30 iun. 2012

Poveste parfumata - Legenda macului


Candva, in negura Timpului, in triunghiul format intre statele numite azi Thailanda, Myanmar si Laos traia un tanar modest ca stare materiala dar bogat spiritual. Inainte de a se casatori tanarul a considerat ca trebuie sa cunoasca mai intai lumea, sa nu ramana cu un vis neimplinit si mai apoi atentia sa ii fie distrasa de la sotie si de la familie. Logodnica a plans si l-a rugat sa nu plece, sa nu mai amane, cu anii, casatoria hotarata inca de cand erau foarte tineri. Tanarul a ramas ferm in hotararea sa si a plecat in lume pentru a se gasi pe sine. A calatorit mult, a cunoscut multi oameni, a suferit, s-a bucurat si multe a invatat din proprie experienta - lectii care nu mai pot fi uitate vreodata.

Happy weekend! - De-ale lui Nastratin



Sunt frate-meu!
Un om dintr-un târg străin, căruia hogea îi datora bani, venind în satul hogii și întâlnindu-l pe drum, îl opri și-i spuse:
- Bre, Nastratine, fă bunătatea și-mi plătește datoria.
- Nu sunt eu, sunt frate-meu! răspunse hogea la iuțeală - și-și văzu de drum.
Nu sunt eu, sunt frate-meu!
Să ne deosebești e greu.

Griji să-și facă ei, nu eu
Știindu-l plin de datorii, prietenii îi spuseră odată lui Nastratin:
- Multe griji trebuie să-ți faci, hogeo, când știi de la câți oameni ai luat bani cu imprumut.
- Nicidecum! răspunse hogea. Eu dorm foarte liniștit. Să-și facă grija ăi care m-au împrumutat.
Eu de griji nu mă omor.
Grija-i la-mprumutător.

*
Va multumesc pentru vizita si va doresc un minunat sfarsit de saptamana!

**
Postarea participa la jocul HAPPY WEEKEND! Editia a 15-a, care a inceput la Elly (Blind Love)

24 iun. 2012

Life in pictures - In căutarea unui prieten

Legea junglei
Foto: www.apam.ro

Numele ei e Pisi. Un iubitor de animale (curajos) a salvat-o din coltii unor caini Avea o rana deschisa - cat palma de mare - si oase zdrobite si fracturi. A fost operata si se reface



 Life in pictures – gazda este Costin 


Poate va intereseaza: Cerul incruntatVeverita si motanul

23 iun. 2012

Noaptea de Sanziene, de Mircea Eliade


Actiunea romanului-fresca incepe in noaptea de solstitiu estival a anului 1938 si se incheie la cativa ani dupa al doilea razboi mondial. Cei doi - Stefan si Ileana - se intalnesc intr-o padure, in noaptea de Sanziene, asa incepe romanul, si se termina in alta padure, dupa doisprezece ani, tot in noaptea de Sanziene. Stefan si Ileana se contopesc in iubire si in moarte, adica in eternitate. Noaptea de Sanziene devine, astfel, si un timp al iubirii unice, infinite…

Sarbatoarea Sanzienelor reprezinta un fel de punct al tuturor posibilitatilor, momentul la care cerurile se deschid, permitand iesirea din timp. Romanul porneste de la o supozitie lansata de Stefan Viziru: ”Unii spun ca noaptea aceasta, exact la miezul noptii, se deschid cerurile. Nu prea inteleg cum s-ar putea deschide, dar asa se spune: ca in noaptea de Sanziene se deschid cerurile. Dar probabil ca se deschid numai pentru cei care stiu cum sa le priveasca...”
In 24 Iunie natura este in culmea fortelor sale germinative.

Happy Weekend! - Sunt frânt!


Intr-un apartament select, dintr-un bloc la fel de select, locuieste o doamna nemaritata. O vecina - curioasa ca toate vecinele - o intreaba mereu de ce nu se casatoreste, de ce nu-si gaseste si ea un barbat cumsecade.
- De ce?! intreaba domnisoara. Doar am un caine, un papagal si o pisica. Astea-mi sunt destule pana peste cap.
- Dar, totusi, aceste aceste vietati nu se pot compara cu un sot!
- Cum sa nu? Cainele maraie mereu, papagalul injura toata ziua, iar pisica-i plecata toata noaptea.

foto: via e-mail (eu doar am "inscriptionat-o")

Postarea participa la jocul HAPPY WEEKEND! - Editia a 14 - si e initiat de Elly

Iubire si din nou Iubire


… Si daca dragostea ma paraseste
De mii de ori mai mult m-as razbuna,
Apoi in ochii de-unde ies vapai
Ce-nflacareaza inima
Mi-as atinti privirea de aproape
Spre-a razbuna durerea parasirii
Si-apoi cu dragostea as face pace
(Dante Alighieri)

Cu cat sufletele sunt mai apropiate, si se oglindesc perfect unul intr-altul, cu atat iubirea se descompune mai cumplit. Unde nu exista spatiu liber, unde nu exista lumina din afara, incepe descompunerea, putrezirea. Si in paradoxul acesta consta toata tragedia; pe de o parte omul ca sa fie fericit, ca sa poata realiza viata, trebuie sa se apropie pana la depersonalizare de altul; pe de alta parte, orice apropiere stransa, orice dragoste, aduce dupa sine descompunerea, moartea in doi, putrezirea impreuna, cea mai cumplita incercare ce i-a fost ursita omului.
Mircea Eliade, Intoarcerea din Rai

