A trait la Atena cand aceasta cetate se afla
in culmea gloriei, sub domnia lui Pericle. A invatat filosofia cosmologica a
acelei epoci si s-a implicat in numeroase dezbateri publice, mai ales cu
sofistii, care raspandeau intelepciunea practica, predau oratoria si discutau
orice problema pe care doreau s-o puna in circulatie cetatenii atenieni.
Dupa cat se pare, Socrate era de o integritate
personala si sociala desavarsita, care l-a costat viata. In 406 i.H, cand era
membru al Comisiei senatoriale, a refuzat cu mult curaj sa participe la
solicitarea a opt condamnati, acuzati de neglijenta in exercitarea atributiilor
lor, ca sa fie judecati laolalta. Un asemenea proces ar fi fost contrar legilor
ateniene. Doi ani mai tarziu a refuzat sa participe la conspiratia unui grup de
uzurpatori denumit „Cei treizeci”, pentru a actiona impotriva unor cetateni de
vaza. „Cei treizeci” au cazut de la putere, dar mai tarziu Socrate a fost
tradus in justitie de regimul democratic proaspat restabilit si a fost acuzat
ca nu se inchina zeilor statului, ca introduce practici religioase neobisnuite
si corupe tineretul. Pedeapsa pentru aceste delicte a fost moartea.
Probabil ca cei care il acuzau pe Socrate au
presupus ca el se va exila de bunavoie din Atena pentru a se sustrage
acuzatiilor. Dar el a preferat sa se supuna judecatii si sa-si sustina singur
apararea.
Faima lui nu se intemeiaza pe scrieri, pentru
ca nu ne-a lasat nici una.
Principala lui metoda filosofica era aceea de
tip elenchus: o solicitare si o
punere sub semnul indoielii a credintelor pentru a stabili adevarurile si a
dezvalui inconsecventele.
Socrate si-a urmarit cu multa consecventa
telul de a invata cum sa duca o viata virtuoasa. Sustinea ca fiecare dintre noi
isi urmareste propriul sau bine, dar se poate insela gandind in ce consta acest
bine sau poate chiar sa nu-l cunoasca. Totusi, intrucat noi nu urmarim decat
binele nostru, atunci, de indata ce avem cunostinte de netagaduit in privinta
lui, nu putem face niciun rau: asadar toate relele facute sunt o eroare,
cunoasterea este virtute si nimeni nu face rau cu buna stiinta.
(Mic
dictionar al filosofiei occidenale, Diane Collinson, Ed Nemira, 1995)
In 398, Socrate a fost acuzat de Meletos,
Anytos si Lycon. Actul de acuzare era astfel intocmit: "Eu, Meletos, fiul
lui Meletos, din dema Pitthea, acuz sub juramant pe Socrate, fiul lui
Sophroniscos, din dema Alopex. Socrate se face vinovat de crima de a nu
recunoaste zeii recunoscuti de cetate si de a introduce divinitati noi; in
plus, se face vinovat de coruperea tinerilor. Pedeapsa ceruta: moartea".
Meletos era un poet obscur, iar Lycon era retor;
sufletul procesului pare sa fi fost Anytos, un tabacar bogat care reprezenta
interesele comerciantilor, fiind asadar puternic si influent. Socrate i-a
reprosat public faptul de a nu se gandi la educatia fiului sau decat pentru a
face din el un tabacar capabil sa preia afacerile parintelui, de unde, conform
lui Xenofon, dorinta de razbunare a lui Anytos. Dupa toate aparentele, Anytos
era sincer convins ca vede in Socrate un personaj periculos.
Gandirea socratica graviteaza in jurul cunoasterii
de sine - Gnothi seauton. Esentiala
pentru om este capacitatea sa de a intra in relatie de dialog, Socrate punand
pe prim plan sufletul iar nu corpul.
Socrate a fost primul ganditor care a luat ca
obiect al meditatiei sale fiinta umana. Incepand cu Socrate, omul devine in mod
exclusiv o problema pentru el insusi. "Persoana ta este sufletul tau"
spunea Socrate (citat de Platon in Alcibiade).
Platon a fost student (discipol) al lui
Socrate si invatator al lui Aristortel. Impreuna cu acestia, Platon a
pus bazele filozofice ale culturii occidentale. Platon a fost interesat de
matematica, a scris dialoguri filozofice si a pus bazele Academiei din Atena,
prima institutie de invatamant superior din lumea occidentala.
(wikipedia)
Socrate este considerat intemeietorul
ontologiei umanului. Cele mai multe informatii despre el le avem din „Amintiri
despre Socrate” a lui Xenofon (alt elev al lui Socrate), din „Vietile si
doctrinele filosofilor”, Diogene Laertios si mai ales din „Dialogurile lui
Platon” in care e prezent ca protagonist. Socrate a manifestat dezinteres fata
de cercetarea principiului lumii; el nu discuta, ca cei mai multi, despre
natura tuturor lucrurilor, nu cerceta lumea ci se intreba daca oamenii se
cunosc indeajuns. Examina ce e evlavios si ce nu, frumos si urat, drept si
nedrept, ce-i intelepciunea, ce-s curajul si lasitatea. Din punctul lui de
vedere obiectul filososfiei trebuie sa fie omul, iar filosofia o cale sau o
metoda in masura a-l ajuta pe om a se cunoaste pe sine. In dialogul platonic
Entidemos dupa ce citeaza preceptul inscris pe frontonul templului de la
Delphi: „Cunoaste-te pe tine insuti”, atrage atentia ca „acel” ce nu se
cunoaste pe sine si se inseala asupra capacitatilor sale e deopotriva de orb si
fata de oameni si fata de treburile omenesti, el se-nseala asupra tuturor
lucrurilor”. Socrate avea deplina stiinta a specificului fiintei umane, a
centralitatii sale in ordinea cunoasterii si existentei.
