Se face publicitate la greu în
reviste și ziare, la radio și TV, pe coperta cărții, în filme,
în povești scrise sau vorbite... Începe un film sau o
emisiune anume - divertisment sau informativă? Înainte de toate
ți se spune „cine” sponsorizează programul respectiv. Au ajuns - unele reclame - adevărate „soap opera”: încep azi cu ceva
și continuă... câte puțin
în fiecare zi. Găsești prin
reviste fel de fel de mostre - de creme, de parfum de alte cele -
în ideea că cineva le va „iubi” și va cumpăra produsele
„întregi”. Ți se tot spune că îți trebuie aia sau aia,
că aia sau aia îți fac bine încât dacă le vezi mereu și mereu
ajungi să crezi că-ți trebuie, că-ți sunt utile fel și fel de
chestii și, evident, faci ce poți să le achiziționezi. Bine! Unii
fac tot ce pot – uneori și ce nu ar trebui să facă - pentru a
obține ce (cred că) le trebuie. Te dai cu alifia X
și-o să ai ten de bebeluș! Uită să spună că numai bisturiul
sau „botulinica” mai poate ajuta pe cineva să aibă ten de
bebeluș de pe la 60 de ani în sus (sunt si exceptii, desigur!), și mulți
par să nu
observe că
tinerii
care fac reclamă au cel mult vârsta de 20 de ani.
„Vechea
economie capitalistă în care produsele sunt fabricate și vândute
pentru profit, spre a satisface cererea consumatorilor care-și
exprimă necesitățile nemediate prin intermediul pieței, cedează
tot mai mult în fața unei economii capitaliste postmoderne, în
care nevoile sunt fabricate pentru a satisface oferta
producătorilor care-și comecializează produsele nemediate prin
intermediul promovării, al influenței, al ambalării și al
publicității. (...) Sectorul bunurilor e capturat de telesectorul
intoxicării, al cărui obiectiv nu este altul decât sufletul
omenesc”. (Benjamin R. Barber, „Jihad vs McWorld”, Ed.
Incitatus, București, 1995).
De exemplu, reclama pentru camioane Mazda, în 1992: noul camion
Mazda „e ca un prieten” – mai mult, un prieten cu "un V-6
nou și un suflet pe măsura”. În altă campanie publicitară,
American Express se asociază cu The Body Shop al Anitei
Roddick
pentru a exploata ecologia, drepturile omului și ceea ce numesc ei
„comerțul onorabil”. Reclama se încheie cu o declarație de
suflet: „American Express cunoaște multe magazine bune pentru
trupul dv., iar Anita cunoaște un magazin pentru suflet”. (din
cartea amintită mai sus)
Tiparul,
bănuiesc, îl recunosc cei care nu schimbă canalul când apare
„rubrica de publicitate” la TV.
Reclamele
la diverse produse sunt acum o adevărată industrie. În cartea sa,
Benjamin R. Bareber, scrie: cheltuielile globale pentru
publicitate au crescut cu o treime mai repede decât economia
mondială și de trei ori mai repede decât populația lumii,
ajungând de șapte ori mai mari din 1950 până în 1990, de la
modesta sumă de 39 de miliarde de dolari până
la 256 de miliarde de dolari. Din 1990 și până acum au mai
crescut!
Reclamele
se revarsă prin tot felul de programe informative și de
divertisment, ștergând frontierele. Reclamele simulează judecăți
editoriale independente și devin editoreclame (advertorials – din
„advertisement” și „editorial”), ele infestează programele
de știri și le transformă în infopublicitate (infomercials –
din „information” și „commercial”). Cum încep, adesea,
„calupurile" de reclame? „Urmează mesaje de interes
public”. Infopublicitatea (acele mesaje publicitare lungi în
care apar fel și fel de indivizi care laudă un produs sau altul)
oferă consumatorilor mai multe informații despre produsele
respective decât reclamele de alt gen. Și „fericitul
telespectator” dacă va comanda „acum” va beneficia de produs
la jumătate de preț! Stuart Elliot, care se ocupă de publicitate
în New York Times și se presupune că le știe pe toate, a fost
totuși uimit: „Cine și-ar fi putut imagina că adunătura aia
pestriță de actorași de mâna a șaptea, pești și travestiți
care ne vâră pe gât spray de păr, echipamente sportive din
plastic și cosmeticale la suprapreț slujește interesul public?"
