Deochiul este
cauzat de un dușman necunoscut sau de gelozia divină de tip Nemesis
și reprezintă o primejdie nevăzută ce-i pândește mereu pe cei
vii și căreia este important să i se poată contracara efectele.
Percepția naturii fenomenului, a cauzelor sale și a posibilelor
măsuri de protecție variază între triburi și culturi. Ochiul rău
este un talisman care este menit să protejeze de deochi. Acest
talisman - sub toate formele în care apare - nu trebuie confecționat
la o anumită oră, după anumite caracteristici, dintr-un anumit
material, cum e în cazul celor mai multe talismane.
În
Egiptul antic, Ochiul lui Horus (cunoscut și sub denumirea de
wadjet sau udjat - caligrafiat în mai multe feluri - care poate fi
tradus ca „ochiul fardat”) era îngropat cu faraonii pentru a-i
proteja în viața de apoi, dar era menit și pentru a alunga răul,
în general. În prevenirea efectelor funeste ale deochiului, oamenii
se bizuiau pe sprijinul zeilor. Textele antice egiptene arată însă
că nici zeii și nici regii nu erau la adăpost de asemenea atacuri
și era indicat să fie preîntâmpinate prin formule eficace:
„Rostesc pentru tine formulele ce alungă deochiul în zorii zilei,
iar puterea lor minuni va face cu el”. Marinarii antici egipteni și
din Orientul Mijlociu pictau frecvent simbolul pe vasele lor pentru a
asigura deplasarea în siguranță pe mare.
Vechii
fenicieni puneau simboluri cu ochi pe mărgele pe care le purtau sub
formă de coliere.
La
daci, animalul clasic de apărare împotriva deochiului era
șarpele.
În
Europa medievală era considerat ghinionist cel care era
lăudat sau ai cărui copii erau lăudați și imediat după laudă
se obișnuia a se rosti ceva de genul „Dumnezeu să binecuvânteze”
sau „așa cum vrea Dumnezeu” pentru a se contracara imediat
efectul unui eventual deochi. În România, pe lângă
descântece și amulete, se mai spune „Ptiu, să nu-ți fie de
deochi”, imediat când cineva aduce o laudă altcuiva.
Între
adepții hinduismului și islamului din Asia de Sud, când o
mama observa că cineva aduce laude excesive copilului său se
obișnuia să încerce neutralizarea efectului ochiului rău
înconjurând de câteva ori capul copilului cu ardei iuți roși,
apoi arzând ardeii.
Un
„ochi rău” este un talisman sau amuletă în formă de ochi, în
mod tradițional în culorile albastru sau verde, care indică
protecție spirituală. Aceste talismane sau „repelenți” („care
resping”) pentru „ochi rău” pot fi purtate în mai multe
moduri: ca pandantive, brățări, cercei, inele etc.. Amuleta mai
poate fi agățată sub formă de mărgele de sticlă (șirag)
deasupra ușii principale sau la intrarea casei pentru a menține
vatra protejată.
Măsurile
luate pentru a îndepărta efectele ochiului rău variază foarte
mult între culturi. De exemplu, unii cercetători sugerează că
scopul îmbrăcării rituale - o practică care a fost observată în
ceremoniile de căsătorie din unele părți ale Indiei - este de a
evita deochiul. Copiilor asiatici li se înnegresc, uneori,
fețele, mai ales lângă ochi, pentru protecție.
Alte
mijloace de protecție, comune multor tradiții, includ consumul de
alimente sau decocturi de protecție; purtarea de texte sacre,
amulete sau talismane (care pot fi, de asemenea, agățate și la
animale, pentru protecția acestora); utilizarea anumitor gesturi cu
mâinile; și afișarea de desene sau obiecte rituale.
Este
încă o tradiție în Turcia să se aducă un talisman împotriva
ochiului rău copiilor nou-născuți, ceea ce reflectă convingerea
că cei mici sunt adesea cei mai sensibili la blestem.