Poveste Parfumata - Parfumul Noptii de Sanziene sau parfumul dansului






Dans rajput
Orchestra e asezata inapoia unei perdele: doua viori, vira, un soi de tambal si o toba surda. Dansatoarele apar toate deodata, cu sfiala marita pentru ca esti european, tinandu-se de mana - si se plimba agale prin camera ca sa le admiri costumele. Sunt unele adevarate minuni, si inspaimantator de scumpe, numai fir si matase nemaivazuta, cu coliere si nestemate. Dupa ce te-au imbiat cu tigari sau bauturi - bat din palme ca sa inceapa muzica. Stau toate langa perete si ingana muzica saltand foarte usor talpa piciorului… Pornesc aplecandu-si trupurile spre stanga, intr-o miscare precipitata, parca le-ar rasturna - si cand bratele s-au plecat, lovesc din palme si salta inapoi. Miscarea se repeta iar muzica grabeste din ce in ce mai mult ritmul, pana ce plecarile si ridicarile par niste izbucniri si caderi neinteles armonizate.

22 iun. 2012

Iubire neconditionata


www.hoshinavi.com

Traia candva un om care a infruntat toate greutatile vietii si a parcurs cu dragoste toate caile lumii Maya (lumea iluziei, cum e numita in unele legende orientale) si a ajuns la poarta Nirvanei (cume e numit Raiul in Orient). Acolo il astepta un Gardian care i-a pus mai multe intrebari si l-a supus la mai multe teste. Omul avea raspunsurile corecte si toate testele le-a trecut cu succes. In Cartea Vietii Gardianul nu gasea decat fapte bune inregistrate, puritatea sufletului, curatenie si a constatat ca omul era demn sa paseasca pragul Nirvanei, cand aude un latrat.
- Ce-i asta? se mira Gardianul, privind spre picioarele omului.
- E cainele meu, prietenul care m-a insotit cu credinta pe calea vietii si mi-a fost alaturi la bine si la greu.

Valoarea inelului


Traia candva un tanar care dorea sa fie de folos societatii, dorea sa ii fie ascultate, opiniile ideile, dar semenii il luau in deradere sau pur si simplu il ignorau pentru ca nu era genul care sa insiste, sa ridice glasul sau sa devina agresiv pentru a fi ascultat. Avea impresia ca nu insemna nimic pentru nimeni.
Intr-o zi aude ca undeva, la marginea orasului, isi are bordeiul un batran intelept. Se hotaraste sa plece in cautarea inteleptului pentru a- cere ajutorul. Nu i-a trebuit mult sa afle locuinta inteleptului pentru ca toata lumea stia sa il indrume. L-a aflat pe intelept trebaluind in gradina si se cam codea sa il intrerupa din activitatea lui, dar isi ia inima in dinti si i se adreseaza:
- Buna sa iti fie ziua, inteleptule si scuza-ma ca te intrerup din ale tale; am venit la tine pentru ca ma simt mic, si neinsemnat, nimeni nu da doi bani pe mine si simt ca nu mai am forta sa fac ceva bun desi stiu ca pot fi de ajutor celorlalti. Ajuta-ma, te rog, invata-ma cum sa le schimb oamenilor parerea despre mine…

21 iun. 2012

Confucius și copilul - dialog



- Ești tu mic, dar la vorbe te pricepi - se adresează Kong Zi (Confucius) unui țânc care și-a ridicat o cetate în mijlocul drumului și i-a spus filosofului că nu e nicio lege care să silească cetatea să se ferească din calea căruței.
Băiatul a răspuns:
- Am auzit că la trei zile de la naștere peștele știe să înoate, iepurele să alerge, dragonul să-și arate colții, iar pruncul să-și recunoască părinții. Toate aceste insușiri sunt înzestrări de fire date, așa că nu poate fi vorba de pricepere.
Kong Zi îl mai întreabă pe țânc:
- În ce munți nu sunt pietre? În ce fel de apă nu trăiesc pești și raci? Ce fel de ușă n-are zăvoare? Ce fel de căruță n-are roți? Ce fel de vacă nu fată? Ce fel de iapă nu face mânz? Ce fel de foc nu scoate fum? Ce fel de femei n-au bărbați și ce fel de bărbați n-au neveste? Care sunt zilele cu ceasuri mai puține și care dintre ele au ceasuri de prisos? Ce fel de arbore nu are crengi? Ce fel de oraș n-are târg?

Pasiunea: unde, cand si cui este permisa manifestarea?


Cand dragostea e mare sexul nu mai conteaza - e o vorba care circula prin targ si acopera o sfera larga de amorezati. Ori, daca nici sexul nu mai conteaza cand dragostea e mare de ce sa conteze varsta si aspectul fizic, locul si timpul la care amorezatii isi manifesta acest sentiment? Ar trebui, poate, sa conteze bunul simt.

