2023-11-23

Urmuz, autor de curând aflat

Căutam un scriitor, autor, poet etc. român care să se fi născut sau să fi decedat cândva în noiembrie. Și-am dat de Urmuz, scriitor, umorist, judecător, grefier, despre care sunt aproape sigură că n-am aflat până zilele acestea. Totuși, probabil ca oi fi citit numele în mic dicționar cu scriitori români (ediția 1978, Editura Științifică și Enciclopedică, București) dar nu mi-a atras atenția. Habar nu aveam că este atât de apreciat. Hm. Nici nu știam că există...! Oricum, literatura absurdului nu mă atrage în mod deosebit, dar am mai citit una-alta.

Pentru ca mi s-a părut amuzant ce a scris Urmuz am ales câteva citate pentru a înscrie postarea în jocul Citate favorite gazduit de Suzana pe blogul Floare de colț.

citat Urmuz: Cititor, trăiește poemul, cum ai trece cu valizele pline de nitroglicerină printr-o țară de foc - Urmuz (17.03.1883 – 23.11.1923)
Urmuz este pseudonimul literar al lui Demetru Dem. Demetrescu-Buzau, născut la 17 martie 1883 în Curtea de Argeș, primul dintre cei șapte copii ai familiei. (despre numele și pseudonimul lui scrie pe wikipedia). A visat să fie muzician, dar tatăl său, medic, l-a trimis la Medicină – îngrozit de disecția cadavrelor a pierdut anul – apoi s-a înscris la Drept, tot obligat de tatăl său, care-l dorea cărturar. Faci Dreptul, acolo poți studia serios… Cartea, știința e totul în viața omului. Și Urmuz a ajuns, fără voia lui, fără plăcere, un biet judecător stagiar, deși nu era omul care să se acomodeze mâzgălirii dosarelor sau acela care să facă dreptate și, mai ales, să pedepsească pe semenii lui (spunea Eliza, sora lui, de la care se știu cele mai multe despre viața lui Urmuz).

A făcut studii de drept și, după licența (1907), a fost judecător prin diferite localități din județele Argeș, Tulcea, Dâmbovița, Teleorman. În 1916 e mobilizat și face războiul în Moldova, unde se îmbolnăvește de febră recurentă (Boala lui Lyme). În armată a ajuns la gradul de locotenent.

Prietenii, dar mai ales sora lui, afirmau despre el ca era un om vesel, pus pe șotii. De exemplu, Urmuz a fost amuzat de crearea unei asociații de studenți naționaliști Vivat Dacia – se da drept membru al acesteia și sugerează celor care doreau sa adere ca tariful de admitere consta în capete de rață.

Sau: alături de colegul și prietenul sau din gimnaziu, George Ciprian (Gheorghe Pana Constantin), ieșeau pe străzi și acostau trecători încercând să-i convingă să-și prezinte documentele de identitate.

În alte situații, Urmuz intra la seminarii sau cursuri extrem de tradiționaliste, le câștiga încrederea profesorilor, spunându-le că trăiește în spirit naționalist, după care recita, în fața amfiteatrului plin, fabule fără sens, creații proprii, precum celebra sa fabulă Cronicari:

Cică niște cronicari / Duceau lipsă de șalvari. / Și-au rugat pe Rapaport / Să le dea un pașaport. / Rapaport cel drăgălaș / Juca un carambolaj, / Neștiind că-Aristotel / Nu văzuse ostropel. / “Galileu! O, Galileu! / Strigă el atunci mereu – / Nu mai trage de urechi / Ale tale ghete vechi.” / Galileu scoate-o sinteză / Din redingota franceză, / Și exclamă: ”Sarafoff, / Servește-te de cartof!”
Morala: Pelicanul sau babița.

Și multe altele a mai făcut, împreuna cu prietenii lui.

Un alt coleg, viitorul poet tradiționalist Vasile Voiculescu, l-a reamintit pe Urmuz ca fiind un tânăr genial, umorul sau fiind cerebral, mai greu de detectat și apreciat.

