2019-09-10

Ambulanța și pietonii

Despre comportamentul pietonilor care traversează străzi s-a scris și se va mai scrie. Unii sunt total neatenți, alții se dau rotunzi și se mișcă agale pe trecerile de pietoni; unii aleargă cȃnd traversează, fără a se asigura că șoferii le ȋnțeleg intenția de a traversa, alții ȋși citesc mesajele primite de pe diverse site-uri de socializare, de la oameni pe care, probabil, nu i-au văzut in viața lor, dar le așteaptă mesajele ca și cum ar fi răspunsul la cine știe ce solicitare importantă…
Pe scurt: pietonii nu prea sunt educați cȃnd e vorba de a traversa, cȃnd e vorba de a lăsa libere pistele pentru bicicliști (măcar acolo unde este posibil, pentru că sunt piste pentru bicicliști și pe trotuare atȃt de ȋnguste ȋncȃt abia are loc o persoană cu multe sacoșe).
Pietonii se bazează mult pe culoarea verde a semaforului, atunci cȃnd trecerile sunt semnalizate astfel, și nu se gȃndesc să se asigure, totuși, la traversare, pentru că sunt și șoferi foarte grăbiți să treacă pȃnă se face roșu semaforul care-i ghidează pe ei (le este interzis să treacă pe culoarea galbenă a semaforului dacă nu sunt “prinși” in intersecție, de exemplu, dar – vorba aceea: interzis e și vorbitul la telefon in timpul conducerii autovehiculului și sunt o mulțime care nu doar că vorbesc la telefon ci ȋși țin aparatul ȋntre cap și umăr pentru a avea amȃndouă mȃinile pe volan!).

Pietonii sunt obligați să acorde prioritate de trecere ambulanțelor care circulă cu girofarul și / sau alarma pornite, chiar dacă au verde pentru a trece strada! Chiar numai moral, și tot sunt obligați să acorde prioritate de trecere ambulanței aflate in misiune.
Mă minunez cȃt de inconștienți – și fără suflet, aș zice – sunt cei care privesc ambulanța aflată la cȃțiva metri de trecerea pentru pietoni, văd mașinile ȋncercȃnd să elibereze calea, dar ei pornesc ca turma in traversare cănd semaforul pentru ei se face verde – și nici nu se grăbesc! E dreptul lor; nu?! Oare nu le trece prin minte că viața are prioritate și ei n-ar muri dacă ar aștepta pe trotuar trecerea ambulanței?! Riscă să fie accidentați dacă se angajează in traversare cȃnd ambulanța urlă lȃngă ei, gonind cu viteză pentru a salva un om.

Am văzut de atȃtea ori astfel de scene ȋncȃt vinerea trecută nu m-am mai abținut și am “strigat” la ei să nu traverseze pȃnă nu trece ambulanța. Or fi zis că-s sărită de pe fix, dar nu-mi pasă. Important este că au așteptat.

Poate că, ȋntr-o zi, vor ȋnvăța și pietonii să fie civilizați – sau măcar să acorde o șansă in plus celor care au nevoie de ambulanță in regim de urgență.

20 de comentarii:

  1. Cred ca am scris si am sters de vre-o trei ori ... nu stiu ce sa zic ...
    Cum sa nu stii ca trebuie acordata prioritate ambulantei? N-am cuvinte!
    Dar nici nu ma mai mir ... am vazut la voi la stiri cum reporterii se înghesuie pe holurile spitalului sa ia un "interviu" accidentatului ... Unde sa mai pomenit asa ceva? Groaznic!

    Iti doresc o seara placuta! Pupici! <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu se gandesc la ambulanta! E verde lumina semaforului, ei au dreptul sa treaca! In mintea lor cred ca e numai ceea ce au ei de facut... Un fel de... lipsa de logica, sa nu zic ca e egoism feroce. :(

      "Reporterii"! Aoleu! Se mai duc - inca! - la cate un accidentat in shoc, plin de sange, pe targa si, in holul spitatlului, inghesuindu-se si incurcand personalul medical, intreaba accidentatul, punandu-i microfonul sub nas: "Va simtiti rau?" Sunt prea multe televiziuni care vor imagini care sa socheze telespectatorii...