Amuleta
numita nazar a existat în diferite forme de mii de ani,
blestemul pe care îl respinge fiind foarte vechi și greu de
urmărit. „Nazar” provine din limba arabă, și înseamnă
vedere, supraveghere, atenție și alte concepte înrudite. E o
amuletă în formă de ochi despre care se crede că protejează
împotriva deochiului. Anumite popoare (între care hindi-urdu -
indian, pakistanez - bengali, kurzi, persani, punjabi, turc, afgan)
au împrumutat termenul, cu anumite variațiuni. Amuletele nazar sunt
folosite și cu „ziceri” obișnuite precum „un ochi pentru un
ochi” - un alt ochi poate fi folosit pentru a proteja receptorul
privirii malefice. Un nazar tipic este realizat din sticlă, cu
cercuri concentrice sau sub formă de lacrimă în albastru închis,
alb, albastru deschis și negru, ocazional cu margine galben sau
auriu.
Doamna
Neşe Yildiran, profesor de istorie a artei la Universitatea
Bahçeșehir din Istambul e de părere că cea mai veche versiune a
amuletelor împotriva deochiului datează din anul 3300 i.Hr., fiind
descoperite în Tell Brak, unul dintre cele mai vechi orașe din
Mesopotamia (Siria de azi) - idoli abstracți, din alabastru, cu ochi
incizati. Amuletele din sticlă albastră, cu iterații, au început
să apară în jurul Marii Mediterana prin jurul anului 1500 i.Hr.
Dr. Yildiran presupune că pandantivele albastre cu Ochiul lui Horus
excavate în Egipt ar putea fi privite ca fiind cel mai influent
predecesor al nazarului modern.
Amuleta
Hamsa
este în formă de palmă deschisă cu un ochi în mijloc și e
întâlnită la evrei, creștini și la musulmanii din
Orientul Mijlociu și din Africa de Nord, unde simbolul apare la
intrarea în case, pe pereții unor magazine, pe pandative, pe
obiecte de decor, bijuterii etc.. Numele acesteia provine de la
numele arab al cifrei cinci: hamsi. Musulmanii o numesc mai ales
„Mâna Fatimei” (Fatima a fost fiica Profetului), la creștini
„Mâna Fecioarei Maria”, la evrei Mâna lui Miriam (sora
profeților Moise și Aaron). La evrei, ochiul poate fi înlocuit de
steaua lui David sau alte simboluri iudaice. Amuletele sunt, desigur,
destul de diferite de la unii la alții, „constanta” fiind palma
deschisă.
Cel
mai adesea e folosită ca protecția împotriva deochiului și
poate fi împodobită cu diferite simboluri religioase.
În
islam - ca și în multe alte culturi - există și
incantațiile care apară de deochi și de demoni; inclusiv în Coran
este o Sura dedicată răului cauzat prin mijloace mai puțin
obișnuite și împotriva căruia se poate lupta numai cu ajutor
divin. După tradiție, există mai multe „mijloace de apărare”
împotriva deochiului: valul, desene geometrice, obiectele
strălucitoare, fumigațiile care exaltă mirosuri, sarea, coarnele,
potcoavele, semiluna și, desigur, Mâna Fatimei (Hamsa).
Ochiul
Providenței, adesea îmbrățișat de francmasoni, e menit să
simbolizeze atotștiința divinității; e un ochi (ochiul
atotvăzător) în centrul unei piramide înconjurate de raze de
lumină. Despre Ochiul Providenței unii cercetători afirmă că e
de inspirație egipteană (după Ochiul lui Horus sau după Ochiul
lui Ra).
În
Italia, bărbații și băieții poartă ca amuletă
protectoare un mic pandantiv în formă de corn (cornicello),
confecționat tradițional din coral roșu, dar are aceleași efecte
dacă e din aur sau argint, sticlă sau material plastic. Istoricii
afirmă că o amuletă asemănătoare era purtată încă din vremea
Romei antice, când era numită fascina, și care ar implica un
simbol falic, ca expresie a fertilității menite să învingă
primejdia reprezentată de deochi.
Amuleta
recomandată în creștinism, împotriva deochiului (și nu numai),
este cruciulița
(și rugăciunea are rol de protecția).
