La initiativa RoadPeace (organizatie caritabilă din Marea
Britanie, ce acorda asistenta victimelor accidentelor rutiere), prin Rezolutia
privind ameliorarea sigurantei rutiere, adoptată la 26 octombrie 2005, Organizatia
Natiunilor Unite a stabilit ca a treia
duminica din luna noiembrie sa fie desemnata Ziua mondiala de comemorare a victimelor accidentelor de circulatie,
pentru a semnala faptul ca acest fenomen a devenit ingrijorator. A treia
duminica din noiembrie este 20 noiembrie
in acest an.
Degeaba, insa, exista legislatie, degeaba exista o zi de comemorare
a victimelor accidentelor de circulatie daca nu se vor deranja toti sa respecte
legislatia, sa fie atenti cand conduc sau cand traverseaza (dupa caz). Am vazut
adulti, de mână ţinând copii, alergand pe trecere cand culoarea semaforului era
rosu – pe motiv ca masina e departe; am vazut adulti, de mână ţinând copii,
traversand prin locuri chiar periculoase… In Franta exista o dispozitie – in
codul rutier (nu cred ca au abrogat-o) – prin care se permite traversarea
pietonilor cam pe oriunde, daca nu exista un loc amenajat la 50 de metri intr-o
directie sau alta. In acest mod ii obliga si pe soferi sa circule cu mai multa
atentie. In Ro, traversarea este permisa la coltul strazii (cand nu exista o
trecere de pietoni in apropiere), in conditii de siguranta, autovehiculele
avand prioritate.
Ca exemple: cand traversezi strada citind mesajele de pe
telefon – chiar si prin locurile marcate special – poti deveni victima unui
accident rutier. Cand conduci si vorbesti la telefonul mobil (cu sau fara
handsfree) risti sa produci victime intr-un accident rutier, daca nu devii
chiar tu una. Si nu mai conteaza “a cui e vina” cand ajungi imobilizat in pat
sau intr-o lada, sub pamant.
Prin instituirea zile mondiale de comemorare a victimelor
accidentelor rutiere se urmareste
atragerea atentiei asupra faptului ca imprudenta in trafic poate pune in
pericol viata, sanatatea si banii. Cu aceasta ocazie, guvernele, organizatiile
nonguvernamentale si alte institutii ale statului din tările lumii sunt chemate
sa promoveze atentia in trafic prin activitati care au drept scop
sensibilizarea tuturor participantilor la trafic cu privire la respectarea
normelor rutiere in circulatia pe drumurile publice, constientizarea impactului
social si al costurilor pe care le presupun accidentele rutiere, a riscurilor
la care sunt expusi conducatorii tineri si promovarea actiunilor legate de
factori cheie, inclusiv conducerea sub influenta alcoolului, depasirea vitezei
legale impuse pe un anumit sector de drum public, depasirea neregulamentara sau
neacordarea prioritatii de trecere vehiculelor sau pietonilor care au acest
drept, nerespectarea obligatiei de a purta centura de siguranta sau casca de
protectie, precum si chestiuni legate de infrastructura rutiera.
Din anul 2000, si până
azi, in judetul Brasov au murit 1308 de persoane in accidente rutiere.
Potrivit Asociatiei Victimelor Accidentelor de Circulatie,
in RO mor zilnic pe sosele tarii 5-6 persoane, 80 % dintre accidente inmediul
urban, si 60 % sunt din cauza traversarilor nergulamentare (scrie pe siteul
asociatiei: avacromania.ro).
Potrivit OMS, 3.400 de
oameni mor in fiecare zi pe drumurile din intreaga lume si zeci de mii de
persoane sunt afectate pentru tot restul vietii. La nivel mondial, in fiecare
an, 1,2 milioane de persoane isi pierd viata in trafic, lasand in urma familii si
comunitati distruse, majoritatea fiind tineri.
