2019-04-18

Medic in timpuri grele: James McCune Smith

Inscriptia: "First regularly-educated Colored Physician in the United States."
James McCune Smith este unul dintre oamenii care au depăşit limite ce păreau a fi imposibil de depăşit. Este primul afro-american care a obţinut o diplomă de doctor şi primul afro-american care a avut un cabinet medical şi o farmacie in Statele Unite ale Americii, unde trata pacienţii fără discriminare.
S-a născut in 18 aprilie 1813, in New York City. Mama lui a fost o sclavă din Carolina de Sud, Lavinia, iar tatăl lui a fost Samule Smith, un comerciant. James a fost crescut de mama lui. In primii ani a învăţat la o şcoală din Manhattan, unde erau acceptaţi şi copii care nu aveau pielea albă, fiind un elev emintent care şi-a dorit să devina medic. Nicio universitate din America nu i-a permis accesul la studii. Reverendul Peter Williams, un aboliţionist de culoare, a recunoscut extraordinarul potenţial al tânărului James şi l-a încurajat să se înscrie la Universitatea din Glasgow, Scoţia, unde a fost primit. Reverendul a fost cel care a adunat banii necesari drumului până acolo, educaţiei şi cazării - James a fost un student strălucit. In anul 1837 şi-a obţinut titlul de doctor. Vorbea fluent limbile latină, greacă şi franceză şi se descurca in ebraică, italiană, spaniolă şi germană. Era considerat unul dintre cei mai bine educaţi americani ai timpului său.
Când a revenit in Statele Unite ale Americii rasismul îl aştepta.

Scrierile sale, inclusiv discursurile, au contribuit la încetarea sclaviei şi la câştigarea drepturilor civile pentru cetăţenii de culoare. James McCune Smith a fost un intelectual care nu poate fi definit numai de rasa sa pentru că a militat împotriva discriminării şi pentru alte categorii rasiale.
A scris lucrări de medicina, ştiinţă, farmacie, geografie, dar şi literatură. Educaţia lui, şi propriile interese, l-au determinat să depăşească graniţa profesiei şi să scrie despre oamenii şi lumea din jurul lui; a făcut şi unele portrete ale muncitorilor afro-americani din New York.

In anii 1840 s-a căsătorit cu Malvina Barnet şi au avut împreună 11 copii, dar numai cinci au trăit până la vârsta adultă. James McCune Smith a supravieţuit şi soţiei şi acestor cinci copii; a murit in urma unei boli de inimă la 17 noiembrie 1865, cu nouăzeci de zile înainte de ratificarea celui de Al Tresiprezecelea Amendament la Constituţia S.U.A. prin care sclavia era abolită in toată ţara.

Resurse online:
https://www.universitystory.gla.ac.uk/biography/?id=WH24115&type=P
https://en.wikipedia.org/wiki/James_McCune_Smith

8 comentarii:

  1. Interesant personalitate. N-o stiam, deci mi-ai completat lacunele... :P
    MUltumesc. Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ieri am aflat si eu, cautand un alt nume, tot al unui medic afro-american, dar care a profesat prin anii 1980 (parca) :)
      Cu placere. Numai bine! :)

      Ștergere
  2. Bravo! Ma înclin în memoria acestui om atat de priceput si emancipat!
    A lasat cu mult în urma multi dintre "faimosii" lui co-americani!

    Sa ai un început de weekend minunat! Pupici!<3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cand descopar astfel de oameni imi spun mereu "omenirea are sanse sa se salveze". :)
      Multumesc, Ella draga! Pupici! <3

      Ștergere
  3. Tot eu sunt dar mai "treaza"! Hahahaha...
    Ti-am urat un "bun început de weekend" ... desigur ca nu e nimic rau în asta, numai ca azi e joi ... eu eram convinsa ca e vineri! Hahahaha ...
    pup!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :))) De-ai sti cu ce pofta am râs citind acest comentariu al tau! Tot azi, pe la ora 19, am intalnit o vecina, am schimbat cateva vorbe si la despartire i-am urat: "va doresc un frumos sfarsit de saptamana". Ea a zis "multumesc, la fel" dar mi s-a parut cam ezitanta - apoi, ajungand acasa, mi-am dat seama ca azi e joi!! :))
      Pe scurt: suntem doua care am crezut ca azi e vineri! :)
      Pupici! <3
      Zile senine iti doresc!

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.