Când venea iarna, înaintaşii noştri vedeau cum lumina
soarelui scădea, cum vegetaţia se ofilea şi trăiau cu teama că soarele nu va
mai reveni la strălucirea din timpul verii şi că plantele nu vor mai răsări în
lipsa soarelui. Aprindeau în jurul caselor focuri mari, puneau torţe aprinse în
vecinătatea uşilor şi aduceau în case crengi de arbori şi arbuşti "veşnic
verzi", în tentativa lor de implorare a zeităţilor locale pentru a le
aduce înapoi astrul binefăcător.
Craciunul prin lume - un strop de istorie
Aceste forme de invocare, venite din negura timpurilor, s-au
transmis până în zilele noastre în aproape toate ţările pământului, împreună cu
magia şi frumuseţea lor specială. Sărbătoarea "morţii" aparente a
soarelui s-a stabilit de secole în jurul datei de 21 decembrie (solstiţiul de iarnă),
când ziua este cea mai scurtă. Aproape toate popoarele recunosc această dată de
"mijloc al iernii" ca pe o dată sacră, a renaşterii spirituale şi
religioase a comunităţii lor.
În Persia (Iran ) se
sărbătorea renaşterea zeului Mithra - zeul Soarelui - prin aprinderea de focuri
mari în toate gospodăriile oamenilor, iar în Egiptul antic,
preoţii coborau în peşteri ca să invoce renaşterea zeului Osiris.
La aceeaşi dată, mexicanii& şi peruanii sărbătoreau naşterea
fiului Mamei Celeste.& Romanii& practicau
sărbătoarea Saturnaliilor, care începea pe 19 decembrie şi dura şapte zile.
Zeul roman sărbătorit era Saturn,
considerat Tatăl Timpului şi identificat în zilele noastre ca unul dintre
strămoşii lui Moş Crăciun. Moş Crăciun a fost asemănat cu Odin,
un zeu important la popoarele germanice. În două
cărţi scrise în secolul XIII în Islanda, Poetic
Edda şi Prose Edda,
acesta este prezentat zburând pe un cal cu opt picioare numit Sleipnir ce
putea călători pe distanţe lungi. Sărbătoarea închinată lui, Yule,
avea loc anual pe 21 decembrie. În ajunul acestei zile, copiii îşi umpleau
încălţămintea cu legume, iar zeul le oferea dulciuri în locul acestora. Şi azi,
în unele zone, copiii lasă morcovi şi alte legume pentru renii lui Moş
Crăciun.
Legendele românilor pentru această perioadă
sunt frumoase şi pline de magie: se spune că, în noaptea de Crăciun, animalele
domestice îngenunchează şi îşi întorc capetele spre răsărit, iar în păduri
copacii îşi deschid la miezul nopţii o parte dintre muguri, în semn de
recunoaştere a naşterii Mântuitorului.
De la începutul secolului IV, Crăciunul a fost un subiect
controversat. De exemplu, s-a pus problema zilei în care s-a născut Isus -
Biblia nu specifică nici ziua, nici luna, aşa că au fost sugerate diverse date.
În secolul III, un grup de teologi egipteni au ales data de 20 Mai, alţii au
preferat 28 Martie, 2 Aprilie, 19 Aprilie. Pană în secolul XVIII, naşterea lui
Isus a fost asociată cu fiecare lună a anului! A rămas stabilită la 25
Decembrie, de Biserica Catolică, pentru că s-a dorit - afirma unii - ca sărbătoarea
să coincidă cu sărbătoarea romană care marca “naşterea soarelui invincibil”.
După convertirea a lui Constantin cel Mare la creştinism, un
mare număr de păgani au aderat la forma de creştinism de atunci.
În Biblie li
se porunceşte creştinilor să ţină o singură
sărbătoare: Cina Domnului (1 Corinteni 11:23-26). Din cauza practicilor
romane, primii creştini nu au luat parte la serbările romane. Biserica Catolică
a fost de părere că era potrivită perpetuarea unei sărbători vesele în onoarea
zilei de naştere a lui Isus. Prin urmare, în 567 e.n., Conciliul de la Tours a
declarat cele 12 zile care ţineau de la Crăciun până la Bobotează drept
perioada sacră şi de sărbătoare. În anul 601 e.n., papa Grigorie I a scris lui
Mellitus, misionarul său în Anglia, să nu pună capăt sărbătorilor păgâne, ci să
le adapteze la ritualurile Bisericii, schimbând doar motivaţia, la una
creştină.
În evanghelii, numai relatarea lui Matei şi a lui Luca
vorbesc despre naşterea şi copilăria lui Isus (Evanghelie = veste bună).
Faptul că la naşterea lui Isus păstorii erau afară cu turmele
lor i-a determinat pe unii cercetători să concluzioneze că Isus nu s-ar fi
putut naşte în decembrie; în cazul recensământului, ei atrag atenţia că e puţin
probabil ca împăratul să ceară evreilor impulsivi să călătorească spre oraşele
natale pe o vreme rece şi ploioasă. Recensământul s-a făcut întâia oară pe când
Quirinius era guvernator în Siria. Criticii susţin cu tărie că acel recensământ
s-a făcut în anul 6 sau 7 e.n. şi că în acea perioada a domnit Quirinius.
Dovezile indică faptul că Isus s-a născut în anul al 2-lea î.e.n.
Prima sarbatorire a Craciunului
După afirmaţiile Papei Iuliu, Crăciunul
s-a sărbătorit pentru prima dată în Roma, în preajma anului 337, şi mai
apoi s-a răspândit obiceiul în Siria, la Costantinopol şi în doar câteva zeci
de ani s-a extins asupra întregii lumi creştine.
Primii creştini nu celebrau naşterea lui Isus pe 25
decembrie, considerând că aceasta a avut loc în luna septembrie. În anul
320, Papa Iuliu I a specificat pentru prima dată oficial data naşterii lui
Isus ca fiind 25 decembrie. În anul 325, împăratul Constantin cel
Mare a desemnat oficial Crăciunul ca sărbătoare care celebrează naşterea
lui Isus. De asemenea, el a decis ca duminica să fie “zi sfântă” într-o săptămână
de şapte zile şi a introdus Paştele cu data variabilă.
Cele mai multe ţări au acceptat Crăciunul ca sărbătoare
legală din secolul al XIX-lea. Mai mult de un mileniu, creştinii au
sărbătorit Anul Nou în ziua de Crăciun (25 decembrie) în imediata apropiere a
Solstiţiului de iarnă: în Franţa până în anul 1564, în Rusia până în vremea
ţarului Petru cel Mare, iar în Ţările Române până la sfârşitul secolului al
XIX-lea.
Surse:
http://umorpentrutoti.blogspot.ro/2010/12/cum-aparut-craciunul.html
http://www.agenda.ro/de-unde-vine-craciunul-de-unde-a-aparut-mos-craciun/235081
si altele
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.