Scopul acestor evenimente desfasurate de Ziua mondiala a
Victimelor Accidentelor de Circulatie este de a comemora pe toti cei ce au
trecut in nefiinta din cauza accidentelor rutiere si a transmite
condoleante familiilor. In acelasi timp, evenimentul e directionat spre atentionarea
societatii privind consecintele tragice ale accidentelor rutiere.
In 20 noiembrie,
in Brasov, la Centrul Cultural Reduta
(str. Apollonia Hirscher nr. 8), de la ora
18:30, va avea loc un eveniment pe temă, participant fiind si politistul
Marian Godina, autorul cartilor “Flash-uri din sens opus” si “In misiune cu
Marian. Eu nu sunt mic, am ghiozdanul mare” (pentru copii).
₪ ₪ ₪ ₪ ₪ ₪ ₪
Accidentul de
circulaţie este evenimentul care întruneşte cumulativ următoarele condiţii:
a) s-a produs pe un drum deschis circulaţiei publice ori
şi-a avut originea într-un asemenea loc;
b) a avut ca urmare decesul, rănirea uneia sau a mai multor
persoane ori avarierea a cel puţin unui vehicul sau alte pagube materiale;
c) în eveniment a fost implicat cel puţin un vehicul în
mişcare.
(art. 75, OUG nr. 195/2002)
₪ ₪ ₪ ₪ ₪ ₪ ₪
Asociatia Victimelor
Accidentelor de Circulatie (AVAC) este o asociatie non-guvernamentala si
non-profit fiind mereu alaturi de autoritatile centrale si locale cu
responsabilitati in prevenirea si combaterea accidentelor de circulatie, dar se
afla permanent si langa victime si familiile lor pentru a le sprijini si acorda
asistenta profesionala, juridica, psihologica, sociala, spre a atenua urmarile
grave ale evenimentelor rutiere.
Conditiile in care o
persoana poate apela la serviciile AVAC: este victima unui accident de
circulatie; are cel putin 10 zile de spitalizare; accidentul s-a produs din
vina exclusiva a autorului accidentului (sau e culpa comuna); are documentele
medicale din care rezulta vatamarea corporala sau decesul victimei; este urmas
al persoanei decedata\e in accidentul de circulatie; accepta sa devina membru AVAC. Devine membru AVAC acela care, dupa
ce ia la cunostinta despre cuprinsul statului si regulamentului asociatiei,
semneaza o adeziune. (http://avacromania.ro/)
₪ ₪ ₪ ₪ ₪ ₪ ₪
Fondul de Protectie a
Victimelor Strazii (FPVS) este o asociaţie profesională non profit
constituită din companiile de asigurări care au dreptul să practice asigurarea
R.C.A. pe teritoriul României; este un organism de plata a despagubirilor in
anumite conditii:
- garantează, în condiţiile legii, despăgubirea persoanelor
care au suferit prejudicii în urma unor accidente produse de autovehicule
neasigurate sau neidentificate;
- despăgubeşte persoanele prejudiciate dacă acestea nu sunt
despăgubite de cei care le-au prejudiciat;
- dacă accidentul cauzator de prejudicii a fost provocat de
un vehicul neasigurat RCA, FPVS garantează şi plăteste despăgubiri atât pentru
daune materiale cât şi pentru vătămări de persoane şi decese;
- dacă accidentul a fost provocat de un vehicul
neidentificat, FPVS garantează şi plăteste despăgubiri numai pentru vătămări de
persoane şi decese. Pentru daunele materiale se garantează şi se plătesc
despăgubiri numai dacă în accident, cel puţin o persoană a suferit vătămări
care să necesite pentru vindecare mai mult de 60 de zile de îngrijiri
medicale. Franşiza ce rămâne în sarcina persoanei păgubite pentru daune
materiale în aceste cazuri este de 500 euro/echivalent lei; prin accident
provocat de un vehicul neidentificat, se înţelege acel accident în care
vehiculul agresor a intrat în coliziune directă cu persoana accidentată sau cu
bunul pe care l-a avariat, după care a părăsit locul accidentului;
- persoanele care pot beneficia de despăgubiri sunt cele
prevăzute de legislaţia în vigoare la data producerii accidentului. (http://www.fpvs.ro/)
Nu inteleg si nu voi putea intelege vreodata, de ce oamenii se gandesc atat de putin la consecintele actiunilor lor. Multe accidente nici nu ar exista daca minima prudenta ar deveni conduita. Si daca evident regulile s-ar respecta, asa cum sunt ele, uneori aparent nesuferite.
