Biserica Neagră este unul dintre
cele mai reprezentative monumente în stil gotic din România și deține un tezaur
inestimabil, afirmă cunoscătorii.
Decorarea bisericii a început puţin după anul 1400, perioadă
din care se pare că datează statuia Sfântului Ioan Botezătorul. Pe la 1430 au
fost executate statuile Isus-salvatorul
lumii, Maria cu pruncul şi
statuia apostolului Petru.
Între valorile aflate în biserică
sunt și:
Amvonul (1696). Cel
dinaintea acestuia s-a pierdut în marele incendiu din anul 1689. Maistrul
măcelar Laurenz Bömches a susţinut
ridicarea celui nou, iar monograma lui se află pe coroana ornamentală, pe una
dintre laturile-oglindă ale amvonului.
Cristelniţa (bronz,
1472) este unul dintre puţinele obiecte rămase din perioada de dinainte de
incendiu şi în acelaşi timp un exemplu valoros al artei de turnătorie
medievală. Scrierea gotică minusculă destăinuie numele donatorului: parohul Johannes Reudel. În protuberanţa boltită
din piciorul cristelniţei se pune mangal pentru încălzirea apei de botez. După
aproape 150 de ani, în anul 1716, fierarul Meensen
Hannes a realizat un grilaj din fier forjat care înconjoară cristelnița.
Orgile. În
interiorul bisericii se află una dintre cele mai mari orgi din Europa, compusă
din 4000 de tuburi; a fost construită în perioada anilor 1836-1839 de
cunoscutul constructor de orgi Carl
August Buchholz din Berlin și este renumită
pentru acuratețea sonorității. Orga Buchholz
s-a păstrat în starea iniţială datorită faptului că tuburile originale nu
s-au pierdut şi nu au fost înlocuite, iar micile modificări întreprinse în timp
au fost anulate mai târziu. Acordajul şi presiunea vântului au fost aduse la
starea iniţială.
În anul 1924, galeria din fața orgii a fost mărită pentru a
se putea organiza concerte mari de muzică sacră cu participarea corului, chiar
și astăzi având loc săptămânal concerte de orgă aici. De-a lungul anilor au
fost realizate numeroase discuri de vinil, casete audio și cd-uri cu aceste
concerte.
Orga din corul Bisericii Negre a fost construită în anul
1861 pentru comunitatea de saşi din Lechinţa în nordul Transilvaniei, de
către constructorul Carl Hesse din Viena. Orga Hess a fost adusă în anul 1970 la Posmuş şi 80 de ani mai
târziu a fost transportată în stare degradată la Braşov. În 1997 a fost
restaurată de firma Stemmer/Zumikon
şi este folosită de atunci în concerte şi în timpul slujbelor religioase. Instrumentele
de orchestră, în special cele de suflat, pot fi acompaniate doar la orga Hesse. În Transilvania s-au păstrat mai multe orgi Hesse:
cele din Moşna, Sibiu
şi Biertan, ca exemple.
Colectia de covoare.
Tot aici se află cea mai mare colecție de covoare vechi din Asia Mică,
din regiunile Brussa, Usak și Ghiordes, din secolele XVII-XVIII, ce reprezinta
un tezaur inestimabil al Bisericii Negre. Acestea au fost donate de-a lungul
timpului de breslele meșteșugarilor din oraș, de negustori și cetățeni.
Cu excepția muzeului Topkapî
din Istanbul,
Biserica Neagră posedă cea mai mare colecție de covoare orientale din Europa,
datând din secolele XV-XVI. Interiorul Bisericii Negre este dominat de
spledoarea de culori a celor aproximativ 110 covoare orientale expuse. Nici
astăzi specialiștii nu sunt mereu siguri în privința tipurilor de covoare și a
datării lor. Majoritatea covoarelor din Biserica Neagră sunt categorisite ca transilvănene, pentru că s-au păstrat în
număr mare și în multe variante pe teritoriul Transilvaniei.
Mai pot fi admirate în Biserica
Neagră:
- un fragment din altarul
din Feldioara, care datează din secolul al XV-lea; din Feldioara a ajuns în
posesia Muzeului Săsesc al Ţării Bârsei, iar de acolo în Biserica Neagră; pe
tablă sunt pictate scene din viaţa lui Hristos;
- o pictura în ulei, de Fritz
Schullerus (1898), pe zidul din drepta faţă, lângă cor. Este
reprezentat acel moment fictiv în care marii
sfatului braşovean depun jurământul pe Cartea
Reformei, de Johannes Honterus, şi pecetluiesc reforma în oraş. Prin stilul
său, tabloul se apropie mult de pictura istorica a anilor 1890 din München,
care cultiva un realism expresiv;
- pictura în ulei Nunta
din Cana, reprezentarea modernă a
pictorului braşovean Hans Eder
(1883-1955) şi îl înfăţişează pe Isus după ce a înfăptuit transformarea apei în
vin;
- pe una dintre coloanele navei principale
este sculptat blazonul orașului Brașov și cel al familiei
Hunyadi;
- stranele breslei tâmplarilor brașoveni (pe la 1715). Pe
latura din față a stranelor sunt evidențiate zece virtuți, ca semn al credinței
protestante a locuitorilor. Mai multe dintre stranele din biserică au fost
realizate după marele incendiu;
- un număr mare de veșminte liturgice din materiale textile
medievale și baroce de lux. Printre ele se află și veșmintele preoțești de
slujbă și pluvialele purtate în Biserica Catolică în ceremoniile de sfințire
sau în timpul procesiunilor; ș.a.
Statuia lui Honterus,
de Harro Magnussen. Statuia este o
reprezentare idealistă a reformatorului, umanistului, tipografului și
pionierului sistemului școlar, Johannes Honterus (1498-1549). Poziția sa și
cartea pe care o ține în mână sunt în perfectă concordanță cu împrejurimile: cu
o carte în mână, savantul indică spre liceul brașovean cu tradiție. Honterus
coresponda cu Melanchton, reprezentantul umanismului în învățământ, și încuraja
reorganizarea sistemului școlar. În același timp era și fondatorul primei
tipografii în care au fost editate materiale reformatoare, materiale didactice
și volume ale clasicilor antici ai reformei educației din Transilvania. În
perioada reformei, vechile școli teologice latine au fost transformate în școli
protestante. Cele două reliefuri din bronz de pe soclu îl reprezintă pe
Honterus în tipografie și la împărtășanie. (Ágnes Bálint)
Johannes Honterus,
umanist și om de cultură cu importante contribuții la dezvoltarea culturală și
economică a zonei Brașovului (a scris cărți, a avut inițiativa construirii unei
fabrici de hârtie în Brașov ș.a.) , este înmormântat în Biserica Neagră.
Sursa info principala: http://www.honterusgemeinde.ro/ro/biserica-neagr259/istorie/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.