2021-02-02

De ce e ursul morocănos. Martinul cel Mare

 De ce e ursul morocănos

Cu mulți ani în urmă, într-o iarnă geroasă de nu-i mai putea face față nicio viețuitoare, toată suflarea abia aștepta să vină vremea călduroasă. Dar iarna cea îngrozitor de friguroasă nici gând să treacă... Animalele, adunate într-o poiană, țineau sfat despre ce e de făcut. Au ajuns la concluzia că cineva o fi ascuns vara undeva departe, bucurându-se singur de căldură, în timp ce celelalte animale aveau să înghețe de frig. Cu mic, cu mare, au hotărât să plece în căutarea verii.
Într-un ținut departe-departe, trăia un urs uriaș negru, și din câte aflară animalele, ursul acela furase vara și o ținea acum numai pentru el. Au trecut, animalele, mări și țări și au ajuns pe meleagurile ursului cel negru și uriaș, care vârâse vara într-un sac, dar nu știau unde-i sacul, așa că s-au dus drept la el, dar ursul nu era acasă, căci plecase la vânătoare cu barca, de-a lungul apei. Veverița îi spuse șoricelului: „Cât timp vânează ursul, tu aleargă la barcă și roade-i vâslele; între timp, noi scotocim peste tot până dăm de sacul unde a închis vara; și el n-o să ne mai găsească aici, fiindcă n-o să mai aibă vâsle să conducă barca și să ajungă la timp acasă pentru a ne prinde.”
Șoricelul s-a dus într-un suflet unde-și lăsase ursul barca la mal și s-a pus pe ros, mândru că el, așa de mic, putea fi de așa un mare ajutor suratelor lui. Cât ai clipi, erau roase amândouă vâslele astfel încât de la prima izbitură în apă aveau să se facă patru, din două câte erau. Între timp, scotocind peste tot, prin cotloanele bârlogului ursului, animalele au găsit sacul în care era ferecată vara.
Terminând ursul cu vânatul, se întoarse la barcă; când să dea apa de o parte și de alta, iată că i s-au frânt amândouă vâslele; coborî în pădurice și-și făcu altele. În acest timp animalele, bucuroase, alergau că vântul să ducă vara cât mai iute la ele acasă, s-o elibereze. Când ursul a sosit la bârlog ele erau departe tare; și pe unde treceau, vara încălzea în calea ei toate viețuitoarele rebegite, rămase acasă și aproape degerate de frig, căci veverița, grijulie, desfăcuse gura sacului. Numai în culcușul ursului cel negru nu mai era cald. Imediat cum s-a înapoiat și-a dat seama că cineva îi furase vara pentru că acum la el totul era rece ca gheața. A rămas zgribulit și ursuz tot restul vieții. De asemenea, și ursacii lui au rămas niște ursuzi care n-au prea legat mari prietenii cu alte animale. Ba chiar și oamenii l-au dat întotdeauna de exemplu pe urs ca singuratic, morocănos și posac.
(poveste populară finlandeză; Povești nemuritoare, vol. 16, Editura Vox, București, 2012)

Martinii de iarnă

doi ursi in padure
Sărbătoarea se numește Martinii de iarnă în Banat; în Muntenia și în Oltenia se numește Filipii de iarnă (la fel și în Transilvania, din ce-am dedus). Martinii se serbează contra lupilor, dar și contra urșilor - să nu atace turmele. Martinii de iarnă se serbează trei zile: în ajunul Întâmpinării Domnului (ziua de Sf. Trifon), în ziua Întâmpinării Domnului (Martinul cel Mare - 2 februarie) și a doua zi după sărbătoarea ortodoxă (ziua lui Simion bătrânul, care a întâmpinat pe Isus).
Tradiția spune că, după hibernare, ursul iese prima dată din bârlog să-și privească umbra pe zăpadă (în 2 februarie); dacă e soare - timp frumos - își vede umbra și se întoarce în bârlog pentru încă 40 de zile; dacă e vreme mohorâtă rămâne afară deoarece știe că se apropie primăvara.
Ursul este considerat „câinele lui Dumnezeu”; Sf. Petru e considerat protectorul lupului. Ca și lupul, ursul este un prigonitor al dracului – lupii atacă și mănâncă draci, ursul doar îi alungă. Dacă ursul refuză să intre în vreo casă e semn că acea casă nu este curată.

