2021-01-28

Luna Lupului. Prima Lună plină din an

Iarna, mai ales in ianuarie, lupii urla mai mult si mai des pentru ca e perioada de imperechere
Prima Luna Plină din an se numește
Luna Lupului, și este azi. Nu doar satelitul natural al Pământului se numește astfel, ci luna ianuarie. În trecut oamenii utilizau „calendarul lunar” (luna calendaristică avea 28 de zile) și nu „calendarul solar” (luna calendaristică având 28/29 zile, 30 și/sau 31 de zile).
Unele surse afirmă că denumirea de Luna Lupului vine de la nativii-americani care, în trecutul îndepărtat, obișnuiau să numească Luna pentru a delimita lunile și anotimpurile. Numele dat Lunii pline se aplică perioadei până la următoarea Lună plină și era diferit de la trib la trib, dar unele denumiri s-au impus general (sau aproape general) pentru anumite regiuni. Alte surse susțin că denumirile date azi Lunii pline sunt o combinație între denumirile date de triburile nativ-americane și cele ale coloniștilor, aceștia din urmă adaptând mai multe denumiri în calendarul lor. În cultura anglo-saxonă, de exemplu, Luna plină din ianuarie a fost numită și Luna după Yule, momentul festivalului antic care marca solstițiul de iarnă, în jurul datei de 22 decembrie.
Luna plină din ianuarie a mai fost numită și Luna Centrală, acest fenomen fiind considerat de unii punctul de mijloc al iernii. I s-a mai spus și Luna de Zăpadă dar, în timp, această denumire a fost folosită pentru Luna plină din februarie (27 februarie, anul acesta). Alte denumiri: Luna Veche, Luna de Gheață.
Prima Lună plină din ianuarie e numită Luna Lupului deoarece în această perioadă lupii sunt auziți urlând mai mult (mai des) ca de obicei. Ei nu urlă de foame, cum s-a crezut mult timp, ci urlă pentru a-și anunța prezența: sunt aici, pentru prieteni; stai departe, pentru dușmani. Urletele și alte sunete ale lupilor sunt, în general, pentru a-și delimita teritoriul, pentru a localiza (a fi localizați de) membrii haitei, pentru a întări legături sociale și pentru a coordona vânătoarea.
Perechile de lupi se formează din decembrie până în februarie; sezonul de împerechere durează din februarie până în martie (unii lupi se pot împerechea și în ianuarie). În medie, spun cercetătorii, urletul unui lup durează între 3 și 7 secunde, dar în sezonul de reproducere corul unei haite poate dura între 30 și 120 de secunde și, drept urmare, lupii sunt deosebit de vocali în primele luni ale anului. Si, așa, Luna plina din ianuarie se numește Luna Lupului.

14 comentarii:

  1. Multumesc pentru informatii draga mea!
    Nu stiam atat de multe lucruri despre lupi!
    Poate ca ar trebui sa-mi ciulesc si eu urechile mai bine si sa ascult la padure ... poate îi aud!In Veluwe sunt cele mai multe haite de lupi.(Veluwe este o creastă de dealuri bogată în pădure aproximativ 1100 km2)
    Ziua sa ai soare in fereastra si luna sa-ti lumineze noaptea! 🌞 🌜⭐
    Muah! 😊 Pupicios! 😘😘😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu drag!
      Uaaaau!! De la tine stiu ca sunt, din nou, lupi si pe la voi. N-am mai auzit urletul lupilor din adolescenta(cred)! 😊 Mi-e greu sa descriu ce simteam - o combinatie intre incantare si teama - ceva de genu', dar mi se pare fascinant. Numai iarna i-am auzit.
      Multumesc pentru minunata urare! ❤️ La fel iti doresc si eu tie, Ella draga! ❤️ Pupicios! 😘 😘 😘

      Ștergere
  2. Post interesant. Este pentru prima dată când știu că există un Calendar al lupilor dintr-un trib american antic.
    Acest lucru se adaugă la înțelegerea mea.
    Salutări din Indonezia.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru apreciere. Nu e un calendar al lupilor, este un calendar in care fiecare Luna plina are o denumire anume. Doar prima Luna plina din an este numita Luna Lupului.
      Multumesc! Toate cele bune!

      Ștergere
  3. Foarte interesant, nu știam. Chiar am văzut-o inyorcandu-ma acasă seara. Mulțumesc, Diana! 😘❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Anul trecut am aflat si eu, dar deja trecuse luna ianuarie asa ca am lasat-o pentru anul acesta, desi ma mancau buricele degetelor sa scriu despre Luna Lupului in februarie. 😊 Imi plac in mod deosebit lupii.
      Cu drag! ❤️ 😘 Multumesc pentru apreciere.

