2020-12-18

Cap de ursuleț

Iar m-a chinuit talentul.
Rux ne-a invitat să împodobim bradul virtual, așa că am făcut omuleți de zăpadă (în set). S-a deschis apetitul pentru „meșterit” așa că am luat „globul” de blană din care am vrut să fac un cap de liliac (cu ocazia Săptămânii Liliecilor din acest an) dar am renunțat pentru că era prea mare și nu aveam material suficient pentru un trup de liliac potrivit capului. Și din acel „glob” am făcut un cap de ursuleț, de agățat în bradul de Crăciun.
Și pentru că tot e ursul în discuție, am mai aruncat o privire pe una-alta despre urși în folclorul românesc. În calendarul popular românesc ursul are – ca și lupul – mai multe zile dedicate special. Ursul e văzut ca simbol al puterii și al dragostei, are însușiri vindecătoare, magice – altfel spus. Există credința că ursul poate interveni pe lângă ursitoare pentru a schimba destinul noului născut, că alungă „sperietura” copiilor, duhurile rele și bolile. Tracii credeau că pe spinarea lui se sprijineau stâlpii Pământului (Elena Niculiță-Voronca). Dacii credeau că în urs este „ascunsă” o zeitate. Masca de urs – cunoscută de daci, se spune – se regăsește în obiceiurile de priveghi (în cazul morții unei persoane) dar și în cazul morții simbolice a anului. În Moldova se crede că un urs îmblânzit sau un bărbat cu o mască de urs care merge din casă în casă în ziua Anului Nou aduce gazdelor noroc și sănătate. Se mai spune că Ursul, alături de alte animale (Lupul, Vidra), este animal psihopomp = are rol de ghidare a sufletului după moarte.
Ca personaj mito-folcloric, ursul e puternic dar și violent, înțelept dar și imprevizibil. Terapeut, meteorolog și spirit protector, e numit Moș Martin sau „Ăl bătrân” (sau altfel, în funcție de zonă, se pare) în amintirea strămoșilor totemici - nu i se spune numele (urs) mai ales în „zilele ursului” (cele mai importante fiind în 2 februarie și 1 august).
În folclor există și povești cu urși care îi ajută pe oameni, ca „recompensă” pentru binele pe care aceștia l-au făcut unui urs sau altul. Din păcate, nu-mi amintesc aceste povești. Doar ideea din una mi-o amintesc: un țăran are surpriza să găsească pe prispă un știubei (vas făcut din trunchi scobit) cu miere – ursul căruia i-a scos o așchie din labă l-a răsplătit.

14 comentarii:

  1. Totusi sa-ti iei o creanga, macar! Sa le instalezi acolo! Ti-a iesit tare fain! Si interesante si informatiile despre ursulet. Tot la daci ajungem pe toate cararile! De ne-am putea ridica cu adevarat la nivelul stramosilor nostri!
    Pupici, Diana draga! Weekend placut si poate mai continui decoratiunile! <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi face placere sa stiu ca iti place capul de ursulet, mai ales. 😊
      Cred ca nu avem prea multe sanse sa ne ridicam la nivelul unora dintre inaintasi. "Pe vremea lor" 😊 cred ca era la moda dragostea de tara (si in randul politicienilor si in randul populatiei).

      In fiecare an am avut si crengi de brad (impodobite), pentru parfum (le tinem intr-un vas cu apa si rezista destul de mult).
      Cand am inceput cu ursuletul (aproape o saptamana in urma) am mai inceput una, dar n-am terminat-o pentru ca nu a iesit din prima cum am vrut).
      Multumesc, Suzana draga! ❤️ Weekend frumos iti doresc sa ai si tu!
      Pupici! 😘

      Ștergere
  2. Ai făcut o alegere foarte bună, într-adevăr, se potriveşte bine cu forma capului de ursuleţ şi a ieşit tare, tare drăgălaş! Nu ştiam legendele, îţi mulţumesc pentru ce-am aflat, Diana!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur sa stiu ca iti place in ce s-a transformat capul de liliac. 😊
      Cu drag, Potecuta!

      Ștergere
  3. Crezi ca rezista sa fie pus pe o caciula? Ar fi simpatic sa priveasca lumea de la nivelul ochilor tai! 😊 Bineinteles, dupa Sarbatori!
    Pupici si... buna dimineata, Diana draga!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hahaha! Super idee! Rezista! (trebuie doar sa-i tai snurul de agatat - in poza nu se vede, si acum imi dau seama). Nu port caciula (folosesc gluga cand simt ca e prea frig) dar am o caciula la care s-ar potrivi - as purta-o doar pentru ursulet. 😊 Sunt curioasa cum va arata. Dupa ce-l prind pe caciula ii voi face o poza.

      Multumesc, draga Suzana! Buna dimineata! Pupici! ❤️

      Ștergere
  4. Mi-a plăcut tot ce ai scris ! Unele datini le ştima, altele nu - le-am aflat acum de la tine ! Mulțumesc frumos ! Felicitări pentru ornamentul realizat - ai talent !!!
    Îți doresc o zi bună ! Pupici ! 👍❤

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc pentru compliment, draga prietena-japoneza. 😊
      Cautand informatii imi dau seama ca pe unele le stiam dar, pur si simplu... le uit.
      Multumesc. Zi minunata iti doresc sa ai si tu! Pupici! ❤️

      Ștergere
  5. Martinica este tare fain ...
    Ideea Suzanei cu caciula e grozava! Tare as vrea sa te vad cu acea caciula pe cap!
    Nici eu nu port caciula ... noroc cu gluga! 🤣
    Am tot amanat sa scriu ceva pe blog pentru ca am nevoie de timp ... dar maine o voi face!
    Un weekend cat mai placut îti doresc!
    Muah! 😊 Pupicios! 😘😘😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am rascolit prin dulapuri si cutii aproape toata dimineata, dar caciula la care ma gandeam n-am gasit-o (poate am dat-o, si nu mai tin minte); in schimb, am gasit o ciupilica ce are atasati niste motocei pe fire lungi - de asta uitasem, dar e cu bleu si rosu (nu prea se evidentiaza ursuletul). Tot gasesc una la cineva.
      Voi fi prezenta cand apare postarea. 😊 E ceea ce-mi propun, vreau sa zic.
      Iti multumesc, Ella draga! ❤️ Weekend frumos iti doresc sa ai si tu!
      Pupicios! 😘 😘 😘

      Ștergere
  6. Cat este de frumusel <3!!!
    Si mi-a placut foarte mult sa citesc informatiile pe care le-ai strans !! Mos Martin :D De el stiam dar Al Batran :P. Ce tare!!
    E superba decoratiunea si imi aminteste asa mult de copilarie <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Rux. ❤️
      „Ăl bătrân” imi pare si mie interesant, gandindu-ma ca sunt si ursi tineri dar, probabil, se refera la faptul ca e "vechi" pe Pamant ursul. Ar fi interesant sa aflu de ce i-or fi spus si astfel. 😊
      In copilarie am avut un ursulet care-mi placea foarte mult si de care - mi-au zis parintii - nu ma desparteam aproape niciodata. 😊

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.