Ziua Ursului

Pe dată de 2 februarie este Ziua Ursului (Stretenia/Strătenia; Târcolitul viilor;), ziua în care iarna se întâmpină cu primăvara (anotimpul rece se confruntă cu cel cald).

Superstiții de Ziua Ursului

Dacă boul bea apă din urma lui e semn că iarna trece dar dacă streașina picură și boul bea apă din streașina casei va fi un an nu prea bun pentru albine și pentru oi (în altă variantă e suficient ca streașina să picure, fără ca boul să bea). Se spune că în această zi „se strâmbă pârtia”, adică începe să se topească zăpada.
Dacă e cald de Ziua Ursului înseamnă ca vara va fi călduroasă și îmbelșugată, dar dacă e frig, ger și viscol vara va fi friguroasă și rodul puțin. Când în noaptea Zilei Ursului e senin și Luna plină anul va fi îmbelșugat și vara frumoasă.

Image by Ellen26 from Pixabay

14 comentarii:

  1. Tare mi-a placut povestea dar chiar nu vreau sa zic ca ursii 🐻 sunt morocanosi! Am vre-o 2-3 pe aici prin casa si sunt tare pufosi si îi iubesc! LOL Traditia asta seamana cu cea americana, Groundhog Day numai ca acolo rolul de "zicatoare" îl are marmota si tot pe 2 februarie de sarbatoreste. Daca e sa ma iau dupa vremea de afara inzeamna ca primavara va venii curand! Este înnorat si nici oamenii nu-si vad umbra! LOL
    Bou 🐂 nu am! Hahahahaha...🤣
    Sa ai o zi frumoasa dar fara soare ca sa vina primavara mai repede! LOL
    Te îmbratisez cu drag!
    Muah! 😊 Pupicios! 😘😘😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Morocanosi nu-i cred nici eu, dar au, asa, o expresie de "lasa-ma sa te las", ca si cum n-ar avea chef de nimic - sunt, cumva, melancolici. 😊 Cel putin, aceasta e impresia pe care mi-au lasat-o cei pe care i-am vazut in realitate (si am vazut cativa). Am un urs mare, din plus! E vesel, moale si pufos! 😊
      Da! Stiu de marmota (si ca inveleste ciocolata in staniol) 😊 dar nu am amitit-o pentru ca prea as fi lungit-o mult postarea, amestecand lucrurile.
      Ups! La noi e o zi ca de primavara. E racoare, dar soarele straluceste - inseamna ca vom avea o vara calduroasa si imbelsugata. 😊 Nici eu n-am bou, dar soarele de-afara spune ce trebuie stiut. 😂 Ca sa vezi! Daca e soare, ursul intra in barlog si primavara intarzie! Daca e cald - nu e tocmai cald, dar nici frig! - vara va fi imbelsugata si calda. Ar trebui sa fie cald dar sa nu fie soare?! Acum descopar dilema! 😂
      Multumesc, Ella draga! Minunata sa fie si ziua ta! ❤️ Pupicios! 😘😘😘
      Si eu! Big hug! 😊

      Ștergere
  2. Foarte interesant! Mereu m-au fascinat astea, modul oamenilor de a prezice vremea şi culmea, nu dădeau greş. Acum ar fi mai greu, desigur...
    zi frumoasă îţi doresc, Diana!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bunicii materni reuseau (aproape) fara gres sa spuna cum va fi vremea - n-am idee cum. Eram copil, am vrut sa stiu cum fac ei, mi-au spus despre "mirosul" aerului, despre cum arata cerul, iarba etc. dar n-am inteles mare lucru si am retinut si mai putin. Stiu, insa, cand urmeaza o furtuna serioasa - aerul (chiar cand e cer senin) are un parfum specific, de fân umed (aproximativ) si inca ceva ce nu pot descrie.
      Iti multumesc, Potecuta! Zi frumoasa iti doresc sa ai si tu!