Cuvinte despre Natura







Petale din cuvinte, presarate in lume de altii - eu doar le-am adunat intr-o singura floare





Apartin urmatorilor: 
John Ruskin, 
W. Goethe, 
Ugo Foscolo, 
Cesare Pavesi, 
Leonardo da Vinci 

20 iun. 2012

Nu ma intereseaza


(Mircea Eliade, Fragmentarium, Ed Humanitas 1994)

Profesorul Nae Ionescu imi spunea ca aproape nu-l mai intereseaza critica oamenilor care nu cred ca el. Evident: gandesti ca sa depasesti o durere sau sa limpezesti o confuzie. Nu gandesti ca sa convingi pe altcineva. Daca acel cineva pleaca de la aceleasi experiente si e cuprins de aceleasi drame - te va urmari si te va intelege. Altminteri - “nu ma intereseaza”.
Formula aceasta ar parea, la cea dintai vedere, barbara si cinica. Nu e nici una, nici alta. E formularea unei atitudini foarte obiective, foarte cuminti. Sunt contemporan cu atatea manifestari spirituale, culturale si sociale si a fi contemporan inseamna a le cunoaste si a da seama de ele. Dar mai exista si un alt fel de contemporaneitate: o contemporaneitate subiectiva, calitativa. Adica, nu ma intereseaza decat faptele semnificative si substantiale pentru mine, evident. Este un fel de alegere, de selectie personala, din toate faptele si semnificatiile contemporane. Restul le observ si le integistrez - dar nu lupt contra lor, nu-mi pierd vremea polemizand.

Miercurea fara cuvinte - In ascensiune solitara


(Fotografia este facuta de finul meu)

MIERCUREA FARA CUVINTE (25) incepe la CARMEN, Intre vis si realitate

19 iun. 2012

Văcuța pierdută și regăsită


In vara anului 2011 germanii cautau o vacuta fugita (au gasit-o mai apoi) pentru care au compus si un cantec, cantec ce a rasunat atunci in toate pub-urile.
Povestea este si haioasa si impresionanta… din punctul meu de vedere.

Exceptand cateva cuvinte (intre care kuh si muh) nu inteleg mai nimic - dar am “prins” ideea.
Imi place cantecul!

Yvonne, die Kuh


Discriminarea bărbaților


Dovezi că bărbaţii sunt cei discriminaţi cu adevărat:

1.   Femeile pot fi promovate pe criterii gen sâni, coapse, fund, buze. Bărbaţii trebuie să aibă studii, experienţă, competenţă.

2.   În caz de dezastre, catastrofe naturale, naufragii, femeile şi copiii sunt salvaţi primii. Bărbaţii întotdeauna la urmă.

3.   Dacă două femei se îmbrăţişează, se ţin de mână, se sărută, stau împreună etc înseamnă că sunt prietene. Dacă doi bărbaţi fac asta, sunt homosexuali.

4.   Dacă o femeie nu se descurcă cu banii înseamnă că are o problemă financiară. Dacă este cazul unui bărbat, atunci el este un incapabil, un ratat, un neisprăvit.

18 iun. 2012

Pufitica & Johnny

- Ce carte zici sa iau?
- Bine, il las pe Johnny sa aleaga!
Gata! Nu mai vrem carti!
- Hai, trezeste-te, ca azi e maine!
- Daca nu ma lasi ma dau la aparatul tau!
Pufitica e foarte hotarat sa faca numai ceea ce vrea el!
Pare bland ca un mielusel dar cand ii tuna sa te tii!
Johnny, piticul cu alb mai mult, e chiar bland, dar e tare rautacios cu Pufi - uneori - si Pufi ii permite. Daca i se pare ca Johnny e in pericol nu se uita pe cine raneste - devine chiar agresiv!
De cand a venit Johnny Pufitica nu mai e la fel de vioi...

Altele:
Motănelul Johnny 

17 iun. 2012

Life in Pictures - Natura suparata?!













"Copacii sunt efortul nesfarsit al 

Pamantului de a vorbi cu cerul"

Rabindranath Tagore



Ideea Life in Pictures apartine lui Costin Comba


Poate va intereseaza: Legea jungleiVeverita si motanul 

16 iun. 2012

Happy Weekend (2) - Vorbe


Acum, chestiuni serioase, ca de weekend:

Pe lume îţi e sortită cu ade­vă­rat numai o femeie, iar dacă n-o în­tâlneşti eşti salvat.

Nu faptul că bărbaţii se gândesc tot timpul la sex le supără pe femei, ci faptul că gânditul nu e dovedit tot timpul de fapte.

Dumnezeu a făcut fata, femeia a făcut-o bărbatul.

Nu-i foarte greu să-i iei femeia altuia, mult mai greu e să i-o dai înapoi.

Femeia care te îndeamnă să simţi cum îi bate inima pentru tine ştie că nu poţi pune mâna pe inimă, ci pe sâni.

După ce a reuşit să-i schimbe soţului toate deprin­de­rile, soţia îi reproşează că nu mai e acela cu care s-a căsătorit.

Femeia care găteşte bine îl va găsi întotdeauna pe bărbatul care mănâncă mult.

