2021-07-18

Portrete de lupi

Cred că nu există popor care sa nu aibă legende despre lupi. A fost un animal venerat de unii, urât de alții. La un moment dat în istorie, lupii ajunseseră să fie uciși nu doar prin împușcare, săgetare etc., ci și în fel de fel de moduri extrem de crude - erau „pedepsiți” pentru... faptele lor. Pentru blană, dar și de frică (poate, mai ales de frică), oamenii au ales să-i extermine. Astfel, lupul a dispărut din unele zone ale lumii, și a ajuns să fie specie protejată prin lege. Ca orice altă vietate, lupul are scopul lui în natură.

M-am născut și trăiesc în oraș de munte, înconjurat de munți și păduri - un munte fiind chiar în mijlocul orașului (Tâmpa). Era (aș zice) obligatoriu să învăț ce și cum despre animalele sălbatice pe care le-aș fi putut întâlni în eventuale drumeții și chiar prin zonele locuite de la marginea pădurilor, de la poalele munților. Am văzut lupi în realitate (de la distanță, în general; nu doar la grădina zoologică) și am văzut urși în realitate (în Poiana Brașov urșii au trecut la câțiva metri de grupul în care eram). Aici, însă, este despre lupi, despre lupi din alte state, ambasadori pentru frații lor sălbatici.

Mi-ar fi plăcut ca următoarele portrete să fie ale unor lupi din România. Urșii din rezervația de la Zărnești (Sanctuarul Libearty) pot fi urmăriți online, pe site - „live streaming”):
În acest sanctuar trăiesc și lupi - salvați de pe la grădini zoo, dintr-o gospodărie (unde erau bătuți și trăiau între câini) sau din sălbăticie (pentru că aveau nevoie de ajutor).

Trei dintre lupii care trăiesc în rezervația organizației Wolf Conservation Center sunt Alawa, Zephyr și Nikai. I-am „cunoscut” pe FB și în fiecare marți (dar nu numai) - când accesez FB pentru poze la Miercurea fără cuvinte - rămân acolo un timp, urmăresc filmulețe cu lupi și le ascult urletele (nu urlă în fiecare filmuleț!). Pentru mine e fascinant!

Fotografiile sunt de slabă calitate pentru că nu mă pricep (de pe acest laptop) să „salvez ecranul” pentru a avea o imagine cât mai clară, așa că am... fotografiat imagini din filmulețe. Încă nu-i pot deosebi foarte bine pe cei trei lupi (urmăresc filmulețele de prea puțin timp), dar am observat că Zephyr are o „pată” pe bot.

Alawa e femelă; numele ei - Alawa, din Algonyuin (se pronunță „ai-lay-ewa” - înseamnă, în engleză, „sweetpea”, adică „mazăre dulce” (traducere automată). Este un lup cafeniu (mie-mi pare aproape alb); s-a născut în 20 aprilie 2011 și a ajuns la WCC în 27 mai. Are un temperament „dulce”.
Zephyr
e fratele mai mic al lupoaicei - împreună au ajuns la Centru. E un lup cu păr de culoare gri închis și e plin de viață, hotărât, curajos. Numele lui înseamnă „vânt ușor” sau „vânt de vest”.
Nikai
(în engleză: “Little Saint” sau "One Who Wanders”) e un lup cafeniu (seamănă bine cu Alawa - nu 
știu care-i unul și care-i altul, dacă nu le scrie numele), cel mai tânăr dintre ambasadori, ajuns la Centru în mai 2014. Are un temparament „dulce”. Un filmuleț cu el pui este postat pe site-ul WCC. E delicios lupușorul!
În prima foto sunt doi lupi care-și fac siesta. Nu știu care - cel care pare alb ar putea fi Alawa sau Nikai, iar cenușiul... n-am idee. Oricare ar fi, îmi place să le văd „portretele” aici.
Pe site-ul WCC sunt multe informații despre lupi, în general, despre cum sunt protejați, readaptați în sălbăticie și altele.
Filmulețe cu secvențe din viața celor trei lupi (și a altora) pot fi urm
ărite pe FB:
Despre imaginile următoare știu doar că sunt cu pui - „preluate” din filmulețe. Mama cu puii:
Doi pui de lup plouați, tare "fioroși":
În rezervație sunt mulți lupi, dar Alawa, Zephyr și Nikai sunt „amabasadorii” - mascotele, dacă vreți. Văzându-i cum își petrec ziua, cum au grijă de pui, cum „discută” între ei, aproape-mi vine a crede că povestea cu Romulus și Remus nu e un mit (mai sunt destule mituri despre copii crescu
ți de lup).

18 comentarii:

  1. Da, mai sunt povești cu copii crescuți de lupi. De exemplu, Mowgli al lui Rudyard Kipling. Evident, nu la asta te gândești când dai nas în nas cu un lup :) , dar trebuie să recunosc că cei prezentati de tine sunt într-adevăr dulci foc. Cel puțin prima fotografie... îmi vine s-o mângâi pe Alawa. ❤️ Tocmai ce-ți spuneam pe blogul meu că am remarcat că-ți plac animalele. 🐾 :) Avem asta în comun. 💕

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pfuuu! Am uitat ca Mowgli a fost adoptat de-o haita de lupi! Sigur nu ne gandim la cat de buni "adoptatori" de oameni sunt, daca dam nas in nas cu ei! :))
      In filmulete toti par niste caini mari, si taaaare blanzi. 😊 Mi-ar placea sa ma joc cu lupii, asa cum am vazut pe unii facand - ma rezum la caini.
      Ma bucur sa stiu ca si tie iti plac cainii. 💕

      Ștergere
    2. Cred că sătul fiind și un lup ar aprecia mângâierile noastre. Dar poți să știi dacă-i sătul? :) Ai dreptate, ne rezumăm la câini.

