2021-12-26

Mystère. Film despre un lup și un copil

Lupii se numără între animalele care îmi plac foarte mult și încerc să nu pierd ocazia de-a vedea poze cu lupi, videoclipuri cu lupi, filme artistice sau documentare cu lupi (sau să-i văd în realitate).

În seara primei zile de Crăciun am avut ocazia de-a vedea filmul „Mystère” (titlul internațional: „Vicky and Her Mystery”), realizat de francezi, difuzat în anul 2021. E un film despre prietenia dintre o fetiță în vârstă de 8 ani, Victoria (Shanna Keil), și un lup.

Este un film bazat pe fapte reale. Denis Imbert, regizorul, a auzit povestea unui bărbat care i-a dus fiicei sale un cățeluș și mai apoi a constatat că este lup.

Nu voi povesti prea multe pentru că nu vreau să divulg tot. Este un film pentru toate vârstele.

După moartea mamei, Victoria devine apatică și nu-i vorbește tatălui, considerându-l, cumva, vinovat de această moarte pentru că, deși fiind mare chirurg, nu i-a salvat viața. Tatăl ei, Stéphane (Vincent Elbaz), consideră că ar fi bine să petreacă un timp alături de ea, departe de agitația orașului, într-un sat de munte, pe lângă Lyon, unde el mergea cu părinții în copilărie. Fetița nu comentează, nu vorbește, își urmează tatăl.

Într-o zi, un necunoscut în vârstă – la ferma căruia tatăl și fiica ajung după ce se rătăcesc făcând o plimbare pe coclauri - oferă copilei un ghemotoc de blană pe care aceasta îl descoperise acolo, și-a arătat multă afecțiune pentru el. Necunoscutul îi spune despre vietate că nu are nume, că este „darul pădurii” și că va fi un animal bun dacă va fi crescut de cineva cu inima curată. Fetița îl numește imediat „Mister”. Îl ia acasă fără să știe tatăl ei.

Filmul abordează și problema fermierilor din zonă, care se plâng că lupii le ucid animalele, motiv pentru care îi vânează fără milă pentru a-și proteja avutul.

Filmul „Mystère” începe cu o haită de câțiva lupi pe care o hărțuiesc o mână de indivizi înarmați: oierii cărora lupii le-au prădat turmele. Împușcă un lup care le ține calea apoi pleacă mai departe.

Fetița a fost aleasă în rolul Victoriei pentru că dintre cele care s-au prezentat la selecție între ea și puiul de lup s-a format, imediat, cea mai bună legătură; Shanna nu avea experiență în jocul actoricesc sau în fața camerelor de filmat (am citit pe nu mai știu unde), dar este atât de naturală în rolul de prietenă a lupului încât cred că mai mult s-a jucat, și a fost treaba adulților să se descurce cu filmatul, cu montatul și ce mai fac adulții pentru un film.

Mister este tot un lup adevărat, dresat de Muriel Bec (dacă am înțeles corect). Pentru acest film puiul de lup și Shanna s-au întâlnit cu mai multe săptămâni înainte de a începe filmările pentru a putea fi creată și redată legătura puternică dintre copil și lup - lupul a crescut, practic, alături de fetiță. Această legătură va fi păstrată pe viață în realitate.

Scenele din film în care Victoria îmbrățișează și sărută lupul nu sunt trucate.

Lupii, ca și câinii, te acceptă în haita lor sau te pot accepta, ca om, să fii conducătorul haitei. Un lup se poate comporta (aproape) ca un câine, dacă e crescut de mic și iubit. In fond, lupii sunt strămoșii câinilor.

Din punctul meu de vedere, este un film care merită văzut; nici nu e lung – o oră și 24 de minute, cu tot cu „prezentări”. Un film pe gustul meu: fără scene lungite aiurea, firul derulându-se repede, fără „stop-cadru” luuung (de crezi că s-a blocat imaginea) spre zări sau mai știu eu ce.

E un film a cărui acțiune ar fi înțeleasă și dacă ar fi un „film mut”, fără explicațiile de rigoare ce caracterizează filmele mute de la începuturile cinematografiei.

