Coroana lui Solomon
În Biserica Neagră ar fi ascunsă coroana regelui Solomon care, urmărit fiind, și-a
ascuns coroana la rădăcina unui arbore. În Geografia
comitatului Brașov (de Ion Dariu, 1910) scrie ca un ţăran, ducându-se în pădure după lemne, află coroana lui Solomon şi
o dete primarului din sat. Iar coroana lui Solomon s-a depus în Biserica Neagră
spre păstrare.
Numele acestui rege Solomon este legat și de ceea ce numim Pietrele lui Solomon, unde este azi loc
de picnic și locul unde se întâlnesc Junii
Brașovului la serbările câmpenești.
Pe această temă circulă cel puțin trei legende. Una vorbește
despre un rege ungur numit Solomon care ar fi fost alungat de mama sa pentru că
şi-a omorât fratele, succesorul de drept la tron. Ea l-a blestemat pe Solomon
să moară în clipa când va fi văzut de un om de rând. Solomon s-a refugiat la
valahii din Şchei, unde a stat ascuns dar, până la urmă, un şcheian i-a zărit
chipul şi i-a anunţat pe localnici. Atunci blestemul s-a împlinit şi Solomon a
murit, iar coroana i-a căzut de pe cap la rădăcina unui copac bătrân. Dar
există și varianta că și-ar fi ascuns el coroana, încercând să treacă drept om
de rând și să scape de urmăritori. De aceea, se zice, vechea emblemă a
Braşovului este coroana cu 32 de rădăcini, simbolizând cele 32 de sate
subordonate Braşovului. În a doua
legendă se zice că Pietrele lui Solomon
sunt cei doi munţi peste care un rege ungur a încercat să sară călare. A scăpat
cu viaţă, dar duşmanii lui au căzut în hău. Înainte de cădere coroana lui a
ajuns la rădăcina unui copac. A treia
versiune le îmbină pe primele două: pe un munte, Solomon a văzut un cioban
care-şi păştea oile. De frică să nu-i vadă chipul, regele a tras brusc frâiele
calului; animalul s-a speriat şi, nechezând, a atras privirea ciobanului. Un
fulger a lovit stânca pe care se afla regele, despicând-o în două. Hăul l-a
înghiţit pe Solomon cu cal cu tot, dar a mai apucat să îşi aşeze coroana la
rădăcinile unui copac.
Incizii in blocurile bisericii
Incizii adânci în
blocurile de calcar sau gresie ale paramentelor sau soclurilor bisericilor
medievale.
Cel mai adesea sunt întâlnite în
apropierea portalurilor de la intrări; pot fi observate și pe zidurile Bisericii
Negre. Cercetătorii nu au ajuns la o concluzie definitivă (cel puțin nu am
aflat să fi ajuns) pentru aceste aparente gesturi de vandalism, dar au făcut
speculații. Speculația care pare a fi acceptată mai des este aceea conform căreia
soldații care plecau la război, după ce primeau dezlegarea de păcate, își încercau
armele pe zidurile bisericii - probabil într-un fel de ritual (sau doar superstiție).
Mai rar sunt pe socluri sau pe zidurile simple, dar întotdeauna în exterior. Unii
au zis că soldații își ascuțeau armele pe pietrele
sfințite, alții că doar le frecau de pietre pentru a conferi lamelor sau vârfurilor
armelor o parte de sfințenie. Totuși, astfel de incizii apar nu numai la
biserici, ci şi în cetăţi ori construcţii civile contemporane - afirmă alții. Au
fost definite neutru drept caneluri de
şlefuire.
Poarta Spovedaniei
La Biserica Neagră sunt întâlnite
pe ambele laturii ale așa-numitei Porți a Spovedaniei aflată pe latura de
sud-vest a bisericii (dinspre curtea liceului Honterus).
La Poarta Spovedaniei, în vreme de război, preotul ieșea și citea din
cartea sfântă în special pentru cei care urmau să apere zidurile cetății. Spovedania,
se zice, este o poartă spre Rai. Botezul este calea de intrare în creștinism și marchează momentul când păcatul strămoșesc
precum și greșelile și păcatele săvârșite de cel ce urmează a fi botezat sunt
iertate, dar această inimă curățită
nu se păstrează indefinit și de aceea a fost rânduită spovedania, iar cei care
plecau la luptă își doreau cu atât mai mult să-și mărturisească păcatele și să
obțină iertarea pentru că era probabil să piară. Credincioșii nu se pot mântui,
nu pot intra în Rai, dacă nu se spovedesc și nu se împărtășesc după cum a
poruncit Isus Hristos: Dacă nu veți mânca
trupul Fiului Omului și nu veți bea sangele Lui, nu veți avea viața în voi
(Ioan 6, 53).
Statuia calfei
Pe
latura de nord a edificiului se află o statuie ce pare a fi a unui zidar,
statuie despre care se știu și nu prea se știu multe, pentru că există diverse
variante, mai ales că nu e caracteristică lăcașurilor de cult.
