Mai multe sâmbete de peste an au statut de sărbători:
Sâmbăta Mare, Sâmbăta Morților, Sâmbăta lui Lazăr.
Sâmbăta Sântoaderului. Pericolele ating
punctul maxim de intensitate în această zi. Sântoader, prin intermediul cailor
săi, pedepsește pe toți cei care nu respectă cutumele instituite în viața
satului de-a lungul timpului. Un fel de combinaţie între reprezentarea
creştină, fastă, a Sf. Toader, şi elementele demonice care-i sunt atribuite
(materializate în special de caii însoţitori), Sântoader este unul dintre
sfinţii cei mai bine reprezentaţi ai calendarului popular. Nu este numai un
model exemplar de comportament moral (minunile sfântului creştin), în virtutea
căruia a fost învestit cu paza preceptelor comunitare: dacă vreo fată mare necinsteşte prin vreun lucru femeiesc nepotrivit
ziua aceasta, atunci Sântoader îşi trimite caii. Cine se încumetă şi
lucrează în ziua acestui sfânt va fi pedepsit cu amorţirea mâinilor, poate fi
lovit sau omorât de Caii lui Sântoader, care sunt foarte răi la lovituri.
Bărbaţii se feresc să lucreze cu securea sau cuţitul, pentru a nu fi legaţi de
Sântoaderi cu lanţurile de fier. Legarea se manifestă prin dureri reumatice în
mâini, picioare şi la încheieturi.
Sf. Teodor se serbează ca cel dintâi comandant al oştirilor,
pe steagul cărora era chipul său. Sâmbăta Sântoaderilor se serbează pentru
minunile Sfântului Teodor. El a omorât un năprasnic şarpe, care îngrozise
lumea. El a încălecat pe un cal alb şi a omorât un şarpe, care mânca în fiecare
an câte un copil şi era să mănânce şi o fată de împărat. Venind rândul unei
fete de împărat ca s-o mănânce şarpele, Sf. Toader a încălecat un cal alb, a
găsit şarpele şi l-a omorât.
Începând din această zi se interzice lucrul pe câmp
după lăsarea serii, căci noaptea este dată de la Dumnezeu pentru odihnă.
Nu se merge la pădure, nu se toarce și nu se sapă, pentru că
s-ar atrage asupra gospodăriei și asupra satului toată furia animalelor
sălbatice.
Se plămădesc colăcei,
se împodobesc cu flori și se dau de pomană pentru sufletele celor morți.
Pentru sănătatea cailor, li se dă să mănânce pâine proaspăt
scoasă din cuptor. Din coliva pregătită în această zi este bine a păstra o
bucățică pentru a unge cu ea trunchiurile copacilor și pomii vor fi feriți de
distrugerea produsă de insecte.
Ziua aceasta se mai numeşte şi Sân-Toader, Sân-Toaderul cel
Mare, Sâmbăta Cailor, Sâmbăta Sântoaderului şi Sâmbăta Ursului. Se zice că
Sân-Toader îl ţine pe dracul de păr. Se începe purtatul colivei şi al
prescurilor pentru morţi, şi a apei la case, pentru iertarea păcatelor celor
morţi, căci morţilor cărora nu li se face aceste obicei stau cu ţărâna în gură
pe Lumea Cealaltă.
În această zi nu se joacă, nu se petrece, nu se merge la
şezătoare, căci altminteri vin caii lui Sântoader, care sunt foarte răi la
lovituri. Sântoader are un cal alb, pe care umblă mai ales în ziua lui, şi
calul acela are un corn în frunte, e năzdrăvan şi nu mănâncă şi nu bea un an de
zile nimic. În ziua de Sântoader, are voie să pască şi să bea. Dar el nu paşte
iarbă, ci numai păr de fată mare, de la cea care lucrează în această zi.
Caii lui Sântoader sunt feciori frumoşi, făcuţi din feciorii
care şi-au părăsit iubitele, dar fiecare are coadă şi copite, fiind încins cu
lanţuri. Aceşti cai le încurcă holdele celor care lucrează în această zi.
Sântoaderul se ţine şi pentru a ajuta la înmulţirea stupilor de albine.
De Sântoader, copiii se scaldă, şi în scăldătoare se pun
pietricele şi flori de fân, ca să fie sănătoşi ca piatra şi drăgăstoşi ca
florile. Gospodarii tund vitele în frunte, le retează cozile şi tund păr din
capul copiilor şi le pun pe toate în sălcii lăstăroase, ca să se înmulţească
precum salcia. De la Sântoader, răsare orice iarbă. La Sântoader, e bine să
semeni ceapa, că va creşte mare.
