Babilonienii sunt primii care au numit zilele săptămânii după principalele
planete pe care le zăreau pe atunci în fiecare noapte. Omagiau puterea zeului
patron al planetei, care, drept răsplată pentru considerația acordată, își
miluia supușii cu virtutea harurilor proprii, fie ele bune sau mai puțin bune.
În folclorul românesc zilele au sufletul lor, sunt făpturi care înainte umblau
pe Pământ. Sunt zile bune și sunt zile rele, zile bogate și zile sărace, zile
femeie și zile bărbat.
Numărul zilelor este stabilit încă din vechime, însa alegoria, conținutul și
fabulația lor mitică sunt locale. Fiecare zi din săptămână e personificată
printr-o sfântă bătrână : Sfânta Luni, Sfânta Marți, Sfânta Miercuri, Sfânta
Joi, Sfânta Vineri, Sfânta Sâmbătă și Sfânta Duminică. Legendele mitice ale
fiecarei zile au supraviețuit alterate mai ales în basme și în Sinaxarul*
creștin.
Oamenii pe cari i-a făcut Dumnezeu au început a face la copii și tot
făceau în toată ziua câte unul; așa a vrut Dumnezeu ca să facă zilele. În
ziua întâi a făcut pe Duminica, fată; apoi pe Luni, bărbat; pe Marți,
bărbat; pe Miercurea, femeie; pe Joi, bărbat, apoi pe Vinerea, femeie,
precum și pe Sâmbăta, ca să aibă oamenii sfinți zile.
(Elena Niculiță-Voronca**).
Luni e bărbat și e bun pentru
începutul tuturor lucrurilor, ține cheia de la cea dintâi poartă a cerului și,
când treci pragul spre lumea de dincolo, îți arată drumul pe care trebuie să
mergi. Marți e tot bărbat, dar e
zi pocită, zi rea, în care nu-i bine să începi ceva și nici să pleci la drum;
e ziua Sfântului Ilie și postul se ține pentru dușmani.
Miercuri e femeie, zi bună,
solară, în care se postește pentru Maica Domnului;
Joi e bărbat, zi norocoasă,
benefică dragostei și căsătoriei, aflată sub protecția Sfântului Nicolae, iar
Vineri e sora Duminicii și stă
sub semnul Crucii dătătoare de viață, pentru care se și postește.
Sâmbătă e tot femeie, însă e zi
nefastă, bună doar pentru farmece, în care nu-i bine să începi ceva - nici
lucru, nici drum şi, îndată ce te scoli, trebuie să-ţi faci cruce,
căci dracii toată săptămâna rod lanţurile diavolului, iar sâmbăta doar
într-o cruce se mai ţin
- pentru că e ziua morților, când cerul se deschide iar ei se uită să vadă
dacă au primit ceva de pe
astă lume. Duminica, zi solemnă, festivă,
cea mai mare și mai frumoasă dintre toate, e ziua rugăciunii, a învierii, a
bucuriei și a petrecerilor de tot felul; se povestește că umblă înveșmântată
în alb, că locuiește într-un palat de aur, dincolo de apa Sâmbetei și că e
verișoară primară cu Soarele, alții zic că ar fi mama Mântuitorului.
Poporul român acordă unor zile din an caractere faste sau nefaste. În
calendarul superstițiilor se menționează zilele faste și nefaste, cu
superstițiile și credințele referitoare la ele și cultul special ce trebuie să
li se acorde. După cuvântul sau desinența adăugată la numele unei zile se
poate distinge caracterul fast sau nefast al zilei.
Marțea neagră e nefastă,
Joia verde de asemeni - culoarea
denotă natura zilei. Numele
Marțolea
și
Joimărița
denotă caracterul lor nefast, pentru că sunt dedicate unor semidivinități
răufăcătoare.
