Mai ales în timpul celor două războaie mondiale propaganda a crescut foarte mult și publicul nu mai știa cum să analizeze critic informațiile. În 1937, Edward Filene, Kirtley Mather și Clyde R. Miller au înființat Institutul de Analiză a Propagandei - care a funcționat până în anul 1942. Scopul institutului a fost de a oferi publicului informații despre tipurile de propagandă, tactica folosită și despre strategiile de analiză, pentru a combate efectele psihologice și succesul informațiilor propagandistice. Propaganda a fost clasificată atunci în șapte categorii cheie:
2. Recomandarea (conexiune falsă) este o altă tehnică folosită în propagandă. O celebritate - de regulă îndrăgită de cei mai mulți indivizi - un filantrop, o figură politică simpatizată etc. aprobă anumite acțiuni, îndeamnă la acțiuni etc., ceea ce creează încredere în rândul publicului datorită persoanei care o promovează. Un exemplu simplist: „Cutărică (mare personalitate, de notorietate) spune că...” Altfel zis: când un mare fizician, să zicem, face o afirmație aceasta nu e neapărat adevărată, mai ales când alți fizicieni au păreri contrare.
3. Generalitățile evidente. Sunt folosite cuvinte cu puternică încărcătură emoțională: sănătate, dragoste, maternitate, familie, știință, medicină, patriotism, civilizație, democrație, bine, drept, libertate etc. Pentru fiecare individ în parte acestea înseamnă altceva, deci pot fi folosite în moduri diferite. Cuvintele sunt atent selectate în sloganuri/discursuri care fac apel la virtuțile pe care audiența țintită le consideră cele mai importante.
4. Oamenii simpli (oamenii normali, de pe stradă). Propagandiștii fac apel la oamenii obișnuiți pentru a arăta că ideea lor, modul în care fac politică, acțiunea pe care o încurajează le-a fost utilă acestora. E un apel special prin care propagandiștii creează un sentiment de normalitate în ceea ce privește ideea promovată - acțiunea, ideea etc. de succes se potrivește în viața cotidiană. „Oamenii simpli” este un apel special.
5. Transferul. Sunt folosite tehnici care accesează sentimentele pozitive ale indivizilor în legătură cu anumite simboluri: crucea, drapelul, un halat alb etc. (simboluri care trezesc emoții). E o tehnică prin care propagandistul transferă autoritatea și prestigiul unui lucru respectat de indivizi asupra a ceea ce vrea el ca aceștia să accepte, să înțeleagă. De exemplu, când un politician își termină discursul cu o trimitere spre religie el încearcă să transfere prestigiul religios asupra ideilor pe care le susține (la fel și dacă apare lângă el vreun prelat = Biserica susține ideile/programul lui). Pe același sistem, unii încearcă să transfere prestigiul științei sau al medicinei asupra unui anumit proiect sau grup de credințe (și se va folosi de un simbol adecvat). Transferul este o „conexiune falsă”.
6. Injuriile. Apelarea „pe nume” - folosirea peiorativelor. Cel care le folosește caută un răspuns emoțional negativ (teamă, furie, supărare). Comparând persoana sau ideea cu ceva ce este considerat urât, neplăcut etc. se creează o asociere emoțională între om/idee și injurie. Propagandistul leagă un om/o idee de un simbol negativ și speră că publicul va respinge omul/ideea din cauza acelui simbol negativ și nu-și va consuma timpul să analizeze situații, dovezi etc.. Cei care vor să stigmatizeze folosesc cuvinte ca: fascist, legionar, comunist, fătălău, țigan, analfabet etc..
7. Stivuirea cărților (sau Biblioteca). Sunt utilizate informații selective, prezentându-se doar o parte a unui argument sau poveste. Informațiile, fiind incomplete, pot influența mulți oameni într-o direcție greșită (nu poate fi o direcție bună când informațiile sunt selectate pentru ca propagandistul să-și asigure succesul).
