2014-07-22

Lupul (Canis lupus)

Din punctul meu de vedere, lupul este un animal fascinant. Mi-au plăcut lupii de când urmăream, în copilărie, filme și citeam cărți “cu indieni”. Indienii erau prieteni cu lupii - nu înțelegeam pe atunci că nativii americani, pieile roșii, erau prieteni cu toate animalele și vânau numai cât le era necesar pentru hrană și îmbrăcăminte.
Am vazut lupii, de la distanță, iarna, prin pădurile din Poiana Brașov și le-am auzit urletul. Tata ne liniștea spunându-ne că lupii nu atacă omul, și la vremea aceea pădurarii se preocupau cu adevărat să hrănească sălbăticiunile tocmai pentru a le ține departe de așezările umane. Peste ani am și plimbat un lup, în lesă.
Lupul este cea mai mare specie din familia câinilor (Canidae). Această specie este una din cele șapte care formează ordinul carnivorilor (Carnivora).Cele două specii de lupi sunt lupul (Canis lupus) și lupul roșu (Canis rufus). Subspeciile lupului sunt lupul polar, lupul nord-american, lupul de șes și lupul obișnuit.
Deși cercetările arată că lupul nu atacă oamenii, prea multe filme l-au arătat în postura de vânator feroce împotriva omului. Cercetătorii afirmă că nu există dovezi în acest sens, dar există dovezi că lupii s-au hrănit cu cadavrele celor înghețați sau al soldaților lăsați pe câmpul de luptă - după bătălia de la Hastings din 1066, soldații englezi căzuți au fost lăsați pradă viermilor și lupilor pe câmpul de luptă - și există dovezi ale faptului că, uneori, atacă gospodăriile umane pentru hrană - în secolul XVI, sub domnia reginei Maria Stuart, în Scoția a avut loc o invazie de lupi; ultimul lup scoțian a fost omorât în anul 1743.
Statisticile nord-americane arata ca in ultimii 60 si ceva de ani au fost dovedite, in zona, numai doua cazuri fatale in care au fost implicati lupii.
Lupul este cea mai răspândită specie dintre mamiferele care trăiesc în prezent si se adapteaza cu succes la cele mai diferite condiții de trai. Este un vânator foarte talentat, însă modul lui de trai are un impediment major: este concurentul direct al omului și, pe majoritatea zonei lui de răspândire, a pierdut în această luptă inegală.
Lupii au fost exterminați din toate țările Europei centrale și de nord în perioada secolului XIX și al doilea război mondial. Au mai rămas populații în Portugalia, Spania, Italia, Grecia și Finlanda, deși lupii au repopulat în mod natural multe părți ale Europei, recolonizând Franța, Germania, Suedia și Norvegia. Cele mai mari populații sunt întâlnite în Europa de est, România, Peninsula Balcanică și Polonia. În România, mai ales în timpul ultimului dictator comunist, lupul a fost vânat frenetic, aproape exterminat, dar populația de lupi a început să se refacă - având o rată medie de creștere de circa 0,5 %, dar rata de creștere este neconcludentă deoarece stabilitatea populației nu a fost încă apreciată. În munții din Transilvania mai trăiesc lupi în număr mare, fapt ce a dat naștere numeroaselor legende despre oameni-lupi, legende care sunt la fel de populare și în Marea Britanie, așa cum în S.U.A., în rândul americanilor nativi în special, sunt populare credințele privind animalele totem.

Surse info: wikipedia.ro, http://www.carnivoremari.ro/lupul.php
Sursa foto: Wolf Tales (pagina FB)

Pe acceași temă:
Lupul - caracteristici fizice generale

12 comentarii:

  1. Stiam ca lupii isi aleg perechea pentru toata viata, asa e? Dintre animale imi plac tigrii, dar si lupii sunt animale fascinante. Cate povesti au in centul lor lupul..ca personaj negativ, hi, hi...ce ne mai speriau parintii cu asta, si eu il mai sperii pe al meu Bubu cu vezi ca vine lupu :)) Nu prea se sperie. La tara avem un caine lup (corcitura))e foarte rau cu strainii , e un caine foarte bun de paza, si chiar o dată Bubu cand era mai mic s-a dus pe acolo cand cainele avea ceva mancare, si am inlemnit, nu l-a muscat, doar l-a doborat jos, si s-a oprit cand a vazut ca e de-al casei si copil, insa putea sa il faca praf Groaznica amintire, Bubu nu s-a speriat, a inceput sa rada, credea ca se joaca cutu cu el... In schimb cu gainile e belea, ce le mai jumuleste Lupu ca asa il cheama cand umbla pe teritoriul lui si are ceva de mancare :)))) Seara buna!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, isi aleg perechea pe viata sau raman singuri. :) Si tigrii - si multe alte animale sunt fascinante - dar lupii, pentru mine, au ceva special... Poate pentru ca i-am vazut "de aproape", in mediul lor natural... (?!)
      Hahaha! Exista aceasta "sperietoare": "te ia lupul daca nu esti cuminte", inca din batrani! :) Pe mine n-au incercat sa ma sperie cu nimic (i-am intrebat) :)) La varsta copilariei am fost copil foarte cuminte si ascultator: priveam, ascultam, cercetam... apoi... am tras concluzii, dar degeaba m-ar fi speriat cu lupul la acea varsta. :))
      Of-of! Baiat viteaz Bubu! De-ar fi inceput sa urle pericolul de a fi fost ranit era real... Cei mai multi caini devin si mai agresevi - sau devin agrsivi - cand aud urlete si tipete (cum fac foarte multi oameni cand sunt in preajma unui caine) si cainii se sperie de urlete si tipete si agitatie si atunci ataca, imaginandu-si ca se apara...
      Un adevarat caine de paza, Lupu! :) Ce cauta gainile pe teritoriul lui?! :)) Stiu ca nu-i de râs dar amuzante trebuie sa fie scenele! :)
      Multumesc! Zile fericite!