Novatoarele
industrii virtuale ale McWorld-ului generează fabrici de necesități
virtuale (agenți de publicitate, divizii corporatiste de comunicare
și relații cu publicul, fundații de afaceri) unde emoțiile sunt
identificate și manipulate cu ajutorul imaginilor care făuresc
dorințe noi.
McWorld
e o cultură a produsului mai presus de orice, propulsată de
comerțul expansionist. Configurația sa e americană, forma sa e
stil, bunurile sale sunt imagini. Este o lume nouă a plusvalorii
globale unde, în locul vechiului strigăt „Proletari din toate
țările , uniți-vă! Nu aveți de pierdut decât lanțurile
voastre! se aude noul strigat: „Consumatori din toate țările,
uniți-va! Avem tot ce va doriți în lanțurile noastre!” (din
cartea amintită mai sus)
Aproape,
orice site accesez dau de publicitate! Uneori
„personalizată” – unii știu mai bine decât mine de
ce am nevoie! La tv, publicitate! (am renunțat de
ceva timp la tv); am renunțat și la ziare și reviste (nu
neapărat din cauza reclamelor dar din ce-am mai răsfoit
mi se pare că-s număr egal de pagini: articole și
publicitate). Pe stradă, panouri imense de
publcitate! Pe stradă am ajuns să văd
doar imensele panouri, refuz să citesc / văd ce-i pe
ele. Până să renunț la TV schimbam canalul
când începea publicitatea – acum s-au șmecherit: pe toate
canalele e publicitate cam la aceeași oră. Treaba lor!
Când e publicitate știu că vreo 10-15-30 de minute pot
face orice altceva, când chiar vreau să văd ceva la tv.
Doar
mie mi se pare că suntem înconjurați de panouri publicitare și
bombardați cu „mesaje de interes public”?
M-am documentat putin despre McWorld si am ajuns la cateva analize a cartii "Jihad vs mcworld".
RăspundețiȘtergereEu zic asa : va avea grija UE sa limiteze poftele unor companii mari si necinstite. Eu nu indraznesc sa generalizez...
In ce priveste publicitatea, incerc sa nu o vad, sa nu o aud...
Cred ca e cam tarziu pentru UE sa reuseasca ceva. "Stilul de viata american" e adanc inradacinat in constiinta celor mai multi. Franta se straduieste cel mai mult - imi pare mie - sa "limiteze invazia".
ȘtergereImpotriva necinstitilor ar putea reusi, impotriva "americanizarii" mai putin...
Şi când mă gândesc câţi bani investiţi şi câte studii făcute până s-a ajuns la asta. Nu e nimic prea mult atât timp cât societatea răspunde. Şi suntem societate de consum. Publicitatea nu e decât satisfacere a unor nevoi. E prea mult, da. Asta cerem, asta vrem, asta facem. La noi nu e nivelul atât de sus, dar în SUA se studiază enorm până se ajunge la "simple reclame".
RăspundețiȘtergereO zi bună, Diana!
Banii acestia multi ar putea fi folositi pentru cauze reale, sa zic asa, dar acestea nu aduc bani producatorilor.
ȘtergerePublicitatea e si despre nevoi, dar cel mai mult este despre a crea nevoia si apoi a oferi... satisfacerea ei.
La un moment dat, pe la inceputul anilor 2000, se discuta despre cum se lucreaza la o mega baze de date pentru a sti comerciantii cum sa-si aseze produsele in raft, de a sti cum sa "repartizeze" reclamele pentru utilizatorii de internet s.a.m.d. N-am idee ce s-a mai facut - exact acum mi-am amintit despre. 😊
Multumesc, Potecuta! Zi buna iti doresc sa ai si tu!