      Multumesc! Seara minunata iti doresc sa ai si tu! Pupici! <3

      Ștergere
  2. Câtă dreptate ai! Mie mi se 'nmoaie sufletul la sunetul sirenelor. Și eu imi apostrofez colegii de suntem în mașină, pe teren și le spun că toți avem nevoie uneori de salvare.
    Pietonii nu sunt educați, poate e bine sa le deschidă cineva ochii. Ai punctat tare bine.
    Sa sperăm că vom fi mai atenți la sirene, toți, in trafic, pietoni sau șoferi.
    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si eu tresar cand aud sirena ambulantei - stiu cum e cand cineva drag e acolo; speri sa ajunga in timp util ambulanta la spital, sa salveze omul drag...
      Multumesc, ina. Nu-mi dau seama ce se intampla cu unii oameni... Sunt asaaa,ca niste zombi, si se iau unii dupa altii mai ales cand nu e cazul.
      cand se circula bara la bara e un adevarat cosmar sa stii ca cineva are nevoie de ambulanta... La orele de varf sunt atat de aglomerate strazile incat ma minunez ca soferii reusesc sa faca loc ambulantelor - si le multumesc, in gand, tuturor celor care fac tot posibilul sa cedeze trecerea.
      Multumesc, la fel!

      Ștergere
  3. Avem nevoie de EDUCATIE! U R G E N T!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E certitudine. :)
      E un fel de automatism (nascut dintr-o doza mare de egoism, cred): e trecere de pietoni / e culoare verde la semafor... e "obligatoriu" sa treaca, orice ar fi! Automatismele se "vindeca" tot prin educatie.

      Ștergere
  4. Cred ca asta este o problema generala. Problema turmei...
    Da :(. Din pacate. Se culege ce s-a semanat.

    In alta ordine de idei - asta imi aduce aminte de un alt lucru pe care l-am ratat cu '89. Cei din clasele mai mari erau de serviciu la trecerea de pietoni de langa scoala. Nu era intr-un timp nici macrata cum trebuie (ma refer pe jos, ca semnele erau). Cand ieseau cei mici elevii de servici mergeau cu semne ca sa se asigure ca masinile opresc, Ne invatam astfel de mici sa fim responsabili, atenti, civilizati. Da, era naspa, ce pot sa zic. In 90% din cazuri cand recea salvarea se opreau toti pe parti imediat ce se auzea. Acum procentajul s-a inversat.

    Atat.

    Pupici cu drag :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi amintesc si eu acele momente de "educatie rutiera" - m-am eschivat mereu de la a fi "dirijor de circulatie" (in general, in anii de scoala, m-am eschivat de la mai toate activitatile pentru ca... nu-mi placea regimul; nici regimul nu m-a placut pe mine, deci am fost chit). :)
      In schimb, imi amintesc ca aveam unele ore in care ni se spunea ce si cum despre traversare si altele. Sunt si azi scoli - inteleg ca din ce in ce mai multe - in care se face ceva educatie rutiera.
      Nu stiu cum era inainte de '89 cu ambulanta si pietonii, dar stiu ca traficul nu era ca acum si nici ambulantele nu se auzeau atat de des - sa nu mai zic ca pentru varstnicii trecuti de 70 de ani nici nu prea veneau. :(

      Pupici cu drag! <3

      Ștergere
  5. Suna cinic, dar e nevoie de mai multă educație decât de bani in Ro!

    RăspundețiȘtergere
  6. Săptămâna trecută in calitate de șofer, mergeam normal cum se merge și fiind aproape de semaforul cel mai aglomerat din zona stadionului din Alba Iulia, numa ce ma trezesc in fața mea cu un copil destul de zdravăn care a sarit de lângă mamăsa, iar eu am increnenit, desii n-aveam mai mult de 50 la oră, dar reactia atat de spontană ma speriat foarte tare, apoi uitandu-mă la maicasa sa inteleg si eu cum sa întâmplat de nu lo ținut lângă ea in timp ce șoseaua este foarte aglomerată, dar ea a pus capul in pământ in timp ce eu eram cu părul zburlit in cap si peste tot de frică, sigur de eram cu dacie nu scăpa..

    Fără amenzi serioase oamenii nu se învață minte, se pare că libertatea prost gândită de uni îi face sălbatici și ne-nfricati..
    Ia să iasă poliția in trafic, nu să tot stea la pândă pentru "pomene" si să vezi disciplină si respect in trafic nu să doarmă cu ochi-n telefon in timp ce trece zebra iar pe bunică sa o ia la bani mărunți că de ce nu trece mai repede..
    In alte țări se dau amenzi mari la pietonii care nu traversează civilizați sau pe unde nu trebuie..

    Ps. Foarte Bună reactia ta că ai strigat la ei să se oprească până trece ambulanta !!!
    Daca ar fi mai mulți oameni care sa le facă observații, eu cred că ar mai face de rușine, bănuiesc..

