2022-03-23

Căsătorit legal la recensământ

mandala mozaic
În formularul care trebuie completat cu ocazia recensământului, la „Chestionar secțiune pentru recenzarea locuinței”, subsecțiunea „Informații despre membrii gospodăriei”, la pct. G5a: Soțul/soția persoanei denumite locuiește în această gospodărie?
sunt trei posibile răspunsuri:
1. Da
2. Nu, locuiește în altă gospodărie
3. Nu, nu sunt căsătorit(ă) legal.

În primul și ultimul rând, căsătoria este doar legală! Dacă nu e legală – adică respectând legislația românească în materie – nu e căsătorie; e concubinaj, parteneriat, uniune sau cum vor să-i spună.

Acesta e un formular emis de un organ al statului, redactat – se prezumă – de o persoană plătită din bani publici. Oooh! O fi genul de „întrebare capcană” care se întâlnește în unele „teste psihologice”? Siiiigur că da...
Faptul că-s mulți „jurnaliști” care întreabă „pe stradă”: „sunteți căsătorit legal?” o avea o minimă scuză, dar nici ca jurnalist nu-ți poți permite să faci o asemenea greșeală.

Mai jos, în formular, la pct. G5c: Partenerul/partenera persoanei denumite locuiește în această gospodărie? Dacă există interogarea aceasta, de ce greșeala de la G5a?

În „Chestionar secțiune recenzarea persoanei”, subsecțiunea „Caracteristici demografice”, la pct. P1a – Starea civilă legală sunt patru variante de răspuns: 1. necăsătorit(ă) - salt la P1b; 2. căsătorit(ă), 3. văduv(ă) - salt la P1b; 4. divorțat(ă) - salt la P1b.

„Punctele I și II se completează numai pentru femeile căsătorite”: I. Anul primei căsătorii; II. Anul căsătoriei actuale

Personal, nu înțeleg sensul acestei "interogări". Bărbații nu se recăsătoresc? Unii își schimbă numele de familie după al soției așa cum unele femei se căsătoresc și își păstrează numele de familie. De la prima la actuala căsătorie femeia poate a mai avut vreo trei... Nu contează pentru statistică?

Punctul P1b – Starea civilă de fapt. Trăiți în uniune consensuală? Răspunsuri posibile:

1. da; 2 nu
La răspunsul „nu”, pentru femei se trece la pct. P1d – copii născuți vii și pentru bărbați se trece la P2a – pentru câte luni a plecat persoana din localitatea de reședință obișnuită? (numai pentru cei plecați mai puțin de 12 luni)

P1c – anul constituirii uniunii consensuale.

Care uniune consensuală? Uniunea consensuală e de mai multe feluri: căsătoria, parteneriatul înregistrat, uniunea de facto (concubinajul).

Ce înțeleg prin "uniune consensuală" cei care au întocmit acest chestionar, mai ales că apar și rubrici pentru „partener/parteneră” și soț/soție? În „logica” formularului în această rubrică pot completa și cei căsătoriți și cei care trăiesc în concubinaj etc. după ce au completat rubricile care li se „potrivesc”. Altă „întrebare capcană”?

În formularul de recensământ administratorii statului român vor să dea impresia că în Ro este protejată viața de familie și în cazul celor care nu sunt căsătoriți dar gospodăresc împreună și au unele documente încheiate la notar, prin care au hotărât în cazul unor situații ce se pot ivi? De umplutură scriu asta, pentru că cetățenii români (în cupluri sau singuri, tineri sau bătrâni) nu prea sunt protejați – a oferi o sumă de bani, un trusou, cu ocazia nașterii unui copil, de exemplu, și apoi o indemnizație de doi lei nu e deloc protecție, e frecție la picior de lemn. E în regulă ca adulții să facă sex cu tineri în vârstă de 15 - 17 ani – asta, da, „protecție”.

P1d se completează numai pentru persoanele de sex feminin de 12 ani și peste – numărul copiilor născuți vii.

