2022-10-13

În spatele măștii. Clickbait

Lăsând doar imaginile în postare s-ar fi putut spune că titlul (prima parte) este din genul celor „clickbait” = clic momeală = titlu înșelător.

Ce se ascunde în spatele măștii?

https://diana-kundalini.blogspot.com: un cartof colorat cu chip de om cu ten palid

Imaginea sub efect „caleidoscop”:
imaginea editata "caleidosop" a cartofului colorat cu chip de om

Ceva natural, dar nu senzațional, se afl
ă in spatele măștii:
https://diana-kundalini.blogspot.com: un cartof natural cu gauri a niste ochi si o taietura ca o gura de om

Sub exact același efect „caleidoscop”:

https://diana=kundalini.blogspot.com: imaginea unui cartof modificata prin efect caleidoscop

Oamenii – în marea lor majoritate – sunt la fel de curioși precum pisicile (dar nu la fel de drăgălași). Specialiștii în vânzări profită de această curiozitate, pe lângă alte trăsături psihologice pe care le iau în calcul când vor să vândă ceva, când vor să atragă trafic pe site-urile lor etc.. Și așa s-a inventat termenul „clickbait” = clic momeală. Așa cum pescarul oferă peștilor ceea ce peștii cred că vor să înghită și agenții de publicitate oferă utilizatorilor de Internet ceea ce speră ca aceștia să înghită: despre politică, sexualitate, frumusețe, sănătate, succes profesional, câștiguri bănești facile etc.

Ce este „clickbait și unde e întâlnit

Clickbait e o practică („strategie de marketing” ar zice unii!) prin care utilizatorii sunt atrași cu titluri „explozive” menite să manipuleze emoțiile, să incite curiozitatea: nu o să crezi!, nu vei ghici niciodată ce s-a întâmplat în continuare!; vei fi revoltat aflând ce s-a întâmplat cu acest copil!; acest bărbat a găsit un plic sigilat – e incredibil ce a găsit în el! și tot așa. În loc să prezinte fapte titlurile clickbait se adresează în special emoțiilor, curiozității utilizatorului, dar și lăcomiei acestuia.

În titluri sunt oferite câteva informații care să suscite curiozitatea, dar nu suficiente pentru a o satisface fără accesarea conținutului spre care duce link-ul.

Practica aceasta a clickbait-ului poate fi întâlnită azi aproape pretutindeni (și nu doar online), dar ziarele și revistele tabloide, emisiunile de televiziune tabloide care se bazează mai mult pe senzațional folosesc în mod regulat această practică.

Această cultură tabloid înfloritoare a desființat vechile definiții ale știrilor, incluzând povești nebunești și senzaționale despre celebrități de dragul profitului, afirmă un editorialist de la Washington Post.

Se consideră că această practică a clickbait-ului derivă din așa-numitul „jurnalism galben” (yellow journalism) sau „jurnalism de tabloid”, caracteristic în general tabloidelor, dar folosită și prin alte ziare, reviste etc. încă din secolul al XIX-lea (cândva prin 1890 ar fi fost inventat termenul de „jurnalism galben”).

Jurnalismul de tabloid e acel gen de jurnalism în care sunt prezentate știri puțin sau deloc verificate, unde sunt utilizate titluri scrise cu litere mari în care sunt incluse exagerări sau partea senzațională dintr-un eveniment. Aceste povești/știri senzaționale sunt încadrate în categoria de „jurnalism cu carnetul de cecuri” – reporterii de știri plătesc sursele pentru informațiile oferite dar nu verifică acuratețea acestora, adevărul. Practica este controversată și considerată, în general, lipsită de etică deoarece se poate ajunge la publicarea de acuzații nedovedite mai ales la adresa celebrităților și politicienilor.

Caracteristicile clickbait-ului

O caracteristică definitorie a clickbait-ului este reprezentarea înșelătoare prin care e manipulat utilizatorul să acceseze un anumit conținut. Conținutul la care se poate ajunge accesând un titlu precum Un rege și-a înfometat supușii poate conduce la o informație adevărată. Utilizatorul curios se va gândi aproape imediat la un rege contemporan și va face clic pe link – va afla cum un rege uitat de istorie și-a înfometat supușii... Dacă acel rege a existat cu adevărat nu se poate spune că autorul textului a mințit! A spus un adevăr care nu interesează decât, eventual, istoricii, și a câștigat o mulțime de accesări ale site-ului – ceea ce se traduce prin profit financiar.