    Nu știu zău ce se întâmplă, mereu trebuie sa fie părinții tot dupa fundul lor, si cu toate astea tot reduși sunt :((

    Nu știu ce le lipsește, pur si simplu nu știu, și sunt de o obraznicie cruntă..
    Ori că au prea multe,ori că părinții și societatea îi scarmănă prea mult între coarne, dar te las pe tine că eu nu înțeleg unde este rușinea din ei, iar noi de ce-am avut-o și o avem si acum ???

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cand eram noi copii ritmul vietii era altul - mai lent. Cred ca educatia a ramas in urma din acelasi motiv al vitezei vietii - nici nu stii ce sa faci mai repede, cum sa le faci si cand...

      Amenzile mari ar schimba, poate, lucrurile, dar cel mai simplu - si mai ieftin - ar fi ceva mai multa educatie, mai multa politete. Ar fi bine ca pietonii, daca nu le pasa de siguranta lor, sa se gandeasca la soferul care i-ar putea rani (nu cred ca e usor, pentru un sofer, sa traiasca stiind ca a accidentat pe cineva, chiar daca nu e vina lui).

      Oh! Sunt groaznici acesti "iepurasi de camp" care sar in calea soferilor! Cand sunt copii e si mai greu sa fie vazuti, mai ales daca sunt scunzi...
      Ai ramas, totusi, calm avand in vedere situatia.
      Mi-o amintesc pe o verisoara - pe care niciodata nu am auzit-o vorbind urat - dar cand, intr-o zi, unde nu era trecere pentru pietoni, i-a sarit o femeie in fatza masinii, si daca ar fi avut viteza peste 50 la ora (era permisa in zona si viteza mai mare) ar fi facut-o "musculita pe radiator", a franat brusc, a deschis geamul si-a facut-o pe aia troaca de porci! Si azi ma minunez ce era la gura ei! De atunci iar n-am mai auzit-o vorbind urat; a fost o descarcare nervoasa, pentru ca-i tremurau mainile ingrozitor!

      N-as zice ca sunt cautati in coarne - e bine sa stie ca au drepturi, doar ca trebuie sa invete si despre obligatii - copiii / tinerii au mari sanse sa invete, si sa transmita mai departe ceva bun, dar... cine stie cand?!

      Multumesc pentru interes.Seara frumoasa iti doresc.

      Ștergere
    2. Si eu de obicei mai bat din gură cand văd aberații si nesimțire in trafic, dar in unele cazuri, cum a fost cel prezentat, rămân mucles pe moment că nu inteleg cum așa spontan se derulează cate o scenă, apoi încerc să ma redresez din nou, iar claxonul foarte rar îl folosesc, doar când adoarme careva la verde până se face din nou roșu :))

      Inca un lucru important cand se conduce prin oraș, ar fi, ca pasagerii din mașină să nu streseze șoferul cu discuții contradictorii, zgomot, agitație, pentru că asa cum ai spus, forfota și ritmul alert de acum, este total diferit de ce am avut noi, motiv pentru care, trebuie o atenție sporită din partea șoferilor, dar și pasagerii trebuie să asigure un climat pasnic si calm astfel cacsă pilot, să poată sa-si desfasoare întreaga abilitate in timpul sofatului, iar eu, desii sunt mare fan ascultării de muzică in timpul condusului, dar nu prin oraș, iar peste toate astea, îmi aduc aminte de vorbele bătrânului meu instructor care acum nu mai este, "conduceți mașina in așa fel încât să fiți mândri de condusul vostru"

      O Noapte Liniștită !!!

      Ștergere
    3. Perfecta obeservatia despre liniste in masina! Sunt unii pasageri care dau din gura de esti tentat sa cauti butonul de oprire! :) Soferul, oricat ar vrea sa nu fie distras de la condus nu prea are cum sa se "apere". Cei mai stresanti pasageri mi se par cei care dau sfaturi de condus.
      Am condus doar cativa ani - apoi doar ocazional - dar nu mi-a placut sa ascult muzica pentru ca nu simteam ca sunt conectata la ceea ce se intampla in jur. :)
      Claxonarile! Pfuuu! Unii par a fi intepeniti pe claxon din te miri ce! Am "adunat" cateva "povesti" si despre cei care claxoneaza aiurea...

      Multumesc. Noapte linistita!