De ce numai pentru cele cu vârsta de 12 ani și peste?! Cazul mediatizat (cu ceva ani in urmă), cu fetița în vârstă de 11 ani care era gravidă chiar a fost/este unicul? Există o problemă „foarte gravidă” în Ro, cu mulți copii care devin mame. Poate că sunt mai puțini copii-mamă, dar adolescente-mamă sunt multe, și nu toate au vârsta de 16 ani împliniți, când legea le permite (în astfel de circumstanțe) căsătoria. Clar, altă formă de „protecție”. S-a rezolvat ceva în urma celorlalte chestionări pentru recensământ?!

Ultima interogare, P18 – în ce măsură v-a afectat pandemia de coronavirus?

1. deloc; 2. în mică măsură; 3. oarecum; 4. în mare măsură; 5. foarte mult.

E absurdă întrebarea, din punctul meu de vedere. Fiecare „cuantifică” altfel „foarte mult”, „în mică măsură” etc. mai ales că eventuale „afectări” se pot manifesta mai târziu – fobiile, de exemplu. Unii au pierdut oameni dragi – au fost afectați foarte mult; alții au pierdut juma’ de salariu sau locul de muncă – i-a afectat foarte mult; unii ar spune că i-a afectat foarte mult pentru că au fost obligați să... se spele des pe mâini (și nu aveau unde) și tot așa. Poate rezulta o statistică ce ilustrează orice, dar nu adevărul (dar asta e o chestiune care se știe, deja, despre statistici).

Pot răspunde la P18 numai persoanele care aveau vârsta de 15 ani împliniți la ora „0” din 1 decembrie 2021. Copiii, cu sau fără copii, nu sunt capabili să răspundă. N-au discernământ, da, dar unii s-ar putea să aibă copii.

Cred că am nevoie de instrucțiuni detaliate pentru a completa corect chestionarele. Poate că au logică toate întrebările dar nu am găsit-o eu.

Bineînțeles, datele înscrise în formulare vor fi "anonimizate" - nimeni nu ne poate identifica după adresa de domiciliu.

22 de comentarii:

  1. Hi, nice sharing, differ terms and condition in various country. Have a nice day.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hi!
      Thank you for your appreciation.
      It's true: there are different questions. I try to find forms from other countries, to compare.
      Thank you. I wish you a nice day too!

      Ștergere
  2. vax albina23 martie, 2022

    Wow. Aș zice că e haios (termen țigănesc), dar e clar semn de lipsă logică acolo sus. Am mai citit și oarece întrebări la capitolul religie, ateu sau fără religie. Cică BOR e subvenționată pe baza credincioșilor declarați.
    Cam invazive întrebări. Mai aștept cu autorecenzarea.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi place "haios"! E un termen pe care-l folosesc des. 😊 Suna mai putin "colturos" decat "hazliu".
      Formularul l-am citit pe un link trimis de Suzana, si nefiind "online" nu am putut vedea variantele de raspuns, dar mai caut. Daca am timp vreau sa scriu si despre alte aspecte "ciudatele" din formulare, dar si despre OUG 19/2020, in baza careia se organizeaza recensamantul.
      Cred ca asa e cu sponsorizarea BOR...
      Asa-mi par si mie intrebarile dar daca oamenii nu au obiectii, pe motiv ca "nu au nimic de ascuns"...
      Eu nu am de gand sa ma autorecenzez; la cum functioneaza "aparatul" meu nu stiu ce-ar iesi...

      Ștergere
  3. Am și eu o întrebare, în caz că nu te durea capul îndeajuns de tare. :) Este obligatorie completarea acestor formulare? Dacă da, ce sancțiune primesc dacă ignor recensământul cu totul?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cand e vorba despre "emanatiile" venite de la administratorii statului am imunitate: nu ma mai doare capul - m-am obisnuit cu aberatiile. 😊
      Teoretic, suntem obligati sa raspundem la absolut toate intrebarile. Teoretic, suntem pasibili de amenda pentru "contraventia" amintita in OUG 19/2020, art 54, al. 1 lit b) refuzul de a furniza informatiile solicitate sau furnizarea de date eronate sau incomplete. Amenda e intre 1000 si 3000 de lei. Teoretic. Practic, si la recensamantul din 2011 era cu amenzi dar... fara. ;)
      Eu nu ignor recensamantul, dar nu sunt acasa. 😊 Cand vor recenza toti oamenii fara adapost (mai ales pe cei pe care nu-i gasesc prin adaposturi) atunci sa ma amendeze. Au de unde lua date pentru statisticile lor...

