2021-12-18

Daniil Sihastru. 18 decembrie

În ziua de 18 decembrie - în calendarul ortodox românesc - este pomenit Cuviosul Daniil care, conform unei legende, i-ar fi prezis lui Ștefan cel Mare că va urca pe tronul de domnie al Moldovei. Daniil Sihastru a fost canonizat de Sinodul Bisericii Ortodoxe Române în anul 1992, alături de alții – între care și voievodul Ștefan cel Mare. După spusele lui Ion Neculce, cuviosul Daniil e cel care l-a îndemnat pe voievod să continue lupta împotriva turcilor și l-a îndemnat să ridice mânăstirea Putna.

Daniil Sihastru, cunoscut și sub numele de Daniil Schimonahul sau Daniil cel Nou (să nu mai fie confundat cu Daniel din Vechiul Testament), s-a născut într-un sat de lângă Rădăuți, la începutul secolului al XV-lea. Copil fiind, se zice că a învățat pe de rost multe texte biblice, dovedind mare credință în Hristos și, mai târziu, a căutat sihăstria. Spre finalul vieții s-a retras pe o stâncă de pe malul unui pârâu, locuind într-o încăpere săpată în stâncă.

Dimitrie Bolintineanu i-a dedicat o poezie: Daniil îînvață pe voievod despre demnitate; poezie publicată prima dată în „Reforma”, an IV, nr. 18, 1862.

Sub o râpă stearpă, pe un râu în spume,
Unde un sihastru a fugit de lume,
Cu vărsarea serii un străin sosi.
- Ștefan al Moldovei vine a-ți vorbi!
- Ștefan al Moldovei, Daniel îi spune,
Să aștepte-afară! Sunt în rugăciune.
- Bunule părinte! Sunt rănit și-nvins;
Însăși a mea mumă astăzi m-a respins!
Viu să-ți cer povață dacă nu-i mai bine
Turcilor Moldova d-astăzi să se-nchine?
Daniel Sihastru domnului a zis:
- Mă înșeală-auzul ori eu am un vis?
Capul ce se pleacă paloșul nu-l taie;
Dar cu umilință lanțu-l încovoaie!
Ce e oare traiul, dacă e robit?
Sărbătoare-n care nimeni n-a zâmbit?
Viața și robia nu pot sta-mpreună,
Nu e totdodată pace și furtună.
Doamne! tu ai dreptul a schimba-n mormânturi
Pentru neatârnare, oameni și pământuri;
Dar nu ai p-acela ca să-i umilești!
Poți ca să îi sfarămi; dar nu să-i robești!
Daca mâna-ți slabă sceptrul ți-o apasă,
Altuia mai harnic locul tău îl lasă!
Căci mai bine este supus lăudat,
Decât cu rușine domn și atârnat!
Dupe-aceste vorbe, Ștefan strânge-oștire
Și-nvingând păgânii, nalță-o monastire.


(din „Poezii”, Editura Minerva, București, 1977)

4 comentarii:

  1. Interesant! Nu știam asta. Mulțumesc pentru info.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu placere!
      Despre poezie stiam, dar despre Daniil am aflat compiland calendarul pentru decembrie. 😊

      Ștergere
  2. Cred ca am vazut locul de care vorbesti, undeva aproape de Ceahlau. Sper ca nu ma insel. O camaruta sapata in stanca. Ceea ce m-a impresionat a fost ceea ce era cumva un pat de piatra pe care se vedeau curburi lasate de trup. Un spatiu fascinant. Imi doresc sa il revad.
    Chiar cred ca avem nevoie de reluarea unei astfel de poezii. Are parca sensuri si mai puternice azi. Atat ca nu il avem pe Stefan. Sau cine stie? Poate apare ca intr-o minune de Craciun!

    "Viața și robia nu pot sta-mpreună"! Cateva cuvinte care exprima ceea ce e mai important azi!

    Multumesc pentru postare, draga Diana! Pupici si o duminica placuta. Maine cred ca ornam crengile. Le-am pus impreuna in suport si am pus apa. Sunt curioasa daca mai e ceva viu acolo.❤️ 😘


    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din ce-am citit de-a lungul timpului stiu ca sunt mai multe grote despre care se spune ca au fost locuite de pustnici. Nu cred ca e pe acolo - grota sihastrului Daniil e undeva pe langa Manastirea Putna - dar cine stie pe unde o mai fi fost?

      Eram cu gandul la poezie de ceva timp dar n-am gasit ragazul de-a o scrie. In timp ce adunam info pentru a compila "calendarul din decembrie" am dat de numele Cuviosului Daniil Sihastru. 😊 Ce moment mai potrivit sa vreau? 😊
      In scoala generala nu mi-a spus prea multe poezia, dar mai apoi... E-heee! :))

      Nu apare niciun Stefan... Ar trebui sa vina cu inca vreo mie de Stefan, Mircea, Vlad... sa se "infiltreze" in toate structurile - altfel nu au cum sa rezolve cancerul incompetentei, coruptiei, lacomiei... :(

      Crengile puse in apa rezista ceva timp, dar tot se scutura de ace la un moment dat (am avut asa o creanga). Dar pana se scutura sunt frumoase! 😊
      Cu placere! Si eu iti multumesc, Suzana draga! ❤️ Duminica frumoasa iti doresc sa ai si tu! Pupici! 😘

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.