2018-10-28

Ţi-a ieşit coşaru-n drum. Provocare muzicală

Melodia "Hai coșar, coșar” este pe coloana sonoră a filmului “De trei ori București” (1967), un film format din trei povestiri cinematografice distincte a căror acţiune se desfăşoară în Bucureşti. Cele trei părţi sunt scrise şi realizate de trei regizori diferiţi. Colea Răutu joacă in Partea a III-a, in rolul coşarului, desigur.
Distracţia începe vineri - Friendship Friday! - pe blog la Carmen: Între vis şi realitate.
(vizualizare pe YT)
Colea Răutu s-a nascut in 28 noiembrie 1912 la Bălţi, in Basarabia, şi a murit in ziua de 13 mai 2008 la Bucureşti (74 de ani a petrecut pe scenă). A absolvit Conservatorul de Artă Dramatică Bucureşti (promoţia 1947). Cariera şi-a început-o in calitate de corist la Opera din Cluj. A fost actor şi la Teatrul de Operetă şi la Teatrul de Stat din Piteşti. Pe scena Teatrului de Revistă “Cărăbuş” condus de Constantin Tănase interpretează pentru prima dată cântecul “Ţi-a ieşit coşaru-n drum”, de Gherase Dendrino, pe versuri de Puiu Maximilian, cântec devenit mai apoi slagăr.
Între anii 1952-1968 a fost actor la Teatrul Giuleşti (azi Odeon), la Teatrul Naţional din Bucureşti şi la Teatrul Nottara. A jucat şi in multe filme, inclusiv in serialul Toate panzele sus (1976, interpretându-l pe piratul zis “Spânul”). L-am văzut de curând in filmele: Acţiunea “Autobuzul” (1977), Revanşa (1978), Duelul (1981), dar mi-l amintesc din adolescenţă, când l-am văzut in unele filme istorice (n-am habar care exact).
Colea Răutu a fost distins cu titlul de Artist Emerit, cu Ordinul Meritul Cultural clasa a III-a (1967) și cu Ordinul Național Steaua României în grad de Cavaler (2002). În anul 1988 a obţinut Premiul Asociaţiei Cineaştilor din România pentru întreaga activitate, apoi Premiul la Festivalul de film Karlovy-Vary, Premiul Festivalului de film de la Moscova etc., iar la 14 mai 2002 a fost distins cu Premiul de Excelenţă în Cinematografia Românească  În anul 1998, monografia "Colea Răutu" de Doina Bunescu apare în cadrul seriei "Centenarul cinematografului românesc" iniţiată de Uniunea Cineaştilor.
A publicat diferite articole de film şi de teatru. A fost membru al Uniunii Cineaştilor şi al Uniunii Teatrale din România - UNITER. Colea Răutu şi Ernest Maftei sunt membri fondatori ai Uniunii Cineaştilor din România.
Spunea despre el Nichita Stănescu: […] Colea Răutu este un om dizolvat total în omenie. Nu s-a băgat niciodată în față, nelăsându-se niciodată să fie la urechea țâncilor, trăindu-și rolurile cu mult mai mult decât ele meritau. […]
Surse info:
http://aarc.ro/personalitate/view/colea-rautu
https://jurnalul.antena3.ro/stiri/observator/colea-rautu-a-plecat-la-ceruri-124517.html

8 comentarii:

  1. ce propunere superba! Diana draga, foarte frumos acest cântec, de pe vremea parintilor nostri. Da, mi-l amintesc pe Colea Rautu, este unul din cei mai buni actori pe care i-a avut România.
    Nu i-am urmarit special evolutia, insa mi-au placutmereu felul în care a interpretata rolurile primíte. Mi-a placut mult si descrierea facuta actorului de catre marele Nichita, in parerea caruia am incredere oarba! Deci, Chapeau maeste Colea Rautu!
    Multumim Diana draga. O sa avem o saptamana cu noroc, acum ca am vazut videoclipul cu cosarul :-)
    Ganduri bune si îmbratisari, de la trio pentru trio <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Carmen draga!
      De cand cu multele idiotenii numite filme facute de români in ultimul timp am uitat ca si Ro a avut mari actori. Filmele pe care a trebuit sa le vad pentru o recenzie (un fel de a spune) m-au ajutat sa-mi amintesc de unii care mi-au placut cum joaca - in sensul ca se transpun in pielea personajelor pe care le interpreteaza si produc emotii. Azi sunt unele filme care au fost premiate pe la Berlin si pe nu mai stiu unde dar cei mai multi actori din aceste filme par a fi marionete - sau papusi manipulate de ventriloci. :( Sunt atat de falsi in jocul lor! Nici inainte nu jucau toti nemaipomenit dar... nu degeaba avem si noi "mari actori" (sau am avut) :)
      Nici eu nu i-am urmarit evolutia - in general nu ma prea intereseaza viata actorilor (fie ei straini sau romani) dar, in anumite ocazii, imi face placere sa cercetez. :) Am constatat ca am uitat de existenta multora dintre cei pe care i-am vazut candva in filme care mi-au placut.
      Si mie imi place descrierea pe care i-a facut-o Nichita Stanescu! :)
      Cu multa placere!
      E ceea ce va doresc tuturor celor care ajungeti aici! <3 Am fost tentata sa fac in scris aceasta urare, dar apoi m-am gandit ca se subintelege. :)
      Multumesc! Zi frumoasa iti doresc! <3
      Imbratisari si pupici, cu drag, de la trio pentru trio! <3

      Ștergere
  2. Daa,resurse mici,dar Oameni mari,ei raman peste veac !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din fericire! :)
      Se tot spune sa nu "ne plangem" ca n-o sa mai avem o generatie de mari actori... Mie nu prea imi vin in minte prea multe nume. Maia Morgenstern imi vine in minte si Marcel Iures... Emil Hostina, Ion Caramitru si Oana Pellea. Or mai fi, dar nu le stiu numele.

      Iti doresc sa ai o saptamana minunata, Natalia draga!

      Ștergere
  3. Surprinzătoare sunt alegerile tale.
    Să-ți fie săptămâna plină de voie bună și senin, Diana dragă! 😊

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cel mai adesea, imi "iese ceva in cale" si, uneori, aleg sa postez. :)
      Multumesc, Dana draga!
      Zile senine iti doresc! <3

      Ștergere
  4. Mi-a facut placere sa ascult piesa - stii ca eu il asociez mereu cu personajul (mancat de crocodil) din Toate Panzele Sus? :))))

    Pupici cu drag :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hahaha! Tot cu piratul Spanul il asociez si eu - de curand am revazut serialul si am constatat ca n-a aparut in foarte multe scene si, totusi, mi-a ramas in amintire. :)

      Pupici cu drag! <3

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.