Amorul nu s-a nascut odata cu umanitatea, ca foamea, setea
sau placerea carnala. In caverna primitiva masculul era supus dorintei
elementare, satisfacuta de posesiunea femelei care era supusa si nu suferea de
pe urma acestei sclavii fiindca omul – la fel ca si celelalte animale – nu-si
maltrata femela, cu exceptia violentei de ritual cand o rapea. Masculul proteja
femela insarcinata. A fost necesar – fara indoiala – un grad mai avansat de
civilizatie pentru ca femeia sa fie batuta de barbatul ei – cand se spune ca ne
"intoarcem la natura". Dar tigrul nu e brutal cu tigroaica, nici leul
cu leoaica, iar pisica indragostita e cea care zgarie motanul pe nas. Cata
vreme stramosii nostri din caverne au ramas brute relatiile dintre sexe erau
simple: urmarire, impreunare, gestatie, nastere. Tatal proteja copii si mama –
sau mamele (aceste femei erau un fel de cireada sacra de vite, viitorul
clanului, al tribului depindea de ele). S-ar putea crede ca "sotul"
lor le iubea ca pe niste bunuri de pret, jinduite de vecini. Calatorii pretind
ca gorila africana e remarcabila prin virtutile sale de bun sot si bun tata. El
construieste "cuibul" intre crengile cele mai inalte, unde isi
adaposteste familia, in vreme ce el insusi vegheaza jos, la radacina pomului.
Stramosul nostru ar fi putut avea aceeasi solicitudine. Dar nefiind gorila ii
era interzisa fericirea simplicitatii – el reflecta, rationa, schimba, degusta
lucrurile, dorea mai mult decat avea, fara sa stie prea bine de ce. Nenorocitul
era prea inteligent pentru a fi intr-adevar un intelept. El visa sa cunoasca
atat cauzele prime cat si telurile ultime, ridica altare pentru zeii sai,
inventa artele, scobind lemnul. Si tot el a inventat amorul.
In ziua cand in loc sa rapeasca o femela barbatul i-a oferit
un colier de os sau de scoici, in scopul de-a o face sa vina singura la el – ca
si cand n-ar fi fost deloc fortata – in ziua in care a dorit de la ea un suras,
o mangaiere, ca simulacrul unui liber consimtamant, in acea zi s-a nascut
amorul din bestialitate.
Voiai sarman salbatic sa obtii prin salbaticia ta placerea
noua de-a apare chiar in fata ta victorios, cu prestigiul sporit, mai frumos si
mai robust decat fratii tai. Voiai ca neputand sa spuna "nu" ea sa se
prefaca a spune "da"? Intelegand lectia si simtind avantajul pe care
i-l daruiai ea scoate, sigur, si de aici un beneficiu. Ce a facut oare
salbaticiunea ta? A lasat sa-i cada colierul. A fugit spre salcii – daca
existau salcii pe atunci – si trecand prin frunzisuri ea te-a vazut venind
furios si nelinistit in furia ta. Cand in sfarsit ai prins-o, ea a indraznit sa
se poarte ca pisica: te-a zgariat pe nas. Apoi a cedat spunandu-ti: "Tu
esti cel mai frumos, mai puternic si mai bun decat toti ceilalti". Tu ai
gandit ca ea gandeste chiar asa. E posibil sa fi gandit asa.
Posibile definitii ale amorului:
"Poezie a simturilor" – Balzac;
"Copil gata sa se nasca" – Louis Menard;
"Cursa a geniului speciei" – Schopenhauer.
Dar nu am putea spune ca amorul e imaginatie adaugata
instinctului? Placerea senzuala va fi suficienta sa formeze capcane in care
barbatul si femeia se prind. Copilul nu are nevoie de amor pentru a se naste,
iar iubirea nu are nevoie de copil pentru a exista. Amorul nu se confunda cu
institutia casatoriei, care a fost instituita pentru scopuri sociale, morale si
religioase – casatoria poate fi poarta de aur, dar nu e o conditie esentiala.
Legislatorii si moralistii stiu bine acest lucru cand incearca sa legitimeze
amorul, fixandu-l in cadrul familiei si opunandu-i franele legii, ale
moravurilor si ale religiilor. Dar niciodata ei nu l-au transformat pe acest
anarhist. Amorul nu are ce face cu sanctiunile si actele de blamare pe care
societatea i le propune sau i le aplica. El nu se sinchiseste daca e autorizat
de familie, inregistrat de ofiterii starii civile, binecuvantat de cler. El e
cuprins de ingrijorare cand vrea sa se fixeze, schimbandu-si caracterul si
devenind familie. Omul il va numi miracol si mister si va crede ca i-a
descoperit pecetea divina. Zeu sau demon, amorul cu fatza dubla ii va aparea ca
un reflex al unui paradis pierdut, ca umbra unei invizibile frumuseti, mereu
urmarita dar niciodata atinsa printre frumusetile vizibile ale lumii materiale.
Placerea pur carnala nu-l va mai multumi pe om. El va amesteca si aici ideea de
eternitate cu aceea de infinit. El va face din iubire culmea pe care visul sau
se va inalta la cer. Sublim sau vrednic de mila, cateodata de-a dreptul
ridicol, omul va ajunge prin stimularea uluitoare a senzualitatii si a imaginatiei
sa se depaseasca pe sine. Efortul, durerea, sacrificiul vor spori. Omul isi va
imbogati viata cu visuri fara pereche, lipsite de masura in raport cu cauza
lor, iar suferinta generata de deceptie nu-l va vindeca de visare. Pe un alt
plan, el va trai drama eterna a omului care-l cauta pe Dumnezeu.
(sursa: Istoria iubirii, Marcell Tinayre, Casa de Editura si
Presa “Viata Romaneasca”, 1992)
Vezi si: Un fel de istorie a sarutului
Vezi si: Un fel de istorie a sarutului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.