Alte tehnici:
Comunicarea dintre oameni este caracterizată de lipsa atenției - mai ales - ceea ce permite fără mari probleme toate formele de propagandă: de la cele mai subtile tehnici la cele mai grosiere. Există tehnici relativ ușor de recunoscut - de cei avizați - deci ușor de contracarat, dar există și tehnici extrem de subtile, care pot fi recunoscute mai greu.
Obiectivele propagandei
În general, propagandiștii doresc doar să vândă un bun sau un serviciu relativ sigur și util, o idee - aceasta ține mai mult de publicitate, dar și aici pot interveni elemente de propagandă (dacă vrei să vinzi ceva creezi nevoia; se face apel la dorința indivizilor de a fi parte a ceva, de a fi la modă etc.). Lucrurile se complică atunci când propagandiștii urmăresc să convertească un număr mare de oameni la o religie, sau urmăresc ura între oameni de religii diferite, de exemplu, sau își propun o nouă ordine socială sau să inducă ideea unor acțiuni colective periculoase (revoluții, războaie). Propaganda este, în aceste cazuri, subtilă, și trebuie să se desfășoare mult timp, planificată în etape, faze sau valuri pentru a aduna cât mai mulți adepți. Chiar și propagandiștilor, între ei, le este dificil să precizeze cu claritate ce credințe, valori sau acțiuni doresc, în ce momente, pentru care tipuri de oameni. În această propagandă sunt implicate valori umane complexe: liniștea sufletească, prestigiul, veniturile și chiar viața sau securitatea militară a unor națiuni/regiuni întregi (la acest moment al evoluției tehnologice chiar anihilarea omenirii în întregime). În astfel de situații dilemele sunt complexe. Indivizii ar trebui să analizeze dacă pentru o victorie militară sau revoluționară, de exemplu, merită plătit prețul pierderii de vieți omenești, prețul ruinei economice. O realizare mai rapidă a obiectivelor merită o mai multă suferință umană?
Audiența propagandei
Publicul căruia i se adresează propagandistul poate fi clasificat în:
2. indivizii neutri sau indiferenți la dorințele propagandistului;
3. indivizii aflați în opoziție sau chiar ostili propagandistului.
Indiferenții și oponenții nu sunt interesați în mod deosebit de mesajul propagandistului, exceptând cazurile în care apar stimulente care nu țin de propagandă: avantaje materiale sau sociale, măsuri coercitive ș.a.
Rezistența la propagandă
Cei care recunosc propaganda în toate formele ei - sau măcar în acele forme grosiere - pot rezista presiunii, persuasiunii - dacă vor! - o perioadă mai lungă sau mai scurtă de timp, în funcție de câți cedează în jurul lor și în funcție de câtă presiune socială pot suporta, câte măsuri coercitive pot evita.
Pentru a recunoaște propaganda trebuie analizate mesajele (pentru fiecare tip de propagandă). Câteva întrebări generale în analizarea mesajelor propagandistice:
Pe aceeași temă:
This look very beautiful. Thank you for sharing.
RăspundețiȘtergerewww.exclusivebeautydiary.com
Thank you.
Ștergere(I guess you mean the mandala.) 😊
Ai facut o mandala cu multi 'ochi'...
RăspundețiȘtergereOricum oamenii au devenit doar 'tinte' pentru diverse 'lucraturi'!
Nici nu stiu daca mai exista vreun subiect curat si necontaminat de astfel de idei. Probabil ca nu. Ramane doar ca noi sa ne 'trezim' din letargie, daca putem. Daca nu, nu! Dar daca acest lucru nu se realizeaza in proportie de masa, imaginatia mea e depasita de posibilele urmari...
Pe aici tocmai a fost un scurt potop. Acum s-a oprit!
Iti urez un weekend cu mandale frumoase si cu ce mai vrei tu!