Legenda spune că acest tânar
pietrar a lucrat la ridicarea bisericii și era cea mai talentată calfă și
ceilalți începuseră să-i ceară sfatul, astfel încât și-a atras invidia meșterului
care, temându-se ca acesta să nu-i ia locul, l-a împins de pe schelă.
În altă versiune se spune că la construirea bisericii meșterul
şi-a pedepsit calfa care aparent era un copil şi nu măsurase adecvat peretele
bisericii; l-a urcat pe acoperiş și i-a cerut să privească în jos, să-și vadă
greșeala - copilul s-a dezechilibrat și a căzut. În altă variantă a fost
împins de meşterul care era nervos pe incapacitatea lui de a-şi duce lucrurile
la bun sfârşit.
Meșterul s-a căit mai apoi și a pus să fie ridicată acea
statuie; alții spun că au ridicat statuia colegii calfei iar meșterul s-a
autodenunțat și a fost condamnat la moarte. Se poate, totuși ca cineva să fi căzut
de pe zidul bisericii (la astfel de construcții e puțin probabil să nu fi
existat victime, dar aceasta să fi fost una mai deosebită și de aceea există
statuia) - statuia reprezintă un copil care pare că măsoară înălţimea turnului
cu o sfoară, metoda utilizată în construcţiile de mari dimensiuni.
O altă versiune despre statuia copilului de pe Biserica Neagră
spune că a fost vorba de un accident: fiul unuia dintre muncitorii care lucrau la
refacerea bisericii a venit în vizită la tatăl său, care lucra în acel
moment pe acoperiş. Copilul a urcat şi el şi a mers până la marginea
acoperişului, să vadă cât este până jos. S-a aplecat peste margine, şi a căzut.
Plin de durere că unicul său fiu a murit, bărbatul a comandat o statuie
care îl înfăţişa pe copil în poziţia în care l-a văzut ultima oară.
A patra versiune vorbeşte despre calfă ca fiind copilul unei călugăriţe, Barbara (fiica unui pălărier) , pe care au abuzat-o soldaţii care păzeau cetatea. Ea a născut un băiat, Thomas, care l-a vârsta de 15 ani a fost dat calfă la un meşter tâmplar, cel mai bun din zonă. Când un vânt puternic a distrus acoperişul bisericii Sfânta Maria (Biserica Neagră), tâmplarul a fost tocmit să îl repare. Meşterul punea laţii şi tânărul ucenic îi dădea tiglele. La un moment dat, Thomas a scăpat o ţiglă, s-a repezit să o prindă şi aşa a căzut de pe zid. Meşterului i-a părut tare rău pentru tânărul pe care îl îndrăgise şi a ridicat o statuie exact în locul de unde a căzut băiatul. Barbara a suferit mult după copil şi, pentru că necazul nu vine niciodată singur, tatăl ei a fost printre cei care s-au răsculat împotriva asupritorilor şi a fost executat. Tânăra a fugit pe Tâmpa şi s-a ascuns în peştera care, mai târziu, va fi numită Peştera Călugăriţei.
Pe lângă aceasta statuie, însă, pe contraforţii naosului se
aflau odinioară şi alte statui - se pot observa urmele unor piloni pe care au
fost postate; din cauza degradării au fost adăpostite în interiorul bisericii:
o femeie îngenunchiată, un leu, un vultur şi un războinic cruciat. Statuia
tînărului zidar este singura care a fost restaurată.
Sursa fotografii: Brașov, orașul
sufletului meu
Surse info, intre
altele:
http://tarabarsei.eu/arhitectul-invidios/
http://www.monitorulexpres.ro/?mod=monitorulexpresp=mozaics_id=131906
fascinanta lumea legendelor! imi plac si acum, la fel ca în copilarie... sau poate imi plac pentru ca ma simt din nou copil :) Nu cunosteam niciuna din variantele legendei lui Solomon, deasemenea nici nu am mai auzit despre urmele de foc de arma în zidurile bisericilor... Sunt noutati care ma fac sa citesc cu gura cascata ;) Interesante si credibile explicatiile în legatura cu acestea!
RăspundețiȘtergereMultumiri pentru frumosul articol! pupici si un weekend fain!
Urmele nu sunt de la arme de foc, ci de la cele “taioase”: sabii, varfuri de lance etc. Unele arata ca niste urme de gheare de pisici (sau lei) :)
ȘtergereDar, ca tot ai amintit armele de foc… as zice ca nu te inseli in ceea ce priveste Biserica Neagra (si probabil mai sunt si alte biserici in lume cu astfel de urme) :) La intrarea in biserica se vedeau unele urme de glont, datand din… decembrie 1989! Nu se stie cine a tras cu arma in biserica! Si abia acum mi-am amintit acest fapt si nu stiu daca n-or fi “reparat’ zidul…
Cu placere! Imbratisari cu drag!