joi, 10 iunie 2021

Propaganda. Clasificare

Pe lângă mijloacele tradiționale de propagandă (afișe, broșuri, pliante, anunțuri la radio sau la televizor, „telefonul fără fir” etc. pot fi folosite în propagandă toate genurile artelor, vizuale sau nu: teatrul, cinematografia, spoturile publicitare, jocurile, beletristica, poezia dar și formele de influențare în masă: internet, camere chat, rețele sociale etc.)

În propagandă sunt folosite și simboluri semnificative: timbrul vocii, mimica, punctarea frazelor, pumnul ridicat etc. - gesturi prin care se transmit semnale care indică atitudinea propagandistului, dar și simboluri de genul: drapel, cruce etc..

În sfera politicului propaganda e folosită pe scară largă de la începutul secolului al XIX-lea, și e folosită de politicienii aflați la putere sau în opoziție, de grupurile de interese speciale. Propaganda e folosită pentru a evidenția negativul sau poziția unei idei, a unei persoane, a unei legislații etc..

Propaganda nu trebuie echivalată cu falsul, minciuna, dezinformarea deși există destui autori care le asociază propagandei. De exemplu, istoricul american Trudi Tate, afirmă pe șleau că propaganda este asemenea unei înșelătorii; profesorul Michael Billing (Universitatea Loughborough, Marea Britanie) consideră că „propaganda” se referă la mesajele suprasimplificate și distorsionate prin care se susține o politică partizană sau o poziție doctrinară; profesorul Stanley B. Cunningham (Universitatea din Windsor, Marea Britanie) afirmă că mulți teoreticieni descriu propaganda ca manipulare a percepțiilor și credințelor în care, în general, mesajul comunicat este fals sau distorsionat.

Papa Grigore al XV-lea, cu a lui „Sacra Congregatio de Propaganda Fide”, prin punerea în opoziție a științei și religiei, Joseph Goebbels (ministrul propagandei în Germania nazistă) cu cinismul și cruzimea lui, totalitarismul comunisto-stalinist cu „egalitarismul” au făcut ca „propaganda” să devină aproape un cuvânt malefic. La nivelul simțului comun cei mai mulți echivalează propaganda cu minciuna, distorsiunea informației, dezinformarea, manipularea, spălarea creierului, controlul minții, știri false, război psihologic și altele pentru că prea adesea oamenii au avut parte de unele lucrări, de acte oficiale chiar, în care s-au folosit tehnici ilegale de influențare a opiniilor, atitudinilor și comportamentelor. Propaganda este în general considerată a fi un termen negativ, chiar dacă poate fi aplicată pentru a atinge obiective pozitive.

Cum acționează propaganda

În cea mai mare măsură, propaganda se bazează pe trăsăturile morale caracteristice indivizilor unei colectivități, unui grup social, unei epoci (etos/etică) și pe emoții (patos). Propaganda nu e interesată de fapte, figuri sau adevăr, ci urmărește răspunsurile emoționale ale publicului țintă pentru a genera un acord și o acțiune urmărite/dorite de propagandist.

Tipuri de propagandă

În „Doctrina pentru operații psihologice” (2003) a forțelor armate ale SUA propaganda e clasificată în:

Propagandă neagră - lasă să se înțeleagă că informația ar emana de la altă sursă decât cea reală; e strâns legată de minciună; sunt propagate scorneli, înșelăciuni. Un exemplu ar fi documentul falsificat de poliția secretă a țarului Nicolae al II-lea al Rusiei: „Protocoalele înțelepților Sionului” care, deși dovedit ca fiind un fals, este citat ca sursă de încredere de mulți antisemiți (și nu numai).

Propaganda gri - sursa poate fi sau nu identificată, iar acuratețea informațiilor este incertă; în general, informațiile sunt părtinitoare.

Propaganda albă - sursa e cunoscuta publicului; propagandistul spune clar ceea ce dorește să obțină - se cunoaște sursa și sunt identificate scopul și intențiile, publicul știind clar că este o încercare ce se face pentru a-l influența. În general, propaganda albă este realizată de o agenție guvernamentală identificabilă. Informațiile tind să fie corecte, dar nu neapărat verificabile - orice sugestie că mesajul ar fi fals ar submina credibilitatea sursei; mesajul e destinat să convingă audiența de justețea unui regim, ideologie sau altele. În timpul sărbătorilor naționale propaganda albă e în elementul ei - propagandiștii se folosesc de patriotismul oamenilor și de șovinismul regional.

