Drepturile omului
Toate fiintele umane se nasc
libere si egale in demnitate si in drepturi. Ele sunt inzestrate cu ratiune si
constiinta si trebuie sa se comporte unii fatza de altii in spiritul
fraternitatii”. (Declaratia Universală a Drepturilor Omului din 10.XII.1948)
Drepturile omului, sub aspect
international, sunt drepturile subiective individuale, esentiale pentru
existenta, demnitatea, libertatea, egalitatea, fericirea si libera dezvoltare a
fiintei umane, consacrate si garantate prin normele dreptului international
public.
Din punct de vedere
terminologic, actele juridice internationale utilizeaza, pentru desemnarea
acestor drepturi subiective esentiale, mai multe expresii, dar oricum ar fi
numite sunt drepturi ale fiintei umane, adica drepturi individuale si nu se
confunda – chiar daca exista unele legaturi – cu drepturile popoarelor si
drepturile minoritatilor, care sunt drepturi colective.
Traditional, drepturile omului
sunt clasificate in doua categorii: drepturile civile si politice si drepturile
economice, sociale si culturale.
Drepturile civile si
politice sunt libertati individuale clasice - s-au nascut in dreptul
intern si, ulterior, au patruns in sfera dreptului international; sunt drepturi
de inspiratie liberala.
Drepturile economice,
sociale si culturale asigura participarea individului la viata
economic, sociala si culturala; au aparut, mai intai, tot in dreptul intern;
nasterea lor e legata de dezvoltarea capitalismului si sunt drepturi de
inspiratie socialista.
Drepturile de solidaritate:
dreptul la dezvoltare, dreptul la pace, dreptul la dezarmare, dreptul la un
mediu sanatos - au aparut direct la nivel international; sunt drepturi de
inspiratie tiermondista, dorinta a lumii a treia de a deplasa obiectul atentiei
de la situatia precara atat a drepturilor civile si politice cat si a
drepturilor economice, sociale si culturale, punand accentul pe solidaritatea
internationala.
Includerea drepturilor de
solidaritate in categoria drepturilor omului e contestata in doctrina, pe
motivul ca acestea sunt vagi asupra continutului si nu e clar cine sunt
titularii drepturilor (sunt drepturi individuale sau colective? ) si nu se stie
clar nici cine sunt titularii obligatiilor corelative (statele, un grup de
state, comunitatea internationala? )
Unele documente internationale
in materia drepturilor omului consacra si institutia obligatiilor
omului, sub diverse denumiri: obligatii ale individului, obligatii ale
persoanelor, obligatii ale omului, raspunderi ale indivizilor.
(Protectia internationala a
drepturilor omului, C.L. Popescu, ed. All Beck)
Drepturi ale persoanei:
dreptul la viata, la siguranta, la libertate, la religie, la respect, la libera
dezvoltare a personalitatii.
Drepturi civile: dreptul
la libera exprimare, la cetatenie, de a alege guvernarea, la calatorii fara
vize, la viata privata.
Drepturi socio-economice:
dreptul la studii, la asistenta medicala, la munca si libera alegere a
profesiei, la odihna, la locuinta, la un salariu decent.
Drepturi de generaţia a
treia: dreptul la pace, la un mediu ecologic intact, la asistenta
umanitara, la solidaritate, la tratament uman, la educatie universala, la
informare etc…
Drepturile omului nu sunt
absolute. Ele se extind doar atat cat nu lezeaza drepturile altor persoane.
Aleksandr Soljenitin, scriitor
si laureat al Premiului Nobel, a numit Declaratia universala “cel mai bun
document redactat vreodata de O.N.U”
De la adoptarea ei, Declaratia
universala a fost tradusa in peste 200 de limbi si face parte din constitutia
multor tari. Unii conducatori sunt de parere ca ar trebui revizuita. Kofi
Annan, fost secretar general al ONU nu e de acord cu aceasta. Un functionar ONU
il citeaza: “Asa cum nu e nevoie sa revizuim Biblia sau Coranul, exact asa nu e
nevoie sa revizuim Declaratia. Ceea ce trebuie revizuit nu e textul
Declaratiei, ci comportamentul discipolilor acesteia.
Nota: Continutul acestui material nu epuizeaza toate aspectele cu
privire la acest subiect.
Dubito ergo cogito
RăspundețiȘtergereCogito ergo sum.
Asta spunea marele filosof Rene Descartes in secolul luminilor. Ilustrul sau precursor a fost Sf. Augustin, episcop de Hippo Regius (sec. IV-V d.Hr.).
Cel care cugetă că se îndoiește trebuie să existe :)
RăspundețiȘtergereToată stima, Anonim.