Una dintre surorile lui, Eliza (căsătorită Vorvoreanu), cu un an mai mică, spunea că Mitică (așa cum era numit în familie) este voios spiritual, descriindu-l ca fiind în mare parte nepretențios și introvertit, fascinat de descoperirile științifice și, din anii copilăriei, un cititor pasionat de cărțile science-fiction ale lui Jules Verne.

Satiriza pe cei lacomi, iubitori de mese copioase și de băuturi așa-zise alese. Mesele lui Urmuz erau frugale, nu îl ispitea costisitorul în materie de alimente, îmbrăcăminte etc. Parodia pe cei lipsiți de cultură, care, dându-și aere de savanți, stâlceau ideile, întortochind frazele în cuvinte pretențioase și neînțelese; parodia, mai ales, stilul romanelor publicate în foiletoanele ziarelor. Deși iubea pe om și-l respecta – fiind extrem de politicos de fire – râdea totuși de inconștiența celor care trăiesc imitând pe alții. Alcătuirea unor instituții, comportarea unor funcționari îi provocau râsul – povestea sora lui. 

(v. https://romanialibera.ro/sport/atletism/adevarata-viata-a-lui-urmuz-povestita-de-sora-scriitorului-358530/)

Pseudonimul i l-a ales Tudor Arghezi care, fascinat de Pagini bizare” (șapte schițe) i-a publicat două dintre texte în 1922, în două numere consecutive din Cugetul romanesc: Ismail și Turnavitu (în care e descrisa o lume ilogica, ireala) și Pîlnia și Stamate, antiproză intitulată ironic roman în patru părți, în care face o serie de calambururi de esență sofistică prin duplicitatea de sens a cuvintelor – oamenii nu coboară pe scări, ci din maimuță; o masă fără picioare bazata pe calcule și probabilități etc.

Un apartament bine aerisit, compus din trei încăperi principale, având terasă cu geamlâc și sonerie. În față, salonul somptuos, al cărui perete din fund este ocupat de o bibliotecă de stejar masiv, totdeauna strâns înfășurată în cearceafuri ude... O masă fără picioare, bazată pe calcule și probabilități, suportă un vas ce conține esența eternă a „lucrului în sine", un cățel de usturoi, o statuetă ce reprezintă un popă (ardelenesc) ținând în mână o sintaxă și... 20 de bani bacșiș... Restul nu prezintă nici o importanță. Trebuiește însă reținut că această cameră, vecinie pătrunsă de întuneric, nu are nici uși, nici ferestre și nu comunică cu exteriorul decât prin ajutorul unui tub, prin care uneori iese fum și prin care se pot vedea, în timpul nopții, cele șapte emisfere ale lui Ptolemeu, iar în timpul zilei doi oameni cum coboară din maimuță și un șir finit de bame uscate, alături de Auto-Kosmosul infinit și inutil...

&

Cât despre eroul nostru, Stamate, pentru ultima oară cătând prin tubul de comunicație, mai privi o dată Kosmosul cu ironie și indulgență. Suindu-se apoi pentru totdeauna în căruciorul cu manivelă, luă direcția spre capătul misterios al canalului și, mișcând manivela cu o stăruință crescândă, aleargă și astăzi, nebun, micșorându-și mereu volumul, cu scopul de a putea odată pătrunde și dispărea în infinitul mic.

(din Pîlnia și Stamate).

*

Gayk nu are copii. A adoptat însă pe când era încă elev în gimnaziu pe o nepoată a sa, în momentul când aceasta lucra la gherghef. Nu s-a dat înapoi de la nici un sacrificiu pentru a-i da o educație aleasă – având grijă să-i trimită în fiecare zi, la institutul unde o internase, câte un chelner care să o roage din partea sa să se spele în fiecare sâmbătă pe cap și să-și formeze neapărat o cultură generală. (din Emil Gayk)

*

Și iarăși, cine dintre noi se mai poate plânge că forța primordială, cauza cauzelor, nu poate fi niciodată atinsă, descoperită, când toți se căznesc să o apuce de la început, înapoi, şi nimeni nu s-a încercat să o învăluie, pentru clipa de față, să o prindă măcar o dată pe flanc? (din Puțină metafizică și astronomie)

Scria George Călinescu: 

Prin caracterul fantastic și ironic al operei sale, simplu joc estetic uneori, Urmuz este astăzi un precursor elogiat al literaturii absurdului.