Clasificarea propagandei în neagră, gri și albă e o una realizată pe baza metodelor folosite pentru formularea argumentului.

O altă clasificare distinge patru forme de propagandă (în funcție de scop și efecte):

1. propaganda de război, numită și război psihologic sau operații psihologice - o practică, de regulă, armata, pentru a slabi forțele inamice și a întări moralul propriilor trupe;

2. propaganda externă (străină) - „diplomație publică”, termen prin care statele (democrații sau dictaturi) își fac cunoscute măsurile pe care le adoptă privind propriile nevoi de securitate, interese strategice, obiective economice și le transmit la nivel internațional.

3. propaganda sociologică - se referă la încercările conducătorilor de a obține prin propagandă introducerea anumitor standarde. E specifică mai ales regimurilor totalitare dar poate fi întâlnită și în democrație, în cadrul „educației politice”.

4. propaganda politică - e destul de greu de urmărit în democrații și apare mai clar în perioada campaniilor electorale; poate fi numită „dispută politică” prin intermediul comunicării persuasive planificate.

Caracteristicile propagandei

Activează emoții puternice. Propaganda face apel la emoții, mai puțin (spre deloc) la intelect. Activează emoții umane precum teama, furia, frustrarea, ura, resentimentul, speranța, compasiunea etc. - toate aceste emoții pot fi activate prin folosirea unor cuvinte și simboluri potrivite. În acest sens „mintea individului e terenul de joacă al propagandistului”; exploatând temerile și prejudecățile oamenilor propagandistul își adaptează mesajele în funcție de emoțiile publicului pentru a declanșa exaltare, surescitare, frică, gândirea critică fiind, practic, anulată. Destinatarul e manipulat emoțional.

Informațiile și ideile sunt simplificate. Propagandistul folosește informații corecte, exacte sau jumătăți de adevăr, opinii, minciuni ori mesaje false. Sunt folosite metafore, imagini sau repetiții. Poveștile par reale și adevărate, credibile. Mesajul simplificat excesiv are succes la public când expresiile atractive și ușor de reținut înlocuiesc gândirea critică. Astfel de informații simplificate nu contribuie la îmbunătățirea cunoașterii, a înțelegerii, dar pentru că cei mai mulți oameni preferă să diminueze complexitatea această formă de propagandă e eficientă. Informațiile sunt selective, nu sunt prezentate echilibrat, și au un obiectiv specific.

Răspunde la nevoile și valorile publicului. Mesajele și temele sunt transmise într-un limbaj care se adresează direct și - în general, exclusiv - unor grupuri țintă. Propagandiștii pot face apel la calitatea individului de membru al familiei, la identitatea lui rasială sau etnică, la valorile și convingerile lui, la pasiunile lui și vedetele preferate, la aspirațiile și speranțele de viitor ale individului. Prin crearea de mesaje care răspund direct la nevoile, speranțele și temerile unor grupuri specifice, propaganda devine personală și relevantă, oamenii acordând atenție mesajelor, asimilând informațiile și ideile esențiale.

Sunt atacați oponenții. Poate fi o armă într-o formă de război politic și social, identificând și defăimând oponenți, punând la îndoială legitimitatea, credibilitatea, ideile și chiar caracterul adversarului. Pentru că oamenii, în general, sunt atrași de conflict propagandistul poate folosi controversa pentru a obține atenție și a câștiga adepți. Prin atacarea adversarilor/oponenților se încurajează gândirea tranșantă de tipul „noi contra lor” - un alt mod de a anula gândirea bazată pe informații și idei complexe.

Propaganda poate fi folosită pentru a discredita oameni și distruge reputații, pentru a exclude grupuri de oameni, pentru a incita la ură și pentru a cultiva indiferența.

