2021-05-27

Lauda omului, de Nichita Stănescu

Din punctul de vedere-al copacilor,
soarele-i o dungă de căldură,
oamenii - o emoție copleșitoare...
Ei sunt niște fructe plimbătoare
ale unui pom cu mult mai mare!

Din punctul de vedere-al pietrelor,
soarele-i o piatră căzătoare,
oamenii-s o lină apăsare...
Sunt mișcare-adăugată la mișcare
și lumina ce-o zărești, din soare!

Din punctul de vedere-al aerului,
soarele-i un aer plin de păsări,
aripă în aripă zbătând.
Oamenii sunt păsări nemaiîntâlnite,
cu aripile crescute înlăuntru,
care bat, plutind, planând,
într-un aer mai curat - care e gândul!

(din volumul Starea poeziei, Ed. Minerva (BPT), București, 1975)
*
N-am căzut în borcanul cu filosofie, nici în cel cu melancolie (sau poate nu-mi dau seama), dar mărunțind agende vechi am dat și peste această poezie.
E a doua oară - de când răsfoiesc agendele vechi pe care vreau să le arunc - când constat că din bibliotecă lipsește o carte: nu mai am volumul din care am copiat poezia (poate că nu l-am văzut de ochi). Oare de ce-oi fi copiat-o tocmai pe aceasta (în anul 1986)? Oare contează de ce? Oricum, la acea vreme nu mă lovise filosofia și Esenin era "E senin" (glumesc - acum mi-a venit ideea jocului de cuvinte; nu aveam creierul chiar așa de neted, dar nu prea știam multe dacă nu țineau de povești, legende, romane polițiste, de spionaj etc.)

10 comentarii:

  1. A very nice poem written to accompany your beautiful painting.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Thank you for your appreciation and for stopping by.
      All the best! 😊

      Ștergere
  2. Foarte interesanta viziune. Nu stiam (nici) poezia aceasta...
    Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi place cum s-a jucat. 😊
      Eu nu-mi aminteam nici ca am citit-o candva...
      Cu placere. Si eu iti multumesc.

      Ștergere
  3. Ah, de-am putea găsi în caietele alea vechi şi trăirea din spatele rândurilor... să înţelegem mai bine ce anume a făcut ca tocmai ce e scris să fie scris.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce frumos mi-ai sintetizat gandurile care se agitau cand am dat de poezie! 😊 Poate nu trebuia sa-mi amintesc... Zic si eu. 😊
      Multumesc, Potecuta!

      Ștergere
  4. Nichita, poate mai mult decat Sorescu, expune prin cuvinte ceea ce cred ca Brancusi realiza in sculptura. Expune esenta. Sincer, mi se pare singurul cuvant pe care il simt cu multa dragoste si care ar putea 'comenta' aceasta poezie. Este raspunsul la ceea ce ma gandeam a fi mecanismul nostru natural pentru a vedea cumva de sus, chiar daca aparent aripile nu exista, insa gandurile le suplinesc din plin. Singura noastra problema este ca trebuie sa redescoperim mecanismul acesta, pentru ca in mod cert are un sistem de protectie peste care trebuie sa trecem!
    Este minunat sa (re)descoperim minunile din noi, prin viziunile lui Nichita!

    O redescoperire minunata, pentru care iti multumesc mult, Diana draga!
    In imagine, parca incepe demontarea unui mecanism ce trebuie sa se desfaca (sparga?)! Mintile noastre se trezesc? Sper...
    Pupici si o zi de joi minunata.❤️ 😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce frumoasa interpretare ai dat poeziei si imaginii. Desenul l-am facut cand am inceput sa ma joc cu noua jucarie de la tine - si mi s-a parut potrivita aici, gandindu-ma la aripi cand am ales-o. 😊
      Poeziile lui Sorescu le-am citit (cu adevarat) de cand le posteaza Ina. Exceptandu-l pe Bacovia, poetii mi-au fost cam straini in "tinerete". 😊

      Cu drag! Si eu iti multumesc, si iti doresc sa ai si tu o zi minunata, Suzana draga! ❤️ Pupici! 😘

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.