Pupicei!❤️😘
Sunt "ochi si urechi" peste tot - e plin de "curiosi" care vor sa stie totul (din diverse motive). 😊
ȘtergereNu suntem obligati sa fim tinte; in cele mai multe cazuri ne putem feri (sigur, exista si un pret de platit pentru cei care refuza alinierea).
Hm! Nu le pasa, celor mai multi, cand stiu (nemijlocit) ca un adult face sex cu un copil, de exemplu... Nu le pasa nici celor care sunt platiti sa le pese. De ce le-ar pasa de altele?
Superficialitatea de care dau dovada foarte multi oameni e o piedica pentru "trezire". Apoi, fiecare urmareste in viata anumite scopuri si se concentreaza asupra lor, si nu-i putem obliga (nu e nici corect) sa vada altfel lucrurile, sa se gandeasca si la altii etc..
Ieri, aici a fost timp frumos, cu soare, fara ploaie.
Acum s-a intunecat si bate vantul - aerul care intra pe fereastra are un parfum teribil de frumos - de proaspat. 😊 Cred ca in curand vom avea parte de-o scurta vijelie. Sau poate nu, pentru ca se aud glasurile pasarilor! 😊
Iti multumesc, Suzana draga! ❤️ Weekend frumos sa ai si tu! Pupici! 😘
Propaganda din ultima vreme mi se pare mai puternica decat cea de acum 10 ani. :) Peste tot in lume.
RăspundețiȘtergereChiar este mult mai agresiva. Globalizarea, dezvoltarea tehnologiei sunt doar doua dintre "cauze". 😊 Suntem "bombardati" din toate partile, pe o mie de teme. Interesant e ca globalizarea si tehnologia ne pot fi si de ajutor in a combate, a intelege mai bine una-alta.
ȘtergereCea mai veche si eficienta metoda de propaganda din istoria cunoscuta a omenirii a a avut un succes milenar si a fost realizata de catre "Sarpele din Eden" utilizând-o cu succes pe "Eva"...(Braun?) :) )))
RăspundețiȘtergere"Şarpele era mai şiret decât toate fiarele câmpului pe care le făcuse Domnul Dumnezeu.El a zis femeii: „Oare a zis Dumnezeu cu adevărat: ‘Să nu mâncaţi din toţi pomii din grădină’?”
O duminica magnifica, magica, sublima, binecuvântata cu libertate, bucurie, pace, dragoste si Lumina Divina, draga Diana !
Ar putea fi asa pentru crestini, dar pentru ceilalti? Apoi, primii oameni nu si-au primit pedeapsa? Apoi, pacatul lor nu a fost spalat cu sange?
ȘtergereNu e cam prea usor (si convenabil) sa gasim ignorantei / nestiintei / comoditatii etc. scuza pacatului originar? Zic si io.
O fi fost Eva amagita, dar pacatul a intrat in lume prin Adam. 😊
Iti multumesc, Iosif! Duminica minunata iti doresc sa ai si tu!
Cercul este ...vicios ! Valoarea lui π= 3,141592653589793... iar circumferinta lui este 2π.r, iar (999)Noi unA am iesit din acest cerc "vicios" limitativ-cartezian. :) ))
RăspundețiȘtergereA-haaa! Aceasta e exclamatia mea de inteligenta! :))
ȘtergereNumarul 666 e numarul fiarei; 888 e al Omului... 999 e numarul Ingerului (partea inversa a monedei)? 666 - haos; 999 - armonie.
Îmi place rationamentul tau numerologic ! Felicitari !
RăspundețiȘtergereIti multumesc, dar nu e tocmai "meritul" meu. 😊 Am scris ce-am citit pe ici-colo de-a lungul timpului.
ȘtergereNu e simplu de recunoscut propaganda, dar merita sa incercam!
RăspundețiȘtergereMultumesc!
Cred ca e o chestiune de exercitiu. Cred ca trebuie sa nu uitam ca toate monedele au doua fețe.
ȘtergereCu placere. si eu iti multumesc!