2019-03-21

Ziua internaţională pentru eliminarea discriminării rasiale

De Ziua internaţională pentru eliminarea discriminării rasiale (21 martie) scriu o poveste adevărată.
Se întâmpla într-o vară, într-un parc mare din centrul oraşului, parc in care o porţiune era amenajată pentru copii: leagăne, tobogan, groapă de nisip şi altele.
Era duminică şi mulţi părinţi sau bunici erau acolo cu cei mici. Copiii, deşi nu se cunoşteau, s-au împrietenit imediat şi căutau să se joace împreună. Două fetiţe blonde, cu ochi mari şi albaştri, venite cu părinţii, nu vorbeau româneşte o boabă, dar acest fapt nu a fost o barieră in comuicarea cu ceilalţi copii. Se alergau, fugeau la părinţi şi cereau “un leu” pentru vata de zahăr pe băţ care se vindea la un mic stand aflat pe una dintre alei, apoi făceau coadă să treacă prin “labirintul” suspendat şi să coboare pe tobogan, se înghesuiau să ocupe vreun leagăn sau se învârteau pe rotativă - fiecare grup alesese altceva.
La un moment dat, in parc a intrat o familie cu două fetiţe brunete, cu ochi mari şi negri, cu zâmbetul pe buze, cu codiţe lungi împletite cu funde strident colorate. Purtau bluziţe albe şi fuste lungi, cu multe flori, in culori puternice. Străluceau de curăţenie şi bucuria le era întipărită pe chip. Mama şi tata erau şi ei curaţi: ea cu bluză albă şi fuste lungi colorate, el in pantaloni negri, cămaşă albă şi pălărie cu boruri largi şi tari. Cei doi adulţi, zâmbitori, s-au aşezat pe o bancă unde era mai mult loc liber, lângă două bunici - acestea, in mai puţin de un minut, s-au ridicat şi şi-au chemat nepoţii, să plece acasă. Cei mici nu şi nu, că mai vor să stea, că abia au venit. Bunicile au avut ultimul cuvânt.
Fetiţele brunete au urcat să se dea pe tobogan - toţi copii care făcuseră coadă acolo s-au împrăştiat prin parc şi toboganul a rămas numai pentru cele două, care au privit surprinse copiii care se îndepărtaseră, apoi au urcat iar pe tobogan, dar nu cu aceeaşi tragere de inimă. Părinţii lor vedeau ce se întâmplă şi stăteau stingheri pe bancă - nimeni nu vorbea cu ei, nimeni nu se juca cu fetiţele lor. Nimeni, până când cele două blondine au lăsat rotativa şi s-au dus glonţ la tobogan; una dintre ele, cea mai mică, avea vată de zahar pe băţ şi le-a oferit celor doua brunete, brunetele au privit spre părinţii lor şi apoi au rupt din zahărul de pe băţ. Gheaţa a fost spartă şi veselia a luminat din nou chipul celor două micuţe brunete. Toate patru vorbeau, pe limba ei fiecare, şi numai ele ştiu cum se înţelegeau. Cele două blondine n-au fost îndemnate de părinţi să faca gestul pe care l-au făcut; părinţii lor s-au apropiat de banca celorlalţi doi şi tânăra femeie - blondă şi ea - a întrebat in româneşte dacă li se permite să stea acolo. Zâmbind din nou, cei doi bruneţi le-au făcut loc.

12 comentarii:

  1. Ai mei m-au invatat ca trebuie sa-mi fie scarba de Ceausescu, de comunisti si de popi:). Inca nu am scapat de paduchii astia(romii nu au avut cum sa-si aleaga soarta, asa au fost nascuti, pe cand ceilalti... ceilalti au profitat din plin).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) Pe mine nu m-au invatat, dar i-am speriat inca din clasa a doua, cand n-am vrut sa fiu un "mic comunist" - asa vedeam eu cravata de pionier. :)
      Rromii nu si-au ales soarta; au fost nomazi si "civilizatia" i-a oprit din peregrinarile lor obligandu-i (in statele comuniste mai ales) sa locuiasca in blocuri - unii au reusit sa se adapteze, altii nu.