      Ștergere
  7. Bine ai făcut! Bravo, Diana! Și ai mare dreptate, sunt ei șoferii, așa cum sunt (desigur, unii...), dar nici cu pietonii nu ne putem lăuda. Atât de needucați și egoiști (tot așa.... unii!). Ceea ce mă surprinde este inconștiența cu care se aruncă la traversare, fără să se asigure mai întâi, dacă nu este vreun pericol. O mașină nu se oprește în doi metri, dar piciorul omului... da! Chiar dacă trecerea de pietoni este un loc special pentru traversat strada, el se află pe șoseaua mașinilor, nu pe trotuar și trebuie multă atenție. Cu ambulanțele... exact cum ai spus!
    Numai bine, dragă Diana! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Alex draga! :) Cred ca a fost un fel de... rabufnire incontrolabila! :)) (ma tot abtinusem de atatea ori!)
      Nici eu nu reusesc sa ii inteleg pe cei care pur si simplu traverseaza fara sa se asigure! E ca si cum putin le pasa de viata lor, de integritatea corporala! Unii pietoni au si un fel de... orgoliu (sa zic asa), pe principiul: e trecere pentru pietoni, e dreptul meu sa trec - si trec ca oile! Au imresia ca toti soferii conduc preventiv (si chiar daca ar face-o - asa cum zici si tu - tot n-ar putea opri atat de repede incat sa nu-l loveasca pe inconstient (chiar daca nu l-ar rani foarte grav, dar un "branci" dat de o masina care nu circula cu viteza poate fi fatal printr-o eventuala cazatura). Of!
      Multumesc! Zile senine iti doresc sa ai si tu! :)

      Ștergere
  8. Am aruncat o privire peste articol și comentarii apoi am căutat referiri la legislație, însă nu am găsit.
    Ar fi util să aflăm cum este reglementată situația la nivel legislativ. Sunt cel puțin două situații: pieton în curs de traversare regulamentară și pieton ce dorește să se angajeze în traversare.

    Dacă dorim să optimizăm pentru salvarea de vieți/păstrarea oamenilor în viată, avem date suficiente din care să se poată tragă concluzia că este mai bine ca ambulanța în misiune să aibă prioritate? În cazul în care pietonii ar avea prioritate, șoferii ambulanțelor ar fi mai responsabilizați în apropierea trecerilor. Găsesc multe articole pe Google despre pietoni omorâți pe trecerea de pietoni de către ambulanțe.
    https://www.google.com/search?q=pieton+omorat+pe+trecerea+de+pietoni+de+ambulanta

    Este o singură întrebare: mor mai mulți oameni dacă au ambulanțele prioritate sau mor mai mulți oameni dacă pietonii au prioritate?

    Vă invit la răspunsuri argumentate cu date.
    @Diana: Documentarea pentru articol a inclus căutarea unor astfel de date?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ati citit codul rutier? Art 32, al 1 si 2 (in principal) si art. 37, al. 3: "In situatiile prevazute la al.1 si 2, pietonilor le sunt interzise traversarea si circulatia pe carosabil pâna la trecerea vehiculelor respective".

      E cat se poate de clar, consider, ca nici lumina semaforului nu mai are importanta. Pietonul angajat in traversare trebuie sa-si continue drumul (Sa nu se intoarca!) in pas cat poate de vioi.
      E chiar asa de greu sa asteptam cateva secunde, sa treaca ambulanta (sau orice auto care semnalzeaza ca e in misiune)?
      Nici nu mi-ar trebui lege care sa ma oblige sa nu traversez daca e semaforul verde si vad ambulanta gonind. Ma gandesc la cei care au nevoie de ajutor in regim de urgenta.
      In text nu m-au interesat statisticile. De ce sa caut statistici cand preventia e mai buna? Poate ca unui pieton nu-i pasa de viata celui care are nevoie de ambulanta - dar nici de viata lui nu-i pasa?

      Ștergere
  9. Mulțumesc pentru răspuns.

    Sunt de acord că pietonul trebuie să acorde prioritate ambulanței (și poliției etc.) în misiune, conform articolului pe care l-ați citat.

    Însă, nu știu dacă acesta este lucrul ce mai bun. Ar putea fi, dar nu știu pentru că nu am văzut date și nici în articol nu ați argumentat cu date statistice, doar cu păreri, de ce este bine așam. Am să explic.

    Ambulanța de deplasează cu girofar și sirenă când este în misiune. Misiunile sunt de următoarele tipuri:
    - misiuni în care viața unei/unor persoane depinde de sosirea rapidă a ambulanței;
    - misiuni în care viața nu depinde de sosirea rapidă (dar o întârziere la o misiune ar putea cauza indirect întârziere la misiunea următoare).

