În anul 1622, Biserica Catolică a înființat o asociație numită „Sfânta Comunitate pentru Propagarea Credinței” (Sacra Congregatio de Propaganda Fide). Scopul Congregației era de a coordona activitățile misionarilor în diferite state de pe diferite continente și de a organiza o școală pentru misionari, o bibliotecă, din dorința de a restaura catolicismul în țările protestante și ortodoxe și de a-l răspândi printre cei care practicau religii necreștine, convertindu-i la catolicism. „Sacra Congregatio” făcea parte din contrareforma Bisericii Catolice menită să combată nu numai protestantismul, ci și știința, în general, și în special concepția heliocentrică a fizicianului și filozofului italian Galileo Galilei (1564-1642).
Definirea propagandei este un pic mai greu de făcut pentru că publicitatea - sau cântecele patriotice - de exemplu, sunt tot un fel de manipulare a emoțiilor, dar pot fi asimilate propagandei numai în anumite condiții. O definiție universal acceptată nu pare să existe, dar diferiți autori (istorici, sociologi, psihologi etc.) au încercat să definească propaganda.
Alexis de Tocqueville, în lucrarea De la Démocratie en Amérique (1835), scria: În general, concepțiile simple pun stăpânire pe spiritul poporului. O idee falsă, dar exprimată clar și precis, va avea întotdeauna o putere mai mare în lume decât o idee adevărată, dar complexă. Prin urmare, partidele - care sunt un fel de mici națiuni în sânul uneia mari - se grăbesc mereu să adopte ca simbol un nume sau un principiu, care adesea reprezintă foarte imperfect scopul pe care și-l propun, și mijloacele pe care le folosesc, dar fără de care nu ar putea nici să subziste, nici să acționeze.
În lucrarea sa, Propaganda Technique in the World War (1927), Harold D. Lasswell (1903-1978), profesor de științe politice la Universitatea Yale (SUA), scrie: Propaganda se referă la controlul opiniei prin simboluri semnificative sau, ca să vorbim mai concret și mai precis, prin relatări, zvonuri, rapoarte, fotografii și la alte forme de comunicare socială. Propaganda, în cel mai larg sens, este tehnica de influențare a acțiunilor omului prin manipularea reprezentărilor, care pot fi de natură verbală, scrisă sau orală, picturală sau muzicală.
Edward L. Bernays (1891-1995), părintele profesiei de consilier de relații publice, definea propaganda tocmai raportând-o la relațiile publice: Propaganda modernă este un efort consistent și de durată cu scopul de a crea sau de a forma evenimente pentru a influența, prin intermediul lor, modul cum publicul se raportează la o anumită inițiativă, idee sau grup.
În cartea sa (amintită mai jos), istoricul Cătălin Hentea consideră că relația dintre noțiunile „propagandă” și „relații publice” este una complexă și deosebirile - în ultimii ani - au devenit greu de sesizat. În funcție de punctul de vedere al celor interesați, „propaganda" poate fi opusul „relațiilor publice", în măsura în care relațiile publice "informează", în timp ce propaganda "dezinformează" și "manipulează", sau poate fi o formă specială a „relațiilor publice", în măsura în care „propaganda" folosește, într-o măsură mai mare, mijloace de manipulare și de distorsionare a realității.
Într-un document doctrinar militar (2003) apare o altă definiție: Orice formă de comunicare în sprijinul unor obiective naționale în scopul influențării opiniilor, emoțiilor, atitudinilor sau comportamentelor oricărui grup de oameni în beneficiul direct sau indirect al sponsorului acestei comunicări.
Istoricul militar Călin Hentea: Propaganda constă în acțiuni de comunicare persuasivă planificate, susținute de un sponsor, având drept scop final influențarea și chiar modificarea atitudinilor și comportamentelor unei audiențe țintă selectate, pentru satisfacerea unor interese politice ale sponsorului, folosind informații și argumente false, parțial adevărate, denaturate și exclusive, alături de cele adevărate și însoțite de diverse forme de constrângere și cenzură. (Propaganda în război, Ed. Cetatea de Scaun, Târgoviște, 2014).