      Ștergere
  2. As vrea sa dispara aceasta discriminare ... dar nu vad nicio sansa de a scapa de ea! Eu am fost altfel educate, sa nu fac nicio diferenta si asa am educat si eu copii mei. Dar nu toata lumea vede viata asa. Nu stiu, cred ca uneori trebuie sa reeducam (bunicii)parintii si apoi copii. Numai ca stii ... cateodata exista si exact revesul situatiei din parc! Asa ca zic si eu ca John Lennon ... "All we are saying is give peace a chance..."!
    Sa ai o zi frumoasa, Diana draga! Pupici!<3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din pacate, nici eu nu vad sansa de a elimina discriminarea. Noua, parintii nu ne-au spus "nu te juca cu X" sau "X e cah" etc., din contra. Am si acum un inel cu pietricele albastre pe care mi l-a facut, pe loc, un tigan, cand eram copil.
      Toate monedele au doua feţe, e drept.
      Multumesc, Ella draga! Zi minunata iti doresc sa ai si tu! Pupici! <3

      Ștergere
  3. Frumoasa poveste si cu talc. Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Ina. Zi frumoasa iti doresc si eu tie!

      Ștergere
  4. Am citit cu o oare care întristare dar m-am bucurat că până la urmă sa încheiat cu bine..Dacă ne-am privi și noi unul pe altul cum se privesc copiii, atunci nimeni nu ar mai ști ce e ăla rasism..
    Mă alatur și eu celor care spun NU rasismului de orice fel..!

    RăspundețiȘtergere
  5. Voi simti aceeasi emotie de atunci de cate ori imi voi aminti.
    Ce bine zici: daca ne-am privi cum se privesc copii!
    Imi face placere sa stiu ca esti intre cei care sunt impotriva rasismului. Discriminarea de orice fel face viata neplacuta.
    Zile senine iti doresc!
    **
    Mai jos am transcris randurile tale. :)
    Rof Power Brickets a scris:
    "Am citit cu o oare care întristare dar m-am bucurat că până la urmă sa încheiat cu bine..Dacă ne-am privi și noi unul pe altul cum se privesc copiii, atunci nimeni nu ar mai ști ce e ăla rasism..
    Mă alatur și eu celor care spun NU rasismului de orice fel..!"

    RăspundețiȘtergere
  6. Tare rau este cu programarile parintesti. Nu stiu cand se va ajunge la o gandire fireasca. Oricum, ai senzatia ca prichindeii simt infinit mai bine anumite lucruri.
    Chiar o poveste cu talc si cu un final frumos!
    Seara buna, Diana draga! Pupici! <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt "cititori de caractere" - doar ca nu stiu cum sa exprime ce simt, pentru a intelege toata lumea. :)
      Cei mici au mintea curata, cam pana cand incepe educatia. :) Cand educatia - si/sau exemplul personal - al celor din jurul copiilor e gresita e nasol.
      Partea mai putin frumoasa este ca, probabil, povestea a avut final frumos in parc; povestea acelor copile poate avea alt final la scoala, de exemplu. :(
      Multumesc, Suzana draga! Noapte buna! Zile senine! Pupici! <3

      Ștergere

  7. Am impresia ca unor romi le convine sa fie discriminaţi pentru a beneficia de fonduri europene.
    Imi dau si eu cu parerea: acceptarea reciproca intre populatii trebuie facuta incepand cu copiii. Imi amintesc ca, in urma cu multi ani, in SUA statul a transportat gratuit elevii dintr-un cartier in altul pentru a face clase mixte.
    Toate cele bune!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Unora le place sa se dea victime si cand nu sunt. :) Fondurile cred ca le pot primi doar pentru ca sunt romi, nu cred ca trebuie sa dovedeasca faptul ca sunt dicriminati.
      Si eu sunt de parere ca din copilarie ar trebui sa inceapa acceptarea reciproca. Pare culmea! Copiii se accepta intre ei pana bine un parinte si-i spune copilului ca nu e bine. :(
      In Ro sunt clase mixte (cel putin in oraselele de pe langa municipiul Brasov) dar in unele cazuri inclusiv profesorii fac discriminari.
      Multumesc. Toate cele bune!

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.