Panglicile
sau șnururile de culoare roșie - culoarea sângelui, adică
viața, după cum interpretează, tradițional, etnologii.
Potcoava
- care are o formă oarecum asemănătoare cornului de taur sau
Lunii; oglinjoare - acestea reflectă, „trimit înapoi”,
privirea malefică; semințe sau pietre prețioase cu desen
concentric, care sugerează ochiul.
În
tradiția românească există fel și fel de metode de
protecția, între care se distinge „firul roșu” (care
pare acceptat și de Biserică) pe care ar trebui să-l poarte la
mână mai ales bebelușii, până când vor fi botezați. În
Oltenia (Vâlcea), exista obiceiul ca nou-născuților să li se pună
scuipat pe buric; în Mehedinți, unei persoane cu ochi albaștri nu
i se permitea să vadă copilul înainte de a fi botezat; în Gorj,
copiii nu trebuiau lăsați să se privească în oglindă până la
vârsta de un an (se credea că se pot deochea singuri); în zona de
est a Ardealului și în Moldova se făcea pe fruntea copilului un
semn cu cenușa din vatră, cu praful de pe talpă amestecat cu puțin
scuipat sau cu funinginea din horn - acest semn din mijlocul frunții
trebuia făcut numai de mama copilului (acest gest poate fi regăsit
și la evrei, dar e pomenit și la vechii greci și la arabii din
Asia Mică). Alte metode de prevenție: purtarea bijuteriilor din aur
(care „captează” privirea rea) - remediu regăsit și în alte
culturi; purtarea unui obiect de îmbrăcăminte pe dos sau un cățel
de usturoi în buzunar. Și, desigur, există descântecele.
Gesturile
protectoare au legătură, în special, cu reproducerea, cu
fertilitatea (afirmă mai mulți experți). Fiind pericol pentru
sănătate/viață, deochiul trebuie contracarat prin gesturi care
semnifică viața, perpetuarea acesteia. În Italia, de exemplu,
gesturile cele mai cunoscute sunt:
-
mano cornuto - degetul arătător și cel mic întinse, cu
celelalte adunate. Unii autori explică semnificația ca fiind
„coarne de taur”, taurul fiind un vechi simbol al fertilității.
Alții cred că este vorba despre Luna Nouă, Luna fiind considerată
în multe culturi protectoarea copiilor mici, a mamelor și a
animalelor domestice;
-
mano fico - degetul mare este trecut printre arătător și
mijlociu, gest care ar trimite, în viziunea unor cercetători, la
actul sexual.
Un
alt gest este de a „scuipa” asupra celui lăudat pentru a-l feri
de un eventual deochi.
„Urâțirea”
simbolică a copiilor, pentru a nu fi lăudați sau priviți cu
admirație excesivă sau cu invidie - semne de fard negru, funingine
sau praf pe față (cum se obișnuia în India, Bangladesh dar și
prin Orientul Mijlociu).
Dacă
amuleta nu și-a făcut efectul sau dacă omul neprotejat a fost
deocheat există unele remedii care par „a lua răul cu mâna”.
Toate aceste ritualuri implică, în principal, apa, în funcție de
regiune: ulei de măsline turnat în apă, tăciuni aprinși stinși
în apă (mai nou se folosesc chibrituri aprinse stinse în apă),
ceară picurată în apă - și în acest timp se rostește un
descântec.
În
America Latină,
ochiul rău e cunoscut ca „mal de ojo” și credința e răspândită
mai ales în zonele rurale. În Puerto
Rico nou-născuților li se
oferă o amuletă numită azabache (o piatră prețioasă neagră, un tip de lignit), pentru a-i proteja de deochi. Amuletele, in general, simbolizează un ochi și sunt, de regulă,
albastre - culoarea simbolizând cerul sau evlavia. Pentru protecție
- sau ca leac - se fac și farmece, poțiuni și vrăji. Usturoiul
este la fel de bun și în unele părți se crede că numai rostirea
cuvântului „usturoi” oferă protecție. Cei care cred că au
fost
vătămați de deochi caută șamani, vrăjitori, vindecători
spirituali pentru a scăpa de blestem.
