Arta (sub orice
formă: pictură, sculptură, poezie, muzică, arhitectură etc.) a fost in strânsă
legătură cu religia. De exemplu, evreii antici – mai ales in vremea lui David
(psalmistul) – cântau şi dansau cu ocazia sărbătorilor şi se acompaniau de
tamburine, sistre şi cimbale; David se acompania la harpă sau liră. Grecii
antici (şi nu doar ei) au facut ”chip cioplit” zeilor la care se închinau –
statuile antice care au rezistat timpului sunt admirate azi profan deşi la vremea lor erau obiecte
de închinăciune, nicidecum nu erau considerate artă. La fel şi in cazul
templelor romane (şi nu numai), in cazul bogăţiei de obiecte descoperite in
mormintele egiptene etc..
sursa |
Frescele care
decorează lăcaşurile de cult sunt tot o formă de artă (iconografică) in care se
prezintă scene din viaţa sfinţilor (sinaxarul), procesiuni de îngeri, prooroci,
apostoli, ierarhi, mucenici şi cuvioşi etc. şi diferite scene biblice. Pictura
exterioară a bisericilor românesti a apărut înaintea celor din Moldova ,
in a doua jumătate a secolului XIV, in Transilvania.
Meşterii zugravi
aleşi dintre călugari şi preoţi de mir pictează şi scene religioase in care
apar unele elemente din viaţa contemporană: portrete de ctitori (ţărani,
târgoveţi, preoţi), unelte de muncă, iar pe unele pridvoare apar ţigani ursari,
scene de vânătoare, teme din fabulele lui Esop sau din legende; unele personaje
biblice apar in portul românesc specific zonei respective (secolul al
XVIII-lea).
In trecutul
tuturor civilizaţiilor, arta a fost mai cu seamă expresia vieţii religioase, ne
informează Malraux. Operele de artă nu au fost nicidecum toate obiete de cult
şi au devenit de mult profane dar raţiunea de a fi a artei a fost mult timp
aceea de a întruchipa zeii sau divinitatea.
„Lumea artei
noastre este lumea in care un crucifix roman şi statuia egipteană a unui mort
pot deveni opere prezente... Nicio civilizaţie anterioară civilizaţiei noastre
nu a cunoscut lumea artei creată de artişti pentru că ideea de artă nu exista”
(Malraux, in Metamorfoza zeilor,
1957) Civilizaţia noastră, reînviind celelalte civilizaţii, şi îndeosebi pe
cele din trecut, reînvie operele sacre. Pentru Malraux, opera de artă este un
obiect care are un prezent. Ea
aparţine ca obiect material trecutului in care a fost creată şi ca obiect
cultural celei in care a fost concepută, dar atestă şi altceva care-i dă tocmai
acea putere de a-şi părăsi trecutul şi de a vorbi încă omenirii dincolo de
graniţele timpului şi spaţiului.
Constructorii de
catedrale doreau fără îndoială să realizeze ceva frumos, dar, de fapt, ceea ce
noi vedem in mod spontan ca arhitectură, ei considerau iniţial o dovadă de
proslăvire şi un loc de rugăciune.
Muzeul ca spaţiu
material nu a fost posibil şi nu a cunoscut explozia din secolul al XX-lea
decât in momentul in care ideea de artă a căpătat ea însăşi un sens.. Arta
mondială nu putea deci să apară decât într-o civilizaţie care întrunea
condiţiile materiale ale acestei posibilităţi, dar de asemenea, şi mai ales, in
măsura in care dezvăluirea sa se producea o dată cu retragerea progresivă a
credinţelor din care s-a născut.
Arta reflectă etapele de dezvoltare ale societăţii omeneşti.
Prin artă cunoaştem societatea omenească in complexitatea evoluţiei sale, arta
devenind astfel unul dintre principalele mijloace de cunoaştere.
Referinţe
Istoria artei,
vol I, II, Golfin Nicolau Marin, Ed. Didactica si Pedagocica, Bucuresti, 1972;
Marile religii,
coordonator Philippe Gaudin, Ed. Orizonturi, Bucuresti, 1998, traducere: Sanda
Aronescu);
Foarte interesant! Nu stiam ca ideea de arta este atat de recenta, dar trebuia sa-mi imaginez...
RăspundețiȘtergere:) Pentru mine a fost o reala surpriza sa citesc aceasta despre notiunea de arta.
ȘtergereÎntr-adevăr arta, în oricare din formele sale, este un mijloc de cunoaştere. Şi scrirea hieroglifică mie îmi pare tot o formă de artă, Egiptenii reuşind a ne lăsa prin intermediul ei multe informații despre viața şi societatea acelor vremuri. Interesant artixolul tău. ☺ O seară frumoasă să ai, Diana dragă! 😘
RăspundețiȘtergereO civilizatie super-dezvoltata care, din pacate, a inceput sa apuna cand primii cotropitori au gasit drumul spre Egipt si tarile apropiate.
ȘtergereMultumesc si pentru apreciere, Dana draga!
