E deja clar! Politicienii care au gândit această platformă online vor să știe, de fapt, dacă vrem să ni se respecte drepturile prevăzute în Constituție și în diversele tratate semnate de reprezentanții României în plan extern. Acești politicieni vor să știe dacă vrem ca ei - reprezentanți ai statului, mandatați de cetățeni - să își îndeplinească atribuțiile prevăzute în Constituție, în legi ordinare și în tratate internaționale pe care le-au semnat în numele cetățenilor. E incredibil ce tupeu au!
În secțiunea Educație suntem întrebați tot despre ce vrem de la sistem. De la sistem nu vreau nimic - n-aș primi nici dacă aș vrea; sistemul nu e Moș Crăciun. Dar de la ei, politicienii, vreau: să construiască un sistem!
Vreau dezvoltarea învățământului dual.
Învățământul dual se referă la învățământul profesional și tehnic, pe meserii, și e bazat pe parteneriate (contracte) între operatorul economic (viitorul angajator), unitatea de învățământ și unitatea administrativ-teritorială. Mai are la bază, acest învățământ dual, contracte individuale de pregătire practică între operatorul economic, elev/părinte/tutore/susținător legal și unitatea de învățământ. Se adresează absolvenților de clasa a opta care au cel mult vârsta de 26 de ani.
Învățământul dual se aplică și învățământului universitar, nu doar învațămantului preuniversitar.
Acest gen de învățământ poate funcționa doar dacă unitățile de învățământ sunt dotate corespunzător pentru diferitele calificări, dacă există îndrumători/profesori calificați să îi învețe pe elevi/studenți ceea ce trebuie să știe pentru a deveni profesioniști. Obligațiile unităților de învățământ sunt enumerate în art. 15 din Ordinul nr. 5732/2022 (ministerul educației) - Metodologie de organizare și funcționare a învățământului dual. Între obligații: asigurarea spațiilor de instruire și dotările aferente instruirii, asigurarea materiilor prime, materialelor consumabile, asigurarea resurselor umane necesare pentru pregătirea teoretică și practică etc.. În acest moment, nu știu să fie dotate extraordinar unitățile de învățământ din România. Nici prea multe fabrici nu sunt in acest stat. Ar fi destul de aiurea ca un adolescent în vârstă de 14 ani din vestul țării să studieze la o unitate de învățământ din sud - mai ales dacă părinții lui vor fi nevoiți (între altele) să plătească pentru cazare la prețul pieței sau - și mai rău! - copilul ar fi nevoit să locuiască în condiții mizere și să se hrănească doar cu lături în căminele și cantinele de pe lângă unitățile de învățământ unde ar urma să studieze.
Acestea fiind scrise, îi întreb pe politicieni: n-au rezolvat toate astea in 30 și ceva de ani și vor reuși in patru? Promisiunea lor ar fi de râs, dacă n-ar fi jalnică.
Învățământul dual poate fi ceva bun cât timp nu va fi obligatorie, pentru toți elevii, obținerea unui certificat de orientare școlară/profesională care trebuie urmat - să zic așa - întocmai și obligatoriu. Părerea mea. Conform noii legi a educației pare că devine obligatorie, din acest an, o recomandare de încadrare într-o formă de învățământ superior, având caracter de orientare școlară pentru fiecare elev. Această recomandare (consultativă) va fi făcută de profesorul consilier școlar și diriginte la finalizarea învățământului gimnazial și liceal. Portofoliul educațional e obligatoriu începând cu anul școlar 2024-2025.
Noua lege a învățământului (198/2023) face referire la forma de învățământ dual - dacă e lege, de ce mai sunt chestionată in această privință?
Vreau salarizarea profesorilor în funcție de performanțele elevilor.
Cum vor politicienii să cuantifice performanțele? Într-un liceu de top ar putea fi vreo 20 de olimpici - nu e, neapărat performanță datorată (numai) profesorului - iar într-un liceu mai puțin bun ar putea să existe profesori care au ajutat câțiva elevi să ajungă de la media 5 la media 7 - ceea ce s-ar putea numi o performanță (au reușit să determine câțiva elevi să devină interesați de materia lor). Într-o clasă de gimnaziu, de exemplu, legea dispune să fie, în medie, 16 elevi (dar nu mai mult de 26). E greu spre imposibil pentru un profesor să se poată ocupa serios de fiecare elev într-un interval de 45 de minute...