Dorința de a afla ceva scandalos, ceva senzațional, ceva inedit îi determină pe unii să acceseze aproape orice! Că dorința rămâne nesatisfăcută în caz de clickbait e altă poveste.

Scopul practicii clickbait

Pe scurt, scopul acestei practici este profitul pentru agențiile de publicitate, pentru vânzători sau prestatori de servicii.

Cu fiecare click făcut site-ul care găzduiește link-ul câștigă bani de la agenții de publicitate dar conținutul e lipsit de valoare, e de calitate îndoielnică. În anumite condiții, în cazul clickbait se poate discuta și despre fraudă.

Clickbait e folosit în principal pentru a genera vizualizări pe site-uri web, fie în scop propriu, fie pentru a crește veniturile din publicitatea online, dar poate fi folosit și pentru atacuri de tip „phishing” cu scopul de a răspândi fișiere rău intenționate sau pentru a sustrage informații despre utilizator – atacul are loc în momentul în care utilizatorul, curios să afle mai multe, deschide link-ul furnizat.

Acele link-uri foarte tentante, pline de „senzațional”, „extraordinar”, „incredibil” etc. și care, de regulă, au valoare mică din punct de vedere al conținutului, îl pot conduce pe utilizator la o pagină unde sunt alte titluri tentante – și el accesează – și tot așa din „tentant” în „tentant”... utilizatorul pierde timp iar agenții de publicitate (și site-urile care găzduiesc link-urile) se aleg cu profit mărit.

Cel care înghite momeala va ajunge la un conținut „învăluit” în reclame – reclamele sunt adevăratul scop al conținutului accesat și, probabil, sunt mulți cei care devin cumpărători pentru cine știe ce; dacă n-ar fi funcționat strategia de clickbait probabil că ar fi dispărut.

Din clickbait câștigă numai agențiile de publicitate și vânzătorii.

Nici nu prea e de mirare că practica aceasta are succes! În fiecare zi suntem bombardați cu informații, instrucțiuni, sfaturi de a cumpăra aia sau aia, de unde e cel mai bine să cumpărăm, unde e cel mai ieftin („compară prețuri!”), fă click aici, află ultimele noutăți, asta trebuie să ai s.a.m.d. încât devine tot mai dificil pentru unii să discearnă ce este cu adevărat util sau are valoare reală. La toată această distragere a atenției mai e și clickbait-ul, care-i face pe unii să citească pagină după pagină de chestiuni irelevante sau dezinformări.

Utilizat cu înțelepciune și cumpătare clickbait poate fi un instrument de marketing eficient, dar când e folosit pentru a umple „golul curiozității” (cum e în majoritatea cazurilor) clickbait e o rețetă pentru dezastru, pentru cei care apelează la această practică din dorința de profit.

36 de comentarii:

  1. Da.
    Da... si iar da.
    Unul dintre motivele pentru care nu imi pare absolut deloc rau de faptul ca mi-a fost fortata mana ca sa renunt la facultatea de PR si Comunicare a fost tocmai asta. Retetarul de titluri bombastice de tip clickbait...
    Mi-au placut mult pozele, ideea structurarea articolului. Si apoi mi-am amintit de o zicala: multi vad / citesc... putini pricep :)))).
    Cum face creierul tot felul de asocieri.. hehe,

    Pupici cu drag :*

    RăspundețiȘtergere
  2. Sunt multe lucruri pe care nu vreau sa le fac nici in caz ca n-am de ales (si nu le-am facut): sa vand asigurari si reclame...
    La un moment dat am renuntat sa mai urmaresc orice la TV iar cand am avut ocazia sa vad mai multe emisiuni de "stiri", si nu numai, am ramas aproape masca vazand pe toate "rigolele de stiri" titluri bombastice! Si sunt oameni care staaaaauuuu cu orele in fatza TV-ului pentru promisiunea ca "imediat" vor vedea ceva extraordinar! Of.
    Multumesc pentru compliment, Rux! Zicala e arhiverificata in practica! 😊
    Pupici cu drag! ❤️

    RăspundețiȘtergere
  3. Muy bien documentado . Una técnica que se aprovecha de los incautos. Te mando un beso.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Gracias por tu apreciación.
      Considerando que la práctica es exitosa, significa que muchos son imprudentes.
      Te mando un beso.

      Ștergere
  4. Aqui no meu país somos bombardeados com anúncios!
    Gosto das fotos e do artigo.