      Ștergere
    2. M-ai lămurit buștean. :) Deci nu pățesc nimic dacă nu particip... (?)

      Ștergere
    3. Din experienta mea (si-a altora) cu ocazia altor sesiuni de recensamant, nu patim nimic daca nu participam. :)

      Ștergere
  4. Eu nu m-am recenzat şi nici nu ştiu când am chef. Aştept. Acum e vorba de amenzi, cică. Peste puţin vor reveni, vor spune că nu mai e cu amendă, e cu ceva dezavantaje la ceva, habar n-am la ce. Până nu va mai fi obligatoriu. Sau vor schimba întrebările. :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si sa vreau sa ma autorecenzez "aparatul" nu imi permite performanta. Si in 2011 a fost cu amenzi, dar fara. ;)
      Cica, e nevoie de recensamant pentru a se obtine info care ajuta administratorii statului sa elaboreze politici guvernamentale in domeniul economic si social, pentru dezvoltarea umana, pentru cercetare si pentru mediul de afaceri; pentru obtinere de fonduri nerambursabile necesare si pentru "incluziunea sociala"; altele de gen. Acestea ar fi dezavantajele. Daca n-as cunoaste "specificul" politicilor guvernamentale din Ro mai ca i-as crede...

      Ștergere
  5. Vazusem ceva pe la stiri despre aceasta auto-recenzare. Si-am zis ca zic pas. Aia din 2011 pe mine m-a ratat si n-am primit nicio amenda. Chiar nu stiu daca m-a cautat vreun recenzor pe-acasa. Acum mi-a spus cineva ca daca nu le completez atunci sunt obligata sa primesc recenzorul acasa. Poate ca da, intai sa ma gaseasca si daca ma gaseste sa fie scurt ca eu stau prost cu timpul, sunt mai mult pe drumuri.
    Si apropo, sa-mi spuna si mie cum se autorecenzeaza vecina de peste 70 de ani care inca are telefon cu butoane, nici vorba de calculator? Sau batranica de peste drum care merge cocosata si in baston pana la magazin? Sau toti acei parinti ai caror copii nu au putut participa la scoala online ca nu aveau nici tablete(nici alea promise de guvern) si nici internet?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si eu zic pas la autorecenzare.
      Sa-i deschizi usa, eventual, dar sa-l primesti pe proprietatea privata sub nicio forma, cf. Constitutiei (unde sunt strict delimitate exceptiile).
      Vin acasa pregatiti cu tot ce trebuie si "indruma" pe oameni = completeaza ei formularul in locul lor (la cei care nu au posibilitatea sau nu pot) si organizeaza "puncte" in locuri publice: mall-uri, holuri de institutii etc., unde se pot prezenta oamenii pentru recensamant. Ideea cu "in public" e chiar aiurea... si se cam incalca dreptul la protejarea datelor cu caracter personal. Mai e si varianta proxy: recenzorii intreaba pe altii - sper ca dintre cei care locuiesc la aceeasi adresa, nu pe vecini - oricand pot refuza sa dau date despre vecini; in fond, chiar stiu ca X e recenzor?! Imi arata o legitimatie dar... am vazut multe legitimatii cu aspect legal.

      Ștergere
  6. Foarte interesante observațiile tale. Eu o să mă autorecenzez, cel mai probabil săptămâna viitoare. Să nu mă întrebi de ce atunci, pur și simplu așa îmi vine! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ar trebui sa mearga repede, 'ca unele rubrici sunt precompletate si trebuie sa modifici doar daca s-a schimbat ceva. Intre timp, poate ca platforma nu se mai blocheaza daca sunt doi oameni online, simultan (exagerez, desigur) 😊
      In caz ca descoperi "minuni" in timp ce completezi, daca ai timp, te rog sa ne zici si noua (voi prima care vin sa citesc pe blogul tau). 😊 Multumesc.

