2021-06-18

Oameni mari, de elită

A se „citi” și ghilimelele, în titlu, pentru „mari” și „elită”.
Oameni, mari infatuați nu oameni mari în sens de „mare suflet”, „mare caracter”. Despre cei „mari” (cu ghilimele) îmi dau cu opinia aici.

Oamenii cu adevărat mari au sentimentul straniu că măreţia nu ţine de ei, ci că vine prin ei. Iar ei văd ceva divin în fiecare om şi sunt infinit - poate nebuneşte - de incredibil de milostivi. (John Ruskin)

Nu-mi mai aminteam exact cugetarea și-am căutat-o pe net după ce mi-a fost atrasă atenția asupra afirmațiilor unui tip pe care îl stimam, un tip care e (și) președintele de onoare al unei asociaţii despre care se presupune că apără valorile democrației. Și-a dat arama pe față, cum s-ar spune, când cu protestele împotriva restricțiilor impuse pe motiv de sănătate publică. Și-ar fi putut expune punctul de vedere fără a jigni și fără a încerca să manipuleze (părerea mea). Îl citez mai jos așa cum s-a exprimat în cadrul unei emisiuni difuzate pe unul dintre canalele de... știri:

Vorbeam de populism pentru că populismul este poporul contra elitelor. Medicii sunt elite, politicienii sunt elite, companiile internaționale sunt elite. Deci este un protest împotriva elitelor de care profită unii actori politici în încercarea de a obține popularitate și un sprijin electoral cât mai important.

Politicienii sunt elite! Cei de azi, din România, doar în sensul că sunt superiori strict prin poziția dominantă (de putere) față de cei dominați indiferent dacă indivizii „elitei” au, sau ba, merite politice. Puterea le-a fost dată tocmai de cei pe care, uneori, îi consideră slugi, și cer respect uitând că respectul se câștigă - nu-l primește cineva odată cu fotoliul de parlamentar, de exemplu.

În logica enunțului făcut de acest tip poporul nu are dreptul să se revolte împotriva politicienilor dacă aceștia uită că trebuie să-i reprezinte și încearcă să le pună bocancul pe grumaz. Sunt elite; nu? În „logica” acestuia, medicii n-ar trebui trași la răspundere pentru malpraxis și companiilor internaționale (elite?!) ar trebui să li se permită să-și exploateze angajații, să aducă în Ro orice mizerie, să-și „exporte” profiturile fără a plăti taxe etc. s.a.m.d.. Nu e corectă generalizarea lui - induce în eroare.

Cum își permite un poporan să se ia de elite?! Poporanul trebuie să zică mersi dacă „un ceva” din elită i-a dat un genunchi în gură. Haida-de! Până unde or putea merge unii cu tupeul?

Acest tip nu e singurul care-i trage cu elitele în sus și-n jos! Mai sunt destui, inclusiv „jurnaliști”, cititori de prompter, politruci, scribăreți etc. care-și imaginează despre ei că fac parte din „elită” doar pentru că apar la TV (sau pe aiurea), au înșirat cuvinte pe pagini adunate între coperți, s-au îmbogățit din contracte cu statul etc..

Elită vine din latinescul „electus/eligere”, care înseamnă „select/a selecta”; e un termen de calificare a unei persoane sau a unui grup de persoane care reprezintă ceea ce este mai bun, mai valoros, mai ales într-o societate. Ideologia elitismului poate duce la cultul personalității. Sunt câțiva, la nivel politic înalt, care dau deja semne, dar nu sunt elite, sunt doar indivizi care și-au pierdut capul când au fost investiți cu putere de decizie asupra destinelor unor oameni. „Ministra” muncii, la Deva, îi spune (între altele) unui sindicalist: Aveți șansa să mă priviți în ochi. Câți au șansa? Nu toată lumea. Deci, aveți șansa să mă priviți în ochi. Și-i mai spune: Vă rog să-mi vorbiți cu drag, pentru că și eu vă vorbesc cu drag (!!) Poate n-ați observat: se reactivează membrii partidului de tristă amintire numit democrat-liberal, membri care au fost incluși în Partidul Național Liberal și au distrus și bruma ce mai rămăsese din partidul istoric. "Ministra" în cauză tot cu drag făcea front comun cu cei care au mărit și inventat taxe, au diminuat pensii și salarii, aducând o mulțime de oameni la disperare.

Un alt membru al „elitei politice” de azi susține vehement: Cine nu votează nu există! Și acesta a uitat (sau n-a știut vreodată) care-i treaba cu democrația. I s-o trage de la stat prea mult pe acoperiș?