Statistica divorţurilor arată că pă­rinţii care fug de acasă sunt mult mai mulţi decât copiii.

**
Happy weekend sa aveti!!

Postarea participă la HAPPY WEEKEND! Editia 13 la Elly (Blind Love)

15 iun. 2012

Din biografia lui Mircea Eliade


Mircea Eliade (n. (9) 13 martie 1907, București - d. 22 aprilie 1986, Chicago)
- a fost istoric al religiilor, scriitor de ficțiune, filozof și profesor român la Universitatea din Chicago. Filozof și istoric al religiilor, Eliade a fost profesor la Universitatea din Chicago din 1957, titular al catedrei de istoria religiilor Sewell L. Avery din 1962, naturalizat cetățean american în 1966, onorat cu titlul de Distinguished Service Professor. Autor a 30 de volume științifice, opere literare și eseuri filozofice traduse în 18 limbi și a circa 1200 de articole și recenzii cu o tematică extrem de variată, foarte bine documentate. Opera completă a lui Mircea Eliade ar ocupa peste 80 de volume, fără a lua în calcul jurnalele sale intime și manuscrisele inedite.
(wikipedia)
In 22 Aprilie 1986, ora 9:40, Mircea Eliade trece in nefiinta. Incinerarea a avut loc a doua zi. La serviciul funerar de la Capela Rockfeller din Hyde Park, campusul Universitatii din Chicago, au citit din opera lui in limba romana, franceza si engleza cei apropiati: Saul Below, Paul Ricoeur, Wendy O. Flaherty, Ioan P. Culianu.
Aprilie-Mai 1986, in Romania, Franta, Italia, America si numeroase alte tari apar articole si omagii asupra personalitatii lui Mircea Eliade, in cele mai importante publicatii.

Casatoria, aceasta institutie minunata


Casatoria este o institutie minunata; dar cine-i nebun sa traiasca toata viata intr-o institutie?


Secretul unei casatorii fericite ramane… un secret.
Henny Youngman

Casatoria: perioada in care barbatul descopera ce fel de barbat prefera nevasta lui.
The Vagabonds

O casatorie fericita ar fi aceea dintre o sotie oarba si un sot surd.
Montaigne

Casatoria e un pact facut de un barbat care nu poate dormi cu fereastra inchisa si o femeie care nu poate dormi cu fereastra deschisa.
G.B.Shaw

14 iun. 2012

Dragostea in viata noastra


Unii traiesc iubirea si reusesc sa o cuprinda in definitii; altii doar traiesc iubirea…

Neagoe Basarab ii spune fiului sau despre treptele desavarsirii: ”Ca mai intai de toate e tacerea, tacerea face oprire, oprirea face umilinta si plangere, plangerea face frica, frica face smerenie, smerenia face socoteala, iar acea socoteala face dragoste, iar dragostea face ca sufletele sa vorbeasca cu ingerii. Atuncia va pricepe omul ca nu este departe de Dumnezeu”.
(Invataturile lui Neagoe Basarab catre fiul sau Theodosie)

A iubi pentru a fi iubit e omeneste, dar a iubi numai pentru a iubi e aproape ingereste.
Lamartine, Graziella

Cat de netrebnica e inima care nu stie sa iubeasca, ce nu poate sa se-mbete de iubire! Daca nu iubesti cum poti pretui orbitoarea lumina a soarelui si mangaietoarea lumina a lunii? 
Omar Khayyam

Ea si el printre picaturi: despre barbati si despre femei


Despre barbati

Sun Tzu a zis: viata e un razboi: lupti sau te antrenezi. 
Musashi a zis: alege moartea in numele datoriei. 
Gandhi a zis: un razboinic nu ucide. 
Coco Chanel a zis: daca stii ca barbatii sunt ca niste copii stii totul.

Daca nevasta e pe cale sa-ti devina prietena, e timpul sa-i propui unei prietene sa-ti devina nevasta.
(din "Dragostea dureaza trei ani", Frederic Beigbeder )

Natura l-a facut pe barbat poligam, misiunea femeii e de a-l face monogam
proverb italian

12 iun. 2012

O virgula poate salva viata unui om


Un barbat e banuit pentru o mare nelegiuire. E dus in fața judecatorului si sunt prezentate faptele, care il incrimineaza; inculpatul nu-si poate dovedi nevinovatia. Ca urmare judecatorul dicteaza:

Se se ierte nu se poate, mortii sa se dea.

Grefierul, doar prin mutarea virgulei, a reusit sa il salveze pe barbat:

Sa se ierte, nu se poate mortii sa se dea.



Dar ar putea fi si invers (virgula conduce omul la moarte)
Judecatorul sa zica: sa se ierte, nu se poate mortii sa se dea si un grefier sa scrie: sa se ierte nu se poate, mortii sa se dea.

Poate de aceea se spune ca mai bine nu pui virgula decat sa o pui gresit.

(am citit-o - cred - in Pledoarii celebre, de Yolanda Eminescu, Editura Lumina lex, Bucuresti)

10 iun. 2012

Life in Pictures















Imaginile sunt surprinse de un prieten, in gradina casei.