O altă definiție a propagandei o dau Garth S. Jowett și Victoria O’Donnell, în cartea lor Propagandă și persuasiune (2014): Propaganda este încercarea deliberată și sistematică de a modela percepțiile, de a manipula gândirea și de a conduce direct pentru a obține un răspuns care să promoveze intenția dorită a propagandistului. Aceasta ar fi o „definire neutră”, în ideea că propaganda nu este rea sau bună, ci este în funcție de intențiile propagandiștilor. În The World Book Enciclopedia (1992/1996), propaganda este definită ca o comunicare unilaterală care urmărește influențarea gândirii și acțiunilor oamenilor. O astfel de comunicare este propagandă sau nu în funcție de metodele de persuasiune.
Psychological Effects of Right-Wing and Islamic Extremist Internet Videos, de Diana Rieger, Lena Frischlich, Gary Bente (2013): în lumea noastră globalizată, propaganda a depășit granițele naționale sau audiențele definibile. Răspândirea crescândă a Internetului și enorma sa mobilizare îl fac instrumentul perfect pentru difuzarea de mesaje la nivel mondial, fără restricții temporale sau geografice. Pe net mesajele pot fi citite la celălalt capăt al lumii, cât ai clipi. Mai mult, Internetul permite utilizarea combinată a diferitelor mijloace de propagandă, care până acum se utilizau separat (texte, videoclipuri și forumuri de discuții) și permite maselor să-și exprime activ propriile opțiuni.
Pe scurt: propaganda reprezintă o propagare (răspândire) sistematică a unei doctrine, ideologii sau a unor teorii, opinii, pentru a le face cunoscute și acceptate, pentru a câștiga adepți. Simpla expunere a unei ideologii, doctrine, teorii etc. nu reprezintă propagandă. Pentru a deveni propagandă, ideologia, doctrina, teoria trebuie să fie răspândite printr-un sistem de comunicare, printr-o serie de evenimente organizate pe o perioadă lungă de timp, cu scopul de a face ca auditoriul să adopte un nou fel de a gândi = propagare sistematică.
Pentru ca propaganda să fie eficientă trebuie să fie: pe termen lung; continuă - subiectului nu i se acordă „pauze de trezire”, nu e slăbit nicio clipă; simfonică - transmisă pe toate canalele de comunicare pe care le are propagandistul la dispoziție; partizană - prezintă un singur punct de vedere; orice punct de vedere diferit e cenzurat, contracarat prin diferite mijloace (propaganda nu suportă puncte de vedere aflate în competiție sau dispută); afirmativă dar nu și documentată - propagandistul face afirmații categorice dar nu indică sursa din care a aflat.
Propaganda devine o acțiune imorală și reprobabilă atunci când autorii ei difuzează în mod conștient și deliberat informații false sau atunci când sunt conștienți că efectele pe care le urmăresc prin propagandă sunt în dauna binelui comun. (Edward L. Bernays)
Esenta a zis-o Tocqueville:
RăspundețiȘtergere"O idee falsa, dar exprimata clar si precis... "
Apoi, a intervenit marketingul.
Multumesc pentru documentarea oferita!
"Apoi, a intervenit marketingul." :)) Imi place cum ai sintetizat. De-ar fi numai marketingul.
ȘtergereCu placere. Multumesc pentru interes.
Ultimile trei randuri se deruleaza non stop!
RăspundețiȘtergereSincer nu mai pot sa comentez pe subiect! Ma zbarlesc toata! Uneori am senzatia ca oamenii au o lene cronica in a gandi, asta ca sa ma exprim delicat. E adevarat ca sunt cu dusul pe noi cu tot felul de prostii, insa pe bune, chiar creierele au devenit lucii? Este incredibil ce se intampla si cum se accepta ce se intampla. Zombi curati. Am vazut un copil pe bancheta din spate a unei masini cu masca pe figura... :( Chiar asa?