Elitismul nu e ceva rău în esență; din contră, e o formă de recunoaștere a adevăratelor valori, dar când - social discutând - „urmașii” / cunoscuții etc. unor oameni de valoare (de exemplu) obțin privilegii doar pentru că sunt ceea ce sunt se numesc privilegiați și privilegiile n-au legătură cu elitismul, în context. Atunci când unii se adună-n gașcă, se bagă-n față și spun „noi suntem elita”, crezându-se mai buni decât alții, mai deștepți și mai nu știu cum, vorbim despre snobi, în cel mai bun caz.

Populismul e un concept larg dezbătut; cercetătorii în materie nu au găsit o definiție satisfăcătoare, dar este o parte inerentă a democrației (unii autori se întreabă, totuși, dacă este o amenințare sau o „corecție” pentru democrație). O definiție pentru populism oferă Cristóbal Rovira Kaltwasser (de la Universitatea Diego Portales din Santiago de Chile) și Paul A. Taggart (de la Universitatea din Sussex) în lucrarea Dealing with populists în government: a framework for analysis (2016): o ideologie fin-centrată, care consideră că societatea este separată în două grupe omogene şi antagonice : „poporul virtuos“ şi „elita coruptă“ susţinând că politica trebuie să fie o expresiei a voinţei generale a poporului. În democrațiile reprezentative (cum este și cazul României) poporul este reprezentat de politicieni care iau decizii în numele lui, în calitate de membri ai parlamentului sau ai guvernului. Mai des - sau mai rar - există divergențe între voința poporului și voința celor care-l reprezintă; în general, (în democrație în particular) poporul nu e împotriva „elitei politice”, ci împotriva unor indivizi care încep să nu mai țină cont de voința generală.

Între altele, tipul pe care-l bârfesc aici a făcut și afirmația că oamenii care au protestat în martie au fost solidarizați de lipsa empatiei. Atunci... cum s-au solidarizat, totuși? I-a făcut, indirect, psihopați (pentru că asta sunt cei lipsiți de empatie).

Cei care vor să îndrepte un rău printr-un alt rău vor reuși să strice totul.

16 comentarii:

  1. M-am blocat la partea cu politicienii care-s elite. Unii dintre ei nu ştiu nici să scrie bine, n-au ajuns cu alfabetul până la final. Dacă ei sunt elite, e obligatoriu să găsim alt termen pentru adevăratele elite, altfel le aducem un mare prejudiciu dacă le spunem la fel.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La fel cred si eu... Trebuie gasit alt termen pentru oamenii cu adevarat de valoare, sau sa insistam ca nu sunt "elite" cei care pozeaza in "valorosi" si care sunt doar politicieni - in cele mai multe cazuri politicieni cu ghilimele.

      Ștergere
  2. Am ajuns cam tarziu si urmeaza sa fac gem de capsuni pentru nepotica noastra. Asa ca prefer sa scriu acum! In fond nu prea stiu ce sa mai adaug la multele idei adunate aici, asa cum stii tu sa faci. Notiunea nu se potriveste actorilor de pe scena. Scena nu iti aroga dreptul de a te intitula elita. Actorii de pe scena au decis ca in fata pietei noastre sa fie plantat un fel de masina-container, unde ce sa vezi, te puteai intepa! Dupa ce iti luai ceapa si patrunjelul din piata... :(
    Acum, nu ca sunt carcotasa, dar cat o fi costat? Asa, un ordin de marime...
    Pe aici a plouat destul azi, insa eu m-am prelins printre ploi.
    Iti urez un final de saptamana prelungit, cu activitati interesante.
    Pupici si seara buna! Daca mai intru pe aici azi, iti spun ce si cum cu capsunile. Daca nu, maine! Pot sa spun ca mandala ta e portalul meu spre bucatarie? Imi place mult!❤️ 😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ei, cum nu?! :)) A jucat careva in vreo piesa/filmulet franciza in rol secundar?! E parte din elita! E vedeta, e fire de artist, excentric si neinteles... Oooof-of! Care-i scopul amplasarii stie cineva?! Au primit bani de la guvern si n-aveau ce face cu ei?! :)) Pentru "arta" nu ne uitam la bani!
      Si aici a plouat; si ieri - dar ieri s-a mai aratat si soarele - si alaltaieri... Printre perdele de ploaie m-am strecurat si eu, dar gem de capsuni nu fac - gem de pofta! 😊 Nu am capsuni si, oricum, nu stiu sa fac! O sa-ti iasa deliciu! Ma gandesc si la cea de trandafiri. 😊
      Iti multumesc, Suzana draga! ❤️ Weekend frumos iti doresc sa ai si tu! 😘
      Poti sa spui! 😊 Ma bucur ca iti place. I-am gasit o multime de "sensuri" - culmea! la portal nu m-am gandit.
      Mai sunt un pic pe aici, in caz ca revii azi. Pupici! 😘

