Atunci când se apropie Paștele îmi
vine în minte titlul romanului „Tăcerea mieilor”. Nu e la fel de cumplit
cum era în copilărie când pe la unele
dintre blocurile și casele din
zonă
se tăiau porcii
și aveam sentimentul că-mi sunt smulse bucăți din inimă auzind
țipetele de agonie ale animalelor sacrificate. Nu sunt "carnivor",
în adevăratul sens al termenului (dacă e carne, mănânc, dacă
nu-i, nu simt nevoia) dar nici "erbivor"
nu-s - nu cred că mi-ar fi bine hrănindu-mă doar cu plante și,
eventual, produse lactate (și nici nu vreau să aflu dacă mi-ar fi bine sau
ba), așa că mă declar "omnivor". 😏
Carnea
de miel nu este singura pe care o refuz - nu pentru că nu mi-ar
plăcea gustul (am mâncat în copilărie, până când am văzut un
miel viu și m-am jucat cu el). Nici carne de iepure nu mai
pot mânca - nu pot înseamnă că numai la gândul să iau o
bucățică simt cum se strânge stomacul. Și tot așa, cu multe
animale, inclusiv cu văcuțele (dar mai puțin).
Revenind
la mieii despre care unii afirmă că trebuie tăiați și mâncați
de Paști. Din ce-am înțeles, nu trebuie! Această tradiție
datează din secolul VII, obiceiul fiind condamnat de Sinodul Trulan. În lucrarea sa, „Vârstele timpului”, Ion
Ghinoiu scrie: Tăierea mielului la Paște nu e altceva decât
jertfa anuală a zeului din religiile precreștine. Altfel spus,
obiceiul tăierii (jertfirii) mieilor are rădăcini păgâne, în
creștinism dându-i-se o semnificație nouă: trupul Mântuitorului
Isus Hristos care a murit pe cruce ca un miel nevinovat, jertfindu-se
pentru oameni, pentru iertarea păcatelor acestora. Mielul e
simbol al blândeții, al simplității, al inocenței și purității,
unul dintre simbolurile lui Hristos.
Exista un obicei pastoral străvechi de a sacrifica un miel când turmele
erau duse în transhumanță.
Unii
spun că tradiția de a consuma carne de miel e de pe vremea dacilor.
Dacii, însă, nu asociau consumul cărnii de miel cu Paștele; fiind
și crescători de oi e aproape logic să fi consumat și carne de
miel. Totuși, e posibil ca practicanți ai cultului mozaic - ajunși
în zonă datorită negustoriei - și care au trăit pe teritoriul
Daciei, între daco-romani, din cele mai vechi timpuri, să fi
împrumutat băștinașilor unele dintre obiceiurile lor.
După
eliberarea evreilor din robia egiptenilor (care e data Paștelui
evreiesc) și conducerea lor, de Moise, prin Marea Roșie, la fiecare
Pesah
evreii mâncau carne de miel așa cum le-a spus Dumnezeu, dar mielul
sacrificat prefigura atunci pe Mesia. Azi, pentru
că Templul
nu mai există nu se mai face acest sacrificiu și
carnea din seara de Seder poate fi nu doar miel ci și pui sau capră
- fiecare ce are, ce-i place, cât timp e kosher.
La creștini, sărbătoarea pascală are altă semnificație:
trecerea lui Isus de la moarte la viață, și nu e condiționată de
jertfirea mielului și consumarea cărnii acestuia. Având în vedere
că primii creștini proveneau în special din societatea iudaică e
posibil să fi rămas fideli unor practici care erau, încă, foarte
vii în mintea lor și astfel obiceiul cu sacrificarea mielului
pascal să se fi transmis peste timp. La acea vreme, Apostolul Pavel
observând această cutumă i-a sfătuit pe creștini: (...)
iată Hristos, Paștile nostru,
S-a jertfit pentru noi; să prăznuim, deci, nu cu aluatul cel vechi,
nici cu aluatul răutății și al vicleșugului, ci cu azimele
curăției și ale adevărului (I Corinteni 5, 7-8). Apostolul
insistă pe dorința dezrobirii de patimi și nu pe ritualuri pentru
că scopul este de a învia din moartea păcatului la o existență
plăcută Mântuitorului.
Nu este voința Bisericii jertfirea și consumarea mielului de Paști.