Postare inscrisa in Life in Pictures


Poate va intereseaza: Legea jungleiCerul incruntat

Happy weekend (1) - Prietenie




Nu stiu cum facem ca tot alegem si alegem dar ne trezim ca, de fapt, culegem…

Bancuri:

Umbla vorba prin targ ca scriitorul brazilian Fernandes Millor, a lansat o dezbatere publica, cu tema:
Care este diferenta dintre "politician" si "hot"?
Raspunsul unuia dintre repondenti:
- Diferenta dintre un politician si un hot este ca pe primul il aleg eu, in timp ce al doilea ma alege el pe mine. Am nimerit-o?
Replica lui Millor:
- Stimate domn, sunteti un geniu. Sunteti singurul care a reusit sa gaseasca o diferenta.


La un dineu al lui Carol al II-lea, fusese invitat si Tudor Musatescu... Carol, pentru a distra putin invitatii, scrise pe un bilet: "Tudor Musatescu este primul mare magar din lume..." L-a trimis lui Tudor cu rugamintea de a-l citi cu voce tare... Tudorica se supuse si citi biletul in rasetele invitatilor... apoi cu un zambet sarcastic spuse:
- Foarte frumos maiestate, dar ati uitat sa va semnati... Carol al II lea


Puterea limbii 
Dintii catre limba: Numai putin daca te presam si te putem taia!
Limba: Numai o injuratura sa spun unei persoane si zburati toti!

Postarea participa la jocul HAPPY WEEKEND! Editia a 12-a


9 iun. 2012

Caragiale mereu actual


Aprecieri critice
C.Dobrogeanu-Gherea, Studii critice, 1956, E.S.P.L.A.

[…]
“In Scrisoarea pierduta, Cetateanul turmentat si Pristanda fac posibila toata tragi-comendia politica pe care o joaca Trahanache, Dandanache, Catavencu. Cetateanul turmentat, persoana simbolica, dupa cum am zis, prin ignoranta lui, prin lipsa de simt politic; Pristanda prin faptul ca e instrumentul acestui politicianism, si e instrument pentru ca are << noua copii… unsprezece suflete… >>

Asa e continutul, asa e satira politico-sociala din Scrisoarea pierduta. E oare adevarata aceasta satira, e oare viata noastra asa de pacatoasa, nu e oare o exageratie mare aici? Desigur ca toata viata noastra politico-sociala nu e asa cum ne e zugravita in Scrisoarea pierduta; desigur ca avem si oameni cinstiti, si alegatori cari nu sunt nici ignoranti, nici betivi, alminterelea ar trebui sa desperam de soarta si viitorul tarei… Dar toate acestea nu dau nici un cuvant in contra satirei lui Caragiale; pentru ca el nu ne-a zugravit toata viata, ci o parte a vietei, o parte caraghioasa si urita. Si ca astfel de viata, astfel de anomalii exista, ba unele cari intrec pe cele din Scrisoarea pierduta, cine ar indrazni sa nege? Si o data aceste anomalii existind, cine oare ar putea sa nege dreptul lui Caragiale, de a le ridiculiza, de a le biciui, de a le expune la risul si dispretul public? Ba nu numai ca are dreptul, ci are chiar mare merit, un merit imens ca a facut asa; si nu numai merit de artist; ci si merit cetatenesc, merit de a-si fi facut datoria.”
***

Cata “materie prima” ar fi avut Caragiale la dispozitie de ar fi fost martor la intamplarile din zilele pe care le traim.

Sa mai zica cineva ca oamenii se schimba! Sau ca se schimba moravurile… Moravurile nu se schimba, doar ca unele au fost legiferate, in sensul de a fi clar pentru toata lumea ca nu mai sunt… prohibite.

Cred ca s-a spus despre Ion Luca Caragiale tot ce se poate spune si nu am talent pentru a reda  - mai frumos sau mai spumos - impresia pe care a lasat-o si asupra mea prin scrierile sale.

Azi - poate coincidenta, poate nu - mi-am amintit de ce nu ma mai uit la TV de ceva timp.
Pentru ca nu am avut de ales - asa a fost conjunctura - urmaream unele stiri - la un post TV cu acoperire nationala - transmisii de prin tara. Un baiat zicea de zor, fara promter si folosind cat mai putine vocale, despre suta de ani trecuta de la moartea lui Caragiale. Si zicea ceva de genul: “Desi au trecut o suta de ani vremurile sunt aceleasi ca atunci dar vremea a trecut peste vremuri” Ce-o fi vrut sa zica stie numai el - si poate afla seful lui. “Si pentru ca nu avem voie sa discutam despre alegeri - zice acelasi tanar - ne putem referi la operele lui Caragiale si sa avem si noi dilema cetateanului turmentat: Eu cu cine votez?