      Ștergere
  3. Mi-a plăcut mult povestea ursului morocănos, dar și aflarea zilei in sine. Frumoasa ca simbol, ca sărbătoare oarecum păgână, le, având ursul in centru. Mulțumesc pentru noutățile ce le-am aflat, Diana. O zi buna! 😘❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multe dintre sarbatorile religioase de azi au "in spate" sarbatori religioase din negura timpului - e, cumva, fascinant.
      Faza faina azi, cand plimbam cainele! O doamna intreaba pe alta: "E sarbatoare azi?" "Da, e una mare: Martinul cel Mare, ziua Ursului". Am zambit instataneu, pentru ca n-a zis "Intampinarea Domunului". 😊
      Cu drag! Multumesc, Ina. Zi buna iti doresc sa ai si tu! 😘 ❤️

      Ștergere
  4. Sunt convins ca oamenii din vechime aveau semne verificate privind vremea, si nu numai. In mod sigur aveau lecuri naturale cam pentru toate bolile.
    Sănătate!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si eu cred. Observatiile cu privire la vreme (si nu numai) se transmiteau din generatie in generatie; cei care sunt "aproape de natura" cred ca nu dau gres nici in vremurile acestea.
      Aveau multe leacuri. Efectele benefice ale multor leacuri au fost (si sunt) dovedite - in practica, daca stiinta nu s-a deranjat prea mult.
      Multumesc. Sanatate!

      Ștergere
  5. Nu stiam de ziua ursuletului! Simpatic comentariul tau anterior.😊😊😊
    Superstitiile sunt cam ciudate insa. Oare cum se poate ajunge la astfel de concluzii? Foarte bizar!
    Numai lucruri noi si ineteresante, la tine. Oare in iernile calde mai hiberneaza animalutele? Sau or mai avea unde?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sarbatoare mare! 😊 Doamna in cauza a fost simpatica. Spre seara am auzit un tip, care vorbea la telefon si zicea ceva de genul: "nu sunt sigur ce sarbatoare; e ceva cu ursul; daca e soare azi va fi vara caniculara".
      Probabil ca prin observatie se ajunge la prognozarea vremii si prin "povesti la gura sobei" la superstitii. Mi-am imaginat, uneori, cum s-a ajuns la unele superstitii si in cazul unora m-am gandit ca o fi chestune de repetitie: daca ceva se intampla de 2-3 ori ajunge sa devina regula si data mai departe ar putea fi o chestiune de autosugestie. Superstitia despre cearta cand cineva varsa sare, de exemplu, am inteles ca vine din negura vremii, cand sarea era foarte scumpa (se faceau si plati "in sare); se ajungea la cearta cu cei care o risipeau.
      Am inteles ca nu prea mai hiberneaza cand e cald iarna si li s-a dat peste cap "ceasul biologic" dar - zic cei care se pricep - se adapteaza. Sper ca au mai ramas locuri pentru hibernarea diferiteor animalute.

      Ștergere
  6. Seara frumoasa, Diana draga! Am apasat prea repede...
    Pupici si numai bine! 😘❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Suzana draga! ❤️ Zi frumoasa iti doresc! Pupici! 😘 si cat mai bine sa ne fie!

      Ștergere
  7. Poveste si legende bonus :P. Aici ramasesem... si chiar voiam sa o citesc <3. Interesanta povestea. Nu stiam de aceste sarbatori. :)

    Te puuupic :D

    ps: pe ursul meu din copilarie il cheama Mormorel. Era doctor ;). Avea halat si boneta ;))). Dragul de el :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Despre multe sarbatori am aflat si eu in ultimii ani - in tinerete aveam alte ocupatii! :)))

      Am avut si eu un urs (umplut cu calti), cand eram mica, dar n-am idee daca i-am dat vreun nume (oricum, eram la varsta cand nu cred ca ma gandeam sa dau nume ursuletului sau papusilor). 😊 Era gri, al meu, parca... si nu avea haine.

      Pupici! ❤️

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.