Vasile Voiculescu, a afirmat la radio în 1932:

Despre scriitorul Urmuz se poate spune că e unic. Bun sau admirabil sunt epitete pentru literatura obișnuită. Creațiilor lui Urmuz nu li se potrivește decât calificativul unic… Uluitoarea lui apariție în literatura noastră a uimit pe toți și a zăpăcit pe cei mai mulți.

Numele lui a fost asociat de cele ale lui Alfred Jarry, Franz Kafka, Lewis Carroll, Edgar Allan Poe, Samuel Beckett, Joyce, Eugen Ionesco și alții.

A scris puțin. Scrierile lui sunt scurte dar dense, cunoscând gloria postum, și au avut o înrâurire destul de mare asupra literaturii românești de avangarda, contribuind și la lărgirea conștiinței estetice. Eugen Ionesco, explorând filonul literaturii absurdului, îl va considera pe Urmuz unul dintre precursorii tragediei limbajului.

Tudor Arghezi l-a lansat (1922), Sașa Pană l-a editat, Geo Bogza, Ilarie Voronca, Lucian Boz l-au exaltat. O revista, a lui Geo Bogza, i-a purtat numele. Critici contamporani l-au situat în exegezele lor și în spiritul criticii noi (manierism, freudism, existentialism) în aria bogata a secolului XX.

Opera: Cronicari, Pîlnia și Stamate, Ismaïl și Turnavitu, Emil Gayk, Algazy și Grummer, Cotadi și Dragomir, După furtună, După furtună, Plecarea în străinătate, Puțină metafizică și astronomie, Fuchsiada.


Moartea lui Urmuz

Urmuz (îi plăcea să fie numit Urmuz-Demetru) s-a împușcat la 23 noiembrie 1923 – a fost găsit de sergentul din post într-un boschet din dosul bufetului, în apropierea Șoselei Kiseleff, în nordul Bucureștiului. E înmormântat în cimitirul Bellu.

Criticul George Călinescu a afirmat că există o rațiune filosofică ce rezona teribil cu secolul său: el a vrut să moară într-un mod original, fără vreo cauză sau vreun scop precis.

Unele surse susțin ca ar fi suferit de o boala incurabila, dar se știa ca era fascinat de arme și de potențialul lor distructiv – în 1914 a scris un omagiu pentru revolvere, creditându-le cu o putere magică asupra creierului suicidar (potrivit istoricului literar Tom Sandqvist). Alte surse arata ca Urmuz teoretiza despre lipsa de sens și despre goliciunea vieții, punând aceste gânduri pe seama membrilor familiei în timpul înmormântării fratelui sau Constantin, în 1914.

Geo Bogza sugerează că mentorul său s-a sinucis odată ce procesul deconstructiv, realizat de intelectul lui ascuțit, l-a dus la o concluzie naturală.

(mai multe: https://ro.wikipedia.org/wiki/Urmuz)

Sașa Pană susține că Urmuz s-a săturat să-i amuze pe "cretinii" și "profitorii" care au dominat scena literară a Bucureștiului și, hotărât să-și transforme personajul literar în "praf și pulbere" și-a asumat riscul de a-și distruge eul fizic. În revista unu din noiembrie 1930, acesta scria despre moartea lui Urmuz:

De acolo, noaptea – poate în clipa imaterială a orei 0 – s-a despicat: Demetrescu-Buzău s-a întors pentru diversul faptelor zilnice la ziare și în aceeași cafenea, iar Urmuz a rămas cenușă de stele.
* * * 
Cititor, trăiește poemul, cum ai trece cu valizele pline de nitroglicerină printr-o țară de foc.
Trei dintre textele lui pot fi citite la adresa de mai jos:
https://www.poezie.ro/index.php/author/0021403/Urmuz 

15 comentarii:

  1. Foarte interesant (ce ma bucur cand scrii astfel de articole - chiar daca stiam multe lucruri, peste mare parte s-a asternut praful, uitarii sau nu, iar in cazul in care nu stiam, e chiar benefic sa aflu, mai ales ca, asa cum ti-am mai zis, ador cum sintetizezi informatiile).
    Sa nu ma intelegi gresit, dar mi-a ramas ostropelul ala asa pe retina. Numai la mancare din copilaria mea visez :))))))).
    In rest - stau si ma intreb pe unde m-am mai lovit eu recent de numele lui (probabil cand bantuiam prin vreo librarie online - ca vorba am aia nu am carti destule, tocmai de aia mi-am luat zille trecute 6 - si nu aveam deloc intentia sa fac asa ceva. Dar .. lasa ca vin sarbatorile. tot mi-a luat Mami papuci.. sa ii umplem :)).
    Pupici cu drag!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cunoscut imi pare acest pseudonim, dar cine stie cu ce confund. 😊 Probabil ca am citi despre el in "micul dictionar" pe care-l avem, dar... (nici nu mai conteaza, de fapt, daca tot am dat de el).
      Multumesc pentru compliment, Rux! ❤
      Imi place ostropelul, doar ca mananc rar, din cauza de usturoi. 😊 (e bun usturoiul, dar... pfuuu). 😃
      E posibil sa fi vazut numele in vreo librarie online - scriind textul am dedus ca s-au reeditat scrierile lui.
      Nu am mai cumparat carti de ceva timp... Abia mai reusesc sa le citesc pe cele pe care le-am luat relativ de curand.
      Spor la umplut papuci cu minunile dorite! 😊
      Pupici cu drag! 💗

      Ștergere
  2. Nu, nu am auzit nici eu de acest Urmuz. Mi a placut ce am citit aici, avea un umor aparte.
    M a socat sfarsitul dar mi a placut ca prietenii sai au gasit explicatii oarecum amuzante in legatura cu actul de sinucidere. Adica, exact asa cum probabil ar fi spus el insusi dava ar mai fi putut.
    Oarecum cred ca nu a putut accepta ideea de a deveni candva "serios" pentru ca i ar fi incarumtit parul si societatea poate ar fi asteptat asta de la el. A ramas in memoria tuturor un tip mereu pus pe sotii, gata sa ia parte la mici fente. Parca l am si vazut pe strada... 😂 Si eu aveam in liceu un grup, me numeam SiCiLiCaMus ( simona, ciprian, liana, carmen ,marius) si cand ieseam dupa ore si ne indreptam spre statia de autobuz, drumul ne era pe Centru, mereu plin de oameni. Ne opream undeva si priveam spre un acoperis, unul arata cu degetul si radeam cu lacrimi ca se opreau trecatori si ne intrebau ce e de vazu 😂😅 Sau ne aliniam la automatul de inghetata si ziceam doamnei care servea, in cor Sar'naaaa! Mici mebuni! Era varsta. Ne a trecut. Urmuz a simtit ca nu se poate opri in mod natural.... Mda! 🔫
    Te pup draga mea. Noapte buna. Ganduri bune si imbratisari de la Trio pentru Quattro 🐾😘🤗💞

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. M-am amuzat serios. Desi nu ma dau in vant dupa literatura absurdului constat ca-mi place, cand e amuzant textul. 😊
      E asa de trist cand aflu ca unii sau altii s-au sinucis... A avut prieteni buni, care i-au putut intelege gestul desi n-a lasat niciun bilet si - din ce-am dedus - nici n-ar fi vorbit scris despre un astfel de gest. Chiar ca a ramas in amintirea celorlalti ca un om vesel - poate ca s-ar fi "acrit" inaintand in varsta. 😊