Pe aceeași temă:

11 comentarii:

  1. In sfarsit m-am linistit! Am facut dulceata de trandafiri si ca bonus avand niste corcoduse verzi, iarasi am facut ceva nou: le-am fiert, pasat si pus la congelator, pentru acrit cate ceva...
    Si te-am citit cu mult calm. Mi te imaginez vorbind intr-o aula despre... ce vrei tu!
    Toate postarile tale pe acest subiect sunt un buchet de info. pretioase. Probabil ca ne este foarte greu sa stim cu adevarat in deciziile pe care le luam - in orice domeniu - cat este liber arbitru si cat este o influenta exterioara, inclusiv propagandistica. Mai ales ca exista si fineturi...😊 Pana la urma este bine si sa stim ca exista aceasta presiune asupra mintii noastre si sa fim vigilenti. Si sa ne punem intrebari. E un exemplu aici (https://banksecrets.ro/blog/metoda-celor-5-de-ce-cheia-succesului-in-viata-financiara/), poate nu cel mai elocvent, dar mi-a placut ideea celor cinci intrebari 'de ce' succesive, pana ajungem la o concluzie / decizie.
    Insa dupa ce am auzit chestia asta: https://www.youtube.com/watch?v=BLi82e7A03U nu prea mai stiu ce sa spun...
    Doar ca mandala imi place si chiar nu stiu de ce mi-a venit ideea demontarii cuvantului central in doua: propaga nda!
    Si cu ocazia asta am invatat acronimul de la Non-Disclosure Agreement!😊
    Cred ca o iau pe aratura... 😊😊😊

    Pupici, Diana draga! O seara frumoasa sa ai si o vineri simpatica!!❤️ 😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Au aparut corcodusele? In corcodusul de sub balcon nu sunt... (mai au timp)
      Si mie-mi place "acreala" de corcoduse! De dulceata de trandafiri nu vreau sa scriu! O s-o vizualizez si se trezeste piticul de pe creier ca vrea dulceata! :))
      Iti multumesc pentru complimente, Suzana draga!
      Poate fi facuta diferenta intre liber arbitru si presiunea exterioara; e acolo, in creier, un pitic mic, mic, mic 😊 care vorbeste incet si nu-l prea bagam in seama: el ne spune cat e una si cat e alta (sau ce e, cu adevarat: libera alegere sau influenta exterioara). Sa fim vigilenti e bine, sa recunoastem una-alta e bine dar... cum rezistam presiunilor, masurilor coercitive?
      "Propaga nada" o fi spus o voce. 😊

      Revin in cursul zilei, dupa ce accesez link-urile. Daca tot zici de aratura macar sa fim doua. 😊
      Multumesc, Suzana draga! La fel iti doresc: vineri simpatica! ❤️ Noapte buna! Pupici! 😘

      Acordul de confidentialitate? 😊 E un contract care devine din ce in ce mai utilizat! Sa insemne aceasta ca tot mai multe chestiuni trebuie ferite de ochii (si creierul) curiosilor?

      Ștergere
    2. Citisem pe undeva "metoda celor cinci de ce", dar am uitat. 😊 Strict la exemplul din articol: ma bucur ca nu am nevoie de confirmarea "societatii". 😊 Spune-mi ca la moda sunt hainele cu buline si sigur voi purta unele (vechi) cu dungi. Articolul cu "de ce?" m-a trimis cu gandul la acei oameni care fac afirmatii de genul: "trebuie sa vrei mai mult!" (mai ales cand e vorba despre bani, despre functii...)

      Despre continutul video e mai mult de comentat dar, in esenta, astfel de mesaje sunt in lume (in SUA) de cand a aparut televiziunea. Oricum, din punct de vedere al "deziluzionarii" tinerelor generatii, e o realitate, dar aceasta realitate cred ca e mai legata de "viteza progresului tehnologic" si mai putin de altele. Totusi, privind lumea in ansamblu - din punct de vedere politic - am sentimentul ca socialismul castiga teren. Dupa socialism urmeaza comunismul. 😊 Trecerea se face lent, pas cu pas (stim a cui e vorba). 😊

      Zi frumoasa iti doresc, Suzana draga! ❤️ Pupici! 😘

      Ștergere
    3. Aseara am raspuns, dar cand sa apas pe 'publicati' bloggerul a crapat un pic, zicand un mesaj dubios...
      Asa ca reiau. Habar nu am ce si cum cu corcodusele. Mi-au fost date bonus de doamna care mi-a dat trandafirii. Oricum nu am pe unde sa vad. Nu cred ca am prin preajma un astfel de copacel. Acum trebuie sa inventez ce sa acresc, ceea ce e cam ciudat un pic...😊
      Metoda de ce-urilor am si citit-o si uitat-o. Insa chiar cred ca este utila pentru orice. Oricum cred ca trebuie inventata o altfel de societate. Varza de acum este dubioasa rau. Insa nu stiu cine sa o creeze. Mi-e teama ca partea cu lentul a trecut, pentru ca pare sa fi inceput mai cu multi ani in urma. Acum avem parte de deznodamant. Si pare crunt si prostesc si pe repede inainte.

