Pe frontispiciul templului lui Apollo din Delphi este scris: Cunoaste-te pe tine insuti si vei
cunoaste intregul Univers si zeii.
Alte surse afirma ca pe frontispiciu a fost scris numai
Gnothi Seauton (Cunoaste-te pe tine insuti) (1)
Pentru a atinge un nivel inalt de dezvoltare si realizare
personala unii psihologi, filosofi si altii, afirma ca trebuie sa raspundem la
unele intrebari, sa ne analizam viata, sincer. Si de ce n-am fi sinceri cand
suntem numai in compania… propriei persoane? Cred ca nu exista oameni care sa
se minta singuri intr-un grad atat de mare.
1. Ce ma face sa fiu ceea ce sunt?
2. De analizat trecutul, pentru eliberarea energiilor
blocate.
3. Accepta ceea ce este pentru a vedea ce trebuie, poate, sa
schimbi.
4. Retraieste sentimentele si emotiile reprimate in trecut
pentru a elibera energiile.
Intrebari cheie:
1. Ce doresti in viata?
2. Pana in prezent ai obtinut tot ce ai dorit?
3. Cum te apreciaza cei din jurul tau?
4. Ce se va intampla daca cineva/ceva se va interpune in
calea succesului tau?
5. Ce ai de pierdut sau cat te va costa daca nu obtii ceea
ce ti-ai propus?
Principii de baza despre care se spune ca ar trebui
respectate:
1. Nu avea incredere in memorie – aceasta raspunde mult prea
docil la subiectivitatea ta si te va insela cand nici nu gandesti.
2. Elimina orgoliul.
3. Nu te juca de-a ghicitorul.
E util sa ne simtim in legatura cu viitorul – nu in sensul
de a ghici in bobi ca vom intalni persoana care ne va indeplini dorintele – ci
in sensul de a putea cunoaste directia in care ne indreptam. Cumva, as rezuma
la intrebarea: Unde te vezi peste cinci ani?
Analizandu-ne viata cu sinceritate e posibil sa reusim a ne
pune in acord trecutul, prezentul si viitorul – fapt care inseamna armonie sufleteasca,
impacare cu noi insine – cum ar zice unii. Cand o fiinta umana este impacata cu
sine se poate spera nu doar la o viata personala armonioasa dar chiar la
armonie internationala.
E bine sa nutrim ganduri – dar ar trebui sa fie pozitive – e
bine sa avem amintiri si reactii emotionale dar a nu le lua in seama prea mult
e tot bine.
Indiferent ce metode gasim / alegem pentru a trai in armonie
cu noi insine, cu ceilalti si cu Natura este buna cat timp ne ajuta sa obtinem
o mai mare intelepciune si intelegere a vietii. Unii ar zice, acum: Viata nu
trebuie inteleasa, trebuie traita (nu mai stiu cine anume a zis, dar o zice
bine)
Cand putem corela cu informatiile si experientele noastre
informatiile si experientele celorlalti vom avea relatii interpersonale mai
bune, pentru ca ii putem intelege pe ceilalti, oricat de diferiti ar parea.
Dumnezeul tau poate sa nu fie acelasi cu al meu, dar, daca
descoperim similitudinile lor esentiale, nu mai e nevoie sa ne angajam in
controverse despre cine are “dreptate” si cine “greseste” (Will Parfitt)
A.E. Van Vogt (2) afirma: Un lucru nu este ceea ce spuneti
voi ca este… Este cu mult mai mult. Este un ansamblu in sensul cel mai larg. Un
scaun nu este un scaun. Este o structura de neimaginat din punct de
vedere atomic, electronic, etc. Drept urmare, a-l percepe ca pe un simplu scaun
constituie ceea ce Korzybski (3) numeste o iluzie. Toate aceste perceptii false
genereaza suferinta boala, moarte.
Aldous Huxley (4), intrebandu-se cum poate omul sa se bucure
de beneficiile civilizatiei in interiorul careia se gaseste inlantuit, fara a
se lasa, in acelasi timp intoxicat si abrutizat de otravurile ei, aminteste
majora dificultate: Intre fiecare constiinta omeneasca si restul lumii se
inalta o indivizibila bariera, o retea de structuri traditionale de „notiuni-senzatii”,
de idei deja uzate, transformate in axiome, de vechi sloganuri considerate ca
adevaruri fundamentale. Ceea ce vedem noi prin ochiurile acestei plase nu este
niciodata sau in cea mai mare parte din cazuri, lucrul asa cum se prezinta el
simturilor noastre. Ceea ce asimilam noi si fata de care reactionam este o
mixtura curioasa de experienta imediata si de simboluri conditionate de
civilizatie, de impresii senzoriale si de idei preconcepute in tot ceea ce
priveste natura lucrurilor...