Nu stiu, Diana, dar chiar mai am mult pana la iluminare, ca uneori nu pot sa nu ma enervez...
Daurel e genial cum sintetizeaza...
Pupici si noapte buna, draga mea.❤️😘
Azi am cumparat trandafiri de dulceata. Nu am facut niciodata, dar caut o reteta. Fara experimentari parca nu ma simt bine! 😊
Sa te enervezi? Zau asa! 😊 Trebuie doar sa fii convinsa ca fiecare face ceea ce crede ca e mai bine pentru el - in orice situatie. Cand cineva imi spune ca-mi vrea binele eu ii spun ca nu i-l dau (imi place expresia asta). 😊 Stiu exact la ce te referi, dar nu-ți strica zen-ul.
ȘtergerePlamanii copiilor sunt in formare... Cum se vor dezvolta plamanii unui copil sau altul e fix problema parintilor. Informațiile pro și contra - argumentate - au fost impartasite și fiecare a ales ce-a considerat ok personal, în funcție de diverse criterii (personale).
Vezi?! Daca nu te uiti la filme cu zombi esti surprinsa. 😊
Priveste partea plina a paharului: cand s-a dat liber la fara masca pe-afara cei mai multi (subliniez „mai mulți”) au renuntat imediat, semn ca nu erau deloc convinsi de beneficii. Tot ce s-a întâmplat anul trecut și se întâmpla și acum e clar propaganda - ca e cu un scop nobil sau nu vom afla abia peste câțiva ani. Faptul ca au fost cenzurate toate parerile contrare ridica serioase semne de întrebare asupra scopului (sunt indeplinite si celelalte criterii).
Trec, abrupt, la dulceața de trandafiri, ca-i mai buna. N-are cum sa nu-ți reușească „experimentul”. Succes!
Îți mulțumesc, Suzana draga! ❤️ Sa știi ca nu trebuie sa citești ce nu vrei - nu ma supăr (ce vorba mare!)
Zi frumoasa îți doresc! Pupici! 😘
(am scris în „word” și am copiat aici pentru ca primul comentariu s-a volatilizat).
M-am uitat si in spam, dar nu era nimic.
ȘtergereExpresia ta e geniala. Sa stii ca am retinut-o!😊
Adica vrei sa spui ca daca ma uit la filme cu zombi se rezolva? Cui pe cui se scoate? Cam asa ar suna...
E bine ca nu esti suparacioasa... Bineinteles ca te citesc. Esti teribila cum aduni ideile. Daca imi plac sau nu subiectele este alta idee. Insa ele fac parte din realitatea noastra. A le ignora este o eroare. E musai sa fie cunoscute si poate demontate, daca avem imaginatie! 😊
Pupici si seara frumoasa❤️😘!
Poanta cu binele e tare cand o spui direct, unei persoane ce-ti zice: "Iti vreau binele!" Face niste oooochi cand zici "nu ti-l dau!" Cred se scurtcircuiteaza reteaua electrica din creierul persoanei respective - ca la zombi. 😊 Se rezolva: intelegi ca n-ai cu cine sa te intelegi; nu-i pasa nici daca ii esti mama... si nu-ti mai faci iluzii, renunti la sperante si te straduiesti sa te feresti de ei, lasandu-i in ale lor si iti pastrezi linistea mintii si a sufletului. Pe scurt: te obisnuiesti cu ideea. 😊
ȘtergereMa gandesc sa actualizez postarea "Vreau in Texas!" (dar mi-e cam lene) 😊 Guvernatorul a semnat o lege prin care interzice companiior sa ceara "pasaport verde" (de vaxxin) pentru clienti - masurile sanitare n-au decat sa le ia. Texasul e deschis 100% (sunt peste 50% dintre oameni care si-au facut doza completa si putin peste 36% care asteapta a doua doza)
Iti multumesc, Suzana draga! ❤️ ❤️ Pupici! 😘 Noapte buna!