      Azi a fost zi de program administrativ, bunut, as zice, fara sa ma laud. Imi placeau filmele cu Samantha si cum accelera ea lucrurile.
      Oricat m-as gandi la asa ceva e inutil...
      De ieri incepand ma voi abtine de la a mai manca mici. Poate ai auzit... Ai dreptate, pana la urma. De ce m-as enerva eu? Fiecare cu karma lui. Insa pare prea mult, insuportabil de mult!

      Sa ai un weekend placut. Pe aici a plouat si se mai prelinge un pic. Pupici, Diana draga. Ai renuntat la postarile de joi, sau nu s-au mai tinut? Erau tare fresh...❤️😘

      Ștergere
    4. Probabil ca ai patit cum am patit eu cand am ales sa scriu in "word", sa nu mai fuga aiurea randurile. Tare nasoale chestiunile de gen, pentru cei care nu scriu doar "ok". 😊

      Sigur ca procesul a inceput cu ani in urma, si acum pare accelerat - poate pentru ca, in unele puncte, s-au pus unii de-a curmezisul. Deznodamnantul e, inca, destul de departe (din fericire mai e timp pentru a deschide ochii - si creierul).

      In momentul in care spui "karma" trebuie sa lasi lucrurile/intamplarile libere. Lucrand - sa zic asa - pentru propria karma poate fi influentata (mai mult sau mai putin direct) si karma altora; orice actiune are o urmare, dar aceasta urmare nu se manifesta, neaparat, in viata actuala. Karma e ceva de genul "ce semeni, aia culegi". Ideea de karma e interesanta si... surprinzatoare. 😊

      Ne-a ocolit ploaia si azi - pana la acest moment: ora 19 - dar sunt nori.
      Iti multumesc, Suzana draga! Weekend frumos iti doresc! M-am ferit de administrativ si azi, dar nu ma mai pot fofila mult. :))
      Pupici!

      Ștergere
    5. Mi se pare totusi ciudat sa 'culeg' intr-o alta viata! Ai dreptate, ideea de karma este foarte surprinzatoare si nu prea stiu cu adevarat cum sa triez ideile descoperite.
      Nu prea obisnuiesc sa scriu separat textul, insa uneori e cam neplacut. Ar trebui la un text mai lung inainte de 'publicati' sa-l salvez. Macar atat...
      Pupici si nu te mai fofila!😊 Am inceput sa interpretez curatenia ca o forma de meditatie...😊 ❤️

      Ștergere
    6. Nu stiu daca poti tria ideile descoperite. Ceea ce apare acum imi pare a fi mai mult o "interpretare proprie" a noilor autori. 😊
      Nici eu, dar am facut-o de cateva ori - intr-o perioada era regula "sa zboare in neant" ceea ce scriam in comentariu.

      Oooo! Cand avem catelusa la noi am destule de facut! :)) De altele nici atat nu-mi arde.
      Pupici! 😘 ❤️

      Ștergere
  2. De ceva vreme, mi-am format o perfecta imunitate la orice forma de propaganda, creata de inteligenta omului muritor si raspândita în lumea întreaga. Bine punctate si redate aceste multiple forme de obscuritate, prin care sunt masele toate de mii de ani controlate. Merci !
    Un weekend magic, minunat în toate binecuvântat, draga Diana !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu placere!
      Imunitatea se poate dobandi, si recunoasterea diferitelor forme de propaganda e, in unele cazuri, usoara, dar ce face cu rezistenta? Cata presiune suportam? Cum si cate masuri coercitive vom reusi sa evitam? (atunci cand e cazul, desigur) 😊

      Iti multumesc, Iosif! Weekend minunat iti doresc sa ai si tu!

      Ștergere
  3. Sunt sigur ca ma influenteaza, deoarece de cele mai multe ori publicitatea si propaganda ma enerveaza....
    Felicitari si multumiri pentru documentare!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt enervante, in cele mai multe cazuri, mai ales cand sunt agresive, dar mai sanatos e sa ignoram sau sa combatem (cu calm), 😊 cand e posibil. Usor de zis, ceva mai greu de facut, in unele cazuri.
      Iti multumesc! Cu placere.

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. ❤️ Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun comentariu si sa evit eventuale obraznicii ale unora la adresa prietenilor. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.