      Ștergere
    3. Alawa, Zephyr si Nikai sunt, sigur, satui. :))
      Sunt convinsa ca ar aprecia mangaierile, dar - vorba ta - pana una, alta, ramanem la caini. 😊 Un lup crescut intre oameni isi pierde instinctul de vanator feroce si are comportament de caine!

      Ștergere
  2. Foarte expresive portrete! Sunt foarte frumoase pozele.

    RăspundețiȘtergere
  3. Cred ca mi-am pierdut comentariul. Mi-e greu sa-l reiau, insa vreau sa las un link despre ceva citit acum niste ani:
    https://www.animalzoo.ro/sa-fie-oare-o-minune-intamplare-adevarata-sau-poveste-ireala-o-haita-de-lupi-a-ajutat-la-nasterea-unui-bebelus/
    Eu cred ca intamplarea a fost reala. In anumite momente animalele par mai inteligente emotional ca oamenii.
    Multumesc pentru acel link al prietenilor, nou pentru mine. O sa-l explorez.Cat despre imagini, sunt deosebite si lupii par mai mult spre alb decat gri. Asa o fi?
    Deosebita postare! Multumesc mult, Diana draga! Pupicei! 😘❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Tare neplacut cand se intampla... Uf! Iti multumesc ca nu ai renuntat. 😊

      La acea vreme am citit si eu articolul. Am zambit, dar am cautat sa aflu daca "stirea" apare si pe site-ul vreunei publicatii considerata serioasa - nu aparea si nici acum nu apare. E posibil ca lupii sa "adopte" un om, dar povestea in cauza are multe fracturi logice. Ma opresc la cateva aspecte: femeia, ca sa poata naste copilul, ar fi trebuit sa se dezbrace de la mijloc in jos; gerul - mai ales cand e viscol - ar fi intepenit copilul "impins" de lup; ea stia exact ca sunt femele cele care o "ingrijeau"...
      E posibil sa fi fost vreo gluma de 1 aprilie si sa se fi rostogolit ca adevarata (n-ar fi prima data).
      Sunt sigura ca animalele, uneori, par mai inteligente decat oamenii dar aceasta intamplare imi este foarte greu s-o cred.
      Cu drag! Alawa si Nikai sunt aproape "crem", Zephyr e cenusiu. In filmulete se vade mai clar culoarea lor.
      Si eu iti multumesc, Suzana draga! ❤️ Zi frumoasa iti doresc! Pupici! 😘

      Ștergere
  4. Mi se strânge inima privindu-i. Par triști. E bine că oamenii i-au adunat aici ca să-i protejeze, dar ce fericiți ar fi ei liberi, în pădure...

    Săptămână excelentă, dragă Diana! ♥

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt doar toropiti. 😊 Au suficient teren sa "zburde". Ziua, oricum, lupii nu sunt prea activi. In filmulete se vede ca le e bine - au acel "zambet" care se vede si la cainii fericiti.
      Ceilalti lupi sunt eliberati in salbaticie, mai apoi. Acestia trei sunt un fel de gazde, pentru cei care vin. Comportamentul nou-venitilor e unul cand intalnesc semeni de-ai lor care cunosc locul si altul cand se trezesc pe teren necunoscut.
      In SUA, Canada, Mexic (nu numai) speciile de lup sunt inca in pericol de extinctie.

      Iti multumesc, Zina draga! ❤️ Saptamana excelenta iti doresc sa ai si tu!

      Ștergere
  5. Sunt dulci foc, mai ales cei doi fioroşi plouaţi! :D
    Par blânzi tare, dar parcă aş prefera să-i admir de la distanţă. Deşi da, mi-ar plăcea să-i mângâi.
    Zi bună, Diana!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daaa! Fiorosii plouati sunt... N-am cuvinte sa exprim cum sunt! :))
      Cred ca sunt blanzi, cu cei care-i au in grija, dar e recomandabil sa-i admiram de la distanta. 😊 Si mie mi-ar placea sa-i "smotocesc"! Ma consolez cu gandul ca in urma cu muuulti ani am avut ocazia.
      Iti multumesc Potecuta! ❤️ Zi buna iti doresc sa ai si tu!

      Ștergere
  6. Wolves are very interesting to me. If there we're no wolves, we would not have dogs, and I love dogs! Thank you for sharing this wonderful post.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Very, very, very true! I love dogs too. ❤️
      You made a very nice connection between wolves and dogs. 😊
      With pleasure. Thank you for appreciation.

      Ștergere
  7. Sunt animale deosebite! Îi iubesc foarte mult!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si eu! Au inceput sa ma fascineze inca din copilarie. 😊
      Iti multumesc pentru vizita.

      Nu stiu daca e ok (= am permisiunea ta) sa pun aici link de redirectionare spre blogul tau, dar simt nevoia sa las aici adresa blogului - 'ca prea-i frumos ce am vazut acolo.
      https://ecoarta.wordpress.com/

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.