Citat din "Isabel si apele diavolului" |
Mircea Eliade s-a nascut la Bucuresti, pe 13 martie 1907, in familia ofiterului
Gheorghe Eliade, un om foarte religios. A avut si o sora, Corina, care avea sa
devina mama cunoscutului semiolog Sorin Alexandrescu.
Eliade a fost un adevarat erudit; vorbea fluent franceza,
germana, italiana, engleza si cunostea destul de bine ebraica, persana,
sanscrita.
In tinerete, Eliade a fost jurnalist si eseist, discipol al
controversatului filosof de extrema dreapta Nae Ionescu si membru al
societatii literare Criterion.
Pe 14 iulie 1938 Eliade a fost arestat pentru sustinerea
acordata Garzii de Fier, care tocmai fusese scoasa in afara legii de
regele Carol al II-lea. In anii urmatori a fost atasat cultural in
Marea Britanie si Portugalia, sub regimul legionar si ulterior sub regimul
maresalului Ion Antonescu.
Anul 1970 a fost pentru Mircea Eliade un an marcat de trei
evenimente importante: pe 7 ianuarie, a fost numit Doctor Honoris Causa of
Human Lettres al Universitatii Loyola din Chicago; pe 8 iulie, a primit titlul
de Membru corespondent al Academiei Britanice; in august/septembrie a calatorit
in Suedia şi Norvegia unde a participat la Congresul international de istorie a
religiilor, care s-a tinut la Stockholm.
Cu putin timp inainte sa moara, a primit Premiul Bordin al
Academiei Franceze si titlul de Doctor Honoris Causa din partea
Universitatii din Washignton.
Si-a trait ultimii ani din viata departe de ţară , criticat de regimul comunist, care il catalogase
drept “ideolog fascist”. Trecutul lui de simpatizant fascist a fost scos tot
mai mult in atentia presei, fapt care a dus la deteriorarea sanatatii sale.
Intr-o zi de luni, 14 aprilie, il doboara o congestie cerebrala, care se va
dovedi peste cateva zile cancer generalizat. Se va stinge marti, 22 aprilie 1986 la ora 9:40.
In 14 aprilie 1938
publica in Cuvântul:
In Cuvântul, ca si
aiurea, am scris de mai multe ori asupra straniei dezinteresari a culturii românesti
oficiale faţă de problemele si realitatile orientale. Observam, cu alt prilej,
ca se poate intelege – si, fireste, se poate scuza – absenta catedrelor de
asiriologie, egiptologie si sanscrita din Universitatile noastre. Dar este de
neinteles, si dincolo de orice scuza, lipsa oricarei catedre de orientalistica,
absenta unui Institut oriental, dezinteresarea faţă de marea drama asiatica
inceputa sub ochii nostri, totala ignorare a Orientului viu.
Lăsăm la o parte lipsa de interes faţă de limbile si cultura
popoarelor orientale care au fost sute de ani active in istoria noastra
nationala. Trecem peste paradoxala absenţă a turcologiei in Facultatile
noastre. Amintitm, in treacat, ca chiar atunci cand avem un specialist in
asemenea domenii, nu-l folosim. […]
De asemenea, nu mai mentionam folosul atâtor discipline
orientalistice pentru intelegerea
istoriei si – fara nici o exagerare – a preistoriei neamului nostru.
Uluitoarele asemanari intre ceramica civilizatiei protoasiatice de la
Yangi-chao si olăria de la Sipeniţii (Basarabia) – asemanari care dau de lucru
arheologilor […] si care pun intr-o lumina noua relatiile culturale si
migratiile etnice care au avut loc in neolitic, intre Dacia si Extremul Orient.
Protoistoria noastra iarasi are de castigat de pe urma cercetarilor regiunilor
din jurul Marii Negre si Marii Caspice. Se pare, de asemenea, ca in timpul
Imperiului, unul dintre drumurile principale de comert care legau Roma de China
trecea prin Dacia .
In ceea ce priveste Evul Mediu românesc, inutil sa mai amintim necesitatea
studiilor de iranistica si istoria religiilor iraniene pentru anumite secte
(bogomilismul) sau anumite motive eshatologice (Sfarsitul lumii), care au
activat sau influentat cultura populara românească. […]
Se intamplă sa asistam azi asa cum am mai spus-o si aiurea,
la o asiatizare a Asiei. Razboiul
chino-japonez, oricare ar fi rezultatul final, inseamna definitiva lichidare a influentei europene in Extremul Orient. Lupta pentru autonomia Indiei continua,
cu o eficienta care nu se manifesta in evenimentele susceptibile de a fi
transmise prin Agentiile de presa – dar care totusi se verifica in nenumarate
sectoare. (Astazi , India are in foarte multe provincii
guverne nationaliste care lupta pe faţă impotriva stapanirii britanice). In
sfarsit, Islamul – forta spirituala
pe care multi o socoteau sterilizata si incapabila de a mai interveni in
istorie – pare ca se redesteapta
pretutindeni. Evident, nu se poate vorbi de Asia
ca de un bloc perfect unitar; asa cum, in anumite privinte, se poate vorbi
despre Europa, a carei civilizatie materiala e uniforma. Dar aceasta Asie
contemporana – chiar daca miscarea panasiatica e, deocamdata, stanjenita – prezinta pretutindeni fenomene similare:
dorinta de a redeveni ea insasi, de a se descatusa de robia sau influenta
europeana, de a reintra in istorie.
