Fiecare zi din Săptămâna Patimilor
(Săptămâna Mare) înseamnă un pas pe drumul lui Isus spre
Răstignire și Înviere. Probabil că nu voi ține niciodată minte,
pe de rost, toate cele pe care le scriu, dar acum știu de unde
găsesc, rapid, informațiile - dacă voi avea nevoie de ele.
În ziua de luni, în biserică, este
pomenit Patriarhul Iosif care a fost vândut de frații lui în Egipt
- preînchipuire a lui Hristos vândut de Iuda. Iosif a fost al
unsprezecelea fiu al lui Iacob și primul al Rahilei. Frații lui îl
invidiau - de când le vestise niște vise în care el părea că e
cineva important - și voiau să-l omoare. Într-o zi, bătrânul
Iacob îl trimite pe Iosif să-i aducă vești de la frații lui care
erau cu oile la câmp. Aceștia îl aruncă într-un puț, dar apoi
îl scot de acolo și îl vând pe 30 de arginți unor negustori.
Apoi taie un ied, rup haina lui Iosif și-o înmoaie în sângele
animalului. Ajunși seara acasă îi spun lui Iacob că Iosif a fost
mâncat de o fiară sălbatică.
În relatarea vieții lui Iosif este
scris că acesta îi primește pe frații săi, care vin în Egipt
după o foamete cumplită în țara sfânta, și le oferă hrană și
bani. Iosif dăruiește întregului popor grâu și hrană, vestind
că și Hristos Se va dărui pe Sine ca hrană, în cadrul Sfintei
Liturghii, sub chipul pâinii și al vinului.
Tot în ziua de luni, este amintită parabola smochinului neroditor. Evanghelistul Marcu spune: Iar a doua zi ieșind ei din Betania, Domnul a flămânzit. Și văzând un smochin de departe, având frunze, a mers să vadă dacă va găsi ceva în el. Venind la el, n-a găsit nimic decât frunze, că nu era încă vremea smochinelor. Și a zis Isus smochinului: „Nimeni să nu mai mănânce rod din tine în veac” (Marcu 11, 12-14).
Primul
meu gând a fost, firește: de ce să-i dorească (parcă nu-mi vine
a zice blestem)
așa ceva smochinului dacă nu era vremea smochinelor? Există o
explicație a parabolei (mai multe, de fapt, dar m-am oprit la una, a
lui Nicolae Steinhardt): Da, nedrept este a-i pretinde smochinului
(sau oricărui alt arbore fructifer) roade atunci când nu-i vremea
recoltei, dar nedreptatea încetează dacă realizăm ce este în
fapt vorba de a fi ori a nu fi de folos lui Dumnezeu, de a răspunde
ori ba chemării Sale. Nu de smochin și de smochine se face mențiune
în parabola aceasta, ci de om (tot așa și în alte metafore din
Noul Testament):
care nu dispune de scuză valabilă spre a-L refuza pe Făcătorul
ori pentru a-I spune: n-am timp sau nu-i acum momentul potrivit.
Soroace, date, condiții, clauze, tocmeli: sunt lovite de nulitate
absolută. Chemării de sus i se poate răspunde numai cu “
Iată-mă” ori cu “Da, Doamne”. Motivările, fie ele omenești
plauzibile, nu sunt luate în considerare: nu ne este îngăduit a
ne eschiva nici măcar pentru a ne îngropa tatăl ori a ne rândui
cele din gospodării; nici pentru a ne duce să vedem țarina ce
tocmai am agonisit; nici pentru a cere boii de curând cumpărați;
nici pentru a ne despărți de femeia de care abia ne-am însoțit
prin nuntă.
Roadele smochinului - produse ale
firii, ale naturii naturale - sunt subordonate ciclurilor de rodire,
însă devotamentul oamenilor nu cunoaște soroace și pauze.
Interpretarea alegorică se impune: smochinul e omul, iar smochinul
neroditor e omul și el neroditor, rece, aspru, nereceptiv chemării
cerești. (Adrian Cocoșilă, crestinortodox.ro)
Prin
această pildă Isus se adresează atât poporului ales, cât şi
tuturor oamenilor, care sunt avertizaţi astfel să folosească
într-un mod cât mai roditor timpul vieţii lor dat de Dumnezeu.
***
Într-o zi de luni, 6 aprilie 2015, în
Săptămâna Patimilor, a murit fratele cel mai mare al mamei,
Gheorghe C., care mi-a fost ca un al doilea tată.
Cred ca merita sa ne aplecam mai mult asupra ideii de 'nerodire' a oamenilor in general si a noastra in special. Asta ar insemna ca am intelege cu adevarat Cartea Cartilor si pildele ei pline de miez. Multumesc din nou pentru aceste idei, Diana draga. O saptamana linistita si spornica sa fie la tine. Pup!😚❤
RăspundețiȘtergereUneori imi spun: "totul e asa de simplu! de ce complicam?" Alteori imi zic: "totul e complicat! chiar si sa fii/fie simplu!". 😊 Cam la fel cu "rodirea" si "nerodirea"...
ȘtergereCu placere.
Iti multumesc, Suzana draga! ❤️
Saptamana buna iti doresc sa ai si tu! Pupici! 😚
Am aflat de Iosif, nu din biblie, era înainte de 89, ci din cartea lui Thomas Mann. ”Iosif și frații săi”. Formidabil roman.
RăspundețiȘtergereLa pildele biblice nu mă pricep. Dar îmi amintesc schița ”Bucla de histerezis” în care un cercetător rus se întoarce în timp, cu texte comuniste, și e cumva confundat cu Isus, înainte de a fi rechemat brusc.
PS Amintirea unchiului tău nu a dispărut și asta e de bine.
Toate bune să fie.
Candva am citit si eu o poveste despre Iosif si fratii sai, dar sigur nu era romanul amintit pentru ca am citit numai "Muntele vrajit" al acestui autor.
ȘtergereOooo! Imi imaginez cam ce s-a intamplat in "jurul" cercetatorului intors in timp! Pe o tema asemanatoare (as zice) e filmul "Look Who's Back" (german), cu Hitler care s-a intors.
Iti multumesc.
Multumesc! Bune sa fie toate!