2016-08-23

Cele zece porunci buddhiste

sursa: Turism de Aventura
Sila, la buddhişti, se referă la moralitate, la un bun comportament, şi cuprinde trei etape: vorba dreaptă, fapta dreaptă şi traiul corect.
Moralitatea buddhistă e codificată sub forma a zece percepte, numite dasa-sila, prin care se cere credincioşilor să se abţină de la:
1. A lua viaţa oricărei creaturi.
2. A lua ceva care nu este dat.
3. A face abateri sexuale (adică orice mai puţin decât castitate pentru călugări şi comportament socialmente acceptabil pentru restul indivizilor).
4. A se deda la discurs mincinos, la vorbe mincinoase.
5. A consuma băuturi alcoolice şi medicamente care diminuează atenţia.
6. A mânca după-amiază.
7. A lua parte la distracţiile lumeşti: dansuri, cântece, muzică.
8. A se împodobi sau parfuma.
9. A dormi în pat luxos.
10. A accepta să primească aur sau argint.

Cei care nu sunt călugări trebuie să respecte permanent primele cinci precepte (panca-sila). Cei care practica meditaţia trebuie să respecte primele opt percepte, călugării şi călugăriţele trebuie să le respecte pe toate, permanent, pe lângă mult altele.

6 comentarii:

  1. Oare cum s-ar modifica viata pe aceasta planeta daca s-ar respecta doar prima regula? Cred ca am fi uluiti. Lanturile trofice s-ar modifica considerabil...
    Mi s-a parut interesant si acest link:
    http://religiilelumii.weebly.com/budismul.html
    Este o filozofie interesanta. Mi-ar placea sa am mai mult timp pentru a intelege mai in adanc aceasta zona.

    O seara buna, draga Diana si descoperiri extrem de interesante! <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ar fi armonie? Si… toti am fi vegetarieni. :)
      Cred ca nu gresesc (prea mult) :) afirmand ca toate religiile au (sau sunt) filosofii interesante. Au ceva fascinant si toate au o unica origine, dar unii-altii au modificat (in timp) astfel incat sa se potriveasca intereselor unor grupuri de oameni.
      In doctrina buddhista ma incurc de numa’-numa’. :) Pare totul foarte simplu, cand urmez “linia generala”, dar apoi se complica, pentru ca incepe sa se diferentieze (mai mult sau mai puţin) in functie de zone. Zeitatile au mai multe manifestari si alt nume pentru fiecare manifestare… etc.
      Am aruncat o privire pe site-ul recomandat si am descoperit cateva notiuni noi (sau doar altfel interpretate) asa ca am salvat link-ul. Multumesc. Am observat si “decalogul”, puţin altfel exprimat.

      Multumesc, Suzana draga. Seara buna sa iti fie! <3

      Ștergere
    2. Diana draga, nu e chiar o..."recomandare". L-am descoperit din cauza postarii tale! :) Mi s-a parut interesant si l-am lasat aici, sa fie mai multe info!
      Ai dreptate! In timp toate filozofiile s-au mai modificat functie de... functie de... Ideea zero ar fi minunat de descoperit, dar nu cred ca este posibil. Cel mult sa faci un rezumat al ideilor bune si constructive si sa le utilizezi.
      Seara buna si inspirata sa ai! Pupici!

      Ștergere
    3. :) Recomandare sau ba, esti intre cei a caror parere o apreciez, deci completarile de genul link-urilor le iau ca recomandari – si garantat nu gresesc. :)
      Ideea zero, originea religiilor, in opinia mea, cred ca este ignoranta (nu e chiar termenul potrivit) primilor oameni (asa cum ii stim azi) care au fost martori la unele fenomene naturale pe care nu le intelegeau… Sau, poate, e incapacitatea creierului uman de a intelege (prin cercetare si reproducere) anumite fenomene / manifestari… Chair si azi sunt multe cele pe care oamenii nu le pot explica prin stiinta dar, din pacate, religiile par a fi devenit instrumente pentru manipularea maselor.
      Ideea “rezumatului” e perfecta. :) Cam asta fac si eu (intre multi altii), si nu-mi pasa de care doctrina apartine o idee pe care o consider buna si potrivita daca mi se pare etica, morala, de bun simt. :) Am de lucrat serios cu… punerea in practica.
      Multumesc, draga Suzana. Noapte buna! Pupici! <3

      Ștergere
  2. Pentru culturile și civilizațiile din Asia, Budismul a fost și rămâne o credință extraordinară, cu reguli simple și profunde. La mii de ani de la întemeierea acestei religii, și noi cei din spațiul creștin aflăm despre filosofia lui Budha și descoperim atâtea puncte comune. Păcat că oamenii nu mai pun preț pe principiile morale și religioase...
    Numai bine, dragă Diana! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. (si eu) Cred ca exista puncte comune intre crestinism si buddhism si ma gandesc (ca si altii)) cat de frumos ar fi ca oamenii sa-si aminteasca principiile morale si religioase - de fapt, sa le puna in practica, pentru ca de stiut le stiu, cei mai multi. :)
      Multumesc, Alex. Iti doresc, cu drag, sa ai o noapte linistita si weekendul frumos.

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.