Oamenii din Atena, orasul unde s-a nascut
ideea de libertate a cuvantului, au votat moartea unuia dintre cei mai
intelepti cetateni ai sai doar pentru ca si-a exprimat liber ideile?
In anul 399 a.Hr., un tribunal grec l-a
judecat pe filosoful Socrate pentru crime impotriva statului. La 70 de ani a
fost gasit vinovat pentru introducerea unor noi zei si coruperea tinerilor. A
fost fortat să bea otrava (cucuta)
S-ar spune ca el este cel care a
”inventat”metoda investigatiei rationale...
Socrate: - Stii care e diferenta intre bine si
rau?
- Da. Binele e iubit de zei si raul e urat de
acestia.
Socrate: - Dar zeii nu sunt mereu de acord.
- Adevarat.
Socrate: - Iubesc si urasc lucruri diferite.
- Da.
Socrate: - Asta inseamna ca unele lucruri sunt
si iubite si urate de zei. Deci sunt si bune si rele.
- Cred ca da.
Socrate: - Nu prea mi-ai raspuns la intrebare.
- Nu.
Pe majoritatea oamenilor abordati intrebarile
sale ii faceau sa se simta umiliti, ignoranti si penibili.
El a pus bazele convingerii noastre ca toate
pot fi puse la indoiala, dar si-a castigat astfel tot atatia dusmani cati si
prieteni. Intrebarile neplacute ale lui Socrate aveau sa tulbure cetatenii si
democratia ateniana. Rationalismul concura cu o conceptie mai veche: cea a unei
lumi dominate de zei, pe care atenienii o invatasera in copilarie, din poeme si
mituri. Religia era suverana. Invatatii se impotrivisera deseori religiei
grecesti. Cei care dezvaluiau secrete – sau explicau ca poemele religioase, ca
exemplu – trebuie interpretate alegoric si nu ad litteram riscau pedeapsa cu
moartea, pentru ”atac la democratie”. Unii oameni au nevoie de religie sa le
explice motivele suferintelor. Era o parte esentiala a politicii, culturii si
dezbaterilor lor publice. Dar, sa nu uitam: persoana care crede ca stie totul se
condamna singura la tragedie; ca in ”Oedip” : cand crezi ca ai totul sub
control constati ca te-ai culcat cu mama ta si ti-ai ucis tatal.
Platon spune ca Socrate si-a luat in deradere
acuzatorii si acestia au apelat la acuzatiile standard impotriva oricarui
intelept: au spus ca isi invata elevii lucruri din ceruri si de sub pamant, sa
se indoiasca de zei si sa foloseasca argumentul mai slab pentru a-l invinge pe
cel puternic. N-au vrut sa accepte adevarul: se pretindeau invatati cand erau
in fapt ignoranti. Socrate a refuzat sa respecte completul de judecata. I s-a
cerut sa sugereze o pedeapsa, cand juratii ar fi acceptat exilul, iar el a
raspuns: ”Mese gratis toata viata”, recompensa traditionala pentru eroii din
jocurile sportive. Atitudinea sa n-a fost acceptata.
Tot Platon ne spune ca Socrate a avut ultimul
cuvant: ”Ora plecarii a sosit si fiecare va pleca pe calea sa. Eu spre moarte
iar tu spre viata. Numai zeii stiu care e mai buna.”
Imediat dupa ce Socrate a murit atenienii
si-au regretat fapta. I-au ridicat o statuie si Platon, elevul sau, l-a
imortalizat in istorie ca pe primul martir ideologic al lumii, un martir al
libertatii si al liberei exprimari. Socrate le-a spus atenienilor tot ceea ce
nu voiau sa auda despre ei insisi si a refuzat sa faca vreo concesie. Acesta e
unul dintre motivele maretiei, dar si al executiei sale.
Unii il considera pe Socrate invatatorul
tiranilor: am putea accepta un discurs discriminatoriu? Ca profesor ai
responsabilitati si trebuie sa te ridici la inaltimea acestora. Elevul sau,
Platon, a fost teoreticianul la care au apelat Stalin si Hitler pentru a-si
justifica statele totalitare.
Socrate a pus la indoiala intelepciunea
maselor conducatoare; s-a aliat cu aristocratii conservatori si entuziasti. In
multe privinte a fost antidemocratic dar, in acelasi timp, intrebarile sale au
eliberat omenirea. A fost pionierul unei miscari ce a trecut de granitele
religiei si a pus intrebari despre alcatuirea lumii si despre rolul oamenilor
in ea.
Democratia putea fi toleranta dar nu putea
accepta o provocare directa. Punand la indoiala zeii Socrate subminase sistemul
de valori pe care se sprijinea democratia ateniana. Paradoxal, aceste idei
radicale aparusera chiar datorita democratiei ateniene. Povestea Atenei ne
explica o parte a motivelor pentru care Occidentul a respins acest model
politic o mare parte din istoria sa; democratia e dificila, solicitanta,
imperfecta si nestatornica.
Sursa: ”Atena – adevarul despre democratie” (film
documentar)
Socrate a practicat filosofia cu scopul de a-i
ajuta pe oameni sa se inteleaga, sa descopere cu ajutorul propriei lor ratiuni
sensurile profunde ale lucrurilor. Acest procedeu se numeste maieutica, adica
arta de a „mosi” nasterea unei idei.
Foarte bun articolul, m-a ajutat mult să înteleg niște lucruri despre filosofia politică a lui Socrate!
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru apreciere.
ȘtergereMa bucur sa stiu ca am fost (macar un pic) de ajutor).
Intarzierea raspunsului o pun (pentru ca e adevarat) pe nepriceperea in "ale blogurilor". :)