În plus, când vorbesc de salarizare în funcție de performanță, politicienii fac referire și la promovarea bacalaureatului, dar la bacalaureat nu se susține examen la toate materiile predate - altfel spus, un elev poate fi foarte bun la o materie care nu se cere la bacalaureat (da, sunt și unele materii la alegere, după cele obligatorii) și foarte neinteresat de materiile obligatorii pentru bacalaureat, și să nu obțină diploma... Aceeași situație și cu evaluările naționale. De ce să fie sancționat un profesor care are în clasă elevi fără chef de învățat? Va mai alege vreun profesor (titular) să predea in anumite școli/licee?
Vreau modificarea sistemului învechit de predare și adaptarea materiei la cerințele pieței muncii.
Prin noua lege a învățământului (L. 198/2023) pare că materia va fi adaptată pieței muncii - teoretic, cel puțin, așa cum, tot teoretic, accesul la învățământ e accesibil oricui... Astfel stând lucrurile, ce mai vrei TU de la cetățeni, cu platforma ta online. Evident, în afară de o lungă listă de nume și adrese de e-mail.
Se strigă de mulți ani că se dorește modificarea modului de predare. TU ți-ai scos dopurile din urechi doar acum, pentru că bat la ușă alegerile electorale - după alegeri îți bagi dopurile înapoi, ca de obicei.
Vreau măsuri de susținere a elevilor proveniți din familii sărace și din mediul rural.
Și asta este obrăznicie! Și în legea veche a educației, și în asta nouă, sunt prevăzute astfel de măsuri. TU trebuie să le aplici, nu să-mi sugerezi mie ce sa vreau. TU ești cel care ești obligat prin Constituție să facilitezi inclusiv accesul la o unitate de învățământ pentru cei despre care amintești.
Cât timp voi, politicienii, nu dați bani nu mai încercați să ne aburiți. Ah! Știu! Nu sunt bani! Atunci, TU poți face ceva mai simplu: îmi zici câți bani vei aloca, real, pentru învățământ, și ce poți face cu acei bani. Atunci vom cumpăra cretă de toți banii și nu ne mai complicăm cu vrăjeala.
Nu credeam ca un sistem departe de a fi perfect, dar totusi destul de solid, a fost facut praf, praf. Totul este cam jalnic, din pacate. Am nedumeririle mele privind la nereactia parintilor. Ei ar trebui sa fie primii interesati ca puii lor sa stie lucruri, sa invete bine, sa li se destupe mintea. Dar...
RăspundețiȘtergereMa intreb daca mai este posibila vreo reparatie si ma cam indoiesc.
Adica este posibila, insa intr-un timp infinit lung si asta dupa ce dispar unii din peisaj. Desi sansele sunt minime.
O saptamana usoara, Diana draga! Pupici!❤️😘
Indirect, au distrus întreg sistemul de învățământ - se impuneau ceva schimbări, nu distrugere. După ce au vândut la fier vechi mai toate fabricile (ce-i drept, multe produceau stocuri) au fost obligați, practic, sa schimbe sistemul și, cum toți neaveniții au ajuns în funcții cheie, nu-i de mirare că s-a dus totul de râpă...
ȘtergereVa dura foarte mult până să fie ceva stabilit, dar macar să înceapă ceva potrivit in Romania.. Ăștia copiază de pe la alții, dar nu știu să pună în practica ceea ce copiază! Ii stresează, de mici, pe copii tot schimbând regulile.
Cred că numai părinții nu au destulă forță... Nu sunt deloc uniți - doar trăim în țara lui las' că merge și așa; fiecare se descurcă pentru el, nu-i pasa de alții. Cei aproape 50 de ani de socialism (și înaintare spre comunism) 😊 încă își produc efectul.
Îți mulțumesc Suzana draga! 💗😘 Săptămână minunată îți doresc sa ai și tu! 🍀 Pupici!
Care Educatie??
RăspundețiȘtergereda.. poate aia 7 ani de acasa doar ca, ce sa vezi, s-au ocupat nici acasa sa nu mai fie 7 :))))
Chiar așa: care? Vor pentru toți, probabil, educația de care au avut ei parte (nu le place să fie ei în topul celor mai tari... de cap)
ȘtergereMi se pare ușor exagerat să fie "grădiniță obligatorie" pt copii în vârstă de 3 ani... Vor să-i tâmpească de la vârste tot mai fragede! Eventual, ar putea organiza ceva serios pentru părinții care nu au cu cine să lase copii când ei sunt la muncă...