Caii lui Sântoader se întrec cu caii oamenilor. În această
zi se încură, adică se aleargă caii, în amintirea Cailor lui Sântoader, şi ca
să nu le crape pielea vara, ca să fie iuţi şi sănătoşi precum caii lui
Sântoader, cu care aleargă după Soare. Flăcăii încalecă pe cai şi se iau la
întrecere.
Copiii se prind veri şi veruţe sau se fac fraţi de cruce.
Fraţii de cruce sunt doi prieteni foarte buni, gata să sară în foc şi în apă
unul pentru altul. Fetele se prind surate. Legământul lor este iubirea până la
moarte. Nu se ceartă şi nu se trădează, chiar să fie moarte de om; un frate de
cruce este socotit mai apropiat decât un frate bun; nimănui nu-şi spun fraţii
de cruce sau suratele tainele lor. Copiii fraţilor de cruce sau ai suratelor nu
se căsătoresc între ei, zicând că-i păcat.
Nedeiţa lui Ispas
- prima zi de sâmbătă după Înălțare. Sărbătoarea nu se ţine pe toată durata
zilei - unii o țin dimineața, alții după-masă și cât ține sărbătoarea n-au voie
să muncească. Se crede că, bucuroşi de înălţarea lui Isus, îngerii fac nedeie
în ceruri. Nerespectarea Nedeiţei lui Ispas se pedepseşte de către Dumnezeu prin
trăsnet.
Sâmbăta, ziua puterii creatoare, răscumpărătoare și
restauratoare. Sâmbăta, ultima zi a săptămânii, dedicată de romani
zeului și planetei Saturn, este considerată de români nefastă pentru cei vii,
fără noroc, cu trei ceasuri rele, dar favorabilă pentru spiritele morților,
care primeau ofrande și erau invocate în timpul vrăjilor și practicilor magice.
Vitele născute sâmbăta se numeau Sâmbotin sau Sâmbotina.
În astrologie se spune că este ziua izolării întru iluminare, o zi de rugăciune și de
comunicare cu lumea de dincolo.
Sâmbăta sau ziua lui Saturn. Chiar dacă e patronată
de cel mai morocănos zeu, ziua aduce noroc și reușită în activitățile care cer
minuțiozitate, învîțare, autoanaliză și introspecție. Sâmbăta este favorabilă
celor care stau în banca lor, sunt pioși și înțelegători.
Persoanele născute sâmbăta sunt puternice, optimiste și generoase.
Persoanele născute sâmbăta sunt puternice, optimiste și generoase.
Sâmbăta, ultima zi a săptămânii,
dedicată planetei Saturn, este considerată de români nefastă pentru cei vii, fără
noroc, cu trei ceasuri rele. In aceasta zi nu se mergea la peţit sau la
logodit, nu se pleca la drumuri lungi, nu se începeau activitîţi importante. Sâmbăta
era însa favorabilă pentru spiritele morţilor, care primeau ofrande, şi era
invocată in timpul vrăjilor şi practicilor magice. Adesea ziua este asemuită cu
un râu, apa Sâmbetei, care ar înconjura
iadul sau ar lega lumea de aici de lumea de dincolo. Semnificaţia, in general
nefavorabilă pentru oameni, este generată de locul zilei in cadrul săptămânii.
Timpul săptămânal de şapte zile care se scurge între
două faze consecutive ale Lunii se naşte duminică, este tânăr luni, marţi şi
miercuri, se împlineşte joi, mijlocul sau miezul săptămânii, după care îmbătrâneşte
vineri şi moare sâmbătă. Vitele născute in această zi se numeau Sâmbotin sau Sâmbotina.
Spre deosbire de surorile ei dedicate viilor şi numite sfinte (Sfânta Duminică,
Sfânta Miercuri, Sfânta Joi, Sfânta Vineri), sâmbăta este dedicată moşilor şi
strămoşilor, adică mortilor, motiv pentru care se numeşte, in preajma marilor sărbători
calendaristice, Moşi sau Sâmbăta Morţilor.
Sursele online:
Informatii, pe larg, gasiti (si) pe urmatoarele siteuri: legendeleromanilor.ro;
jurnalul.ro; pentrufamilie.ro; epochtimes-romania.com; decebaluirea.blogspot.ro;
Vezi si:
o zi plina de incarcatura, ziua de sambata...minunate povestile cailor lui San Toader...
RăspundețiȘtergeremi-au placut mult...
:) Si pe mine m-a atras cel mai mult povestea despre caii Santoaderului! :) Cred ca s-a intamplat asa deoarece ma fascineaza "Cavalerul trac" (sau "Cavalerul alb") - o legenda foarte frumoasa, din punctul meu de vedere.
Ștergere