Nefaste sunt și zilele care se țin pentru gadini (animale sălbatice): lupinii - zile ce se țin pentru apărarea de lupi, de Păstorul lupilor, un semizeu; ursinii - zile ce se țin pentru apărarea de urși (zilele lui Moș Martin); ciumarca - zile ce se țin pentru apărarea de ciumă. În Oltenia există un calendar al ciumercelor, care se țin eșalonate pe zile și săptămâni, după mersul epidemiilor ce au avut loc în satele oltenești; rusaliile - zile ce se țin pentru a nu fi oamenii pociți de rusalii, iele, dânsele, vântoasele etc, semidivinități care pot fi când faste când nefaste; sânzienele - zile propice farmacopeei medicale și erotice care culminează cu noaptea de sânziene, când zilele farmacopeei și erotismului farmacopeic dezleagă plantele; zilele de Paști și de Paștile blajinilor, cu ritualul și caracterul lor fast și bogat; zilele Babelor și ale Moșilor care sunt când faste, când nefaste, după cum le socotește omul că răspund la dorințele lui de a prevedea firea, caracterul sau intemperiile bune sau rele din anul în curs.
Nefaste sunt și zilele care se țin pentru gadini (animale sălbatice): lupinii - zile ce se țin pentru apărarea de lupi, de Păstorul lupilor, un semizeu; ursinii - zile ce se țin pentru apărarea de urși (zilele lui Moș Martin); ciumarca - zile ce se țin pentru apărarea de ciumă. În Oltenia există un calendar al ciumercelor, care se țin eșalonate pe zile și săptămâni, după mersul epidemiilor ce au avut loc în satele oltenești; rusaliile - zile ce se țin pentru a nu fi oamenii pociți de rusalii, iele, dânsele, vântoasele etc, semidivinități care pot fi când faste când nefaste; sânzienele - zile propice farmacopeei medicale și erotice care culminează cu noaptea de sânziene, când zilele farmacopeei și erotismului farmacopeic dezleagă plantele; zilele de Paști și de Paștile blajinilor, cu ritualul și caracterul lor fast și bogat; zilele Babelor și ale Moșilor care sunt când faste, când nefaste, după cum le socotește omul că răspund la dorințele lui de a prevedea firea, caracterul sau intemperiile bune sau rele din anul în curs.
Note:
*) Sinaxar - carte religioasă care descrie viețile sfinților. Aceeași denumire
este dată în biserica ortodoxă calendarului în care numele sfinților apar
înregistrate după zilele anului.
**) Elena Niculiță-Voronca (05.05.1862, Barlad, Vaslui - 1939, Siret,
Suceava); poetă, prozatoare şi folcloristă. Lucrarea
Datinile şi credinţele poporului român adunate şi aşezate în ordine
mitologică
poate fi apreciată drept una dintre cele mai importante monografii regionale
realizate la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea.
E remarcabilă atât prin bogăţia şi diversitatea textelor cuprinse, cât şi prin
preocuparea folcloristei de a surprinde spiritul poporului, precum şi limba
lui, de a privi totul din perspectiva mitologiei poporului român, de a
reproduce fidel oralitatea, adică de a nu omite ori a adăuga, chiar dacă i s-a
părut
ceva naiv
în ceea ce spuneau cei pe care i-a ascultat.
Vezi si:
Nu stiam ca zilele saptamanii sunt sfinte.Aveam o bunica ( asta acum vreo 40-50 de ani),care ne zicea:azi e Sfanta Vineri,sau miercuri.Abia acum am aflat de ce zicea ea asa.
RăspundețiȘtergerePrima data am citit in "povesti populare" despre sfanta Vineri care ajuta un Fat-Frumos sa scape de un zmeu... :) Mai apoi, incetisor, am descoperit mai multe.
ȘtergereExcelent!
RăspundețiȘtergereFoarte interesant articol. Citind toate aceste informatii, ma gandeam cat de profunzi erau, in toata simplitatea lor, strabunicii si stramosii nostri, care gaseau semnificatii profund spirituale in fiecare aspect al vietii lor. Noi, cei de azi, atat de superficiali si ignoranti... Am pierdut toate aceste comori de suflet... Si suntem din ce in ce mai saraci sufleteste.
RăspundețiȘtergereDespre zilele saptamanii personificate tot din unele basme stiu si eu. Fara a cunoaste insa semnificatiile ce li s-au atribuit.
RăspundețiȘtergere