2023-12-25

Didi e plecata cu Sorcova AEC 17

Didi a plecat cu Sorcova când a văzut primele mele încercări de a confecționa ceva din fășiile de hârtie descoperite în cuibul 17 (ratacit aici parea un bumb mic si verde) din bradul-calendar pentru Adventul Exploratorului CreativNici eu nu mai am mult și plec cu cercul (îl voi impodobi, sa creada lumea ca e o sorcova... progresista).

papusa cu sorcova decorata cu panglici de hartie colorata, langa flori din panglici de hartie

Prima data am încercat sa fac o petala în stil quilling. Uuups! Fâșia fugeaaaa de parca ar fi fost obligata sa plătească pentru păcatele mele.

Didi desccopera fasiile de hartie colorata si un bumb mic verde.

M-am gândit la o felicitare cu brăduț din aceste fâșii – am văzut undeva pe net. Am fost inspirata ca nu am lipit direct pe carton de felicitări! 

un brad stilizat si o stea stilizata, din fasii de hartie colorata lipite pe hartie

La fel de inspirata am fost și când n-am lipit direct pe carton pentru felicitări ceea ce-mi propusesem să fie o stea sau un fulg de nea (ca și cum ar fi totuna – dar n-ar fi prima data când ii zic stea fulgului de nea; bănuiesc, totuși, ca nu se simte jignită steaua și nici fulgul de nea nu se simte jignit). 

A treia oara am fost mai inspirata și am reușit o floare! 

floare din panglici subtiri de hartie colorata, la mijloc o bulina aurie (vedere fata - spate)

Mi se pare chiar drăguța, confecționată din fâșii lipite în forma de petale și trei zulufi – în mijloc e o bulina aurie din cuibul 10 al bradului-calendar. Am atașat o agățătoare (din fășie de hârtie) și gata floarea de agățat în brad – dar au mai rămas fâșii. Și-atunci mi-a venit ideea unei sorcove!

Sorcova cu fasii lungi de hartie colorata ondulata, legate de un bat pentru frigarui

Am luat un bețișor pentru frigărui, am ondulat fâșiile folosind foarfeca (latul), apoi le-am prins de bețișor. Mai apoi, am înfășurat pe bețișor alte fâșii de hârtie. Și gata sorcova! Didi a luat-o și-a plecat la colindat înainte de a fi momentul pentru sorcovit.


Mersul cu Sorcova

E un obicei vechi-vechi, afirma etnografii, și e practicat în prima zi a anului, în special de copii.

La început, Sorcova era o crenguță înmugurită de măr, corcoduș, gutui sau vișin care se punea în apa de Sfântul Andrei și până în prima zi a anului (de Sfântul Vasile) era înmugurită (înverzită).

Cu aceasta ocazie se urează de sănătate, de putere, de tinerețe celor care sunt colindați, prin atingerea ritmica a Sorcovei de umărul gazdei. Nici animalele, păsările de curte, vacile, oile etc. nu sunt omise de la urări.

Sorcova era considerată o bagheta magică prin care celor sorcoviți li se dădea sănătate și putere.

Textul colindului Sorcova diferă ușor în funcție de regiune. 

Nota. Fotografiile sunt editate in programul experte.com (redimensionari s.a.) si in photocollage.com pentru ca nu mai pot accesa programul preferat: online image editor (eroare de timp, zice: site-ul s-a incarcat tarziu) Un nou motiv de intarziere, pana am gasit altele si m-am obisnuit cu ele.

Cu bucurie, sanatate si toate bune sa petreceti Craciunul! 

Sa ne bucuram de darurile care ni s-au dat!

Craciun binecuvantat! 