      Ștergere
  4. Nici eu nu am vazut-o! Trebuie sa-ti reiau postarile cu lupi, ca sunt foarte interesante. Prin noiembrie cred, am fost la un targ de cristale si mi-am luat singurul medalion pe care un nene il avea cu un lup alb, intr-o matrice complicata cu rasina si multe si marunte. Mi-era destinat?
    Asa mi-am spus!😊 Si sunt multe informatii vechi care s-au estomapat, uitat sau pur si simplu ignorat. Stii ce ma intreb? Acum a aparut gandul. Noua ni se etaleaza diferite idei, scrieri, ziceri, venind din urma noastra. Cu o multime de informatii. Nu comentez daca sunt sau nu bune, sau daca sunt doar povesti fara relevanta. Oare cei din viitor ce vor percepe din anii nostri? Ce vor percepe cu adevarat, util, important, inspirator? Si nu ma refer la muntii de carti care se scriu si chiar multe sunt interesante. Ma refer la un fel de echivalent pe care noi il primim prin tradacinile noastre si il continuam si noi cum putem pe noile ramuri. Oare asa este? Asa ar fi normal! Sa nu te superi. Am simtit nevoia sa ma intreb cu voce tare!
    Pupici si o seara frumoasa, draga mea!❤️ 😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iubesc lupii! Ii iubesc din copilarie. 😊
      E posibil sa-ti fi fost destinat - imi place sa cred ca e asa. Se spune 😊 ca animalul totem ne alege pe noi, nu noi pe el doar pentru ca ne place vreunul foarte mult. Te-a atras irezistibil? Atunci se spune 😊 ca e posibil sa-ti fi fost destinat. Daca ai simtit ceva "deosebit" e posibil sa-ti fi fost destinat; in functie de ceea ce simti acum e posibil sa-ti fi fost destinat (si tot asa).
      Interesante intrebarile. Cred ca vor proceda ca si generatiile de azi - la alt nivel; va lua fiecare ceea ce crede ca are nevoie.
      Inspirator? Vor sapa pe alte planete cu si mai mult spor, vor lansa in spatiu si mai multi sateliti (le vor trebui si pentru a mesteca guma), vor considera firesc sa fie repartizati la diferite munci in functie de caracteristicile biologice etc.. Glumesc! (am vazut prea multe filme... unele au devenit realitate intre timp). Cred ca uneori e bine sa continuam "pe radacini" alteori nu - de la caz la caz.
      Iti multumesc pentru interes, Suzana draga! ❤️ Intrebarile le poti transforma in eseuri. 😊 O si faci, cu unele.
      Multumesc. Seara frumoasa iti doresc sa ai si tu! Pupici! 😘

      Ștergere
  5. Ba am vazut-o! Este la locul ei pe cer si am facut poze. Dar aliens nu am vazut. Inca!
    Pupici! 😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aici sunt nori grosi! Nu ma mai joc! 😂 Ma duc in balcon si suflu tare, sa se dea din fatza Lunii!
      Corect: inca. Pe Omul din Luna l-ai vazut? 😊
      Pupici! 😘

      Ștergere
    2. Nici pe el! Ce mai pot sa zic?! Doar... toate la timpul lor! 😊😊😊
      Pup!😘

      Ștergere
    3. Eu imi imaginez ca l-am vazut - cand cautam anume sa imaginez "fatza zambitoare" a... craterelor de pe Luna. 😊 Altfel, nu-mi place sa vad oameni pe Luna. Unii zic ca e iepure. 😊
      Pupici! 😘

      Ștergere
  6. Dupa ce am citit titlul, m-am dus rapid in camera sa privesc luna. Mi-am sucit la propriu gatul.. Era catarata deasupra blocului cumva.. ea, care, deobicei, imi patrunde pringeamuri fix de undeva din dreptul blocurilor de vis-a vis. E prima data cand o vad catarata in acel loc.
    Si acum... sa citim :D.
    ooooo.. Luna .. luna. Chiar ce chestie. Uite ca la noi, in limba romana, Luna si luna se scriu la fel. Ce interesant. Stii tocmai am vazut recent ceva referitor la luna si ciclul ei. Dar uite, asa imi trebuie, nu am notat si am uitat numele zeitei. Era legat de simboluri (si cum aceste simboluri erau legate unele de celelalte si cum s-a incercat la unele dintre ele sa se adauge o conotatie negativa, sau sa fie asociate cu anumite miscari: vezi de exemplu svatica). La Luna era ceva legat de simbolul femeii. Hmmm.. numai daca te gandesti ca la calendarul lunar ar fi fix 28 de zile pe luna (lol) si realizezi cat de relativ este totul.

    Lupii sunt frumosi si misteriosi. Si intr-un mod ciudat, nu ii percep ca fiind rai. Poate pentru ca sunt si ei un fel de caini. Oh... cred ca stiu. Cred ca de la Princess Mononoke mi se trage. Greu am vazut filmul acesta animat.
    Merg sa citesc despre lupi si in celelalte articole.
    Te saluta si lupul meu care doarme relaxat, pe spate :P

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si tu ai vazut Luna! Norii nu s-au dat dusi aici! De obicei, pe la ora 23, pot vedea Luna si din pat.
      Cred ca aproape toate simbolurile au "ceva" pozitiv si "ceva" mai putin pozitiv (in interpretari); probabil in ideea "echilibrului" (sa zic asa). 😊
      Am citit acum, un pic, despre animatie - imi place ideea "crescut de lupi". 😊
      Multumesc, Rux.
      Si eu il salut pe lupusorul tau! ❤️ Pupici! (de azi, pentru o luna, o avem din nou pe lupoaica in miniatura) 😊

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.