2020-10-08

La cules de struguri

Aproape toată săptămâna trecută am fost la cules de struguri. Deși n-au mai fost îngrijite ca la carte în ultimii ani vițele planate acum vreo 30 de ani au avut mulți ciorchini – în două-trei zile am fi terminat de cules dar nu puteam rămâne mai mult de câteva ore zilnic, așa că ne-a luat o săptămâna și o zi.
Partea noastră din grădină e ascunsă sub viță de vie, dar și sub fel și fel de plante, între care „rochița rândunicii” la greu. Arată ca o imensă tufă de ceva nedefinit, dar verde (
încă). Îi va veni și ei timpul la amenajat. E și un măr pe acolo – se vede un fruct printre crengi... Celelalte au căzut printre tufe.
Sâmbătă, în timp ce adunam struguri din vițele care, practic, îmbracă acea casă de jur-împrejur, în apropiere s-a oprit lângă gard o fetiță brunetă, cu păr lung ondulat, și ochi albaștri. După vreo câteva minute am întrebat-o dacă are nevoie de ceva. M-a rugat să îi permit (ea a folosit verbul) să ia un ciorchine de strugure. I-am spus să aleagă mai mulți, dar să ia dintre aceia care au boabele cele mai închise la culoare. „Aceia sunt cei mai bine copți; nu?” întreabă ea. Și așa, s-a înfiripat un dialog. Am luat de la nepoțica noastră un scăunel din plastic, puștoaica s-a instalat lângă cișmea cu un castronel cu struguri spălați. Am rugat-o să nu mănânce prea mulți pentru a nu avea probleme... Și-mi zice: „Dacă nu e cu supărare aș lua acasă ce nu pot mânca”. „Ne-ai face o mare bucurie dacă vei dori să iei mai mulți acasă pentru că noi nici nu îi vom putea culege pe toți”. „Mai lăsați și pentru păsări? Tata spune că graurii mănâncă struguri”. „Oh, da! Graurii au mâncat o mulțime de struguri, dar ne-au rămas destui și nouă. Le mai lăsăm și lor, sigur”. Tare m-am amuzat.
N-o mai lungesc cu și mai multe amănunte. S-a apropiat de vița de vie, s-a uitat cum rup ciorchinii și a reușit și ea. A vorbit aproape non-stop despre... ecosisteme, despre nutrienți, despre substanțe toxice pe care le mai folosesc unii oameni pentru a-și proteja de dăunători fructele, legumele, recoltele, despre cât de greu poate fi înlocuit un copac bătrân care a fost tăiat. O mulțime de lucruri, iar limbajul ei era sofisticat. Avea o mulțime de cunoștințe în materie de... biosferă. Așa m-am apucat să citesc despre biosferă, să-mi reamintesc ce am știut cândva, și am făcut o sinteză, apoi sinteză la sinteza sintezei. E în clasa a VI-a puștoaica, dar vorbește ca o domnișoară educată la pension. O dulceață de copil! Când a plecat acasă i-am dat struguri nu chiar cât putea să ducă, să nu se chinuie. Un pic mai târziu a venit tatăl ei, să ne mulțumească pentru struguri și, pentru că îl cunoștea pe vărul alături de care culegeam (dar și pe mama; și l-a cunoscut bine și pe unchiu’), a rămas și el să culeagă struguri. Mama o știa pe copilă de când era mititică. Eu nu prea am mai fost pe acolo de când a murit unchiul, în 2015, așa că habar n-am de vecini – mai puțin de cei din curtea de lângă - au un Rottweiler și nu aș fi putut rămâne „indiferentă”. 😊
Pentru că acum erau destui care să culeagă în partea de jos a viței eu am urcat, să culeg ce se putea din dreptul balcoanelor și ferestrelor. Și atunci, în balcon, am dat de un păianjen! Mă oftic de numa’ pentru că nu am reușit să fotografiez pânza (imensă, cu irizări de la lumina soarelui), și nici păianjenul așa cum aș fi vrut pentru că era pe colț undeva și trebuia să mă aplec, cu spatele, peste balustradă. În realitate e cât o monedă de 10 bani /10 euro cent. L-am fotografiat și l-am lăsat în pace.
În cutie sunt struguri ananas, cei mai mulți.
Sunt plantate două soiuri de viță:
struguri ananas
și unii cu bob mic - n-a știut nimeni (dintre cunoscuți) să-mi spună cum le zice:
Sunt struguri mai mici, mai acrișori și coajă mai groasă. Cei mai mulți struguri i-am împărțit, pentru că mama nu face must anul acesta, iar de vin nici atât nu se mai ocupă pentru că nu are cine să-l bea și mai sunt încă vreo 20 de litri din anii trecuți – habar n-am dacă o mai fi bun vinul. Dacă reușesc să fac suc (cu storcătorul de fructe!) din strugurii culeși o să mă laud o lună! 
😊
(postare programata)

11 comentarii:

