Sfântul Andrei este cunoscut, mai ales în
Transilvania, și cu numele de Sântandrei
sau Sânedru.
Credincioșii creștini, ortodocși, romano-catolici,
lutherani și anglicani sărbătoresc ziua acestui sfânt în data de 30 noiembrie.
Sfântul Andrei e fratele lui Simon Petru (alături de care a fost discipol al
lui Isus) și fiul lui Iona din Betsaida, localitate
situată pe malul Lacului Genezaret. Cei doi frați, Andrei și Petru, aveau o
casă în Capernaum
și erau pescari. Până să îl urmeze pe Isus Andrei a fost ucenic al lui Ioan
Botezătorul.
După Înălțarea lui Isus apostolul Andrei a plecat
să propovăduiască creștinismul în Bitinia, Grecia, Ahaia, în părțile Mării
Negre cunoscute pe vremea aceea ca Scythia. În
multe locuri a fost prigonit pentru credința sa și în Sinope a fost chiar schingiuit.
Întors în Bizanț a convertit la creștinism pe soția proconsulului Egheat și pe
fratele acestuia; faptul a mâniat pe Egheat, care a pus ca apostolul să fi ucis
prin crucificarea cu capul în jos.
Sfântul Andrei a murit ca martir în Ahaia, la
Patras.
În legendele populare din Moldova, Basarabia şi
Transilvania, Apostolul Andrei apare ca un bătrân cu o aureolă luminoasă,
căruia fiarele sălbatice i se supun.
Moaștele sale au fost așezate în biserica Sfinții Apostoli din Constantinopole,
alături de cele ale lui Luca și Timotei, prin anul 350, aduse acolo de
Constantin al II-lea, fiul lui Constantin cel Mare. Moaștele se păstrează
întregi până în jurul anului 850, când împăratul bizantin Vasile I Macedoneanul
cedează rugăminților locuitorilor din Patras și le înapoiază capul sfântului
Andrei. În anul 1208, în timpul Cruciadei a patra, relicvele au ajuns la
Amalfi, în apropiere de Napoli, fiind păstrate
în domul San Andrea. În 1462 au fost duse la Roma, din cauza pericolului
turcesc. În secolul al XV-lea Papa Pius al II-lea a mutat relicvele sfântului
Andrei în catedrala Sfântul Petru de la Roma. În anul 1964 capul sfântului
Andrei a fost înapoiat bisericii din Patras.
Este patron al Scoției (steagul scoțian reprezintă crucea sfântului
Andrei), al României, al Spaniei, al Siciliei, al Greciei și al Rusiei. De
asemenea, este patronul orașelor Napoli, Ravenna,
Brescia, Amalfi, Mantua,
Bordeaux,
Brugge, Patras s.a.
Deoarece era pescar, sfântul Andrei este considerat de marinarii
și pescarii greci drept ocrotitorul lor. În România este socotit cel care a
propovăduit Evanghelia pe aceste meleaguri. Mărturie stau toponimele din zona
Dobrogei (Scythia Minor) unde, se spune, a și locuit o vreme, într-o peșteră.
De aici, se zice, le-ar fi predicat şi i-ar fi creştinat pe strămoşii
românilor. Peştera unde tradiţia spune că s-ar fi aflat sălaşul Sfântului
Andrei a devenit loc de pelerinaj, dar nu există nicio dovadă istorică
incontestabilă care să ateste faptul că Sfântul Andrei ar fi ajuns într-adevăr
în Dobrogea.
Superstiții: cine
lucrează în ziua Sfăntului Andrei se va îmbolnăvi la Ignat; gospodarii ungeau țărușii
de la porți, pragul ușilor, ferestrele și chiar fântânile cu usturoi pentru a
fi feriți de moroi* și strigoi**; în această noapte se pune grâu la încolțit și
după cum crește se poate afla dacă anul ce vine va fi sau ba unul bun; în unele
zone ale țării fetele pun sub pernă 41 de boabe de grâu şi dacă visează că le
ia cineva grâul se mărită în anul ce vine; se bea covasa - o băutură fermentată, făcută din mălai și făină, menită să
apere oamenii de strigoi.
Ritualurile erau însoțite de petreceri ținute la adăpostul
caselor.
Din bătrâni, ziua mai este numită şi Sântandrei, Ziua lupului
sau Noaptea strigoilor. Se crede că
de Sântandrei, lupul devine mai sprinten
şi îşi poate îndoi gâtul ţeapăn - de aici şi zicala că îşi vede lupul coada. Se spune că la Sfântul Andrei creşte ziua cât bobul de mei şi că, în noaptea
de 29 spre 30 noiembrie - importantă pentru vrăji şi farmece - toate animalele
vorbesc între ele, dar nu este bine să le asculţi.
În calendarul popular, de-a lungul anului, sunt multe sărbători
dedicate lupului, semn că acest animal era unul important în viața strămoșilor
românilor.
Lupul, în tradiția
geto-dacilor (și nu numai), a fost un animal inițiatic. La naștere, copiii
slabi vor lua numele de lup pentru a fi tari, precum acesta. Lupul este prezent
și în riturile de inițiere alături de viteji. Animalul inițiatic se oferă
întotdeauna să-l ajute pe eroul aflat la ananghie, dar cu o singură condiție:
acesta nu trebuie să se însoare niciodată. Ultimul moment din viața omului la
care mai participă lupul este trecerea sufletului din lumea aceasta în
cealaltă. Lupul participă aici în calitatea sa de animal-călăuză: Că lupul mai știe / Seama codrilor / Și-a potecilor
/ Și el te va scoate / La drumul de plai / La un fecior de crai / Să te duci în
rai / C-acolo-i de trai / În dealul cu jocul / C-acolo ți-e locul.
Note:
*) În mitologia românească se crede că moroii ar proveni de obicei dintr-un
prunc mort înainte de a fi botezat, ucis sau înmormântat de viu, sau dintr-un
mort neputrezit, căruia nu i s-a făcut slujba religioasă. Se crede că moroii
plâng noaptea și își cer botezul (sensul difera de la regiune la alta).
**) În mitologia românească strigoii sunt sufletele rele ale morților, despre care se crede că ar
ieși noaptea din mormânt și s-ar transforma într-un animal sau într-o apariție
fantomatică pentru a pricinui rele celor vii.
Mult noroc, sănătate și belșug le doresc tuturor
celor care poartă numele acestui sfânt!
la multi ani tuturor!!!
RăspundețiȘtergereLe-am urat si eu La multi ani! tuturor sarbatoritilor si in particular celor foarte putini pe care i cunosc cu acest nume. :)
RăspundețiȘtergereLa mulți ani Andrei/Andreea!
RăspundețiȘtergereUn început de iarnă frumos sa ai, Diana!