      Ștergere
  7. Ai fost mai vioaie.Eu aveam de gand in weekend sa ma uit prin el.
    Articolele citite despre mi se par stranii. Si faptul ca este atat de impersonal si practic daca nu raspunzi la tot nu ti-l accepta, iarasi e bizar, ca sa fiu politicoasa... Si daca nu 'treci' te amendeaza...
    Asta poate fi o noua etapa dupa 'verdeata'.

    Multumesc, Diana draga! Pupici si seara frumoasa! ❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Incepusem, deja, sa bantui dupa info, de aceea am fost vioaie. 😊
      Bineinteles ca nu accepta daca nu sunt bifate toate "casutele". Nu pot verifica "faza" cu "uniunea consensula", si altele. In OUG 19/2020 scrie ca trebuie raspuns la absolut toate intrebarile. Nu te amendeaza, nu se valideaza si daca nu se valideaza poate pentru ca omul n-a stiut ce si cum, nu e ca n-a vrut. Personal, recunosc: ma baga in ceață modul in care e facut. 😊
      Clar ca e, dar mai e si etapa cu mega-baza de date cu genomuri; sunt zeci de baze de date care, coroborate, pot spune si ce si-a cumparat ieri oricine a folosit un card, cand a fost ultima data la dentist, ce marca de chiloti prefera s.a.m.d.)

      Cu placere! Si eu iti multumesc!
      Seara frumoasa iti doresc sa ai si tu, Suzana draga! ❤️ Pupici! 😘

      Ștergere
    2. Nu am cum sa verific ideea, dar s-a vorbit si de colectarea de date de ADN din probele nazale. Daca si asta o fi adevarat, mi-e tare greu sa formulez...
      Mi-am adus aminte de o carte citita acum cativa ani.(https://pctacitus.blogspot.com/2010/03/michael-palmer-cincea-fiola.html) La fiecare recoltare de sange pentru analize se colecta o fiola suplimentara ale carei informatii se pastrau pentru teste de compatibilitati pentru organe. Nu conta zona. Si daca cineva era compatibil cu altcineva, se puteau intampla lucruri. Poate ca era SF, cine mai stie...
      ❤️😘Noapte buna!

      Ștergere
    3. Si Ro trebuie sa adune cel putin un milion de genomuri pt baza ADN, pana in 2022 (nu stiu data exacta; poate s-a si prelungit termenul), asa ca orice e posibil, dar nu cred ca au la noi bani pentru segmentare (le-or trimite la alti).
      Infigerea betelor in nas prea des poate provoca unele neplaceri, mai ales celor care au suferit interventii chirurgicale in zona (deja au documentat cazuri - publicate prin reviste medicale), pe loc sau in timp, in functie de priceperea celui care infige batul. Structura nasului e fantastica! (de fapt, organismul uman per total e fantastic).
      Multumesc pentru link. Piata neagra pentru organe umane e pofitabila - stiu asta mai toti cei cu atributii in combaterea fenomenului. Banuiesc ca nu se mediatizeaza cazurile descoperite si cercetate pentru ca ar descuraja oamenii sa se inscrie ca donatori de una alta in bazele de date existente in materie.
      Cand a fost obligatorie inscrierea grupei sanguine pe actul de identitate (buletin) unora li se lua o picatura de sange din varful degetului, pe lamela, iar altora cate o sticluta, din vena... Poate procedau astfel pentru a face "provizii" de sange pentru spital; nu stiu...
      Multumesc. Noapte buna! 😘 ❤️

      Ștergere
  8. Diin fericire am scapat asa de rapid de acest R... :)))). Mai ca ma simteam prost ca nu prea am ce completa :)))).
    Acum as avea si mai putine de scris.. ca am ramas fara job :)). Sau poate ca cine stie ce continea rubrica aia :))))
    pupici!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Noi si mai repede: nu ne-a cautat cineva (cel putin, nu cand era cineva acasa) si nici nu am gasit vreo "instiintare" in cutia postala. Cat despre autorecenzare mai va!
      Au toate datele de care au nevoie pentru o statistica relevanta, dar nu se deranjeaza sa centralizeze datele. Daca pot sifona multi bani cu recensamintele de ce sa se agite peste an?! La cate baze de date au trebuie doar sa le "conecteze" si printr-o "cautare incrucisata" afla cam tot ce vor despre oricine.
      Pupici! <3

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.