Imagine de Christel SAGNIEZ de la Pixabay

16 comentarii:

  1. Interesant filmul. Multumim de recenzie.

    RăspundețiȘtergere
  2. Spune-mi doar un lucru, se termină cu happy end sau... ? Pentru că scena aceea cu haita de oameni care-i aleargă cu puștile pe bieții lupi, deja e prea mult...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Merg ei dupa lupi, trag in unul, dar imi place sa cred ca l-au ratat. 😊
      Mai happy decat e nu e posibil in conditiile date. 😊 E happy finalul.

      Ștergere
    2. Whew! Nu suport nici să văd nici să aud despre animale rănite...

      Ștergere
    3. Mie mi-e greu sa vad, sa aud despre, sa deduc... dar tot ma uit la filme (prin comparatie cu altele acesta e catifea-catifea). La documentare cu vietati ma uit cu teama, cu mana pe telecomanda (sau mouse, de la caz la caz) - cum sesizez ca urmeaza ceva ce ține de legea firii, cum schimb canalul sau apas "stop" si fac un "salt". 😊 Am scos din grila acele canale tv cu vanatori si pescari - sa nu dau de ele nici macar intamplator, cand mai deschid televizorul.
      La cate raniri si alte cele am vazut in realitate, in filme stiu ca animalele acelea pleaca fericite de pe platoul de filmare - e linistitor.

      Ștergere
  3. Faina povestea! Si este atat de deosebit ce spui despre aceste fiinte, dar nu numai despre ele.
    O seara frumoasa, draga mea! Si daca ai vreun Stefan maine, petrecere frumoasa! Noi avem, asa ca intru mai spre seara pe aici.
    Pup si numai bucurii!❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mi-a placut mult filmul. Citind ca e bazat pe fapte reale n-am mai stat pe ganduri, si am castigat "disputa" despre ce film vedem - apoi am vazut si un altul, dorit de majoritate. 😊
      Iti multumesc, Suzana draga! ❤️ Distractie frumoasa!
      Nu mai avem pe cineva apropiat cu prenumele Stefan, dar mai e o zi de Craciun! ❤️
      Pupici si bucurii! ❤️ 😘

      Ștergere
  4. Trebuie sa vad neaparat filmul...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred ca nu-ti va parea rau. Pentru mine, primele vreo 20 de minute au parut lungi - 'ca nu aparea lupul. 😊

      Ștergere
  5. Gracias por la recomendación me la llevo anotada. Te mando un beso

    RăspundețiȘtergere
  6. O să caut filmul. Mulțumesc.
    Când vei avea timp poate vei citi cartea ”Pomul de Crăciun” de Michel Bataille. O am din anii 70. Este povestea unui băiat care mai are de trăit doar 3 luni și o face alături de o pereche de lupi.
    Am scris și eu despre lupi.Îți dau link la o superbă parabolă a cântărețului meu preferat. Visotski: https://www.youtube.com/watch?v=TZWGRyPQUxs

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu placere. Si eu iti multumesc!
      E un cantec foarte... puternic! Aproape ca un imn. S-a zburlit puful pe maini ascultandu-l. 😊
      Am cautat pe net dupa carte (nu stiam despre aceasta) si am dedus ca a fost reeditata - poate o gasesc in vreo librarie...
      Online nu am gasit-o, s-o pot citi, dar nu am cautat suficient de "adanc" (inca).

      Ștergere
  7. I was wondering about this movie, as I saw it listed on Netflix last week. I'll have to watch it. Wolves are powerful pack hunters and feared as such, but they are also much misunderstood. Sadly, they aren't the only wildlife that fall into this category. Personally, I think man is the hunter to be most feared on this planet earth. "The Christmas Tree" by Michel Bataille is listed on Amazon as available as a used book. Hope your Christmas was lovely, and am wishing you a pleasant New Year.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. It's a nice movie. The friendship between wolf and child is extraordinary.
      I think like you: the wolves aren't understood. Somehow, the fear of wolves is ancestral. Of course, they are predators. Humans has also entered their habitat to raise his flocks; the conflict became inevitable and the man, being the most ferocious hunter, won the fight in an unfair way. But in this film the emphasis is not on this conflict. In this movie the wolves win.
      Thank you for the tip about the book.
      It was a beautiful Christmas, although it wasn't snow. 😊
      I wish you health! ❤️ Everything to be fine after the intervention you need, I wish you. And a happy New Year!

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.