Există
mai multe moduri de vindecare. În Mexic,
de exemplu, se utilizează un ou crud. Oul e un simbol universal al
purității
și nașterii; se
spune că absoarbe energiile malefice. Oul se trece peste fruntea și
corpul celui presupus deocheat apoi e spart în apa dintr-un vas și
formele rezultate sunt examinate - dacă
apare o formă
ovală
sau de ochi e semn că
puterea ochiului rău a fost contracarată
cu succes. În
India
se aprinde un foc cu al cărui fum este afumat cel presupus deocheat;
în Iran
se folosesc semințele unei plante care, aruncate în foc pocnesc și
se sparg, împrăștiind un fum mirositor folosit pentru a-i afuma pe
cei deocheați (se spune că, uneori, ritualul se desfășoară și
în restaurante, preventiv, pentru că acolo oamenii sunt expuși
privirii multor străini). Cele
mai simple protecții din tradiția
românească
par a fi atingerea călcâiului, apoi fruntea copilului, spunând, la
ieșirea din casă: Când s-o deochea călcâiul, atunci să se
deoache și copilul sau „scuipatul” în sân spunând: Ptiu,
ptiu, să nu fie de deochi.
Azi,
amuletele de apărare împotriva deochiului au devenit aproape o
modă. E posibil ca, în timp, semnificația și istoria acestor
amulete să se piardă. Unele interpretări actuale (utilizarea lor
în modă, de exemplu) au stârnit temeri de însușire culturală,
în special cu privire la amuleta hamsa, care deține un loc sacru
atât în iudaism cât și în islam.
Profesorul
Yildiran este de părere că nu e o problemă reală acest aspect,
simbolul având capacitatea să depășească granițele - fie
acestea culturale, geografice sau religioase - și e mai mult decât
un decor. „Ochiul rău” e o rămășiță din chiar zorii
civilizației, care se referă la cele mai profunde și durabile
credințe ale umanității. În plus, spune profesorul, cine poartă
o astfel de amuletă fără a cunoaște semnificația nu numai că ar
putea face inutile abilitățile de protecție dar ar putea atrage un
blestem și mai puternic - desigur, pentru cei care, în general,
cred în blesteme.
Surse:
*
https://www.bbc.com/culture/article/20180216-the-strange-power-of-the-evil-eye
*
https://en.wikipedia.org/wiki/Eye_of_Horus
*
https://ro.wikipedia.org/wiki/Hamsa
*
https://www.descopera.ro/maratoanele-descopera/fenomenele-paranormale/4672550-deochiul-privirea-care-secatuieste
Mâna
Fatimei
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Khamsa_pendant.jpg
autor:
https://en.wikipedia.org/wiki/User:Leandros
Mâna
lui Miriam aceeași sursa wiki: Hamsa
Concluzia ... cate bordee atatea obicee!
RăspundețiȘtergereDar nu ma pot abtine, am gasit descntecul asta aici!
Imi pare prea lung ca sa-l scriu aici ... doar începutul este ok!
"Luăm cărbuni înfocați și țâpând câte unul într-un vas, zicem:
Pasăre neagră,
Pasăre galbenă,
Sai în ceri,
Sai în pământ,
Sai în piatră seacă ..."
Mai bine asa ... cine vrea sa-l citeasca se duce pe site!
O zi placuta iti doresc draga Diana!
Muah! 😊 Pupicios! 😘😘😘
Drept e: fiecare cu mostenirea lui culturala.
ȘtergereMultumesc pentru descantec. 😊 Si multumesc pentru urare, Ella draga! ❤️
Zi frumoasa iti doresc sa ai si tu! Pupicios! 😘 😘 😘
Fara legatura cu textul: ne-au amenintat ca va fi ger azi - abia daca e frig. 😊
Interesant şi am învăţat multe! Mulţumesc, Diana!
RăspundețiȘtergereCu drag, Potecuta.
ȘtergereIti multumesc pentru interes.