Lumea este condusa din umbra de o mâna de actori profesionisti, artisti interpreti, scriitori de scenarii sf. regizori si producatori, formatori de iluzii psihologice din lumini si umbre artificiale, inoculate vizibil în subconstientul fiintei rational-sentimentale prin repetitivitate perpetua (picatura chinezeasca) îndobitocind rationamentul si logica celor adormiti si îmbatati de aparentele materiale atragatoare, tentante, însa extrem de înselatoare, nocive, dezamagitoare si distrugatoare de valorile originale, naturale, modeste, pure, simple, gratuite, cu adevarat hranitoare si vitale.
RăspundețiȘtergereO zi binecuvântata cu bucurie, pace si viata naturala adevarata, draga Diana !
Cei care conduc nici macar nu sunt "in umbra', doar ca nu se amesteca in multimea de consumatori care traiesc cu senzatia ca au asa de multe nevoi incat nu le ajunge o viata sa le satisfaca. Din cauza "picaturii chinezesti" ajung unii sa creada ca e chiar absolut necesar sa cumpere o masina x nu y, pe care si-ar permite-o fara credit. :(
ȘtergereMutumesc, Iosif! La fel si pentru tine.
Acest subiect l-am anihilat! Evit sa ma mai uit la TV. Radio-ul il inchid cand aud reclame. Uneori ma intreb daca nu au si subliminale prin ele. Inteleg si foamea companiilor. Dar a crea nevoia pentru a vinde produsele mi se pare o idee mizerabila pur si simplu... Pana la urma tine de fiecare ce si cum gandeste. Mie subiectul produselor cu reducere mi se pare cel mai clar. Daca am nevoie de un obiect a-l lua redus este un beneficiu. Dar daca nu am nevoie de el si il iau doar pentru ca e ieftin, oricat as da pe el, tot o pierdere este.
RăspundețiȘtergerePutin probabil sa se termine cu acest subiect. Mie mi se pare din ce in ce mai intoxicant si un real atentat la proprii neuroni! :)
Seara buna, Diana draga! Multumesc pentru articol! Pupici! <3
Cred ca se va ajunge, la un moment dat, la un "blocaj", dar nu prea curand. Consumatorii au dreptul sa aleaga daca, ce, cand etc. isi cumpara - zic "publicitarii" - dar omul nu-si poate alege si... salariul; dar nu-i bai! Pentru cei cu salarii mici si "plini" de "nevoi" exista creditul avantajos. :(
ȘtergereHahaha! Am intalnit o doamna care locuia aproape de un supermarket unde era si un raion plin cu maruntisuri la pret redus sau "doua la pret de unu" - avea o multime de produse din acestea, toate in ambalaje. Zicea ca le mai da cadou. In fond, sunt banii ei. :) Si eu cumpar "doua la pret de unu" daca-mi trebuie (in special dupa tricouri ma uit), dar nu alimente - in general, la acestea, termenul de valabilitate e aproape de final - intre una si 7 zile ar mai fi valabile (din ceea ce am constatat personal, nu afirm ca e regula).
E toxic - mai ales in cazul medicamentelor (suplimente, cum le zic ei).
Cu drag!
Multumesc, Suzana draga. Seara frumoasa iti doresc sa ai si tu! Pupici! <3
Eu mi-am impus ca produsele care sunt cele mai mediatizate prin reclamă, să nu le cumpăr..
RăspundețiȘtergereSingurele care mă enervează sunt cele în formă de "A" de pe marginile trotuarelor care sunt un adevărat pericol pentru noi bicicliștii. Am pățit odată că am "călărit" un astfel de "A", publicitar datorită faptului că a ieșit cineva dintr-un magazin și ca să nu dau peste el, am dat peste "scândura" publicitară.. În rest sunt invizibile pentru mine, iar noaptea o sursă de iluminare 😅
Cam la fel e si in capul meu: ca cat ma bate cineva la cap cu "e bine / bun pentru..." cu atat sunt mai putin receptiva. 😊
ȘtergereOh, da! Sunt enervante si pentru pietoni - mai ales pe trotuare, alei etc. inguste.
Nu m-am gandit la panouri ca sursa de iluminare noaptea! 😂