      Ștergere
  2. uite un articol pe care parca îl asteptam! Lupul, stramosul câinelui- adica al celui mai bun prieten al omului, este un animal deosebit de inteligent. Ca între timp, câinii nu mai au cam nimic în legatura cu lupul, este si de asteptat! Traieste în apartamente, face baita în mod regulat, primeste mâncarica doar daca sta cuminte si nu latra sa deranjeze vecinii :))) Of, of...Specia s-a îndepartat la fel de mult de original, ca si omul modern cu Homo sapiens :)))
    Imaginea care-mi vine imediat în minte când ma gândesc la lupi este noaptea de catifea si profilul lupilor urlân, pe talerul auriu al lunii pline :) Dar mai am o amintire care nu ma va parasi probabil niciodata... Lupii din gradina zoologica din Sibiu în anii '90.... Locuiam în cartierul Valea Aurie si locul de joaca al fetileor mele era Muzeul Satului la care ajungeam trecând prin gradina zoo :)) In zona lupilor si a vulpilor, era ceva normal, ne intrase în reflex. Ne opream putin, inspiram adânc si apoi, ne tineam de nas si fugeam fara sa respiram cat puteam de repede, cât mai departe :))) Ohhhh! infiorator ce duhori domneau acolo! Uite ca de cate ori am fost la Sibiu, de tot atâtea ori am fost în muzeul satului, dar niciodata la gradina zoologica... Oare ce o mai fi pe acolo?!
    te pup draga mea... m-am lungit cu amintirile mele :))) salutari fetelor tale dragi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt inteligenti, cu adevarat. Nici nu ataca o prada aflata in apropierea culcusului, pentru a nu se da de gol si pentru a-si tine puii departe de primejdie - total diferit de comportamentul unor oameni care, tinandu-si copii de mana se cearta cu altii si chiar sar la bataie... :(

      Pffuu... Ca mi-ai amintit de acele duhori! Nu-mi amintesc sa fi vazut lupii la zoo in BV - desi stiu ca erau - dar imi amintesc mizeria in care erau tinute animalele si imi amintesc o mini gradina zoo de langa restaurantul "Ursu" din Poiana BV, unde, in copilarie, am vazut si cateva caprioare, dar imi amintesc duhoarea din cusca ursului Lache, mare amator de bere... Stiu ca am plans cand l-am vazut intr-o zi plin de noroi pe labe... Mereu, cand urcam in Poiana, aveam biscuiti pentru Lache - ii aruncam printre gratii... Ce istorie a avut si Lache... :)
      Amintirile tale mi-au trezit amintiri legate de evenimente petrecute cu muuult timp in urma - si ma bucur ca s-a intamplat. :)
      Hm... Cine stie ce-o mai fi acum acolo... :) Despre zoo din BV am si uitat... A fost in renovare vreun an, urmand s-o redeschida in ianuarie anul acesta, dar au amanat deschiderea... si am si uitat sa ma interesez ce-o mai fi! Sper doar ca animalele vor avea parte de o viata mai buna - vorba sa fie, ca viata in captivitate prea buna nu-i... :(
      Pupici cu drag! Multumesc, transmis si trimis inapoi ganduri de bine! :)

      Ștergere
  3. Nu pot sa spun ca imi plac lupii,dar nici nu-i desfiintez.Stiam de la tata ,ca lupii nu intorc capul ci se intoc cu tot corpul.Asa o fi?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, au gatul teapan. :) Se spune ca in 30 nov., de Sf. Andrei, e singura zi in care lupii isi pot misca gatul, singura zi in care lupul isi vede coada. :)

      Ștergere
  4. Dragging a wolf with a leash? I can only imagine. :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Asta iarna au gasit un lup mort, undeva pe marginea unei autostrazi, aici in Olanda si imi amintesc ce tevatura a fost....
    "Va e frica daca revine lupul in Olanda?" Ai auzit vre-o intrebare mai tampita?
    pupici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Uuuuf! Si pe aici se face mare tavatura mare in special cand vor sa vaneze si in extra-sezon. :(
      Ooo, da! :)) Am auzit intrebari mai tampite! :)) Doar un exemplu de jurnalist profesionist aflat la locul unei explozii de butelie. Casa unora a fost aruncata in aer de butelia defecta atunci cand ei dormeau... Au scapat nevatamati practic prin miracol si o "jurnalista" intreaba una dintre victime: "V-ati speriat?!
      Pupici!

      Ștergere
  6. Am vazut fotografii ca isi intorc capul...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Tocmai imi dau seama ca si eu am vazut astfel de foto - dar nu m-am gandit ca tocmai am vazut unul... care-si poate vedea coada. :)
      Multumesc de vizita.

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.