[…] Sunt destule semne ca Orientul
care de vreo doua sute de ani se retrasese complet din istorie, multumindu-se
sa supravietuiasca biologic si spiritual – reintra
in istorie cu o formidabila forta creatoare. Redesteptarii nationale a
Japoniei din a doua jumatate a sec. XIX (1868: unificarea politica si
nationala, restaurarea autoritatii imperiale), ii urmeaza dinamizarea Chinei
care a dus, in 1921, la abdicarea ultimului imparat din dinastia Manchu, la
Republica si la nationalismul chinez; apoi, cu vreo 10 ani in urma, apogeul
nationalismului indian; ca sa asistam
astazi la redesteptarea Islamului care dominsa Sud-Vestul Asiei. […]
Deocamdata sa remarcam ca redesteptarea nationala – careia s-ar putea, intr-un
anumit fel, sa-i corespunda o hegemonie asiatica – s-a petrecut intr-o directie
geografica precisa, incepand adica din Extremul Orient (Japonia) si sfarsind in
Orientul Apropiat (Aabia). Simetriile acestea nu trebuie sa ne surprinda.
Si in istoria Europei s-a petrecut un fenomen similar:
hegemonia Spaniei (Extremul Occident european) a fost urmata de hegemonia
Frantei, a Angliei – si pare-se ca axa se apropie cat mai mult de centru
(Germania) pentru a trece, poate, intr-un viitor apropiat, asupra tarilor
central-rasaritene (Polonia, România).
Dar lăsând la o parte toate aceste coincidente si simetrii
(care, de altfel, nu sunt absolute), nu ne putem opri mirarea ca, asemenea
revolutii istorice nu desteapta in cultura si constiinta politica românească,
interesul pe care-l merita. Avand de la 1848 incoace privirile atintite catre
Apus; suferind, pe nedrept, de complexe de inferioritate alimentate de
constiinta “orientalismului” nostru; socotind Orientul cel mult un decor
romantic sau ca o realitate exclusiv spirituala – noi nu vrem sa intelegem ca
Orientul reintra in istorie, ca autonomia politica si economica a Asiei va
rasturna actualul raport de forte intre noi, Românii, si tarile apusene; ca,
deci, ceea ce se intampla astazi in Asia, poate avea o
considerabila influenta asupra viitorului politic si economic al României.
Pentru ca: pe de o parte amintirea robiei recente va indeparta pentru un timp
simpatia anumitor popoare asiatice (India ,
Indochina , Iran ) faţă de marile puteri
occidentale; iar pe de alta parte, intr-un viitor nu prea indepartat, prapastia
intre România si tarile apusene nu va fi atat de adanca. Asta inseamna:
posibilitati de relatii directe si chiar de influenta, a României in Orientul
Apropiat si Central.
Dar mai inseamna si altceva: prezenta unui Orient viu si capabil de-a face istorie, foarte aproape de
noi. O primejdie mai mult, poate. Pe
care in nici un caz nu o conjuram ignorand-o…
Resurse: „Lucrurile de taina”, Mircea Eliade, eseuri, Editura Eminescu, 1996,
„Orientul viu”;
Online:
http://stirileprotv.ro/stiri/10-romani-geniali/mircea-eliade-un-erudit-nascut-sub-semnul-religiei-intr-o-epoca-a-intolerantei.html
http://www.romlit.ro/mircea_eliade__inedit
Bună Diana!
RăspundețiȘtergereInteresant articolul,ce repede au trecut 30 de ani!
Îți doresc un sfârșit de săptămână cât mai plăcut și mult soare în suflet!
Te îmbrățișez cu mare drag!
Buna Elena!
ȘtergereChiar ca repede au zburat anii! Si, in 30 de ani, n-am reusit sa citesc tot ce a scris Mircea ELiade. :)
Multumesc, la fel! Un minunat sfarsit de saptamana iti doresc.
Si eu te imbratisez cu mare drag!
A fost un vizionar. Poate un proroc...
RăspundețiȘtergereAvea o minte super analitica, cred... Putea "aduna bucatele" pentru a reda intregul.
Ștergerel-am adorat pe eliade, iar pe sora lui am cunoscut-o-frecventa biserica noastra, sf silvestru-ce vremuri
RăspundețiȘtergereSi mie imi place, tare mult. Mi-ar fi placut sa-i cunosc operele mai devreme, dar e bine si acum. :)
ȘtergereCe senzatie... Ai fost atat de aproape de cineva atat de apropiat lui Mircea Eliade. Pentru tine e ceva firesc, si mie mi se pare... fantastic. :)