RăspundețiȘtergereO duminica linistita, Diana draga si o saptamana frumoasa sa ai!<3
Prudenta, desi e un cuvant destul de des folosit, a ajuns sa fie o insusire foarte rara - mai ales (aparent) in ceea ce priveste circulatia pe drumurile publice.
ȘtergereCand e vorba despre circulatia rutiera regulile ne feresc de... napaste. Mi se pare tragic ca mor - sau sunt grav raniti - oameni care respecta regulile de circulatie...
Multumesc, Suzana draga! Iti doresc sa ai o saptamana minunata! <3
Să ne ferească Dumnezeu, atâta zic!
RăspundețiȘtergereDuminică plăcută și săptămână rodnică!
Sa ne fereasca, zic si eu!
ȘtergereMultumesc, Zina. Iti doresc sa ai o saptamana minunata!
Felicitări pentru articol, dragă Diana! O temă de mare actualitate. Și la care merită să medităm cât mai mult și cât mai mulți. Da, peste tot sunt accidente rutiere, dar la noi, la români, parcă sunt prea multe. Este atâta inconștiență și iresponsabilitate în trafic! Chiar nu e de înțeles cum de oamenii nu au deloc grijă la ceea ce fac, cum merg, cum conduc, cum trebuie să respecte niște reguli elementare? Această disciplinare trebuie deprinsă de la cea mai mică vârstă. Numai așa putem avea o societate cât mai normală, cu ordine în toate aspectele vieții.
RăspundețiȘtergereNumai bine și o nouă săptămână cât mai frumoasă, dragă Diana! :-)
Iti multumesc pentru apreciere, Alex draga! Si mie mi se pare ca pe strazile din RO accidentele sunt mai numeroase... Pe la altii sunt si pedepsele mai mari - in unele state (Italia, de exemplu) cine e prins la volan cu o cantitate mare de alcool in sange risca sa ramana si fara masina - se confisca daca soferul e proprietar, si costa un sac de bani sa o ridice)...
ȘtergereAi mare dreptate: pietoni sau soferi trebuie sa invatam ca a respecta regulile de circulatie nu inseamna a fi obedienti, iar tinerii pot invata ca a alerga printre masini nu inseamna a fi rebeli...
Iti multumesc, Alex! Saptamana minunata sa iti fie!
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereFrumoasa initiativa , dar la fel de frumos ar fi si daca s-ar schimba ceva . Din pacate , vad batrani care traverseaza prin locuri nepermise desi abia pot merge . Copii care trec pe rosu , in fuga . Soferi care nu acorda prioritate sau care te claxoneaza chiar si pe trotuar . Locuiesc la bulevard și cred că nu e saptamana in care să nu aud macar o busitura .
RăspundețiȘtergereSa se schimbe ceva isi doresc si cei care au astfel de initiative...
ȘtergereSi eu ii vad pe pietoni traversand aiurea. :( Copiii urmeaza exemplu adultilor si... asa se perpetueaza greselile.
Uneori am senzatia ca aceia (pietoni sau soferi) care nu respecta regulile de circulatie isi imagineaza ca sunt rebeli... Cred ca sunt doar inconstienti.
In BV am observat (si nu doar eu) o schimbare in bine: la trecerile pentru pietoni cei mai multi soferi opresc, sa acorde prioritate - mai ramane sa invete si pietonii cateva reguli. :)