    Saúde e paz.
    Beijinhos

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E somos bombardeados com publicidade! Na rua, no ônibus, na TV... Até os comerciais terminarem durante um filme, eu esqueço qual filme estava assistindo. :)
      Obrigado pela apreciação!
      Desejo saúde e paz também!
      Beijinhos 💐

      Ștergere
  5. Ha, ha, ha, ha, ha... Un adevar incontestabil! Mi-ai amintit de una dintre surorile mele (mezina familiei) care, ori de câte ori aparea reclama la un produs televizat, nu mai avea stare pâna nu obtinea acel produs, iar când se convingea de capcana apareau regretele. :) O toamna binecuvântata, sublima, învesmântata în culori, arome si Lumina, draga Diana!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Stiu cateva persoane (apropiate) are fac exact ca sora ta! Cum apare ceva, cum hop si ei! In ceea ce ma priveste, fac exact invers: cum apare reclama la ceva, cum renunt sa cumpar produsul (daca, eventual, il foloseam) sau stiu sigur ca nu-l voi cumpara niciodata. Stiu ca exagerez, si nu-i pasa nimanui, dar... deh! 😊 Noroc ca nu pierd prea mult timp la tembelizor - cine stie la cate produse as fi renuntat! (ma gandesc...)
      Iti multumesc, Iosif! La fel iti doresc sa fie si pentru tine toamna!

      Ștergere
  6. Da, e veche practica asta şi va mai dura. De-ar fi ăsta cel mai rău dintre cele rele...
    Interesant articol şi tare faine pozele!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cat timp exista oameni practica va avea succes. 😊
      Oooh, daaa! Ar fi frumos sa fie cel mai rau dintre rele... Ma gandesc ca de n-ar avea asa de multi "mancarimea" de-a accesa titluri "explozive" s-ar putea indrepta rele mai mari... Cand in fleacuri nu exista un control asupra impulsurilor cred ca nu ne putem astepta la control/discernamant cand e vorba de ceva cu adevarat rau (desi e foarte rau clickbait-ul care duce la un fisier "culegator de date").
      Multumesc pentru apreciere, Potecuta!

      Ștergere
  7. Daca totul este atat de documentat, ma intreb retoric de ce se pune botul la asa ceva, scuzati expresia. Sunt atat de multe lucruri dubioase in ultima vreme, incat pe cuvant daca stiu ce sa mai adaug la un subiect pe care l-ai documentat excelent in stilul tau. Un titlul din cica 'Adevarul', titra despre 'epidemie de cancer'... Iti dai seama unde s-a ajuns?
    Am dat de un articol in ultimul nr. din rev. Cosmos in care chiar se vorbea despre valul enorm de informatie, insa problema esentiala este cum si cand o accesezi. Si trebuie sa pricepem ca informatia nu inseamna cunoastere! Ca totul in jurul nostru este faramitat in adevaruri si minciuni si ca fara o prelucrare
    autentica devenim cam varza...
    Varza e buna la placinta... ca sa schimb registrul.
    Nu mai adaug, decat ca as vrea sa fac gem de struguri. Ce zici de chestia asta? Am aflat la mare despre aceasta posibilitate si m-a captivat ideea.
    Te pup si un final de saptamana placut, Diana draga! ❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Stii "poeziile" unora: "mie nu mi se intampla", "asta e pe bune"... s.a.m.d. Nu exista prea multi oameni care rezista sa nu se scarpine atunci cand ii mananca. 😃 Titlurile "explozive", cu o mancarime ar putea fi comparate. Sunt unii care acceseaza fiind constienti ca e "momeala"!
      Epidemie de cancer! Fratemeleu! Sa termine cu "exercitiile militare", cu lansarea satelitilor in atmosfera Terrei, cu testarea nuclearelor, cu deversarea reziduurilor nucleare in apa si pamant... si se termina "epidemia" de cancer. Acum cateva luni scriau "ziarele" de "epidemia" de obezitate! Stim toti ce urmeaza: saci cu bani alocati pentru programe de preventie si alte frectii la picior de lemn.
      Excelenta observatia cu privire la diferenta (enorma, din punctul meu de vedere) dintre informtie si cunoastere!

      Si eu m-am gandit la gem de struguri! Avem o vita-de-vie care a facut o multime de struguri si cum nu mai are cine sa-i faca must sau vin... m-am gandit la gem (sau dulceata) - compot de struguri mai avem de anul trecut. Mama a zis ca ea n-a facut niciodata dar ar putea face o incercare... Oricum, mananc la struguri de numa'! Marti am cules 6 kg si mai sunt cativa ciorchini... Maine (azi, deja) culegem din nou (sper!)