Each culture has their own beliefs and there's nothing wrong with that. Those that try to erase our beliefs and history should be ashamed. Embrace our differences.
RăspundețiȘtergereHave a fabulous Wordy Wednesday, my friend. ♥
Very true! Differences must unite us - we learn from each other.
ȘtergereThe evil eye is a belief (the only one, say some researchers) found in all cultures, since the world began.
*
I can't believe where it ended up with "political correctness".
Thank you, dear Sandee! Have a fabulous Thurday! ❤️
Gata, mi-am salvat linkul general.
RăspundețiȘtergereSubiectul protectiei este cumva delicat.
Nu stiu unde mi-am salvat referintele, insa am citit ca oricum fiecare geometrie are o energie proprie, asa ca este cumva firesc ca anumite simboluri sa fie considerate protectoare. (Imi propun sa redescopar subiectul, nu dau insa limita de timp, scrutand activitatile viitoare...😊) Eu mi-am luat pentru telefon o mica pastila de shungit - un material tare ciudat (http://www.shungitmagazin.ro/piramide.php) pe care era lipit Ochiul lui Horus. Este adevarat mai este si alt aspect. Primesc un mic obiect de la o persoana draga si il consider incarcat cu ceva special cu care rezonez si tot purtandu-l, acest sentiment creste si poate ca il inzestram chiar noi cu puteri protectoare. Imi pare tare bine ca ai abordat asa ceva, pentru ca ai dat un start spre alte subiecte. Multumesc mult, draga mea! Pupici si noapte buna!❤️😘
As fi putut sa ma rezum la vreo trei link-uri, dar in toate textele este si cate ceva ce nu este in altul (nu esential, ci doar diferit) - oricum, am acoperit o foarte mica parte din ceea ce se spune/stie/crede despre deochi si amulete impotriva acestuia.
ȘtergereOh, da! Si formelor geometrice li se atribuie anumite energii. Cu ani in urma am inceput o compilatie - sa zic asa - despre diverse forme geometrice (cele mai "importante": cercul, patratul, triunghiul, dar si crucea sau steaua - nu neaparat pentagrama). Nu cred ca mai gasesc textul pe care il compilasem si nu stiu daca mai gasesc timp sa o iau de la capat - eventual "pe bucati".
E foarte posibil sa inzestram noi obiectele cu "aura protectoare". Nu degeaba se zice ca unii au nevoie de "suport material" pentru a reusi unde oricum ar reusi si fara acel suport material daca ar avea incredere in ei si in Sursa despre care ei cred ca le "incarca" obiectul cu "putere".
Iti multumesc si eu, Suzana draga! ❤️ Cu drag!
Ziua minunata sa iti fie! Pupici! 😘
P.S. Mergand la "sursa" am inteles de ce ai cumparat pentru telefon. Cand, cu ani in umra, aveam telefon mobil ma durea capul absolut de cate ori vorbeam (si nu vorbeam mult!). Nici cu acestea "destepte" nu mi-e ok, desi le tin la oarecare distanta (daca vorbesc prea mult am senzatia ca-mi "frige" fruntea). Stiu ca nu sunt singura, deci sunt linistita: nu-i doar in capul meu! 😊
Daca nu-l dau pe speaker, parca imi amorteste mana cu el. Si este un tel. vechi. Cu astea noi e si mai naspa. Cu acea pastila am totusi senzatia ca este cave mai bine. Dar nu pentru mult timp oricum. Si nu, nu esti singura. La noi au aparut autobuze hibride cu prize de telefoane. Ma intreb cat costa si daca era prioritar asta... Daca pot le evit. Este o senzatie stranie in ele, sau asa mi se pare.
ȘtergereOricum materialul este interesant. Si pe baza lui exista si niste creme pentru articulatii, e adevarat ca sunt negre si trebuie atentie la folosire.
Cand voi avea putin timp voi incerca sa regasesc ideile despre energiile de forma. Mi s-a pus cumva pata pe subiect de ceva vreme.
Am dat la un moment dat de un brevet al unui roman care crease niste pliculete pline cu plante parca, utile cand aveai diverse chestii, dar nu mai tin minte exact destinatia, asa ca nu vreau sa te induc in eroare. Oricum cred ca a sosit vremea de scormonit asa ceva!