O suta de ani de la moartea lui Ion Luca Caragiale

Impotriva subventiilor de stat, de I.L.Caragiale
Trebuie sa copiati Http in browser
http://romani.co.uk/index.php?option=com_fireboard&Itemid=126&id=4615&catid=1&func=fb_pdf 
Postat initial de Sorin M

Poetii, literatii, artistii sunt oameni foarte ciudati, dar ceea ce e foarte ciudat e ca poetii, literatii si artistii sunt foarte ciudati tocmai cand n-au talent de loc, asa ca nu poti sa-ti explici de ce, fiind oameni ca toti oamenii, sunt asa de ciudati...
Dar, in sfarsit! asa sunt poetii, literatii, artistii, mai ales cand n-au talent de loc.
De una dintre ciudateniile acestora voiesc sa spun cateva cuvinte, anume despre vecinica plangere ca poetii, literatii si artistii nu sunt incurajati la noi indestul, ba chiar ca sunt foarte putin luati in seama.
Plangerea aceasta este o tema pe care se fac fel de fel de variatiuni. De exemplu... Publicul nostru cel mare este indiferent fata cu literatura si arta nationala... Societatea culta citeste carti straine... Publicatiunile literare romane si mai ales poezia romana nu se cauta...  Aceasta vecinica plangere, ciudatenia aceasta, atinge culmea cand, dupa osandirea publicului celui mare si a societatii culte, se incepe acuzarea guvernului, a statului...

7 iun. 2012

De la Ion Luca Caragiale culese


La noi nu e nici mai multa nici mai putina stricaciune decat in alte parti ale lumii.
Neamul acesta nu e vreun stricat, e numai nefacut inca.
Inca nu crede in dreptate.
Inca nu poate scoate din sanu-i pe cine sa-i poata comanda.
Inca nu stie de cine sa asculte - fiindca nu are deocamdata incredere in nimeni.
Dar cu vremea, trebuie sa vina si asta.
(din scrisoarea lui Caragiale catre Vlahuta)

5 iun. 2012

Zece reguli de utilizare a telefonului mobil


1. Daca nu ai cel putin doua aparate ar trebui sa-ti mai cumperi, sa castigi in importanta. Si numarul succeselor va creste.

2. Alege pentru sonerie un ton cat mai ciudat, sa te faci remarcat imediat si fara dubii.

3. Vorbeste la mobil tare, clar si raspicat. Cei care sunt pe langa tine au dreptul sa stie despre ce se discuta.

4. Cand esti la masa intr-un local public – dar nu numai – sa nu uiti telefonul in geanta sau in buzunar; expune-l pe masa, langa tacamuri, si mai castigi putin respect, mai ales daca e o marca ultimul racnet.

5. Daca auzi un tarait in apropiere nu te lasa pacalit – chiar daca tonul nu prea seamana cu ce ai setat tu. Ridica aparatul si verifica sa nu fii chiar tu persoana apelata – sa stie toata lumea ca si tu ai mobil.

6. Daca suna mobilul si esti singur ignora-l – nu are sens sa raspunzi daca nu te vede nimeni si nu poti arata cat esti de important. Poti chiar sa il inchizi cand esti singur – mesajele primite in acest interval le poti asculta / citi cand esti in societate.

Psihologia si telefonul mobil sau sindromul zapper-ului


N-ai telefon mobil nu existi! N-am telefon mobil deci nu exist.

Telefonul mobil ne elibereaza dar ne si constrange.
Telefonul mobil ne cam ia si ultimul spatiu de libertate posibil: cel personal.

Pentru anxiosi e terapie curata, fara indigestia provocata de pilule: cand simt inceputul crizei de angoasa pot pune mana pe telefon sa sune o persoana de incredere si se calmeaza.

Georges Pragier si Sylvie Faure (membri ai Societatii psihanalitice din Paris) se intreaba: „o data cu mobilul luam oare cu noi substitutul simbolic al propriei case pentru a fi protejati si siguri?”
„Bagheta magica sau substitut al cordonului ombilical”, mobilul functioneaza in doua feluri: celui care telefoneaza ii confera putere si siguranta: „pot sa iau legatura cu cine vreau, cand vreau”. Si invers: cand suntem apelati putem resimti legatura ca o persecutie, transformandu-ne in marioneta, ale carei sfori sunt trase de un altul, pe care nu il vedem, dar e atotputernic (remarca Georges Pragier)

Pare ca „Buna ziua, ce mai faceti?” este inlocuit cu „Buna ziua, unde sunteti?” Inainte de aparitia telefonului mobil stiai unde telefonezi (sigur, e posibil ca tehnologia sa faca posibila aceasta si in situatia data, dar pana atunci nimic nu mai e sigur)

Suntem intr-o situatie in care sunt trei actori pusi pe rand in valoare sau exclusi. Cel care e contactat in intimitatea sa (o intalnire, de exemplu) se simte important, iar cel care face apelul beneficiaza de un privilegiu avand acces direct la celalalt. Primul isi lasa interlocutorul si se grabeste sa raspunda si interlocutorul devine spectator intrus al unei conversatii care nu-l priveste (fara a mai lua in calcul ce simte acest interlocutor brusc exclus).

Devenind accesibil tuturor te privezi constient de posibilitatea de a avea momente de intimitate durabila cu un altul.

Nu va puneti cu juniorii


1. O fetita discuta cu invatatoarea despre balene.
Aceasta le explicase copiilor ca este fizic imposibil pentru o balena sa inghita un om, deoarece, desi este un mamifer foarte mare, are un gat mic.
Fetita sustinea ca Iona a fost inghitit de o balena.
Nervoasa, invatatoarea a reluat explicatia... este FIZIC IMPOSIBIL!
Micuta a spus:
- Cand o sa ajung in rai, o sa-l intreb pe Iona.
- Si daca Iona s-a dus in iad?
Raspunsul a venit prompt:
- Atunci o sa-l intrebati dumneavoastra.