      Iti multumesc si pentru apreciere, Suzana draga! ❤ Weekend frumos iti doresc sa ai si tu! Pupici! 😘

      Ștergere
  8. Foarte bine ai descris totul !
    ...și eu am pățit-o accesând din curiozitate la un "titlu pompos", iar la tv am câteva posturi pe care le accesez rar...
    Weekend plăcut să ai !
    Pupici ❤

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc si pentru apreciere!
      Am accesat si eu un astfel de link... 😊 Doar unul, cu titlul "Mihai Constantinescu a murit" (desi era cat se poate de activ la acel moment); in schimb, mi-au fost trimise link-uri cu titluri care nu aveau nicio legatura cu textul la care trimiteau... Cei care mi le-au trimis erau bine intentionati, dar... citisera doar titlurile! 😃 N-o sa inteleg in veci: de ce sa distribuie cineva articole pe care nu le citeste?! Doar pentru ca ii place titlul?
      Oooo! La TV am renuntat din nou, total (mai vad cate ceva doar... conjunctural, sa zic asa)! De cand cu "galceava de la granita" iar m-am saturat deplin de manipulari de doi lei. Incepusem sa urmaresc serialul "Rex. Aventuri la Viena" (asa ceva) - cu un caine lup, si am observat ca au "bagat" reclame in timpul filmului si la televiziunea asa-zis nationala... Nu-mi mai trebuie...
      Weekend placut iti doresc sa ai si tu! Pupici! ❤

      Ștergere
  9. Por trás da capa pode estar o segredo, mas uma vez desvendado pode não corresponder à expectativa.
    Abraço amigo.
    Juvenal Nunes

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Muito verdadeiro! Conclusão muito concisa - e bonita. Mas... quem não tenta não descobre. :-)
      Obrigado pelo seu comentário.
      Abraço amigo.

      Ștergere
  10. Olá Diana!
    Infelizmente esse tipo de marketing está em crescente no mundo todo.
    Quando se pesquisa sobre um produto. Logo enchem nossas redes sociais com propagandas, sem mesmo a gente querer isso.
    Tenha uma semana repleta de luz
    Abraços Loiva

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Olá Loiva!
      Oh sim! Aqueles que querem vender seus produtos estão cada vez mais agressivos... Eles nos atacam de todos os lados, desesperados por lucro. Uf!
      Obrigado! Lhe desejo um bom final de semana!
      Abraços.

      Ștergere
  11. Hi Diana,
    I think advertising is increasingly aggressive and misleading, trying to get consumers to buy their products, which are often not quite what is expected.
    The images are in perfect harmony with the theme.
    Interesting and complete post.
    Have a nice and peaceful weekend
    Hugs and all the best

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hi Maria!
      It is also my opinion: the quality of some products does not meet the standard "declared" in the advertisement...
      I don't know about you, but here (on TV) there are enormously many advertising for medicines/food supplements - it's terribly boring.
      Thank you! I wish you a nice and peaceful weekend too! Hugs!

      Ștergere
  12. Răspunsuri
    1. In televiziune cred ca e cel mai rau! Si la "buletinele informative" se practica "jurnalismul galben"! :))

      Ștergere
  13. Se pare că sunt metode eficiente, din moment ce continua de atîta timp. Prima dată în România am văzut-o la ”Evenimentul zilei”. Am auzit că se practica in Ro și in perioada interbelică.
    Mulțumesc pentru documentare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt eficiente metodele, pentru ca omul este, din fire, avid de senzational, in special, dar pare ca-i avid si de grotesc...
      Nu-mi amintesc cand am sesizat prima data faza cu titlurile inselatoare dar cred ca se practica la greu - din cand in cand cumpar carti care sunt la pachet cu un ziar sau altul, si-am tot vazut titluri momeala.
      Sunt aproape sigura ca s-a practicat (si) in Ro si inainte de perioada interbelica... Imi bantuie prin minte un "caz"... - era ceva despre nu stiu ce omor si jurnalistii scriau cam tot ce le dadea prin cap, sperand sa-si vanda ziarul.

      Cu placere. Si eu multumesc!