O seara buna, Diana draga! Ma indrept spre MFC-ul tau!Pup!😘❤️
Priza pentru telefoane si in autobuz! Sigur ca e prioritar! Chelul are nevoie de tichie de margaritar.
ȘtergereAutobuze si autoturisme electrice, "statii" de incarcare baterii auto... Ne vom inconjura de "cabluri" pentru electricitate - de bine ce pana cu vreo cativa ani in urma se recomanda sa nu ai patul langa peretele unde sunt cablurile, sa nu construiesti locuinte in apropierea cablurilor de tensiune... Cred ca unii vor sa "salveze" Terra distrugand viata (sub orice forma) - scapa cine poate, cine se adapteaza...
Noi avem autobuze electrice/hibrid, parca (or avea si prize, nu stiu). Sunt spatioase, inca sunt curate dar, n-am idee de ce, nu ma simt in largul meu in ele. S-or alinia picitii de pe creier. 😊
Oricum ar fi, consider ca e bine sa fim atenti la reactiile organismului (pentru ca nu tot ceea ce simtim e... doar in capul nostru, cum ar fi unii tentati sa afirme) 😊
Si eu folosesc telefonul pe speaker - motiv pentru care cel mai adesea nu raspund daca sunt in public. 😊 Daca ar fi dupa mine nici nu l-as lua cand ies din casa! (nu pentru ca e "malefic", ci pentru ca e o grija in plus, pentru ca, oricum, nu stau la discutii in public sau pe unde merg etc. In plus, am sentimentul ca sunt la dispozitia oricui, oricand vor ei) 😊
Am vazut ceva creme (si nu numai) cand am accesat site-ul. De cel care creste pliculete (?!) cu plante nu am auzit, dar pare interesant.
Multumesc! Weekend frumos iti doresc, Suzana draga! ❤️ Pupici! 😘
How interesting and informative, Diana!
RăspundețiȘtergereI love learning about other cultures and their beliefs.
Thank you for the compliment, Veronica.
ȘtergereMe too! The evil eye seems to be "universal"; the methods of protection are - more or less - different.
ahh ahh ce ziceam cu ptiu ptiu :P
RăspundețiȘtergereDa.. de snur rosu (sau funda) stiam si eu - cred ca am avut si noi un ciucuras simpatic la carucior. Cand era mica sora mea, cel mai bun antideochi eram eu - stateam langa carucior si daca cineva indraznea za vina mai aproape ma uitam asa urat si cu pumnii stransi ca, pana la urma, pleca... :))))))))
lasand gluma, foarte interesant. Semnele cu mana nu stiu daca ar fi prea bine venite (e interesant cum unele semne au intelesuri diferite in functie de locuri si oameni diferiti). Ah... cat despre semnele astea desenate - am vazut de curand cateva senvente foarte interesante despre ele. Teoretic am salvat un pdf cu ele, poate il gasesc. Oricum sunt foarte vechi si se regasesc in picturile rupestre, pe la egipteni si prin alte civilizarii vechi.
Am si eu ochisori din acestia cu albastru ;)).
pupici.
Hahaha! Asa faceam si eu cu sora mea. Mi-au zis ai mei ca ma intindeam - cat puteam - pe carucior/patut si dadeam din picioare, strigand "sora mea, sora mea". N-aveau cum sa se apropie prea mult 'ca urlam. :)))
ȘtergereCele mai multe simboluri - si nu doar cele privind deochiul - au ajuns la noi din antichitate (din negura timpului, teoretic) si, probabil, vor trece prin timp mai departe, poate cu alt inteles. E fascinanta si "lumea" aceasta a simbolurilor!
Mie-mi plac si ca "bijuterie". Am si un pandantiv din argint, cu un ochi albastru - l-am primit de la o prietena, cu multi ani in urma, dar nu pentru a ma proteja de deochi! Abia peste ani am aflat "semnificatia" ochiului albastru. 😊
Pupici! ❤️