Ne intrebam – mai mult sau mai putin retoric – daca suntem
fericiti sau de ce nu suntem fericiti. Poate ar trebui sa intelegem ca liberul
arbitru determina daca suntem sau nu fericiti; putem alege sa fim fericiti,
putem alege sa evoluam sau sa involuam. Putem alege evolutia prin suferinta –
sa invatam din greselile noastre – sau sa alegem evolutia armonioasa
ajutandu-ne de intelepciunea si experienta umanitatii, de cuceririle facute de
om de la inceputul Timpului.
Fiecare dorim sa fim ceea ce Soarele este pentru sistemul
solar: centrul. Acolo e caldura cea mai mare si planetele sunt atrase, sunt
fascinate de Soare – astrul are putere. Pentru a fi “centru” omul trebuie sa
aiba putere personala, putere pe care Stephen Covey (5) o numeste “spatiul
dintre stimul si raspuns”. Pentru a dobandi o viata armonioasa este necesara
aceasta putere personala. Pasiunea este focul interior al omului si acest foc
interior trebuie ghidat spre exterior. Scopul pentru care traim este puterea
nemarginita pe care o avem si putem alege daca vrem sa fim Soarele sau o
planeta din jurul acestuia. Avem nevoie de un scop pentru care sa ardem si
acest scop este undeva in noi – trebuie doar sa-l descoperim.
Trebuie sa ne descoperim adevaratele calitati, potentialul
de care dispunem, trebuie sa descoperim ce se afla, cu adevarat, sub masca pe
care o purtam in societate si care este o bariera impotriva fericirii.
Fericire inseamna, de fapt, dragoste. Dragoste pentru tot
ceea ce ne inconjoara – cu bune si cu rele. Cine, insa, e capabil de o asemenea
putere de a iubi? Poate nici un om, poate toti; poate acela care reuseste sa se
cunoasca pe sine.
Note
(1) Cunoaste-te pe tine insuti este expresia atribuita, de
regula, lui Socrate, dar pare a nu fi chiar asa.
Socrate intreaba:
- Draga Eutidem, ai fost vreodata la Delphi?
- Chiar de doua ori.
- Ai citit inscriptia de acolo?
- Da, am citit-o.
- Ci, spune-mi: ai uitat cuvintele acestea, sau ai retinut
indemnul de a te stradui sa afli ce-i cu tine?
- Zau ca nu, nu am uitat, de altfel mi se pare ca-ti dai
seama despre ce este vorba. Cu greu as fi putut avea cunostinta despre alte
lucruri, daca nu m-as fi cunoscut mai intai pe mine insumi.
(Amintiri despre Socrate, Xenofon)
(2) A.E. van Vogt - Alfred Elton van Vogt (26.04.1912, Canada –
26.01.2000, Los Angeles, SUA) a fost autor de SF, considerat cel mai
complex si mai popular autor de romane SF din secolul XX, Epoca de aur a
genului.
(3) Alfred Habdank Skarbek Korzybski (n. 3.07.1859,
Varsovia, Polonia - la data aceea era parte a Imperiului Rus – d. 1.03.1950,
Connecticut, SUA) – inginer, matematician, filosof.
(4) Aldous Leonard Huxley (26.07.1894, U.K. –
22.11.1963, Los Angeles, SUA) – scriitor, eseist, publicist, scenarist;
face parte din acea familie Huxley care a dat multi oameni de stiinta cu minti
stralucitoare; a fost nepotul lui Thomas Huxley, cel mai fervent aparator al
lui Charles Darwin.
Cancerul laringian i-a pus capat vietii; pe patul de moarte
si-a rugat sotia, in scris, sa ii faca o injectie intramusculara cu LSD; ea a
acceptat si a doua zi A. H. a murit linistit.
(5) Stephen Richards Covey (n. 24.10.1932, Utah, SUA) –
autor, consultant management, profesor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.