    Argumente pentru a doua situație: programe TV, experiență personală.


    Mai știm că:
    - au fost cazuri în care oameni au fost omorâți de ambulanțe în misiune, pe trecerile de pietoni.
    - în România sunt ambulanțe (precum și poliție etc.) care circulă cu viteze periculoase în zona trecerilor de pietoni.

    Chiar ieri am văzut o mașină de poliție care a circulat cu viteză excesivă peste o trecere de pietoni, viteză la care nu ar fi putut opri în cazul în care un pieton vârstnic și de exemplu surd, nu ar fi auzit că se apropie (de văzut, la viteze mari, poate apărea brusc chiar după o asigurare corectă). Conducătorii ambulanțelor și ai mașinilor politiei au o calificare pentru condus. Pietonii nu au calificare. Este necesar să se reducă numărul oamenilor omorâți pe trecerile de pietoni de către vehicule în misiune. Trebuie analizat cum.

    Situație similară: https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/evenimente/copil-surdomut-omorat-pe-trecerea-de-pietoni-de-o-ambulanta-smurd-in-misiune-901539

    Ceea ce spun este că dacă numărul oamenilor care mor pe trecere loviți de ambulanțe în misiune, într-un an, este mai mare decât numărul oamenilor care mor pentru că ambulanța întârzie, trebuie schimbată legea pentru acorda prioritate prietonilor.

    Consider că trebuie să optimizăm pentru minimizarea de pierderi de vieți omenești, și nu știu dacă legiunitorul a luat asta în considerare. Probabil că nu.

    S-ar putea să salvăm mai multe vieți schimbând legea și dând prioritate pietonilor. S-ar putea să existe și alte soluții, de exemplu responsabilizarea mai mare, prin cursuri etc. sau prin legislație, a conducătorilor vehiculelor în misiune. Dar până atunci s-ar putea, doar s-ar putea să salvăm mai multe vieți, schimbând legea.

    În UK, acum mulți ani, poliția oprea mașina cu girofarurile pornite pe banda autostrăzii pentru a bloca banda în caz de accident. S-a observat că erau multe accidente la care șoferi se izveau de mașinile poliției astfel oprite, fără urmă de frână. Cei care supraviețuiau spuneau că nu le-au văzut. Situația s-a studiat și, după ce s-a dovedit că de fapt creierul filtrează imaginea primită de la ochi și nu-i "spune" scoarței cerebrale că acolo este o mașină orprită pentru că, nemaivăzând mașină oprită pe autostradă, presupune fals că mașina acceea de fapt nu stă. Rezultatul a fost modificarea procedurii, iar acum mașinile poliției opresc perpendicular pe autostradă (creierul cumva acum conștientizează pericolul), iar acele tipuri de accident nu se mai întâmplă. Această funcționare a creierului are o denumire pe care nu mi-o amintesc. Este vorba de șoferi sănătoși. Sursa este Wikipedia.


    Repet, opinii argumentate(!) cu date?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu placere. Cred, totusi, ca nu ati citit ce am scris... 😊
      Doriti argumente. Pentru ce? Exista o lege - buna, rea - care trebuie respectata. Legea mi se pare corecta, nu ma intereseaza sa fie schimbata.
      Nenorociri se intampla, dar nu sunt regula, in cazul ambulantelor.
      Imaginati-va un oras aglomerat, la ora de varf, cand ambulanta abia se strecoara printre alte masini - soferii, uneori, nu-i pot face loc oricat ar vrea. Vreti sa mai stea si la toate trecerile de pietoni - semaforizate sau nu? Nu trebuie statistica pentru a intelege cati oameni care au nevoie de ambulanta ar putea muri... La ce vreti dv nu ar mai fi nevoie ca ambulantele sa circule cu girofar si sirena, ci ca niste camioane care transporta cartofi...
      Soferii de ambulanta sunt atenti la trecerile de pietoni, dar nenorociri se intampla. Asa cum un pieton "nu vede, nu aude" i se poate intampla si soferului care este, poate, de dupa 12 ore de munca extraordinar de solicitanta... Insist: exceptiile exista, dar legile nu se fac pentru exceptii.
      De ce sa nu fie educati (si) pietonii? Nu e asa de greu sa stea cand vad o ambulanta in misiune. Exceptiile sunt exceptii: nu apare in calea fiecarei ambulante un om care nu aude sau care nu vede...
      Stiu despre ce ziceti, cu "pata alba" = nu vede, desi toti ceilalti vad ambulanta... Dar si aceste cazuri sunt de exceptie.

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.