ceva crescut sub ochii mei. Sub nicio formă. Am avut bunici la ţară, tâiau găini, pui, porc, miel, mâncam de toate. Că nu-i vedeam crescând, de aia.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acesta e unul dintre motivele pentru care am ajuns, incetisor, sa mananc tot mai putina carne. :)) Am vazut, de-a lungul timpului, prea multe animalute crescand. In cazul unora a fost suficient sa le vad pui si mi-a trecut de carnea lor. Nu! Nu sunt vegetariana si nici nu-mi propun. 😊

      Ștergere
  2. Ai perfecta dreptate! Este ca si cum m-ai pune sa tai o gaina din curte si sa fac mancare din carnea ei. Nici cu pistolul la tampla nu as manca! Nici eu nu sunt vegetarian, prefer o ciorba de cartofi sau un spanac cu oua, dar din cauza de sot mai mancam si carne! Asta e! Oare de ce am fost asa create sa ne mancam intre noi (si la propriu si la figurat!)?
    Un weekend placut si insorit iti doresc Diana draga!
    Muah! 😊 Pupicios! 😘😘😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Poate ca mai tii minte, cand ne-ai aratat frumusetile de gainuse am intrebat - cam cu jumatate de gura 😊 - daca le tii pentru oua sau carne. Nu prea credeam ca le-ai putea taia... Si am intuit corect. 😊
      Carnea e sanatoasa, daca nu e in exces si animalul nu a fost crescut cu hormoni fel de fel. Cand eram mici, vara ai mei nu prea gateau carne.
      Pentru a se pastra un echilibru, probabil, desi echilibrul e razna cand oamenii se mananca intre ei la figurat.
      Iti multumesc, Ella draga! Weekend minunat iti doresc sa ai si tu! ❤️
      (dupa trei zile de frig si ploaie azi a fost mai senin si mai cald, maine va fi si mai bine!) Pupicios! 😘 😘 😘

      Ștergere
  3. Sunt perfect constienta de ceea ce ai scris - am vazut numai in documentare cum sunt crescuti, industrial, puii. Sarmanii! Indraznesc sa spun: norocul lor ca nu constientizeaza care le este soarta. :(
    Daaa! In ograda e altfel. Mananc pui crescuti in ograda, dar sa nu-i vad cum cresc; sa stiu ca puiul nu e taiat in ziua in care e bagat in oala... (macar o zi sa fistat in frigider!) Poate ca sunt "pitici pe creier" dar reactia de respingere e fizica: mi se strange stomacul si am senzatia ca si esofagul se ingusteaza. :)
    Oh, nu! N-am de gand sa devin vegetarian sau vegan! Daca vreau sa ma sinucid gasesc o cale mai rapida! Si nu vreau! :)
    Sunt sigura ca intr-o situatie extrema as fi capabila sa "rup" gatul unei gaini si sa o fac mancare dar sper ca nu voi ajunge vreodata in astfel de postura. :)
    Cand eram copil ne aducea tata carne de pasare, de porc, de vita etc. - de la animale crescute cu grija. Nu refuzam si nu refuz nici azi decat... in anumite conditii. Acum cumparam dintr-un magazin unde sunt aduse si produse din carne de la animale crescute in modul clasic - nu am vazut fermele, evident, dar intotdeauna cantitatea e mai mica si pretul un pic mai mare (e si o oarecare diferenta de gust - o spun cei care se pricep, 'ca eu...) Oricum, personal nu sunt o mare carnivora, dar imi place - mai ales carnea de porc. :)
    Nu vom schimba in veci modul in care sunt crescuti puii si alte vietati pentru consum. E vorba despre prea mult profit pentru unii... La parter de bloc avem un magazin mare si, cam o data pe luna (dimineata devreme, in general), vine o masina in care sunt incarcate produsele expirate sau aproape de termenul de expirare (si cu sanse mci de a fi vandute si consumate in timp util). Sunt duse la un adapost pentru caini (sau la mai multe, nu stiu sigur, inca) o multime de mezeluri, pui congelati, dar sunt si biscuiti, prajiturele si paine...

    Si eu te imbratisez!

    RăspundețiȘtergere
  4. Faina postare, ca si ramificatiile!
    Cum ai putea manca ceva ce cresti? Este o imposibilitate... tehnica!
    Ai vorbit de scovergi si nu ma pot abtine sa-ti spun. Tocmai am mancat niste scovergi cu varza intr-un loc delicios, de la inceputul Lipscaniului.
    Mai are si alte chestii bunute acolo. Cred ca am descoperit locul acum vreo doi ani, nu mai stiu exact. Si cand si cand mai ajung pe acolo... 😊
    Weekend placut, Diana draga! Pupici! 😘 ❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sa-ti fie de bine, Suzana draga! ❤️ Cand mai treci pe acolo... 😉
      Cu varza nu am mancat niciodata, dar am mai mancat cu "toping" dulceata de visine.
      No! Mi-ai facut si tu pofta de ceva! 😊 De Lipscani! Sunt convinsa ca nu mai e cum stiam eu - ultima data am fost acolo in 1992, cred, dar pana in 1989 de acolo imi cumparam fel si fel de maruntisuri - mai ales cercei, bratari si alte zdranganele. Era strada mea preferata din Bucuresti! 😊
      Iti multumesc. Weekend minunat iti doresc sa ai si tu! Pupici! 😚