      Fain v-ati intitulat! 😊 Deci si voi faceati de-astea! 😂 Si noi, la bloc, ne amuzam cu privitul spre cer, minunandu-ne... Unii trecatori ridicau capul aproape imediat, altii treceau de noi si priveau spre cer (ei nu stiau ca-i vedem) - curiozitatea e mare, la cei mai multi. 😊 Cate nazbatii mai faceam!
      Ce tare-i faza cu "Sar'naaaa!" 😂 😂 😂
      Intr-un fel, e pacat ca multe "ne trec" inaintand in viata. De fapt, poate ca nu "ne trec", dar... mdeh... maturitatea. 😊
      🔫 nu e niciodata o solutie de preferat. (imi place emoticonul) 😊
      Te pup si eu, Carmen draga! 💕 Noapte buna! 😘
      Imbratisari si pupici si de la noi pentru voi! 💞 🐾 🤗

      Ștergere
  3. No conocía al autor. Pero me gusto hacerlo. Te mando un beso.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Gracias. Desafortunadamente, a través de la traducción automática se pierde gran parte del encanto de los textos.
      Te mando un beso.

      Ștergere
  4. Numele îmi era cunoscut, cred că a fost amintit în manualul meu de română în liceu, dar doar amintit, comuniștii cu siguranță nu îl agreau. Citatul din fotografie este genial! Mie această literatură absurd-ironica îmi place in doze mici.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din anii de scoala nu mi-l amintesc, dar n-ar fi de mirare pentru ca... mdeh! 😊
      Am dat de numele lui intr-un dictionar al scriitorilor, poetilor etc. români - e drept, o editie din 1978; foarte posibil ca mai tarziu sa fi fost omis, dar pentru ca n-a plecat din Ro e posibil si sa fi ramas numele lui in dictionar, nu si in programa scolara.
      Si mie tot in doze mici. 😊 Urmuz a scris putin si textele sunt scurte - nu ma asteptam sa ma amuz. Scrierile lui Eugen Ionesco, de exemplu, mi-e greu sa le citesc si nici nu ma inghesui prea mult. Kafka, cu al lui "Procesul" mi-a scos peri albi 😃 dar am rezistat (si nu-mi pare rau, dar n-as reciti!)

      Ștergere
  5. Nu am auzit, este prima data cand aud de Urmuz. Interesant! Multumesc pentru informații! Weekend placut. Pupici

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pentru mine a fost o surpriza sa citesc ceva din scrierile lui - surpriza in sensul ca m-a amuzat "absurdul lui". 😊
      Cu placere!
      Multumesc! Duminica frumoasa! Pupici!

      Ștergere
  6. Imi pare atat de bine ca ai gasit acest autor deosebit. Am o carte de la anticariat, cu o istorie ilustrata a literaturii romane. (Dragos Morarescu).
    Este si Urmuz acolo.
    Abia astept sa ma duc in oras sa vad daca gasesc ceva de el. Ca pare a fi pe gustul meu!
    Te pup si un weekend placut. Ma grabesc, ca abia acum am terminat lucrarea de azi si vreau sa vad ce hal de poze am facut. ❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Intr-un dictionar al scriitorilor am dat de numele lui si cautand pe net mai multe info am fost surprinsa ca-mi place ceea ce a scris - in sensul ca ma amuza. Sigur, trecand de partea amuzanta se simte si profunzimea.
      In librarii sau anticariat poate ca nu gasesti, dar online s-ar putea sa ai sanse mai mari. Bafta sa gasesti! In caz ca nu-s, cauta pe net textele.
      Ma bucur sa stiu ca te atrage stilul! 😊
      Multumesc, Suzana draga! ❤ Duminica placuta! Pupici! 😘

      Ștergere
    2. Am regasit adresa unde sunt publicate trei dintre scrieri (cred ca textele integral)
      https://www.poezie.ro/index.php/author/0021403/Urmuz

      Ștergere
  7. Mulțumesc! Foarte interesant. Știam despre Urmuz doar că a existat și a fost avangardist al literaturii absurdului. Atât. Articolul tău mi-a stârnit curiozitatea și am să caut să citesc creația lui literară.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu placere! Multumesc si eu, pentru interes.
      Stiai mult mai mult decat mine! 😊 Cateva dintre textele lui sunt publicate pe internet. La adresa de mai jos apar trei titluri:
      https://www.poezie.ro/index.php/author/0021403/Urmuz

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.