2. O educatoare observa copiii in timp ce deseneaza, oprindu-se din cand in cand sa vada cate o lucrare.
Ajungand langa o fetita care lucra cu mare atentie, o intreba ce deseneaza...
Fetita spuse:
- Il desenez pe Dumnezeu.
Educatoarea raspunse: 
- Dar nimeni nu stie cum arata Dumnezeu.
Fara sa se opreasca o secunda, cu privirea tinta la desen, fetita raspunse: 
- O sa stie... in cateva minute.

Socrate si Platon. Intrebari - posibile raspunsuri si multe intrebari


1. Cum ii vedea Platon pe poeti?
Platon spunea ca „poetii nu fac din intelepciune si stiinta ceea ce fac, ci se inspira printr-un oarecare dar dumnezeiesc, ca si profetii. Pentru ca si acestia spun multe lucruri frumoase, de stiut insa nu stiu nimic din ceea ce spun”.

In proiectul sau de republica, in interesul comunitatii, Platon le refuza sederea in cetate; avea o idee inalta despre puterea poeziei, dar o considera inutila (chiar nociva) pentru ca el imagina o societate perfecta.

Nu-mi amintesc la cine am intalnit ideea (Andrei Cornea, care a facut traducerea?) ca Republica – lucrarea lui Platon – este gresit interpretata ca fiind un text politic. Nu cumva ar trebui ca dialogul sa fie tradus „republica interioara”? si atunci sensul intregului text se va schimba. Tind sa cred ca poate fi adevarat, pentru ca analizand scrierile lui Platon as zice ca de-a lungul vietii nu prea l-a preocupat politica, ci Ideea. La batranete ar fi scris cate ceva despre lege dar Ideea era preocuparea lui principala.
Conceptia despre Idei constituie un fel de "centru" al intregii filozofii a lui Platon.

4 iun. 2012

Picaturi de intelepciune


Cand un filosof iti raspunde nu mai pricepi nici ce l-ai intrebat.
(Andre Gide, in Paludes)

Aldous Huxley scria ca “arta buna contine un fel de supraadevar ca si filosofia buna, e mai aproape de adevar decat faptul real.

N-ai voie sa spui: “stiu, asa a fost”. Nu stii
(Hilary Putman)

Din moment ce nu exista lucruri simple in Univers, totul este complex 
(Jorge Luis Borges)

Socrate isi accepta moartea (moartea lui Socrate)


Socrate s-a nascut cca in anul 470 i.H. si a murit in 7 Mai 399 i.H.
A trait la Atena cand aceasta cetate se afla in culmea gloriei, sub domnia lui Pericle. A invatat filosofia cosmologica a acelei epoci si s-a implicat in numeroase dezbateri publice, mai ales cu sofistii, care raspandeau intelepciunea practica, predau oratoria si discutau orice problema pe care doreau s-o puna in circulatie cetatenii atenieni.

Dupa cat se pare, Socrate era de o integritate personala si sociala desavarsita, care l-a costat viata. In 406 i.H, cand era membru al Comisiei senatoriale, a refuzat cu mult curaj sa participe la solicitarea a opt condamnati, acuzati de neglijenta in exercitarea atributiilor lor, ca sa fie judecati laolalta. Un asemenea proces ar fi fost contrar legilor ateniene. Doi ani mai tarziu a refuzat sa participe la conspiratia unui grup de uzurpatori denumit „Cei treizeci”, pentru a actiona impotriva unor cetateni de vaza. „Cei treizeci” au cazut de la putere, dar mai tarziu Socrate a fost tradus in justitie de regimul democratic proaspat restabilit si a fost acuzat ca nu se inchina zeilor statului, ca introduce practici religioase neobisnuite si corupe tineretul. Pedeapsa pentru aceste delicte a fost moartea.

Probabil ca cei care il acuzau pe Socrate au presupus ca el se va exila de bunavoie din Atena pentru a se sustrage acuzatiilor. Dar el a preferat sa se supuna judecatii si sa-si sustina singur apararea.

Faima lui nu se intemeiaza pe scrieri, pentru ca nu ne-a lasat nici una.
Principala lui metoda filosofica era aceea de tip elenchus: o solicitare si o punere sub semnul indoielii a credintelor pentru a stabili adevarurile si a dezvalui inconsecventele.

Socrate si-a urmarit cu multa consecventa telul de a invata cum sa duca o viata virtuoasa. Sustinea ca fiecare dintre noi isi urmareste propriul sau bine, dar se poate insela gandind in ce consta acest bine sau poate chiar sa nu-l cunoasca. Totusi, intrucat noi nu urmarim decat binele nostru, atunci, de indata ce avem cunostinte de netagaduit in privinta lui, nu putem face niciun rau: asadar toate relele facute sunt o eroare, cunoasterea este virtute si nimeni nu face rau cu buna stiinta.
(Mic dictionar al filosofiei occidenale, Diane Collinson, Ed Nemira, 1995)

3 iun. 2012

Ce dorim in viata


Cati pot raspunde la intrebarea: Cine sunt eu?

