2020-03-22

Tovarășa ȋnvățătoare

Am mai scris pe ici-colo că mi-a plăcut școala ca măgarului fuga: am plâns în prima zi de școală - de supărare că trebuie să merg la școală, și am plâns în ultima zi de școală - de bucurie c-am scăpat! Abia după ce am terminat liceul a început, din nou, să-mi placă să învăț. Învățătoarea și cei mai mulți profesori nu mi-au stimulat deloc dorința de a învață, deși o aveam, dacă tot trebuia să merg la școală...
Mi-a amintit de anii de școală Zina, cu Întâmplări de viață (alta adresa URL in febr 2021). Poate că n-o să mă opresc aici pentru că amintirile vor începe să se piardă la un moment dat. Poate că, după o săptămână, voi uita chiar și unele amănunte scrise aici, amintindu-mi-le numai dacă fac vreo conexiune cu cine știe ce sau dacă revin aici.

Învățătoarea pe care am avut-o avea vreo 50 de ani. Era considerată una dintre cele “bune” în școala unde am învățat. Pentru că bunicul patern fusese învățător - și o cunoștea bine pe “tovarășa” - am ajuns în clasa ei (am aflat asta peste timp). Mai bine, poate, mă lăsau în pace! Sau… poate că așa a trebuit să se întâmple.

Din când în când vedeam pe unii dintre părinții și bunicii colegilor intrând în școală pe la “intrarea profesorilor”. Aveau cu ei sacoșe, iar când ieșeau nu le mai aveau. Într-o zi, pe bunica unei colege am văzut-o ducând un bibelou în școală și ieșind fără el. Am întrebat-o pe mama dacă n-ar trebui să ducă și ea bibelouri la școală. Faza asta mi-a povestit-o mama, mult mai târziu. Mi-a spus că nu, pentru că ea și tovarășa învățătoare nu se cunosc așa de bine încât să-și facă daruri. Nu cred că m-am lăsat păcălită.
Deși nu îmi plăcea să merg la școală am învățat bine. Spre finalul clasei întâia învățătoarea îmi dă o notă de 9 la nu mai știu ce materie, și-mi strică media generală! Tot peste timp am aflat că… erau prea mulți cu coroniță în clasa a noastră și acesta e motivul pentru care unii nu au luat premiul întâi. Ok, bun și premiul doi - nu m-am dus la festivitate, oricât au insistat părinții.
Iată-mă în clasa a doua! Știam să scriu, știam să și socotesc (ȋncă nu se “complicaseră" socotelile). Lucrare de control la aritmetică! Am scris ce-am știut și când au venit lucrările… nota “minus zece”. Nu înțelegeam cum să fie “minus zece”, întrebându-mă cum o trece în catalog. Am ridicat mâna, cu două degete întinse, învățătoarea m-a întrebat ce am nevoie. Am întrebat-o de ce am “minus zece” dacă nu am nicio greșeală. Mi-a zis că… am scris urȃt, dar să fiu linișitită că în catalog va trece nota zece! Mie mi se părea că am scris chiar foarte citeț și nu am înțeles de ce ar fi trebuit să scriu “frumos” la aritmetică. Am întrebat-o și pe mama acealși lucru și mi-a zis că, poate, “tovarășa învățătoare” punctează și scrisul! N-am înghițit gălușca dar nu am insistat.
Lucrare de control: să scriem un text după dictare (o lecție din manual ne-a dictat). Am scris mare, frumos, citeț. Când ne-a adus lucrările… aveam nota nouă! Am verificat textul de pe foaie cu cel din manual: erau identice (doar că unul era tipărit). Am întrebat-o din nou pe învățătoare de ce e așa, și iar mi-a servit chestia cu scrisul nu prea frumos! Mamei nu i-am mai spus nimic. La următoarea lucrare de control a trebuit să povestim “Albă ca zăpada”. Eeee! Am povestit în scris dar am scris cu un creion foarte ascuțit și am scris cât de mic am putut: mic, mic, ca niște puricei. Surpriză! Am primit nota zece! Zău dacă mai înțelegeam ceva! Cu acea ocazie, învățătoarea a chemat-o pe mama și i-a spus să mă ajute să învăț să scriu mai mare pentru că a trebuit să-și pună două perechi de ochelari pentru a citi! Mama s-a mirat, pentru că scrisul meu era mare și cam lăbărțat. Acasă m-a întrebat de ce am scris așa de mic. Atunci i-am spus despre nota nouă de la dictare pentru că am scris urȃt. A fost prima și ultima dată când m-am răzbunat pe cineva - poate că învățătoarea s-a prins (doar știa cum scriu de obicei!) dar nu și-a schimbat atitudinea față de mine (eu i-am zis atunci “pedeapsă pentru tovarășa învățătoare”). Atitudinea și-a schimbat-o radical când am refuzat să devin pionier.
Au mai fost multe de-a lungul celor 12 ani de școală, începând chiar din clasa a doua. Încep să cred că m-am distrat fain la școală! 

14 comentarii:

  1. Este perfect ca iti aduci aminte. La mine este mult prea vag pentru a sintetiza ceva! Doar stiu sigur ca imi placea sa invat, asa ca nimic nu ma supara prea tare. Iar profesorii in general erau exceptionali!
    O seara placuta, Diana draga! Pupicei! <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si la mine sunt multe amintiri vagi, fragmentate (inclusiv de cand eram la gradinita) dar unele sunt certe, iar altele am reusit sa le completez cu ce-si aminteau mama si tata (au ramas si multe fragmentate). :)
      In primele doua clase - mai ales in prima - totul era nou, incitant, voiam sa stiu si sa dovedesc ca stiu (mai apoi mi-a trecut parte cu doveditul). Nu ma omoram cu invatatul - unele materii mi-au placut mult si, practic, nici nu trebuia sa ma obosesc prea mult pentru ca "prindeam ideea". La materiile care nu-mi placeau ma straduiam doar sa am medie de trecere (incepand cu clasa a treia).
      Eu consider ca am avut doar doi profi exceptonali: profa de chimie din a IX-a si a X-a si proful de fizica din a XI-a si a XII-a. Poate si un prof de istorie din liceu, dar a predat prea putin timp la clasa noastra. Profa de mate din a IX-a si a X-a era buna in domeniul ei dar era un groaznic pedagog si mai era si dura si neplacuta ca om.