      Ștergere
  14. Diana,
    Adorei a publicação e aprendi
    muito e vou passar
    adiante
    Bjins
    CatiahoAlc. do Blog Espelhando

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Catia, suas palavras são um elogio. Obrigado. Tenho certeza que você está entre aqueles que sabem como evitar clickbait.
      Beijinhos 💐

      Ștergere
  15. În spatele măștii este un cartof??!!! :) Bună rău! Altfel, oricum stau prea mult pe internet. Evit clickbait-urile evidente, dar poți fi sigură că multe din articolele pe al căror titlu apăs sunt pierdere de timp. Oh, well! At least I have fun. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daaa, un cartof! 😊 Mult zgomot pentru nimic - cum a zis Sakespeare. Intre timp au crescu "tuleie" in ochiul drept al cartofului - e sinistru! 😃
      Bantui pe Internet, de regula, pe blogurile care-mi plac si pentru documentare in anumite situatii. In al doilea caz e cam cum zici tu: pierdere de timp, pentru ca mai toate articolele pe o tema data zic cam acelasi lucru (uneori, insa, gasesc si ceva in plus - si apoi caut sa aflu daca e ok acel ceva in plus sau ba si... din clic in clic trece ziua si tot nelamurita sunt! 😃 )
      Saptamana frumoasa iti doresc, Jo! ❤

      Ștergere
  16. Încerc să las un comentariu încă din ziua postării și cumva uite că tot nu am reușit. Am avut partea mea de pacăleli cu ceva timp mai în urmă, dar acum nu mă mai las pacălită la fel de ușor. Mai intru pe unele articole ce par a trata subiecte ce țin de profesia mea, dar mai mult să văd dacă spun corect ceea ce anunță în titlu și de cele mai multe ori prefer să citesc întai câteva comentarii pentru a-mi da seama de felul articolului, apoi decid dacă merită citit sau nu. Oricum, în general îmi place să citesc comentariile mai mult decât articolul.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi pare tare rau ca intampini probleme... Se lucreaza de zor la platforma si cei care isi rup din timp sa ma bage in seama se chinuie...
      Fix asa patesc cu un articol al Suzanei! Nu reusesc sa ii scriu ca "am luat un zmabet" (tot apare un mesaj ca nu se face "legatura" cu acel cod de verificare... Pfuu!
      Din curiozitate profesionala mai accesez si eu unele site-uri despre chiar stiu ca sunt pe lista celor care difuzeaza multe stiri false...
      Si mie-mi place sa citesc comentariile! In cateva cazuri am gasit in cate un comentariu exact ceea ce aveam nevoie.
      Iti multumesc pentru ca ai insistat sa ajungi aici, Niko!

      Ștergere
  17. Reușită transformare a cartofului. Bravo cu felicitări, Mi-ai amintit de mama, cea care strângea de prin excursii tot felul de rădăcini și rămurele cu forme deosebite (animale, în special). Le dădea cu lac și le punea în fața cărților din biblioteci. Erau altfel și erau gratis.
    PS recunosc deja stilul unor site-uri. Gen capital ori cancan. Nu mă păcălesc și nici nu vreau să le fac trafic. Iar TV-ul nu funcționează pe știri. Protejează-te și tu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc! ❤
      Frumoase bibelouri mai erau!
      Mi-ai amintit pe tata... 😊 La noi el era cel care aduna astfel de radacini, ramurele, scoarta de copac si le lacuia (le mai si "ajuta" sa aiba o forma anume mai pregnanta, dar rar). Mai am si acum cateva - mi-e tare greu sa ma despart de ele, desi nu mai sunt foarte lucioase (ar trebui sa le lacuiesc din nou, poate-si recapata stralucirea - un alt plan pe care nu stiu cand/daca il voi indeplini) 😊

      Pe vremuri citeam revista Capital - era super! Cand - peste timp - am vazut ce publica pe site... m-am "oripilat"! Doar din greseala daca accesez capital, cancan, playtech, impact, aleph s.a.
      La TV mai vad ceva "stiri" doar conjunctural... Uneori ma opresc la un documentar, pe un canal care nu are prea multe reclame in timpul filmului... Nu mai am deloc rabdare cu reclamele!

      Ștergere
    2. Da. Aveam abonament la revista Capital. Ce decădere.

      Ștergere
    3. Exact cuvantul pe care il cautam: decadere! Cred ca au pastrat doar denumirea (o fi marca inregistrata sau ceva)

      Ștergere
  18. oare a plecat mesajul anterior spre tine?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. A ajuns, si l-am intampinat cu multa placere, chiar daca abia la doua dimineata. 😊

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.