La sfârșitul Liturghierului, în noaptea de Înviere, printr-un
ritual desfășurat de obicei afară sau în pridvorul locașului de
cult, slujitorul Domnului binecuvântează coșurile cu merinde aduse
de credincioșii care orice vor să guste de Paști să fie luminat
de prezența Duhului Sfânt. Sunt rostite două rugăciuni și
coșurile cu merinde sunt stropite cu aghiazmă. Printr-o primă
rugăciune se binecuvântează brânza și ouăle și prin a două
mâncărurile cu carne: „Caută, Doamne, Iisuse Hristoase, spre
mâncărurile acestea de carne şi le sfințește precum ai sfințit
berbecul pe care Ţi l-a adus credinciosul Avraam, mielul pe care Ți
l-a adus jertfă Abel şi vițelul cel gras care ai poruncit să fie
junghiat pentru fiul cel rătăcit şi apoi întors către Tine. Şi,
precum acela s-a învrednicit a se îndulci de harul Tău, aşa şi
pe noi ne învredniceşte să luăm cele sfinţite şi binecuvântate
de Tine, spre hrana noastră a tuturor…”. Se poate spune că e
limpede: carnea nu trebuie să fie numai de miel, ci orice fel de
carne: miel, vițel, pește, porc, curcan, pui etc. (scrie
Arhimandritul Mihail Daniliuc pe site-ul crestinortodox).
Mai
mult. În seara zilei de joi, la Cina cea de taină, când Isus mânca
pentru ultima dată cu apostolii, El a luat o pâine, a mulțumit lui
Dumnezeu, a frânt pâinea și a împărțit-o ucenicilor, s-o
mănânce, spunând: Acesta este trupul meu, care urmează să fie
dat pentru voi. Continuați să faceți lucrul acesta spre pomenirea
mea (Luca 22:19). Apoi Isus a luat un pahar cu vin, a mulțumit
lui Dumnezeu, și le dă ucenicilor, și ei beau din el. Isus zice: Acest pahar este legământul cel nou, făcut în sângele meu,
care se varsă pentru voi (Luca 22:20).
Pe
scurt: obiceiul de a sacrifica și consuma miel de Paști nu e
unul cerut de rânduielile bisericești și nici Biblia nu îl
amintește în Noul Testament.
Îmi
doresc să
nu înțeleagă cineva că
îi
critic pe cei care consumă
carne de miel de Paști. Nu-s vegetarian, vegan nici atât (n-am de
gând să devin, dar cine știe ce se poate întâmpla), dar mi-ar
plăcea să
nu mai încerce unii să mă convingă că așa cere datina creștină
și greșesc mâncând carne de porc (sau altceva) în loc de miel cu ocazia
sărbătorii pascale.
Foarte bune argumente!
RăspundețiȘtergereMultumesc!
Si eu iti multumesc.
ȘtergereMa bucur ca ai descoperit ceva util.
Eu mananc foarte rar carne de miel... Prefer pestele la mese mai bogate. :))
RăspundețiȘtergerePentru ca nu mananc deloc carne de miel, atunci cand ne adunam pentru o petrecere de Pasti eu contribui cu mai putini bani. :))
ȘtergereSi mie-mi place pestele, dar sa nu "miroasa a mare", sa nu aiba oase multe... 😊
Ai dreptate cu aceste idei, insa ar fi tare ciudat un Paste doar cu oua, pasca si cozonac, desi, de ce nu? Totusi este singurul moment din an cand fac si eu drob. Este adevarat ca uneori mi s-a intamplat sa-l fac cu ficat de pui!😊
RăspundețiȘtergereIarasi multumesc mult pentru toate informatiile de aici. Ai ales o poza scumpa foc!
Pupici si noapte buna, Diana draga! !❤️ 😘
Departe de mine ideea sa nu fie carne si la masa de Pasti! La fiecare Paste am mancat fripura - in general de porc. Dar mi s-a tot spus ca nu respect traditiile pentru ca nu mananc miel (scriind aceasta fraza am "maimutarit" pe cei care ma "cearta") 😊
ȘtergereDe cand n-am mai mancat miel mama face drob cu ficat de pui (mi se pare perfect!) Sarmanii pui! :) (cred c-o iau razna) :))
Cu drag! Iti multumesc si eu!
Mi-a placut tare mult poza (mi-a fost destul de greu sa aleg intre pozele cu mielusei de pe site). 😊
Multumesc. Noapte buna, Suzana draga! ❤️ Pupici! 😘