  1. Noroc ca ieri am cumparat struguri, asa ca nu mi-ai starnit pofta cu postarea ta! LOL 😂
    Mi-am amintit de culesul strugurilor de la bunica … avea un soi de struguri tamaios, o placere sa-i mananci!
    Daca nu îti place vinul, banuiesc ca îti place compotul! Eu sunt lesinata dupa compotul de struguri … dar acum nu mai pot manca!
    Ai icercat sa faci compot din strugurii aceia acrisori?
    O zi placuta îti doresc!
    Muah! 😊 Pupicios! 😘😘😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 😊 Ceva de genu' patesc si eu cand vizitez unele bloguri: mi se face pofta de cate ceva - dar nu intotdeauna am in casa, dar "compensez" cu ceva (nu in toate cazurile).
      Imi place vinul daca nu e dulce, ocazional.
      Imi place compotul; cum nu? A zis mama sa faca niste compot, dar eu am zis nu, sa nu mai munceasca atata. O ajut, dar prea putin pentru ca suntem mai mult in contratimp. Din strugurii cei mici am pus la uscat - se stafidesc super si-mi plac de numa' (doar ca tebuie sa am grija la samburi!) 😊
      Multumesc, Ella draga! ❤️ Zi minunata iti doresc sa ai si tu! Pupicios! 😘 😘 😘

      Ștergere
  2. Ce copilă scumpă, aş fi tooot vorbit cu ea! Chiar foarte matură numai din ce ai spus!
    Nu mă pricep deloc deloc. La mine strugurii sunt albi, negri, busuioacă şi "ţâţa caprii", adică ăia lunguieţi, cu bob mare. Nu le ştiu denumirea oficială, aşa le zicea la bunici în sat. :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu e primul copil asa de sfatos pe care l-am intalnit. Ma gandesc cum eram eu la varsta ei! 😂 E drept, nu ma convingea cineva sa las din mana cartea cu povesti politiste (prin clasa a V-a am renuntat sa citesc doar povesti nemuritoare), dar mai mult ma jucam, nu eram atenta la ceea ce se intampla in jurul meu.
      Haha! Stii despre struguri mai mult decat mine. Stiu doar ca sunt albi, negri si... ananas. (pfuuu! in postare am scris "anason" - cred ca sunt rare ocaziile cand nu le spun intai anason acestor struguri!) :))
      Important este sa mancam orice soi de struguri (care ne place) - organismul nu intreaba cum se numesc. 😊

      Ștergere
  3. O activitate si utila si recreativa, iar discutia cu pustoaica a fost de milioane. O singura data am fost la cules, inaintea primului an de facultate. Am fost la Panciu, acolo doar fete, cu profesorul de descriptiva, care pe benele cu struguri ne-a aratat primele notiuni de desen. Faina saptamana! 🙂
    Multumesc pentru poveste, Diana draga! Pupici si un final de saptamana frumos!❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi imaginez ca saptamna a fost faina! 😊 Citind "descriptiva" mi-a fugit gandul - evident! - la geometria descriptiva si creierul meu aproape ca s-a blocat! 😂
      Pentru mine activitatea a fost si foarte instructiva - de ne-ar fi dat cineva extemporal la biologie pustoaica ne-ar fi facut de râs pe toti cei prezenti acolo. Mi-am amintit ca mai am cateva manuale pastrate - inclusiv de biologie - dar pentru ca nu le-am gasit am apelat la internet.
      Cu drag!
      Multumesc, Suzana draga! Un frumos sfarsit de saptamana iti doresc sa ai si tu! ❤️ Pupici! 😘

      Ștergere
  4. Mi-e poftă de cules mai mult decât de struguri.
    Am fost la un singur cules de struguri. Anii 50, înainte de a se lua pământurile de la chiaburi. Eu, copil sărac de oraș, m-am bucurat cel mai mult la vederea dealului plin de vie și a gospodăriei plină de animale. Unchiul a devenit din chiabur - muncitor croitor la Steaua Roșie. Cosea hăinuțele verișoarelor și le invidiam. A trăit cât să primească înapoi parte din pământurile neocupate de colectiv. L-au vândut. :( Totul trece și roata se întoarce.
    Îmi place copila pe care ai întâlnit-o. Prind puțină speranță citind ce ai scris.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pentru mine a fost primul cules de struguri. Bunicii, si din partea mamei si din cea a tatalui, aveau vie, aveau alea-alea, dar cand m-am nascut eu bunicul matern era in Bv, vindea lozuri - altceva nu i-au permis sa "munceasca", la inceput (a fost "recalcitrant" cand cu cooperativizarea fortata). La retrocedare, pe terenurile unde fusese vitza de vie era nimic. Bunicii materni s-au stins inainte de 1990... Cumplite vremuri! Multi au vandut terenurile care le-au fost retrocedate... mai ales daca aveau nevoie de bani sau nu le mai puteau lucra. O bucata de pamant, ziceau bunicii 😊 e intotdeauna buna.
      Cate amintiri mi-au trezit randurile tale! ❤️ Amintiri faine, cele mai multe.

      Sa stii ca nu e singurul copil care simte/gandeste astfel... Hm. Exact acum imi da prin gand! Sper sa nu le treaca, atunci cand "se fac mari"...

      Ștergere
  5. Povestire si comentarii optimiste. Si eu am incredere ca tinerii vor indrepta ce am stricat noi din nestiinta, din graba...
    Felicitari!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sper din tot sufletul ca tinerii sa vada altfel lucrurile si sa le repare - pe cele care mai pot fi reparate.
      Multumim. 😊

      Ștergere
  6. Datorita viztei de vie chiar este - curtea din fatza (curtea din poza e perfect salbatica). :) Strugurii cei mici sunt mai aromati.
    Must nu are cine face anul acesta iar eu nici acum nu m-am invrednicit sa fac suc (trebuie sa-l fac, cel mai tarziu luni - incep sa apara musculite).

    RăspundețiȘtergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.