      Multumesc, Suzana draga! Seara frumoasa iti doresc sa ai si tu! Pupici! <3

      Ștergere
  2. Offf, cunoastem anumite aspecte! Mentionez ca la noi era si ceva agresivitate la mijloc (in mai multe forme).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt sigura!
      La noi se practica cel mai des statul cu spatele la clasa si, mai apoi, luarea cravatei de pionier! In liceu ne dadeau afara de la ore... :) si ce rau ne parea.

      Ștergere
  3. Ahhh, cate am de povestit...:) Eu nu stiu ce cautau oamenii aia in scoli.
    Am avut un meditator la fizica, un student, am luat 9,75 datorita lui la examen(si eu aveam probleme cu scrisul). El, singurul profesor adevarat pe care l-am avut, Deac il chema.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici eu n-o sa inteleg ce cautau multi in scoli (si nici ce cauta azi unii in scoli)!
      Eu am avut doi (trei, cu profu de istorie) pe care i-am considerat super ok - au reusit sa-mi bage in cap ceva materie fara sa fie nevoie sa invat si acasa - si unul bunicel (de romana, in ultimele clase de liceu). Oh! Am uitat: si profele de franceza pe care le-am avut in liceu si in scoala generala; si profa de engleza din scoala generala! :) No! Pe masura ce scriu imi tot amintesc! :))
      E mare lucru un prof care stie sa explice si are rabdare. Cred ca foarte multi profi sunt... abrutizati, nu mai au chef sa invete elevi...

      Poate gasesti ceva timp si scrii cate ceva. :)

      Ștergere
  4. Mi se pare ca invatatoarea avea pica pe tine! Eu am avut o invatatoare faina in clasa 1 si 2 apoi a venit tot una acra care avea pica pe mine. Si mi-o arata constant. Nu stiu de ce avea ea o parere proasta. Ne-am intanit mai tarziu in viata cand ii dadeam lectii de engleza nepoatei ei.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nuuu, nu cred ca era vorba de pica. Sunt aproape sigura ca imi dadea note mai mici (prea mici nu putea!) :)) pentru ca avea "obligatii" fața de parintii celor care veneau cu daruri, in special. Banuiesc ca nu voia sa bata la ochi cu foarte-foarte multi elevi premianti si pe cei ai caror parinti nu erau toata ziua la scoala ii cam marginaliza.

      Tare faza! Mi-ai starnit curiozitatea! :)) Ce reactie a avut?

      Ștergere
    2. Pai a fost putin surprinsa mai ales cand i-am spus ca sunt la masterat :)). Nu ma intelege gresit, nu invatam rau pentru ca imi placea scoala. Mereu mi-a placut. Mi-a dat nota 1 la matematica pentru ca nu am mutat rezultatul inmultirii cu o cifra in stanga la inmultirea dintre doua numere naturale de ordinul zecilor. Adica sspre exemplu 45×73. Nu am fost suparata. Am inceput sa rad pentru ca imi placea matematica. In facultate am ajuns sa iau 10 la analiza matematica.

      Ștergere
    3. N-ar fi trebuit sa fie surprinsa daca te stia buna - doar nu degeaba "tragea in tine". :)
      Nota 1 pentru asa ceva?! Eu stiu ca se dadea la cei care erau prinsi copiind (mie nici atunci nu mi-au dat - mi-au dat nota 3). Probabil ca a adaugat un zero mai tarziu. :)
      Mie nu mi-a placut scoala, si am invatat doar la materiile care mi-au starnit interesul.
      La analiza matematica aveam senzatia ca-s in vid! Ma salvam cu algebra, care mi-a placut mult - mai ales partea cu matrice. :) Hm! Cred ca azi m-as uita ca mȃța-n calendar la operatiile cu matrice. :))

      Ștergere
  5. eram cam vorbaret in primele clase, inclusiv in timpul orelor... o data mi-a spus invatatoarea: ”lua-te-ar moartea”. :)))

    RăspundețiȘtergere
  6. As area sa postez si eu despre scoala, dar mi-e teama ca se vor supara sora-mea, o cumnata si o nepoata toate fiind profesoare; nu ma citesc ele, dar sunt altii din familie care m-ar pârî...
    Pentre mine, in liceu, contou notele, deoarece aveam un fel de bursa echivalenta taxilor de internat; trebuia sa am media anuala min.8,50.
    Felicitari pentru frumoasa destainuire!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Oh, ce pacat! Sunt sigura ca ai povesti foarte interesante! :) Hm... Ai inceput un "serial" despre scoala din (nu am retinut numele localitatii), scuze. Acum mi-am amintit! :)
      As zice ca asta e fain! :) Nu trebuia sa te impinga cineva sa inveti, si ai iesit de pe bancile scolii cu mai multe informatii decat multi altii. :) Sigur, daca nu ai si copiat pe ici-colo! :))) Aici am facut ceva de genul hotul striga hotii! (eu am copiat pe rupte la anumite materii - nu ma laud, doar zic). :)
      Iti multumesc pentru apreciere!
      Numai de bine!

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.