      Ștergere
    2. Am revenit! Am spalat jumatate de ora aragazul. Adevarul este ca am facut-o cu dedicatie. Si acest fruct trebuie musai pazit. Da in foc imediat. L-am pazit si tot nu am scapat!😊 Dar sa stii ca toate gemurile le fac la fel, cu proportie de 1:3 zahar(brut):fruct. Daca incepi, iti intra in reflex. Doar la cirese se adauga lamaie. Am mai invatat ceva: daca da in foc sa curat imediat. Asa, am curatat la final si s-a facut o crusta de am demolat-o cu un cutit! 😊
      Trucul familiei pentru a le steriliza te va amuza: torn in borcane curate gemul, pun o lingura de vodca si inchid capacul cat pot de tare. A doua zi sigilez borcanul cu banda de electrice, rotita in sensul inchiderii. Metoda e imbatabila! 😊😊😊 Am avut un borcan de afine din 2016 perfect mancabil!
      Cam asta e experienta. Pupici si noapte buna!!❤️ 😘

      Ștergere
    3. Ooooo! Una dintre placerile mele: sa spal aragazul! :)) Probabil ca in timp ce eu plimbam cainele tu... plimbai lavete pe aragaz. 😊 Stiu cum sunt crustele de la gem sau dulceata... Pe la mijlocul anilor 1990 am facut gem de prune!!! N-a dat in foc, s-a afumat. A cazut pe aragaz "spuma" (cand am "spumuit"), si-am lasat-o acolo. Pfuuu. :)) Mi-a trecut de gemuri.

      Interesanta metoda! E aproape logic sa se pastreze timp indelungat. Multumesc de pont! Ii spun mamei, ca ea mai face gem sau dulceata - practic, pentru mine (in imediata mea apropiere cei mai multi adulti abia daca gusta cate un firicel de zahar).
      Iti multumesc! Noapte buna si tie! Pupici! 😘 ❤️

      Ștergere
  3. That photo look amazing.

    www.exclusivebeautydiary.com

    RăspundețiȘtergere
  4. O expunere a realitatii contemporane politico-economice românesti, pe cât de reala adevarata, obiectiva, pe atât de trista si nefericita pentru alegatori si alergatori dupa supravietuire. Felicitari !
    Un weekend minunat, binecuvântat si luminat, draga Diana !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc pentru apreciere.
      Vaaai de alegatori! Vom deveni alergatori: vom alerga cat mai departe de indivizii care nu ne mai dau vreo sansa pentru... orice de mai bine.
      Iti multumesc, Iosif! La fel iti doresc si eu tie!

      Ștergere
  5. It's an interesting way to look at politics and those are thought-provoking quotes!

    Hope you're having a nice weekend :)

    Away From The Blue

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. How politicians are in other places I do not know for sure, but here are some who do not even know the definition of democracy.

      Thank you. So far so good. I hope your weekend is beautiful too! 😊

      Ștergere
  6. Politicienii din vremurile noastre au doar diplome, nu au cultura. Nu au nici cultura generala...
    Mai grav este ca nu au nici ursine, deci caracter.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Foarte adevarat, si foarte trist...
      De-ar fi ca in Suedia probabil ca n-ar mai trebui sa facem referendum pentru parlament dublu-cameral dar cu doar 300 de parlamentari. Niciunul dintre cei care-si poarta azi costumele prin sala de sedinta nu si-ar mai "neglija" afacerile pentru a se "dedica" natiunii. Cand ii aud cu asa ceva doar ca nu râd. 😊 N-au nici simtul ridicolului. Au doar tupeu si o lacomie de bani (si putere) ceva de groaza.

      Ștergere
  7. Am vrut sa scriu ca politicienii nu au rusine, dar internetul a pus ursine...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De curiozitate, am cautat in DEX "ursina". Un sens este "lat in spate". 😊 Au spate lat mai ales metaforic vorbind - altfel n-ar fi unde sunt.

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.