E foarte important sa cunosti ce vrei pentru a stii unde sa ajungi – a spus nu-mai-stiu-cine. Posibil si probabil ca dreptatea este de partea lui in ceea ce priveste aceasta chestiune care s-ar putea traduce si prin “a da vietii forma”.
Sunt unii care – probabil – traduc gresit din alte limbi sau doar nu pricep mare lucru dar vehiculeaza ideea – falsa, zic – ca trebuie sa stim ce vrem de la viata. Ce sa vrem de la viata? Viata o avem. Viata e Timp si timpul se misca repede. Ne imaginam ca-l masuram si stim ca timpul nu poate fi masurat, dar avem nevoie de “fragmentari” sa stim cand sa muncim, cand sa dormim, cand sa ne relaxam prin activitati placute… A trebuit sa incepem sa masuram timpul desi Natura ne-a inzestrat cu cel mai performant ceas: ceasul biologic. Dar nu ne mai permitem sa urmarim acest ceas pentru ca societatea – asa cum e structurata – nu ne mai permite.

Revenind. Cand aud pe cate unul intreband: “ce vrei de la viata?” am tendinta sa tip. Nu avem ce sa vrem de la viata. Viata nu ne da nimic. In timpul vietii – da! – putem obtine cate ceva, dar nu de la viata! Ce-i poti cere vietii? E ca si cum ai cere respiratiei sa-ti dea ceva. Ce ti-ar putea da respiratia?

Cateva picaturi de intelepciune:


E ingrozitor sa ajungi sa crezi ca ceea ce spun altii despre tine este si adevarat 
(Sydney Smith)

Nu te speria de perfectiune, n-o s-o atingi niciodata 
(Salvador Dali)

Se poate aprecia calitatea unui om dupa cantitatea de singuratate pe care o poate suporta 
(Nietzsche)

2 iun. 2012

Afirmatii care in general sunt adevarate:


Niciodata nu ne maturizam cu adevarat. Invatam doar sa ne purtam in public. 

Daca ma vorbesti pe la spate, inseamna ca nu esti in pozitia in care sa-mi poti da peste nas.

A avea un spatiu pentru fumat e ca si cand ai avea un spatiu pentru urinat intr-o piscina.

S-a dovedit stiintific ca femeile sunt multumite cu o lungime de 8,5 cm. Nu conteaza ca e Visa sau Mastercard.

Traim niste vremuri in care pizza se livreaza mai repede decat ajung politistii. 

1 iun. 2012

Reteta pentru slabit: gasca umpluta olteneste


Inchiderea editiei, de Bedros Horasangian
Gasca umpluta olteneste (din povestirea Zece delicatese f. pe scurt)

O gasca, 500 gr castane, 200 gr carne de vitel, 1 ficat de gasca, 50 gr unt, 1 ceapa, patrunjel verde sau piper ½ pahar vin, ½ pahar apa, 1 paharel cu smantana sau caimac.
Se curata si se spala gasca apoi se sterge inauntru cu o carpa curata si se sareaza. Se coc castanele pe o tava in cuptor, se curata  de coaja si apoi se sfarama bine miezul. Carnea de vitel se da prin masina de tocat, impreuna cu ficatul si apoi se pune intr-o cratita cu unt pe foc mic, sa se inabuse, acoperit cu capac, in apa ce o lasa carnea. Cand a scazut apa se mai lasa carnea, amestecand pana incepe a se rumeni. Se ia de pe foc, se pune sare si piper, patrunjel verde tocat, castanele pisate, o lingura cu unt, smantana sau caimac si se amesteca bine totul. Cu aceasta compozitie se umple gasca pe la baza pieptului: se coase, apoi se aseaza in tava, se toarna vinul si apa si se pune la cuptor sa se friga incet, incet, la foc mic pana se patrunde bine. Cand e gata se lasa sa se racoreasca, apoi se taie picioarele, se scoate pieptul si se taie felii subtiri. Se taie umplutura si se aranjeaza frumos pe un platou si se serveste cu un sos picant.
Se poate servi si cu felii de ananas rumenite in unt in loc de sos.

Orb prin Gaza, de Aldous Huxley


Aldous Leonard Huxley (26.07.1894, U.K. - 22.11.1963, Los Angeles, SUA) - scriitor, eseist, publicist, scenarist; face parte din acea familie Huxley care a dat multi oameni de stiinta cu minti stralucitoare; a fost nepotul lui Thomas Huxley, cel mai fervent aparator al lui Charles Darwin.
Cancerul laringian i-a pus capat vietii; pe patul de moarte si-a rugat sotia, in scris, sa ii faca o injectie intramusculara cu LSD; ea ar fi  acceptat si a doua zi A. H. a murit linistit.

Actiunea romanului Orb prin Gaza se desfasoara intre anii 1902 -1935. 
Anthony Beavis este personajul central - un intelectual din clasa de mijloc macinat de sentimentul inutilitatii, in jurul caruia se contureaza totul.
Romanul, scris in 1936, surprinde criza spirituala a societatii londoneze intre cele doua razboaie mon­diale.