      Ștergere
    2. A fost si a mea. Acum este cam aiurea. Intrarea, de pe langa Banca Nationala este acceptabila, dar mai apoi multe magazine s-au inchis, transformat, etc. Mi-ai dat o idee sa o parcurg, pentru ca nici eu nu am fost pana la capatul ei, cred ca de vreo trei ani, pe putin. Nu ma mai atragea si am renuntat. Imi placeau merceriile de acolo, foarte dotate! O sa-mi fac timp si-ti spun ce mai e pe acolo, sau daca!
      Pupici si weekend placut! ❤️😚

      Ștergere
    3. Multumesc pentru oferta de a mi-o descrie, Suzana draga! ❤️ Era tare pitoreasca! Asa o vedeam eu.
      Dada! Merceriile! Cati bani am lasat si acolo! 😂 Pana in 1989 imi coseam singura multe haine si acolo gaseam accesorii pe care nu le gaseam in Bv! Nu puteam rezista tentatiei! Am devenit curioasa despre ce mai e pe acolo... Banuiesc ca, in parte, s-a cam intamplat ca in Bv, pe str Republicii, unde acum sunt mai multe cafenele, "boutique-uri" si mini-market decat magazine cu fel de fel.
      Multumesc, la fel! Pupici! 😘

      Ștergere
  5. Am observat ca ai un regim deosebit (nu axat pe carne si echilibrat) , pentru ca ai postat si unele retete, la un moment dat si despre ce mai cumperi.
    Si pe mine ma deranjeaza prostia asta anti-carne... Treaba fiecaruia: mananca sau nu, dar sa sustina unii ca omul poate trai - sanatos - fara elementele pe care le "gaseste" in cantitate necesara in produsele animale e cale lunga. OK, sunt si in unele plante dar... cat costa acele plante?! Cat de mult costa si ce cantitate mare trebuie nu mai spune nimeni... Unii vorbesc de parca s-ar adresa miliardarilor... Altii cred tot ce li se spune pentru ca sunt dintre cei care cred cu tarie ca le face bine un regim cu fructe si legume... (asa o fi: efectul placebo e demonstrat) dar unii ajung sa cada din picioare. Unul este chiar unchiul care a crescut puii. :) Pe la varsta de 70 si un pic de ani a citit intr-o revista (!!!!) despre un regim de "detoxifiere". Nimeni n-a reusit sa-l convinga sa n-o faca asa, brusc... Bineinteles ca a ajuns la spital, cu halucinatii - l-au trimis la "boli nervoase" si-l indopau cu haloperidol! Norocul lui a fost directorul spitalului care, in vizita prin saloane, a citit fisa si dupa rezultatul analizelor s-a prins ca e vorba de anemie, nu de cip-cirip si i-a schimbat tratamentul (s-a pus pe picioare si i-a trecut "pofta" de bazaconii). Si mai am o prietena pe care o apucase veganismul... Dupa un an s-a lasat si ea de astea si a reinceput sa manance si carne (oricum nu manca multa) pentru ca se simtea tot mai fara vlaga.
    Am citit cate ceva si despre cum dauneaza mediului culturile acestea... Ornitologii atrag atentia asupra faptului ca agricultura industrializata (in general), utilizarea pesticidelor (chiar "bio") etc. conduce la micsorarea numarului de insecte si implicit a populatiilor de pasari: unele se hranesc cu insecte, altele cu cele care se hranesc cu insecte si tot asa. Nu-mi amintesc exact in ce zona (undeva in SUA, parca) au gasit pasari moarte de... foame, practic. O sa caut informatia, macar pentru mine.

    Uuu! Despre mancare fabricata pentru animale cu tot cu ambalaj nu am auzit, dar am vazut cum unii dadeau la caini salam in "celofanul" care tinea loc de "coaja"! Probabil ca stomacul cainilor "lucreaza" altfel decat al omului dar nu cred ca-i ok!
    E trist, da, si - din pacate - sunt sceptica cu privire la o schimbare in bine; mai rau, da, mai bine... Cred ca e ceva de genul "scapa cine poate", cei care se adapteaza cel mai bine - si oamenii se adapteaza tot mai bine, la aproape orice, cu fiecare noua generatie. Probabil ca generatia copiilor copiilor copiilor nascuti azi va fi perfect adaptata la chimicale si la aer toxic. :( Aceia vor avea (tot) trei mese principale pe zi: o pastila, dimineata, la pranz si seara - vor diferi culoarea si "substantele" din tabelul lui Mendeleev.

    RăspundețiȘtergere
  6. Frumoasa dezbatere!
    Felicitari!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred ca sunt in asentimentul interlocutoarele scriindu-ti: Multumim. :)
      Toate cele bune!

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.