12 comentarii:

  1. Îmi place mult ideea cu sorcova. Didi trebuie să fie foate fericită dacă a plecat deja la sorcovit. Sper să ajungă și pe la mine, o astept cu drag.
    Îmi plac mult și toate celelalte decoratiuni realizate., chiar și brăduțul și fulgul/steau ta. Floarea este deosebită. Îmi place combinația de materiale.
    Felicitări și mutumim de urări.
    Crăciun fericit, Diana!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Mihaela! ❤
      Ajunge, cum sa nu ajunga?! Jar mananca daca nu trece si pe la tine cu Sorcova! 😊
      Unele materiale par a-mi "vorbi", altele se lasa rugate sa-mi dea o idee. 😊
      Zi frumoasa!

      Ștergere
  2. Dragele mele brasovence, în primul rând doresc sa va urez Craciun fericit, pace si linste sufleteasca, sanatate si bucurii! 🌟💞🌲😘 💖 🤗
    Sorcova lui Didi este tare vesela. Imi place. Multumim si pentru frumoasa aducere aminte a traditiilor, cei tineri habar nu mai au!
    Te pup. Gânduri bine si îmbratisari, de la Trio pentru Quattro ♥♥♥♥

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumim, Carmen draga! 💕 Aceleasi urari si de la noi pentru voi! ❤ 😘 🍀 💞 🐾 🤗
      Da, se cam pierd traditiiile... Sau, in unele cazuri, nu mai conteaza ce simbolizeaza, ci doar sa... "iasa banu'".
      Imbratisari si pupici, de la quattro pentru trio! ❤ 😘 🍀 🐾 🤗

      Ștergere
  3. Esti o simpatica cu ideile tale! Mie imi place ce a iesit, insa nu am inteles de ce bradutul l-ai facut pe latimea cartonului. Floricelele cu zulufi imi plac mult. Dau un efect foarte vesel. Didi s-a descurcat cu sorcovitul? I-a placut un picut de aceasta traditie?
    Pupici! Craciun binecuvantat, plin de bucurii, Diana draga! ❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Suzana draga! 😊 ❤
      Ma gandeam ca indoi foaia si... "gata felicitarea"! 😊 Cand vad la altii pare simplu de lipit hartie pe hartie, dar mai va cand incep. 😊
      Imi plac de numa acesti zulufi care pot fi obtinuti din anumite panglici! Imi par veseli si... rebeli. 😊
      Multumesc! Numai de bine! ❤ Pupici! 😘 Zile senine!

      Ștergere
  4. No conocía la costumbre. Feliz navidad para ti y tu familia. Te mando un beso.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Gracias!
      Feliz Navidad para ti y tus seres queridos!
      Te mando un beso.

      Ștergere
  5. Vaaaaai Sorcova!!!Stai ca si eu facusem una (si mi se pare ca fix cu niste suporturi maro de la bomboane, cum am primit una in calendar!! Cum de-am uitat! Ma intreb und eo fi. Ce mult mi-as dori sa pot organiza toate creatiile in cutii pe care sa scriu ce si cum, asa cum aveam initial :D.
    Mie imi place si bradul si imi place si steaua / fulgul (stai linistita ca si mie mi se intampla si nu cred ca se supara - fulgul e un fel de steluta de zapada si zapada este un fel de fulg de praf cosmic :D.)

    Floarea arata foarte tare!! Si De sorcova nu mai zic.. :D Cred ca as vrea sa fiu si eu sorcovita un pic. Hmm... Daca nu uit poate fac una pentu Anul Nou :)))

    Pupici cu drag!! Craciun Fericit!!🎄🤗

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vei gasi Sorcova cand vei avea nevoie de ea! sau... o vei gasi cand nu e nevoie de ea. 😃 In cazul meu, de regula, e valabila varianta 2. 😊
      Am incercat si eu sa le organizez in diferite cutii/cutiute - prefer sa fie cutii transparente, sa vad repede ce e in ele - dar nu-mi prea reuseste organizarea.
      Bradul aproape ca a inceput sa-mi placa, tot privindu-l, dar... Multumesc pentru incurajare. ❤
      Frumoasa analogia fulg de nea - stea! 😊 ❤ Acum stiu ca nu s-au suparat.
      Pupici cu drag! 💗

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.