Iti doresc sa ai o zi minunata!
Se spune ca Leonardo da Vinci, Tizian, Rafaelo Sanzio etc. atribuiau inspiratia unei fiinte supreme, care le insufla nu numai ideea, ci si maiestria artistica de a-si compune operele lor. La fel, marii muzicieni din epoca moderna: Bach,Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert si altii, considerau inspiratia ca un dar ce vine de sus, fara de care nici un artist nu-si poate realiza opera. Asa o fi ... dar totusi mie îmi place sa le pun în doua categorii : arta si religie! Nu ma mai lingesc ca nu are rost, fiecare este liber sa creada în ce vrea, la urma. urmei! Dana, mai sus in comentariu pomeneste de egipteni. Da, ei credeau în soare, credeau ca este zeu si-l numeau Ra. Si totusi prin arta lor au reusit sa lase mai multe informatii decat alte popoare!!
RăspundețiȘtergereCiudata mai este lume asta a noastra!
O seara minunata îti doresc! Pupici! <3
Poate ca este asa cum crede lumea si cum credeau chiar ei (chiar si Darwin - fara a fi artist :) - a facut afirmatii despre creatie, chiar dupa ce a emis celebra lui teorie). :)
ȘtergereAzi, arta si religia chiar sunt diferite, arta existand foarte bine si fara religie. :)
Egiptenii, prin faraonul reformator Akhenaton (tatal lui Tutankhamon), zic cerecetatorii ca au fost primii care au avut o religie monoteista: zeul Aton, iar Cantarea Cantarilor e un vechi cantec egiptean "adaptat". :)
Intr-un fel sau altul suntem si noi "ciudatei" nu doar lumea. :) Dar e fain, la urma urmelor! :)
Multumesc, Ella draga! Iti doresc, cu drag, sa ai o zi minunata! Pupici! <3
Interesant si documentata ca de obicei!
RăspundețiȘtergereDaca as fi facut arte plastice, poate ca as fi studiat atent acest subiect, dar asa, acest subiect mai mult il simt decat il stiu. Si nici nu mi-a placut sa-l teoretizez. Arta o asimilez unui ocean. Din cand in cand vad valurile si detaliile de moment, dupa care ele se retrag si ramane altceva mult mai mare si mai adanc. Sincer, m-au impresionat puternic desenele din pesteri, intr-o vreme cand nu se stia mai nimic.
Cat priveste marii artisti, asa cred si eu, asa cum a scris si Ella, anumiti oameni au avut un har special si poate au fost alesi cumva sa-si depaseasca epoca lor. Si cred ca mi-ar placea sa incep sa scormonesc despre culturile care au disparut, dar care cine stie cum ar fi putut influenta lumea. Arta este cel mai minunat ocean!
O zi excelenta, Diana draga. Pupici! <3
Ce frumos ai scris despre arta! (nu doar despre arta ai scris tare frumos, de-a lungul timpului) :)
ȘtergereAm facut un semestru de istoria artei dar nu prea m-am straduit sa retin :( si nu-mi amintesc sa fi auzit ideea ca "arta" e o notiune relativ noua.
E posibil ca marii artisti sa fi fost atinsi de "aripa unui inger" - lucrarile lor (fie muzica fie altceva) ating sufletul. :)
Cred ca marile civilizatii disparute au influentat lumea - s-a "construit" mult pe temelia ramasa de la acestea.
Multumesc, Suzana draga, si pentru apreciere. Iti doresc sa ai si tu o zi excelenta! Pupici! <3
ce frumoooos... am citit de cateva ori, ca nu vroiam ca articolul si dscutiile provocate aici sa se termine. Cine poate sa scriie despre arta sau religie? doar persoane sensibile si cu educatie. Uite-le aici - 5 persoane onorabile!
RăspundețiȘtergereMultumesc, Carmen draga! Si pentru apreciere, si pentru cuvintele-ti frumoase si pentru ca ai trecut pe aici!
ȘtergereAm scris despre arta dar tu, si cativa altii, aveti fotografii-arta! Inca nu am uitat ultimele poze pe care le-ai postat cu apusul. :)
Imbratisari si pupici, cu drag, de la trio pentru trio! <3
Iti doresc sa ai o zi minunata!
Sacrul și profanul s-au întâlnit cel mai bine pe tărâmul artei. Arta însăși era o expresie vie a sacralității, pe care omul o regăsea în toate aspectele vieții. Astăzi.... este o ruptură mare între toate acestea, o adevărată „schismă” între toate aspectele vieții, iar asta se vede și în artă.
RăspundețiȘtergereFoarte frumos articol. Numai bine, dragă Diana și zile frumoase! :-)
Minunat ai sintetizat: "sacrul si profanul s-au intalnit cel mai bine pe taramul artei"!
ȘtergereCum te-as putea, oare, contrazice in ceea ce scrii (si) despre arta de azi? :)
Multumesc pentru apreciere, Alex draga! Zile fericite iti doresc sa ai! :)